Bukefalos 28 år!

Varför gör han såhär?

Sv: Varför gör han såhär?

Hur gammal är hunden?
Sådär gör min åttamånaders när matte är tråkig :D
Då brukar vi hoppa/busa/leka en stund och sen ber jag om något jätteenkelt som sitt och när han gör rätt så busar vi en stund till. :) Sen ber jag om något svårare, när han gör rätt så uppmuntrar jag med lite bus och sen slänger man in lite bus när dom minst förväntar sig, så håller man motivationen uppe "kommer buset nu?" nej.. "Nästa gång kanske" :)

Han är 2,5 år men har hållt på såhär sen han var 1 ungefär :)
 
Sv: Varför gör han såhär?

Han får springa lös i en större hundrastgård några ggr per vecka, vi bor mitt i stan så det är svårt just att vara lös. Men jag gör mitt bästa med att han ska få leka och springa :)

Du har ju rastgården vid Elmstorp, sen är där en "inoff" rastplats i korsningen Drottninggatan/Exercisvägen som brukar vara tom. Men du känner säkert redan till dem. Gamla bussgaragen har jag också sett att folk rastar sina hundar vid, där är ju staket längs Nobelvägen och Industrigatan.
Brukar du vara på Ribban?
 
Sv: Varför gör han såhär?

Du har ju rastgården vid Elmstorp, sen är där en "inoff" rastplats i korsningen Drottninggatan/Exercisvägen som brukar vara tom. Men du känner säkert redan till dem. Gamla bussgaragen har jag också sett att folk rastar sina hundar vid, där är ju staket längs Nobelvägen och Industrigatan.
Brukar du vara på Ribban?

Jag brukar gå till rastplatsen på slutet av Sorgenfrivägen den är den bästa i närheten av mig eftersom den i alla fall har gräs och inte är lika full med hundskit som alla andra :(

Jag har sett att många rastar hundarna på "grusplanen" vid industrigatan (bor på s:t knuts väg) men eftersom min hund inte alls är pålitlig när han är lös, kommer inte på inkallning (har inte tränat detta, fy på mig) om han ser nåt spännande så vågar jag inte släppa honom.

Vi är inte på ribban pga där är för många.. Ja vad ska man säga, människor med väldigt dålig koll på sina hundar.
 
Sv: Varför gör han såhär?

Nu är jag inte expert på "kamphundar" men jag har alltid hört att man inte ska leka "kamplekar" med trasor och annat de ska försöka dra i för att inte trigga igång den sidan av dom. Stämmer det?
 
Sv: Varför gör han såhär?

Jag tror att han behöver "pysa ut" då jag av träningsvideon att döma tycker att han ombeds vara väldigt sansad och kontrollerad hela tiden. Vissa hundar har ett behov av att efter en stunds koncentration få "explodera" lite, tex genom en rejäl kamplek eller att få "rusa av sig". Likaså promenaderna kan ju bli för "sansade" i och med att ni går i koppel hela tiden och han får inte chans att ladda ur. Ni kanske borde prova barmarksdrag? Så kan han dra cykel eller få göra något där han får utlopp för all överskottsenergi han ha? :)
 
Sv: Varför gör han såhär?

Man ska ta det med en nypa salt. Som sagt kan det vara bra att lära in när det är tillåtet att kampa istället för att helt förbjuda det.
 
Sv: Varför gör han såhär?

Nu är jag inte expert på "kamphundar" men jag har alltid hört att man inte ska leka "kamplekar" med trasor och annat de ska försöka dra i för att inte trigga igång den sidan av dom. Stämmer det?

Äh, om det är nåt de har fallenhet för så är det väl bättre att se det som en belöning/berikning. Däremot får man ju ha en bra stoppsignal.

Det är ju som att säga att jakthundar inte får jaga för då kan de inte se skillnad på vad de får jaga och inte får jaga.
 
Sv: Varför gör han såhär?

Nu är jag inte expert på "kamphundar" men jag har alltid hört att man inte ska leka "kamplekar" med trasor och annat de ska försöka dra i för att inte trigga igång den sidan av dom. Stämmer det?

Jag tycker inte att det stämmer eftersom de är just kamphundar, då tycker jag att det är bättre att de får utlopp för sin kamplust på ett positivt sätt än att de bygger upp mycket frustration inom sig för att sen använda det på fel sätt.
 
Sv: Varför gör han såhär?

Det är konstigt att jag inte har tänkt på det här att belöna med kamp tidigare. För tex när vi är inne och jag märker att han blir uttråkad så brukar jag kampa och busa en stund med honom så blir han lugn och nöjd sen igen, borde ju funka lika bra ute!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 845
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 477
Senast: s957
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 673
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 163
Senast: jolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp