Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Hur vet du att dom äter 7-10kg/häst och dygn? En kanske äter 4 och en 12kg? Jag har en som äter fortare och gärna kör bort den andra, trots flera höhögar, alltså vet jag att den äter mera, det syns på hullet med iofs. Men inte hur mycket mera. Svårt att beräkna.
Ja det är lite konstigt med pållarna i hagen, valackar och ston i ålder 8-31 år, de äter inte samma mängd allihop:eek: :D

skämt åsido
De har fri tillgång och äter vad de känner att de behöver av ett fullgott grovfoder och har därför bra vinterhull, det hade de inte varit i om grovfodret inte fyllt minimikravet på näringsinnehållet.
Eftersom man måste vara övertydlig på detta forum fortsätter jag med exempel. Om någon pålle äter 7kg och en annan 10 kg av fullgott grovfoder så är det antagligen vad respektive behöver, man har givetvis visuell kontroll dagligen. Om de då äter den mängd de behöver av ett grovfoder som är undermåligt kommer det att visa sig vid visuell kontroll så småningom. Då måste man rätta till i efterhand och då kanske träningssäsongen är på gång och jag tror att risken för försenad träningsstart är överhängande i så fall :eek:

Det är alltid billigare och lättare att göra rätt med en gång :cool:

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Räcker inte 20-25kg hö/dag och häst? Lucern köper jag inte, som du sa, dyrt..

Jag jämför mitt hö med den som gett mig fodertatens. Uppfödaren till fuxen jag har. Han vet vilket hö jag har, och han vet även hur rasen ska fodras. Mycket proteiner och lite kolhydrater.

Hsan som jag tar höet av har haft,(har amkor fortfarande) lantbruk i 40år så jag är säker på att han känner sina marker bra.

Fast att äta mycket av ett hö med ej fördelaktiga värden är som att bara äta pizza hela tiden.

Det är mycket svårt att jämföra hö. Det kan variera mycket på ängar som ligger brevid varandra.

Min bonde känner också sina marker väldigt bra därför att han i sin tur har tagit prover på marken för att veta vad/hur/om han bla skall gödsla. Det är mycket arbete bakom en höskörd som inte syns utåt.

Lucern må vara dyrt men det är ett mycket bra komplement till ett grovfoder med sämre värden. Den största fördelen är just att det också är ett grovfoder och man slipper ge hästen något kraftfoder.

Mvh

Tora
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Räcker inte 20-25kg hö/dag och häst?
Det beror på värdena på höet.
Om höet har helt fel kvot på Ca/P så kan det ju bli jättefel.

Jag jämför mitt hö med den som gett mig fodertatens. Uppfödaren till fuxen jag har. Han vet vilket hö jag har, och han vet även hur rasen ska fodras.

Jag tolkar detta som att du har en analys på ditt hö.
Och att någon annan räknar på din foderstat åt dig.

Vilket skulle innebära att även du räknar - egentligen när det kommer till kritan.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Räknar kanske var att ta i, han vet av erfarenhet vad som ska ges. Hur han gör, är många som undrar, även jag.. Han är bättre än veterinären med, så är det nåt är det bara att ringa honom, han brukar kunna ställa diagnos via telefonen.

Jag inte direkt räknar heller, bara vet hur mycket dom ska ha liksom.. Med en grund på vad Kjell säger, så justerar jag.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Hur han gör, är många som undrar, även jag...

Räknar på analyser i smyg kanske?

Det kanske jag skulle börja med?
"- Skicka mig en tuss av ditt grovfoder - och jag skall berätta vad som felar din häst."
Och så skickar jag tussen på analys och räknar ut en bra foderstat.
Men låtsas att jag läser några ramsor och kontaktar älvorna och så kan jag lösa problemet.

Folk verkar ju tro mera på det övernaturliga än på vetenskapen.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Det är är väl för att man då kan anpassa svaret mer så det passar ens syften och önskemål...
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Lika många hästägare som det finns, lika många sätt att sköta hästar finns det. Jag är också lite inne på samma linje, att det är lite sifferhysteri som råder i landet. Men så länge hästarna mår bra så får väl folk göra som de tycker känns bäst. Själv räknar jag inte o matar med Krafft Grund. Och mina hästar tycks må fint :)
Jag undrar om alla var lika noga med sig själva som med sina hästar, skulle folkhälsan bli bättre då? Kanske sjukskrivningarna skulle gå ner?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Lika många hästägare som det finns, lika många sätt att sköta hästar finns det. Jag är också lite inne på samma linje, att det är lite sifferhysteri som råder i landet. Men så länge hästarna mår bra så får väl folk göra som de tycker känns bäst. Själv räknar jag inte o matar med Krafft Grund. Och mina hästar tycks må fint :)
Jag undrar om alla var lika noga med sig själva som med sina hästar, skulle folkhälsan bli bättre då? Kanske sjukskrivningarna skulle gå ner?

Du bjuder på det i varje tråd om foder. Varför uttrycka dig såhär när du i flera trådar visar att du INTE har hästar som "tycks må fint" eftersom du har problem. Bl.a. med för tjock häst.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Jag bryr mig inte ens om att kommentera detta inlägg från Madick som ser det som sin livsuppgift att hacka på mig.
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Varför kom du då med ditt eget intetsägande inlägg? För att skryta med din okunnighet?
PL
 
Sv: Varför dessa kvoter o foderstatsräknande???

Just det! Varför fodra med dyrt kraftfoder i onödan? Jag har ´min kraft rådgivare i stalletvar 6:e månad och annars har vi kontakt per tel och jag har ALDRIG köpt en säck Kraft i hela mitt liv. Hon är inte alls sån som vill sälja sitt märke, utan hjälper mig att räkna med vanliga fodermedel som man blandar själv som kornkross havre och mineraler.

Har ett dataprogram som balanserar kvoterna för att se att de inte får för lite eller för mycket. Sedan får man givetvis använda sunda förnuftet för att se hur hästen mår och vad som fungerar bäst i olika träningsfaser och beroende på brunst perioder och annat. Samt vad men vill ha ut av hästen just nu.

Tror att folk överfodrar. Jag köper kornkross med superbra värden från en mjölk-ko-bonde. Fodrar med 1/2 kg- 1kg per häst i dygnet samt 6-10kg hö beroende på om det är en liten b-ponny eller ett stort varmblodssto. Lägger till Hippo mineral vitlök. Fri tillgång på vatten och salt. Behövs det så lägger jag på ren sojaprotein.
Denna foderstat är både billig och bra. Mina hästar funkar inte på färdigfoder, får inte ut det jag behöver av dem i träningen då.

Mina hästar är jättefina :-)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 190
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 002
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 845
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 204
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp