Bukefalos 28 år!

Varför dör våra hästar?

Sv: Varför dör våra hästar?

Mia_R skrev:
Jag får det inte att gå ihop. Skulle det dömmas ut fler hästar pga ledproblem idag än för ca 40 år sedan, pga att man med större framgång kan behandla det nu än då? Det borde väl snarare isf varit fler hästar som dömdes ut förr än idag när metoderna är bättre?
Nej, jag uttryckte mig klumpigt. Snarare att det är så att förr dömdes de ut bara, punkt. Det vill säga ingen visste varför de dömdes ut. Kanske tog man inte ens ut veterinär eller så sa vet att "hästen är halt, det kommer att kosta xx kronor att kolla upp vad det är" och ägaren (utan försäkring?) sa att "då tar vi bort den". Alltså: fler hästar dog innan man ens visste orsaken till problemen. Och då fick naturligtvis veterinärerna för få hästar att "utveckla sin kunskap på" så att säga.

Mia_R skrev:
Det kan inte ligga ngt i att fler väljer att avliva idag istället för att ge hästen och naturen chans att läka ut en skada även om det tar lång tid? Vem har råd att låta sin häst skrota i hagen under ett års tid när man har en hög stallhyra att betala och tävlingar att rida? :angel: Jag har hört många säga att det är bättre att avliva än vänta på en lång konvalecens eftersom man inte vet till 100% att hästen kan fungera som tänkt efteråt. :smirk: :mad:
Ja, kanske är det också en faktor.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

*knapplån*

Och det finns antagligen massor med hästar som vilas och behandlas ihjäl...

Min egen vilade och behandlas och skrittades och reds rakt fram och fan och hans moster i ett år (ledinflammationer på alla fyra + ataxi, vet gisar på följder efter ett fall i hagen, men det kan man ju aldrig 100% veta). Sedan skakade veterinären på huvudet och sa: "Försök att rida igång den, men ha inga förhoppningar. Den blir mycket svår att rädda."

Jag var i alla fall så förnuftig att jag tog kontakt med en beridare. På lördag är det ett år sedan vårt samarbete började. Hästen är frisk, fungerar i arbete, har debuterat på tävlingsbanorna. Veterinären som hade små förhoppningar såg henne efter ca tre mvnader och ramlade nästan omkull av förvåning. Han hade aldrig ens vågat hoppas på så bra resultat sa han.

Den hästen tränas just så som så många här kritiserar. Den longeras, rids på graman, rids tämligen hårt, mycket i ridhus/på ridbana. Har begränsad utevistelse osv osv. Men min tränare är nästan alltid med när jag rider, han aktar noga på hennes allmäntillstånd (verkar hon matt gör man lite mindre ett par dagar, är hon på så går hon mer). Han har en plan och vet vad hästen behöver träningsmässigt och ser till att den inte går vecka ut och vecka in i icke ändamålsenlig form (vilken ju kan variera från häst till häst!) eller i olämpligt arbete.

Därmed inte sagt att det inte finns skador och tillstånd där hästarna behöver vila, ridas mycket rakt fram, skrittas på lång tygel och så vidare. Men jag ryser när jag tänker på vad som hade hänt om jag skrittat min häst rakt fram på lång tygel ytterligare ca två månader... :crazy: Mer flexibilitet och mer proffs i träningen, rehabiliteringen och utbildningen av hästar och ryttare tror jag skulle kunna ändra statistiken ganska mycket...
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Paradis skrev:
Vad jag TROR är att det krävs för mycket i unga år och att unghästen inte får lära sig bära upp ryttaren i balans.

Ursäkta men menar du att en unghäst skall lära sig bära upp ryttaren i balans.:confused:

Ja i så fall har vi ju svaret på Varför dör våra hästar och vi kan plocka bort det avslutande ? och i stället sätta dit ett stort !

Du får ursäkta men det är nog fan upp till ryttaren att ha balans både för sin egen del samt att kunna balansera unghästen.

Hjälp Körkort på häst efterlyses!!!
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Netted skrev:
inget ärftligt?
det berodde ju på tränaren. är bombsäker på det.
håller helt med dig. som uppfödare är du helt utlämnad. det enda som du kan göra är att försöka överlämna en unghäst med de bästa förutsättningarna (bra stam, bra exteriör, trevligt temperament, bra steg) och hålla tummarna. hade själv en travare som blev knäckt som 3-åring av tränaren. hon vägrade helt enkelt springa som 4-åring. inget fysiskt fel, bara knäckt. nu är hon i alla fall dräktig så det finns ju hopp.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

babsan skrev:
håller helt med dig. som uppfödare är du helt utlämnad. det enda som du kan göra är att försöka överlämna en unghäst med de bästa förutsättningarna (bra stam, bra exteriör, trevligt temperament, bra steg) och hålla tummarna. hade själv en travare som blev knäckt som 3-åring av tränaren. hon vägrade helt enkelt springa som 4-åring. inget fysiskt fel, bara knäckt. nu är hon i alla fall dräktig så det finns ju hopp.

Detta är tyvärr mkt vanligt inom just travet då det är en sk "penga sport" och dom stora pengarna ligger främst för två,tre och fyra åringarna.

Jag tycker det är fel att kasta skit på tränarna (för utom vissa) då det alltid finns en hästägare i bakgrunden. Många av dagens hästägare inom travet har ingen som helst hästkännedom utan tror att dom investerat i en aktie som skall ge enorm avkastning inom ett år. ATG bör även dom ta på sig en stor del av skulden då dom gärna skönmålar travet med att det inbringar en massa pengar med årgångslopp hit o dit med prispengar som är rena rama fantasisummorna.

Man skiter helt enkelt i hästen som individ vilket är helt horibelt att inte ngn myndighet sätter stopp för snart, men som du vet så omsätter travet enorma summor och mkt går tillbaka till staten.

Jag känner flera mkt seriösa travtränare som har lovande ämnen i träning fast hästen behöver mer tid på sig innan den bör starta. I andra änden står ett koncortsium med 25 delägare som är ägare på denna häst och bara tjatar om, när skall den starta den måsta starta snart och tjäna pengar annars flyttar vi den till en annan tränare!!

Hur fasen gör man då som tränare och då gärna liten tränare??? Jag vet några som då har sagt att då skall ni flytta hästen omgående med det är inte alltid så lätt om man bara har få hästar i träning.

Jag hatar när pengarna skall styra över hästarnas välbefinnande och tyvärr så gäller inte detta enbart inom trav och galopp, det förekommer även inom hovvårdsbiten oxå.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

hovis skrev:
Detta är tyvärr mkt vanligt inom just travet då det är en sk "penga sport" och dom stora pengarna ligger främst för två,tre och fyra åringarna.

Jag tycker det är fel att kasta skit på tränarna (för utom vissa) då det alltid finns en hästägare i bakgrunden. Många av dagens hästägare inom travet har ingen som helst hästkännedom utan tror att dom investerat i en aktie som skall ge enorm avkastning inom ett år. ATG bör även dom ta på sig en stor del av skulden då dom gärna skönmålar travet med att det inbringar en massa pengar med årgångslopp hit o dit med prispengar som är rena rama fantasisummorna.

Man skiter helt enkelt i hästen som individ vilket är helt horibelt att inte ngn myndighet sätter stopp för snart, men som du vet så omsätter travet enorma summor och mkt går tillbaka till staten.

Jag känner flera mkt seriösa travtränare som har lovande ämnen i träning fast hästen behöver mer tid på sig innan den bör starta. I andra änden står ett koncortsium med 25 delägare som är ägare på denna häst och bara tjatar om, när skall den starta den måsta starta snart och tjäna pengar annars flyttar vi den till en annan tränare!!

Hur fasen gör man då som tränare och då gärna liten tränare??? Jag vet några som då har sagt att då skall ni flytta hästen omgående med det är inte alltid så lätt om man bara har få hästar i träning.

Jag hatar när pengarna skall styra över hästarnas välbefinnande och tyvärr så gäller inte detta enbart inom trav och galopp, det förekommer även inom hovvårdsbiten oxå.

det du säger stämmer så bra.

alla tränare är ju olika - de allra flesta tränare känner sina hästar och VET när de kan börja träna hårdare samt när hästen kan börja starta. det vet jag av erfarenhet - men sen dessa proffstränare får ju ofta in hästar med låt säga som du sa, 25 delägare som undrar när i h-lvete hästen ska starta. vanliga "travssvenssons-ägare" har inte råd med detta och tränar antingen hästen själv, eller att de delar den med ngn duktig amatörtränare.

och dessa 25 hästägare är i 99% av fallen inte så hästkunniga.

tyvärr är det så..

men även vissa proffstränare gallrar sina hästar som jag vet inte vad. de har stor tillgång på hästar, de får in dem och kör den (ibland för hårt), testar om den funkar, gör dem inte det så är det bara skit med den hästen. detta hände då tex våran häst.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Åh, detta är bara så sant!!! Hur sjutton kommer man åt detta, egentligen?
 
Sv: Varför dör våra hästar?

hovis skrev:
Du får ursäkta men det är nog fan upp till ryttaren att ha balans både för sin egen del samt att kunna balansera unghästen. QUOTE]


Kanse dålig förklaring men det är ganska vanligt (här omkring) att ryttaren börjar hoppa sina unghästar utan att unghästen kan gå i balans på rakt spår i alla gångareter. Och det är rätt att ryttaren skall hjälpa hästen med balansen men det är lång i från alla som rider in hästar kan det.

Kram
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför dör våra hästar?

Paradis skrev:

nu blir jag lite generad här, är inte van vid detta bemötande här.:o

Personligen brukar jag aldrig bland ihop mitt yrke med min fritid men kram tebax på dig.:p

Trevlig tjej verkar du ju i alla fall vara.:bump:
 
Sv: Varför dör våra hästar?

*kl*

Spännande diskussion men jag undrar en sak: Är det procentuellt fler hästar som blir sjuka? Visst måste det väl vara så att den totala mängden häsar har ökat lavinartat på senare tid och därmed flera skadade? Hur många ridhästar finns det idag? Hur många fanns det för 20 år sedan? För 40 år sedan?

Om någon kan svara på att det är procenten som ökat fortsätter jag följa era inlägg om anledningarna till detta. Finns det några forskarrapporter om skadade hästar, eller försäkringsbolags-statistik? Lite "kalla fakta" med andra ord?
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Och hur många hade sina hästar försäkrade för 40 år sedan jämfört med idag i %.

Undrar om det verkligen finns statistik på det... Skulle vara väldigt spännande att få ta del av det.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

hovis skrev:
Man skiter helt enkelt i hästen som individ vilket är helt horibelt att inte ngn myndighet sätter stopp för snart,

Jag är travhästägare och skiter inte alls i mina hästar. Jag kommer antagligen att avliva en av dem i höst då han är utdömd men i samråd med veterinärerna kom vi fram till att han får bete över sommaren och därefter ny koll, kanske kan han bli bra mot alla odds? Det senaste året har varit operation, konvalens,och behandling varvat med igångsättning efter en operation med en från början god prognos som tyvärr visade på förändringar i leden som troligen gör att han aldrig kommer att bli helt fräsch igen.

Ditt uttalande om att ingen bryr sig om individen är ett hån mot mig och alla de tårar jag fällt över denna älskade hästen. Jag har lagt ut drygt 40 000 på veterinär det senaste året. Nej, det finns ingen jävla försäkring som betalar. Det är JAG. Vet du varför? För det handlar inte om pengar! Jag stått där inne på kliniken och snörvlat med tårarna strömmande nerför kinderna medan veterinären försökte trösta och säga "du behöver inte bestämma något alls idag förutom att han ska gå på bete över sommaren..." Lägg till kostnaden för konvalesens och uppträning under drygt ett år så kan du räkna ut vad jag lagt ut på den hästen.

Jag älskar den hästen, inte för att han tjänar några pengar, för han har faktiskt inte tjänat en enda krona utan fär att han är den han är. För att han gör mig glad varje gång jag ser honom. För att han härdar ut med klinikbesöken, boxvila, skrittkonvalescens med gott humör, och kanske inte minst för att han snusar mig i håret när tårarna rinner, för att han puffar lite uppmuntrande på min axel och säger "du det ordnar sig". Han ställer alltid upp, är alltid positiv och gör alltid så gott han kan.

Jag älskar verkligen den hästen. Men den dagen veternärerna säger att det inte är något mer vi kan göra måste jag ge upp. Jag kan ju inte låta honom gå i hagen tills han bli gammal om han är halt.

Jag vet inte vilka du baserar din uppfattning om att ingen bryr sig om individen på. Jag känner inte igen det. För de flesta hästägare handlar inte travet alls om pengar, de måste ju vara världens största idioter om de tror att de ska tjäna pengar på en travhäst...

För spelarna handlar det om pengar, DET är skillnad, de skiter säkert i individen, men om du inte tror att travtränare och hästägare i allmänhet tycker om sina hästar så har du helt fel.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 434
Senast: Lavinia
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 209
Senast: Draumsyn
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 595
Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
1 899
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp