Bukefalos 28 år!

Varför dör våra hästar?

Sv: Varför dör våra hästar?

Athos skrev:
Jag håller också med;)

andra resonerar som så att; köp ett sto för när hon blir gammal eller inte passar till ändamålet kan du alltid ta föl på henne:crazy:

Fast just att köpa ett sto (företrädesvis då ett BRA sto) för att kunna ta föl senare, eller om hon blir kroniskt skadad AV ETT YTTRE TRAUMA behöver väl inte alls vara fel?

När min då 14- årige valack (e. Utrillo- Dragon- en stam väl värd att avla på, kanske i kombination med en lättare hingst) fick en akut sensakda i hagen efter en lång, aktiv och skadefri rid- och tävlingshästkarriär hade jagh inget hellre önskat än att han varit ett sto, så jag hade kunnat ta föl på honom. Som kuriosa kan nämnas att han numer är 21 år och lever loppan som promenadhäst åt en dam i 60- årsåldern :) .

Vad det gäller den allmänna frågan tror jag också att det handlar mycket om överträning och fokus på tidig prestation.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Fast vi blir nog allt petigare med att hitta hältor också, vilket ju är positivt i sig. Risken att hästen rids och har ont blir ju mindre om man ser även små förändringar och tar dem på allvar och åker till vet.

Var nere på H- borgs djursjukhus hos en av Sveriges mest namnkunniga veterinärer för några år sedan med en kompis och hennes häst som hade en liten, diffus rörelsestörning vilken visade sig vara en bakknäinflammation (hästen frisk på två behandlingar o inte djuk sedan dess). Vet kommenterade då just precis att det är skillnad på halt häst nu och då; de som kom in till klinik för 20 år sedan med hälta verkligen var halta (minst ung 2 grader, som jag förstod det), medan många i dag är observanta och kommer in med en rörelsestörning/markering.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Håller med dig, som vanligt:)
Förr köpte man en sadel i butiken o åkte hem.
Om den inte låg som den skulle, satte man på brösta eller en förgjord.
På den ridskola som jag växte upp på, så gick många hästar på "Butta" konstant. Avmaska behövde man bara göra en gång/ år, eftersom de åt morööter dagligen:crazy:
Sen att hästarna var fulla med Styngflugeägg på benen när de kom hem efter sommaren.
2 hästar avled till följd av maskbon i magen:cry:

Jag tror inte att man ger hästarna den tid som behövs vid en skada, ej heller en igångsättning som är anpassad efter skadans art.

Man sprutar o sätter igång, sprutar o ...-...
Håller oxå med om att det blir allt tidigare bete för hästarna o förr vilade hästarna då o sattes igång med 2 v. skritt.

Vi har ju oxå följt tyskarna med att rida in hästarna allt tidigare för att "hinna med " 3-årstest osv.
Det är skillnad på om ett proffs som kan rida till hästen utan att nöta på unghästen, än när lilla Lisa ska göra detta.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Hej!


Kan bara hålla med!
På min ridskola (och flera i närheten) gick hästar med klara 1-2 gradiga hältor och det var helt normalt. Nu kan hästarna inte ens ha en liten markering utan att bahöva vila.

Jag tror att kunskapen om att se hältor har ökat markant hos hästägarna och därför syns fler ledproblem i statistiken. Min tjej hade 0,5 grads hälta bak (inte lätt att se, speciellt inte för vanliga människor) men vi åkte in med henne och hon hade knäledsinflammation i båda bak, varav hältan initialt och på böjprov bara syntes på ena benet, med bedövning kom andra fram. Kan inte minnas en enda gång min gamla ridskola eller för den delen privathästägarna där åkte till klinik med halt häst. Man lät dom vila ett tag och gav butta, vilket ju inte gick på försäkringen..

Nu tror jag också att förr i tiden hade fler hästarna hemma och hade lite mer "råd" att ha dom i en hage på vila, nu kostar hästen massor att hålla, då vill nog många att hästen ska vara ridbar, är den inte det efter ett par behandlingar, tar man bort den och skaffar ny, både för ekonomins skull och sin egen skull- man vill inte ha en oridbar häst.

/Lavinia, som kämpar vidare med sitt sto som pga tidig sjukdom och efterföljande rygg och knäproblem inte alltid är så fräsch..
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Lejonelle skrev:
Vad jag tror att hovis menar är att stoet påverkar mer än 50% av totalresultatet, eftersom hon präglar fölet under graviditet och digivning. Genetiken är ju inte allt.

Håller med om att genetiken inte är allt men tror att hållbarheten i stort sett bara påverkas av genetiken och utfodring/rörelse men det styrs inte av stoet, det är ju hästägaren.

Däremot undrar jag hur mycket det påverkar att dagens hästar är större än dom var förr, och om vi kanske fortfarande utfodrar efter den storleken dom hade förr, finns i alla fall en studie som visar på att vi underutfodrar våra unghästar framför allt dom som skulle bli stora:confused:

Och man kan ju fundera idag pratar alla så mycket om att det behövs rörelse (det tror jag också att det behövs) men ändå skulle hästarna förr varit hållbarare, fast jag vet många av dom gamla uppfödarna som hade sina hästar på box hela vinter sedan släpptes dom ut under sommaren, för att sedan stå på box hela vinter igen.

Så tror även att det ligger mycket i att vi nu upptäcker mer småsaker och känsligare med att hästen ska vara helt okej, småsaker som man för inte brydde sig kolla man idag upp.

Tror även att vi är snabbare att döma ut hästarna på gott och ont.

Men spelar nog även in att det är mycket fler som håller på med hästar idag många som egentligen inte har någon hästbakgrund men inte heller någon kunnig som hjälper dom på rätt väg.

Men tror inte vi är fel på det med att aktivera unghästarna tidigt, för om du går till människa ser man att den aktiva idrottsbarnet mår oftast bättre än den som bara håller på med stilla sittande inomhusaktiviteter.
Men det handlar om låg aktivitet som väldigt långsamt ökas.

Bara mina funderingar vet varken om jag har rätt eller fel :smirk:
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Shaggy skrev:
kl
Jag diskuterade detta med en vet en gång. Hennes teori var att hästen är i naturen runt 130 cm hög och våra tamhästar blir större och större. Hon trodde att hästarna helt enkelt växt mer på höjden och ökat vikten krafftigt i förhållande till ledernas storlek. Hästen är alltså för tung för sina leder och det är anledningen till att den inte håller.
Tittar man på vissa hästraser så tycker iallafall jag att det stämmer. Hästarna får smalare ben och mindre leder men ökar på höjden. Vikten kanske inte ökar men den minskar inte heller vilket gör att en mindre led ska ta upp samma vikt.
Hästarna avlas knappast på hållbarhet heller. Ibland verkar det som om man avlar på en vacker sida och en flashig gång men glömmer att hästen ska hålla också. Hur många hästar ser man inte som lovordas för att de är så fina men de är så tunna över bogen så de knappt får plats för frambenen. Detta tror iallafall inte jag är någon hållbar häst.
Förutom detta så är många hästar överviktiga (ja min också) och det hjälper knappast upp situationen.
Slutligen tror jag dålig ridning, fel underlag, dålig sadel, fel foder, för lite utevistelse, fel träning och för snabb igångsättning efter skada förstör mycket för våra redan klena hästar.
Shaggy har förövrigt själv en häst som står med ledinflamation nu troligen hovleden. Jag har ingen aning om varför detta har hänt visst har jag teorier men jag vet inte och det känns inte bra. Just nu undrar jag om jag någonsin kommer våga rida henne snabbare än skritt igen för tänk om det är min ridning som orsakat henne detta :crazy:.

Intressant, mkt intressant och jag har funderat på detta och det låter logiskt.

Sedan kan jag bara inte sticka under stol med att vi hovisar har en viss inverkan oxå. Det är därför det är så viktigtatt som hästägare söka en fullt utbildad hovis samtidigt som vi hovisar skall fullfölja och inneha full utbildning. Att som hovis tro sig vara fullärd är lika illa som att som hästägare tro sig vara det.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Alltså, jag måste bara fråga hur många hästar idag i Sverige som visas i 3-årstestet? Utan att ha en aning gissar jag att det i förhållande till hur många föl som föds är en bråkdel.

Någon som vet?
 
Sv: Varför dör våra hästar?

*knapplån*

Jag har faktiskt inte tänkt i de banor som nämnts ovan. Alltså att vi skulle ha blivit mer observanta på hältor.... Det är faktiskt mycket möjligt! Vet har dessutom blivit bättre på att ställa diagnoser iom bättre röntgen, scint tex...

Samtidigt tycker jag mig märka att fler och fler riktigt okunniga (och totalt ovilliga att lära sig - för de vet minnsan bäst) människor skaffar sig en häst som de sedan varken har tid, råd eller kunskap att ta hand om.
Det känns lite som om den breda "massan" har försvunnit någonstans....

Mvh / Fia
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Kanske det är så att i och med att fler har fått råd att skaffa häst så hamnar en del hästar i okunniga händer. Men jag håller inte med om att hästägare i allmänhet skulle vara ovilliga att lära sig. Tycker de flesta är ambitiösa och försöker. Det är dock ett stort glapp mellan ryttarutbildningen, som är ganska väl omhändertagen genom ridskolor, och utbildningen i hästskötsel/hantering, som det inte finns någon riktigt bra utbildningsgång för. Här finns det nog ett behov och en marknad. Annars hamnar man helt i händerna på vet-bäst-personen i stallet (och det är ju inte alltid den personen vet allt så bra).
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Det är sant, men många hästar rids in för tidigt idag. En del visas på 3års test andra vid 4 år det tycker jag fortfarande är för tidigt. Hur många annonser har man inte läst där en 2 årig shettis är till salu som både är riden o tömkörd. Vet många som inte har tid att vänta ut sina hästar o börjar rida dom vid 2,5års ålder, både halvblod, araber o ponnyer. Det finns med största sannolikhet överallt i Sverige om det finns här. Orkar man inte vänta på sin häst ytterligare ett år eller är det av ekonomiska skäl man rider in tidigt (kan inte ha en häst stående utan att den används)? Jag ser inget fel i att börja med en unghäst tidigt men det finns mer "lämpliga" saker man kan göra med en unghäst förutom att rida den.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Athos skrev:
Egentligen vet jag inte alls varför det är så men när jag läste ovanstående citat så kom mina funderingar fram:D
I USA kör man ju stenhårt med unga travare och dom som inte håller för det tas bort medans dom som pallar blir super bra travare. Travarna som är kvar används ju sen också till avel.

Hos ridhästarna är det ju tvärtom och dom som blir utdömda går ju ofta till avel istället. Alltså travarna borde föra vidare lite starkare gener eftersom dom svaga travarna sållas bort. Ridhästarna borde då i sin tur föra vidare sin "vekhet". Eller är jag helt ute och cyklar?


intressant tanke.

men i sverige är det även mkt travston som inte håller som går till avel. liksom vårat sto.. dock var hon en rysare på banan och skulle ha blvit STOR om hon inte körts sönder i tidig ålder.

tränarens fel? eller fel på hästens hållbarhet?

så vi hoppas på fölis.


har dessutom läst en mkt intressant artikel i hästfocus ang aveln om hur den kmr bli i framtiden.. jag är MKT rädd att vi avlar sönder våra hästar..:crazy:

..liksom vi gjort med golden retrivers och dalmatiners..
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Netted skrev:
intressant tanke.

men i sverige är det även mkt travston som inte håller som går till avel. liksom vårat sto.. dock var hon en rysare på banan och skulle ha blvit STOR om hon inte körts sönder i tidig ålder.

tränarens fel? eller fel på hästens hållbarhet?

så vi hoppas på fölis.


har dessutom läst en mkt intressant artikel i hästfocus ang aveln om hur den kmr bli i framtiden.. jag är MKT rädd att vi avlar sönder våra hästar..:crazy:

..liksom vi gjort med golden retrivers och dalmatiners..

bara-undrar om du inte då skall byta tränare samt börja med avel på taxar.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

för det första - vi äger inte hästen, det är inte vi som avgjort om ska till avel eller inte.

dessutom är denne tränaren ett känt proffs, så hur ska man veta? man tänker ju att man lämnar sin häst till ett proffs, sen går det på det här viset. men då vet vi ju det till nästa gång. (återigen inte vi som äger hästen eller avgjort vilka tränare hon ska till)

för det andra - stoet höll tills hon var 6 år och han då springa väldigt bra tider. andeldning till avbrytandet av tävlandet var att hon som 2-åring kördes sönder och tränades för hårt, tillslut tog hennes ben stryk och höll inte längre.

inget ärftligt?
det berodde ju på tränaren. är bombsäker på det.




dessutom var det där med hundar bara en jämförelse - det är ju samma princip.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Sofia72 skrev:
Dramatisk fråga, men hur mycket sanning ligger det i det. Jag satt och pratade med en högt uppsatt försäkringsbolags representant. Vi kom in på behandling av ledinflammationer på hästar, både travare (i travträning) och ridhästar (alla raser men främst halvblod). Jag har en fot i ”traveriet” och en i ridhästsektorn (mest där ).

Jag vet av erfarenhet att travhästar i träning sprutas mycket i lederna och trodde att de var klart överrepresenterade hos vet. Men mannen berättade att det behandlas ”hej vilt” på ridhästsidan och det döms ut otroligt mycket hästar pga ledproblem. Vems är felet?

En av Sveriges mest kända vet berättade också att de ALDRIG haft så mycket fång (ingen ny fångtråd dock ;) ). De tyska veterinärer jag haft kontakt med säger också att det varit en fångexplosion i år, aldrig har så många hästar avlivats. Vad gör vi med våra hästar?

Men varför? Rider vi sämre? Åker vi till vet för sent? Ger dem inte tid att läka ut? Är okunskapen kring hur hästen fungerar och SKA fungerar för dålig?

Någon som har någon tanke…

Mvh / Fia

Man har rätt länge pratat om det här med ridhästars låga medelålder. Dvs medelåldern för hur länge de lever.

Jag tror på flera saker om några varit inne på. Att man avlar på utdömda ston, för lite kunskap hos många, samt att man har bråttom.
Det finns veterinärer som många hästägare varit rasande på för att de vägrat döma ut hästar som vet. ansett bara behöva tid. Jag vet folk som åkt till andra kliniker i hopp om bättre "tur". Det är dyrt att ha häst och vill man tex tävla har man inte tid/råd med en häst som behöver tid för att bli frisk, man vill ha en ny.

Har man bara en bra häst och vill "hänga med" måste man var ute och tävla mycket på samma häst. Det sliter. Många förstår inte heller att under en tävlingssäsong i hoppning eller fälttävlan kan man inte åka och hoppträna också varje vecka. Tycker jag i alla fall.

En ägare ville att hästen skulle tas bort för att få ut pengarna för ägaren blir deprimerad av att se en halt häst i hagen, och vill kunna rida. Jo, det är tyvärr alldeles sant.

Ja det är några orsaker. Kanske också att man inte känner igen tecken på att hästen inte mår bra, eller inte har råd eller tid att ta det på allvar.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

ja, det vet jag väl. varför gör man det då? tom stora uppfödare gör det.


vårt sto utsattes för de påfrestningar som jag tror de flesta hade gett efter för tillslut när de sprungit ett tag.

alltså sånt inte ngn häst håller för *praktiskt taget*
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Varför jag skrev i USA och inte i Sverige är för att det är en stor skillnad. I USA kör man stenhårt med hästarna och resonerar som så att dom som inte håller är inget att ha, inte till avel heller. Det är på både gott och ont.

Om ett sto inte håller för varken ridning eller körning så tror jag att stot nedärver en viss svaghet i leder. *tänker* Jo det borde vara så för om jag vill ha en häst med tex kraftiga ben så väljer jag inte en far och mor med smala ben.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Athos skrev:
Varför jag skrev i USA och inte i Sverige är för att det är en stor skillnad. I USA kör man stenhårt med hästarna och resonerar som så att dom som inte håller är inget att ha, inte till avel heller. Det är på både gott och ont.

Om ett sto inte håller för varken ridning eller körning så tror jag att stot nedärver en viss svaghet i leder. *tänker* Jo det borde vara så för om jag vill ha en häst med tex kraftiga ben så väljer jag inte en far och mor med smala ben.

jo det vet jag :p däremot proffstränarna i sverige gör lite så när det gäller träningen, de har ju så mkt att välja på! duger inte hästen, är det bara att byta ut den mot nästa som står på listan.

varför vi i sverige inte gör så med aveln har jag ingen aning om.. annorlunda hästsyn?
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Vad jag TROR är att det krävs för mycket i unga år och att unghästen inte får lära sig bära upp ryttaren i balans.

Sedan så tror jag oxå på att halvblodens ben/leder inte är tillräkligt kraftiga för sin egna vikt.

Kram
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Kom på att jag glömde att skriva att dagens hästar rör sig för lite och den stunden dom rids blir korta och aktiva.

Sedan kan det vara så att många tror att hästen har en bättre kondis en var den har när man skall ut och tävla så man startar i två tävlingar på en dag eller att man riderlångritt mendasn hästen nästan alldrig blivit riden i mer en 1tim dag.

Jag tror på bätter avel, senare krav på hästarna och mer ridning i lågsamt temmpo.

Kram
 

Liknande trådar

Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 434
Senast: Lavinia
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 209
Senast: Draumsyn
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 595
Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
1 899
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp