Varför dra med hunden överallt?

Håller med dig fullständigt..tom så mycket att mina komentarer skulle bli överflödiga för jag skulle säga precis som du ...
 
Däremot anser jag det vara fel att ett djur avlivas på ekonomiska grunder. Det borde finnas möjlighet att söka lån ur allmänna medel eller liknande. Då har djurägaren möjlighet att lösa sjukvården till sitt djur samtidigt som man inte behöver stjäla ekonomiska resurser från andra samhällsfinansierade funktioner.
Jag funderade litet till.
Skulle det enligt dig gälla ALLA djur?

Typ Grisar och Kossor också?
De slaktas ju för pengar och så äter vi upp dem.

Men tillbaka till just hundar.
Kunde inte det vara något för hundskatten?
Att en del av hundskatten går till Veterinärvård av hundar.
Det borde väl vara något att arbeta för politiskt för alla hundägare?
Hundägarna är ju så många så det borde ju dessutom kunna gå igenom.

Det vore dessutom mycket bra för de olika Djursjukhusen att ha en sådan budget att arbeta efter.
 
Det var då verkligen inte menat som någon ursäkt!
:mad:
Självklart vill jag ha med mig min hund, men det är inget måste. Mamma tar mer än gärna hand om honom när det behövs, dessutom så tror jag att han mår bättre av att vara på en gård utan koppel fri att pyssla på med det han vill, än att vara ensam i en lägenhet.

Du må tycka att det är en brist, men jag håller inte med dig! Vad jag vet så finns det inga regler som säger att en hund måste kunna vara ensam, han kan vara ensam men inte längre stunder eftersom han vaktar & skäller så fort han hör ngn utanför. Det tror jag inte mina grannar skulle uppskatta spec. mkt. Hade jag bott i ett eget hus hade det varit lättare att tackla, ingen hade lidit om han skulle börja tokskälla.
 
Alla hundar kan inte vara ensamma. Det finns en liten del som har sådan flockinstinkt att det inte går att lämna dem. Till viss del är det också rasberoende.
 
Ja, det måste man. Människan har tagit över omsorgen om hunden om därmed ansvaret för dess väl och ve. Det är ungefär som med barn. Innan de är stora nog så fattar föräldrarna alla beslut.

Jag tycker det vore trevligt om alla kunde bidra till en fond där alla djurägare kunde söka lån. Det ska ju inte gälla bara hundar, utan alla sorters husdjur. Husdjur betyder mycket för många.

Det finns i dagsläget några privata fonder att söka medel ur om djuret blir sjukt. Jag hoppas att de utvecklas och att fler skapas. Kennelklubben och Brukshundklubben har dock så många arbetsuppgifter att det nästan skulle vara ohållbart att ålägga dem ansvaret att hålla i en sådan typ av fond också. Om uppfödarna ska ta en del av valppriset och lägga i en fond så kommer man att missa många hundar. Jag har svårt att tro att blandrasproducenter och andra oseriösa uppfödare skulle betala in en sådan avgift. Bättre då om hundägaren själv gör det.

Allmänna medel är just allas, precis som du påpekat, och jag ser hellre att de går till vård av djur än till operan i Stockholm eller annan form av kultur där användarantalet är lågt. Staten delar ut bidrag lite hit och dit till många olika sorters specialintressen. En hel del av dessa bidrag får varken du eller jag aldrig någon del av eller användning för. Därför ser jag inte varför det skulle vara kosntigt att ha en fond där lån kan sökas till djurs sjukvård. Staten finansierar konstigare och mindre nödvändiga saker än så.
 
Antingen har man med dem på jobbet, hos hundvakt eller på hunddagis. Ingen hund alls, för den delen, ska vara ensam under en hel arbetsdag.

Jag och en vän har löst det så nu när vi båda arbetar på sommaren att vi turas om. Hon jobbar heldagar på vardagarna och jag slutar runt lunch, så då har jag hundarna. På helgerna jobbar jag länge så då får hon ha dem.
 
, och jag ser hellre att de går till vård av djur än till operan i Stockholm eller annan form av kultur där användarantalet är låg
Som något sorts stöd till fritidsintressen då?
Ja, det vore väl kanske hållbart.
Men för min del så tycker jag att ALLA dessa bidrag borde bort och att ALLA får finansiera sin egen fritid.
Så att lägga till där överenstämmer inte med min politiska åsikt, ett dumt tar inte ut ett annat.

Staten finansierar konstigare och mindre nödvändiga saker än så.
Men jag vill inte vara med och finansiera Ishocky-rinkar heller.
Men den diskussionen är väl mera av Röd - Blå än hund inte hund?

Men hund-skatten då?
Är den kvar förresten?
Den borde väl vara ett utmärkt sätt att finansiera detta på?
Och ja, jag tycker att det borde vara "Katt-skatt" också.
Man skall väl liksom betala för vad man använder.
 
Man tar med dem till jobbet. Eller hittar ett hunddagis. Eller någon dagmatte.
Men det tror inte jag att alla gör som skulle det behöva.
För då så skulle det ju inte sitta ensamma hundar och yla i olika lägenheter och villa-trädgårdar.
 
Nja, jag har svårt att jämställa djurs liv med fritidsintresse. De är ju det på ett sätt, men ett husdjur liv väger tyngre än vilken hockeyrink som helst (även Globen). Det ena är en sak, det andra ett liv.

Jag är väl inte heller så pigg på att betala för andras hobbyer, men jag kan tänka mig att låna ut mina skattepengar.

Hundskatt finns inte längre, men det vore ju inte helt fel att ha någon form av husdjursskatt. Det tråkiga är att om alla försäkrade sina djur ordentligt skulle det inte behövas någon allmän finansiering av djursjukvården. Då skulle ju problemet vara löst och alla vore nöjda och glada.
 
Det finns många okunniga hundägare. De förstår inte varför hunden ylar, skäller eller biter sönder möbler. De kan ha träffat på någon som lämnar sin hund hela dagen och där det gått bra och efter det tror de att det bara är att köpa sig en hund och lämna från dag ett.

När man talar om för dem att det inte fungerar så blir de antingen förvånade och skamsna eller så vägrar de lyssna helt.
 
Det kan jag inte uttala mig om, eftersom jag själv inte störts av några ylande ensamma hundar. Jag skulle ändå tro att de allra flesta löser det på det här viset. För även om man har en trygg hund så ska den inte vara ensam så länge som en hel arbetsdag.

Innan jag själv skaffade hund kollade jag självklart med arbetsgivaren om det var ok att ha med en hund till jobbet. Hunden är sedan valptiden van vid att vara med halva dagarna (på förmiddagen sover han hemma), och då är det inget jobbigt. Han ligger och sover under mitt skrivbord eller tar sig en runda bland kollegerna emellanåt. Skulle det bli så att det någon gång blir strul med att ha med honom så byter jag jobb.

Min hund är en trygg och självständig filur som utan problem klarade 7 timmar ensam i sträck när jag akut fick åka med min man till sjukhuset innan min dotter kunde komma hem från jobbet och ta hand om honom. Det är ju dock inget att eftersträva att en hund ska vara ensam så länge, men eftersom jag vet hur trygg han är, var det skönt att i just den situationen slippa oron för att ha en ensam och ledsen hund därhemma.

Det finns två tillfällen när min hund ylar (eller snarare skäller) i trädgården: när han vaktar den mot folk som går förbi. Vilket vi arbetar på. Eller när grannens flickor springer så fort de kan på grusgången längs med staketet in till oss och ropar på honom. Då blir han upphetsad och stimmig. Detta är inget önskvärt, men så länge flickorna är små får jag ha förståelse för att de inte förstår/glömmer att han blir upphetsad av ett sånt beteende. Jag får ha det som lite miljöträning, att han ska lära sig ignorera det.
 
Då skulle ju problemet vara löst och alla vore nöjda och glada.
För bilar så har man ju infört en "Tvångsförsäkring" i form av avgift till TrafikSkadeFöreningen eller vad den nu heter.
Om man glömmer att försäkra sin bil, så kommer det saftiga räkningar därifrån INNAN det har hänt en olycka.
Det kanske vore en variant för Hundar också?

Ville man komma undan det så kunde man ju skriva under något papper där man frånsade sig rätten till den vården.

Detta kunde ju gälla både för hästar, som ju skall ha pass och blir lätta att hålla reda på, och för katter som inte ingår i Jordbruksnäring.

Jag skulle kunna tänka mig att sponsra Veterinärkliniker men inte enskilda klantiga hundägare som "glömt" att försäkra. Men det beror inte på att det gäller en hund, utan på att jag inte gillar att sponsra klantighet.
Om Veterinärklinikerna hade "Egna medel" så skulle de kunna behandla en skadad hund/katt/häst och sedan omplacera den hos någon som förhoppningsvis är mindre klantig.

Enligt varianten "Det som man betalar för, det äger man" precis som när hästar tas i kvarstad hos stallägare.

Att värna Djurets liv är ju inte det samma som att värna ägarens rätt till djuret.
 
Det finns många okunniga hundägare. De förstår inte varför hunden ylar, skäller eller biter sönder möbler. ... När man talar om för dem att det inte fungerar så blir de antingen ...... eller så vägrar de lyssna helt.
Och så har man tillverkat en sådan som jag.
Det är dessa hundägare som har givit mig mina erfarenheter av hundar.
Visst är det sorgligt!
 
Ah, det är ju ungefär så jag menar. Ingen djurägare ska kunna snylta och slippa betala, men samtidigt ska inte djuret behöva vara utan vård. Om djurägaren inte kunnat ordna ekonomiskt för sjukvården är djurägaren egentligen inte lämplig och djuret kan tas om hand.

Strömsholm har ett liknande system. Djuret får lämnas in utan betalning i förskott. Allt betalas när djuret skrivs ut och kan man då inte lösa ut sitt djur tillfaller djuret Strömsholm.
 
Det kan jag inte uttala mig om, eftersom jag själv inte störts av några ylande ensamma hundar.
Det har tyvärr jag, och det i en sådan omfattning att det i det närmaste verkar som om jag skulle fabulera.
Det var så pass mycket att jag under en lång period (c:a 8 år) verkligen trodde att det var så som hundar var.

Historierna är i helt hårresande, och efter att nu ha läst här på Bukefalos hur hundar bör ha det, så tycker jag att de är ännu värre än jag tyckte tidigare.
Dessa hundar måste ha lidit oerhört.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2
Svar
28
· Visningar
673
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 114
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 982
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp