Bukefalos 28 år!

Varför gör han såhär?

Banni

Trådstartare
Jag blir inte riktigt klok på ett beteende min hund har, så idag bad jag min kille filma medan jag bad min hund om några saker för att beteendet skulle komma med på film så får jag se vad ni kloka hundmänniskor säger.

Lite bakgrund:
Varje gång jag ber min hund att jobba lite så får han som ett slags "utfall" (som på filmen vid ca 0:50) och jag kan inte förstå var det kommer ifrån. Han gör likadant om vi går på långa promenader eller är för under/över stimulerad.
Ett tag tänkte jag att han kanske gör så för att han har ont nånstans och därför "demonstrerar" men han har blivit kollad och röntgad av vet utan resultat så där körde jag fast.
Min andra teori är att det är nåt slags stess-beteende som att det blir för mycket för honom och han vill inte vara med. Jag använder inte heller röstkommandon på honom för jag upplever att det stressar honom.

Inomhus är han världens lugnaste och trevligaste men utomhus blir han osäker, stressas och på sin vakt.

Vad tror ni, kan detta vara stess-beteende eller är han bara lat/ouppfostrad?

http://www.youtube.com/watch?v=R87p2-1p00k&feature=youtu.be
Spola fram till 0:50 om ni inte vill se hela.
Det är bara mellan 0:50 - 1:15 som problemet syns så ni behöver inte se hela :D
 
Sv: Varför gör han såhär?

Jag tycker att hunden ser ut att ha lite tråkigt. Du ser att han redan 00:40 redan tittar på andra saker och inte riktigt orkar med sån luuuuuugn träning.

Det är lite för lätt, och för mycket upprepningar. Kanske mera nosarbete?

Prövat belöna med dragkamp ibland också? Men ha bara en viss dragleksak som bara leks med på träning?

Ursöt är hunden i alla fall! :) Kanske för att den är väldigt lik min både till utseende och beteende...
 
Sv: Varför gör han såhär?

Ja, jag kan hålla med nu när du säger det. Ibland blir man så hemmablind och det är bra med nya ögon som ser saker man inte gör själv :) Jag brukar dock göra lite mer varierande men gjorde detta just för att beteendet skulle utlösas.

Men leksak för dragkamp var en jättebra idé det har inte alls tänkt på! Tack! :)
 
Sv: Varför gör han såhär?

Jag tänker förutom på tipset du fick att jag inte riktigt förstår varför du har solglasögon på dig? Han kan inte se dina ögon då och eftersom du är ganska tyst tycker jag det är viktigt. Jag tycker också du ska belöna med lite mer röj, han bjuder ju själv upp till det.

Och tänk på att alla de där stolparna på kyrkogården inte sitter fast alltid, det är en potentiell fara. Så jag hade inte lekt med gravanordningarna.

Väldigt söt hund!
 
Sv: Varför gör han såhär?

Jag tänker förutom på tipset du fick att jag inte riktigt förstår varför du har solglasögon på dig? Han kan inte se dina ögon då och eftersom du är ganska tyst tycker jag det är viktigt. Jag tycker också du ska belöna med lite mer röj, han bjuder ju själv upp till det.


Väldigt söt hund!

Solglasögonen är pga att jag hade huvudvärk hela dagen idag och jag är väldigt ljuskänslig, det är inget jag har när jag tränar annars.

Ska absolut testa att belöna med mer röj.
Tack så mycket, han är lite för söt för sitt eget bästa ibland :D
 
Sv: Varför gör han såhär?

Naturligtvis inte alltid, för visst måste hunden kunna träna lugna saker också, men nu som då kan man liva upp träningen lite.

Jag växlar mellan godis och kamplek lite beroende på. Vill jag ha en hund som är energisk och med till hundra så tar vi leksaken, men vill vi finslipa lite tar vi godis.

Min får såna totalryck ibland också, men bara om hon är superglad eller om hon är uttråkad. Just då är hon som roligast att jobba med, så de rycken får man ta vara på!

Har jag bara gått ur på promenad och inte har med mig klicker, godis eller kampleksak kör vi kamp med kopplet. Så har jag gjort i alla år, och hon vet precis då det är tillåtet och ej. För att förbjuda något är det lättast att förs lära hunden när det är tillåtet.

Jag säger bara "nu räcker det", och hunden släpper.

Prova lite mer varierad träning, och bara några få upprepningar. Gärna korta stunder träning också, och inte nöta länge. Ge lite svårare övningar, öva in on-off, bit-loss o.s.v.

Jag tror ni kommer och lyckas skitbra, för hunden verkar ju vara en som faktiskt vill göra grejer (bara de inte är för tråkiga... ;))
 
Sv: Varför gör han såhär?

Det jag är lite mer konfunderad över är varför han gör så när vi går på långa promenader, typ 5-10km, kan han tycka det är tråkigt också?
Kanske ska prova att blanda in mer lek i promenaderna så det inte blir så enformigt för honom.
 
Sv: Varför gör han såhär?

Det jag är lite mer konfunderad över är varför han gör så när vi går på långa promenader, typ 5-10km, kan han tycka det är tråkigt också?
Kanske ska prova att blanda in mer lek i promenaderna så det inte blir så enformigt för honom.

Får han springa lös nångång och göra sig av med energi ?

jag tycker det ser ut som att du "frågar" hela tiden och han blir laddad av det, när jag vill nåt av mina hundar så ger jag "order" men fortsätter inte titta på dom ...för oss är det som en eftergift att det är rätt.
Att kampa är ju att göra sig av med energi och ladda ur sig , din hund ser så förväntansfull ut hela tiden och måste ladda ur lite ibland ser det ut som i mina ögon

En go o glad hund iallafall :love:
 
Sv: Varför gör han såhär?

Får han springa lös nångång och göra sig av med energi ?

jag tycker det ser ut som att du "frågar" hela tiden och han blir laddad av det, när jag vill nåt av mina hundar så ger jag "order" men fortsätter inte titta på dom ...för oss är det som en eftergift att det är rätt.
Att kampa är ju att göra sig av med energi och ladda ur sig , din hund ser så förväntansfull ut hela tiden och måste ladda ur lite ibland ser det ut som i mina ögon

En go o glad hund iallafall :love:

Han får springa lös i en större hundrastgård några ggr per vecka, vi bor mitt i stan så det är svårt just att vara lös. Men jag gör mitt bästa med att han ska få leka och springa :)

Hur menar du med att jag frågar och han blir laddad? Ska jag vara mer bestämd?
 
Sv: Varför gör han såhär?

Vår labbe vill också gärna ha dragkamp och nåt att bära när han blir busig och glad. Vi kör ofta med det som belöning. Skulle kanske, som andra redan sagt, nog fungera bra på din hund med.
 
Sv: Varför gör han såhär?

Han får springa lös i en större hundrastgård några ggr per vecka, vi bor mitt i stan så det är svårt just att vara lös. Men jag gör mitt bästa med att han ska få leka och springa :)

Hur menar du med att jag frågar och han blir laddad? Ska jag vara mer bestämd?


det ser ut som du tittar på honom hela tiden och då skulle iallafall min hund bli väldigt förväntansfull och busig , din ser mest pigg o laddad ut och då är det svårt att hålla sig :D
kan du cykla med honom ?
 
Sv: Varför gör han såhär?

Att bara låta hunden få spricka gå lös ngn gång i veckan tycker jag verkar lite, men förstår att alla inte har tillgång till stora öppna ytor där hunden kan springa fritt och busa.

Men att belöna de tråkiga, enkla sakerna med en boll eller kampleksak verkar som en bra idé, då får vovven mer motivation till att fokusera på dig. Eftersom belöningen är bus och inte bara godis :p
 
Sv: Varför gör han såhär?

Det jag är lite mer konfunderad över är varför han gör så när vi går på långa promenader, typ 5-10km, kan han tycka det är tråkigt också?
Kanske ska prova att blanda in mer lek i promenaderna så det inte blir så enformigt för honom.

I mina ögon är det en lekinvit för att få en mer fysisk och aktivare kontakt med dig. "Kom igen nu då då har vi lite roligt på riktigt!"

Jag tror att du kan höja tempot på inlärningen markant, se till att det aldrig blir upprepningar utan är betydligt mer utmanande. Kör ganska korta pass och belöna gärna avslut på det sätt som din hund själv föreslår - lite aktiv lek! Sluta locka och visa som han vore en efterbliven valp, ge honom lite eget ansvar för inlärningen;)

(säger jag som är en riktig curling-matte...)
 
Sv: Varför gör han såhär?

Precis vad jag också menade. Lite mera go, lite mera tänka själv.

Hunden har garanterat tråkigt på långpromenaderna. Det händer ju ingenting! Vissa hundar måste få tänka hela tiden, och att promenera är ju inte nödvändigtvis alltid så spännande.
 
Sv: Varför gör han såhär?

det ser ut som du tittar på honom hela tiden och då skulle iallafall min hund bli väldigt förväntansfull och busig , din ser mest pigg o laddad ut och då är det svårt att hålla sig :D
kan du cykla med honom ?

Okej då förstår jag, ska prova att inte vara så "frågande" :D
kan tyvärr inte cykla med honom eftersom han gör utfall på en hel del saker och det kan bli farligt mitt i en stadsmiljö. Ibland cyklar jag med honom ute på landet hos mina föräldrar och då går det bra så länge han inte ser en kanin :)
 
Sv: Varför gör han såhär?

I mina ögon är det en lekinvit för att få en mer fysisk och aktivare kontakt med dig. "Kom igen nu då då har vi lite roligt på riktigt!"

Jag tror att du kan höja tempot på inlärningen markant, se till att det aldrig blir upprepningar utan är betydligt mer utmanande. Kör ganska korta pass och belöna gärna avslut på det sätt som din hund själv föreslår - lite aktiv lek! Sluta locka och visa som han vore en efterbliven valp, ge honom lite eget ansvar för inlärningen;)

(säger jag som är en riktig curling-matte...)

Tack för tipset ska absolut tänka mer på det, jag vet att jag är lite väl försiktig med honom.. Vi (jag) har liksom fastnat i det där grundstadiet i träningen och inte lyckas ta mig förbi det eftersom jag inte känt att jag haft honom med mig, men jag ska börja ställa mer krav :)
 
Sv: Varför gör han såhär?

Att bara låta hunden få spricka gå lös ngn gång i veckan tycker jag verkar lite, men förstår att alla inte har tillgång till stora öppna ytor där hunden kan springa fritt och busa.

Men att belöna de tråkiga, enkla sakerna med en boll eller kampleksak verkar som en bra idé, då får vovven mer motivation till att fokusera på dig. Eftersom belöningen är bus och inte bara godis :p

Jag håller med, det är ganska lite, men tyvärr finns som sagt inte möjligheterna. Jag har börjar löpträna lite med honom men har fått uppfattningen att han tycker det är jätte tråkigt med då han börjar bita och kampa i kopplet direkt, då har mest ignorerar honom och när han märker efter en stund att springa är jobbigt och att han måste fokusera lite så går det lättare :)

Roligt att få nya sätt och se på träningen och tips och trix! Buke är bra ibland :D
 
Sv: Varför gör han såhär?

Du kanske inte ska motionera honom så mycket som aktivera honom med saker som kräver både kropp och knopp? Högre svårighetsgrad på dog parkour, rapport, treibball osv.

Kanske börja med hårda spår? Det går bra att göra i stadsmiljön, kräver mycket hjärna av hunden och går att omväxla in absurdum.

Och jag tycker att det ser ut som att din hund kan vara skitkul att träna med, men tänk på att ha med en massa humor bland "kraven";)
 
Sv: Varför gör han såhär?

Hur gammal är hunden?
Sådär gör min åttamånaders när matte är tråkig :D
Då brukar vi hoppa/busa/leka en stund och sen ber jag om något jätteenkelt som sitt och när han gör rätt så busar vi en stund till. :) Sen ber jag om något svårare, när han gör rätt så uppmuntrar jag med lite bus och sen slänger man in lite bus när dom minst förväntar sig, så håller man motivationen uppe "kommer buset nu?" nej.. "Nästa gång kanske" :)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför gör han såhär?

Kanske börja med hårda spår? Det går bra att göra i stadsmiljön, kräver mycket hjärna av hunden och går att omväxla in absurdum.

Och jag tycker att det ser ut som att din hund kan vara skitkul att träna med, men tänk på att ha med en massa humor bland "kraven";)

Hårda spår har jag ingen erfarenhet av, det får jag kolla upp, han älskar ju att använda sin nos, både i marken och i luften :)

Ja nu när jag läst kommentererna här så inser jag att jag nog har missuppfattat honom på träningsfronten som att han inte har varit intresserad när det nog i själva verket är tvärtom och han har bara försökt berätta för mig att jag är för tråkig :P
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 844
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 477
Senast: s957
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 673
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 163
Senast: jolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp