Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Jag skall lite kort försöka förklara varför det inte funnits något forum och endast en Java-chat ett par dagar.

Det som hände var att information om ett säkerhetshål i FlashChat-scriptet som även används av många andra siter spreds i hacker-kretsar. Detta hände i slutet av augusti.
Tyvärr fick vi användare ingen info om detta.

Med start i början av september började olika hackare använda sig av hålet, framförallt för att byta förstasida på ett antal webbplatser världen över.

Vissa servrar råkade mer illa ut, rensades helt eller delvis, Bukefalos fick exempelvis hela sin databas raderad.

Databasen innehåller i princip allt som finns och gjorts här på Bukefalos.

Med hjälp av lagen om alltings jävlighet, var den senaste fungerande, betrodda backupen från den 15 juli.

Nästan två månaders inlägg, nya användare, PM, bilder, nyheter m.m. är alltså borta.
Jag förstår om många av er är upprörda. Jag är inte speciellt glad själv. Jag borde ha skött backup-hanteringen på ett betydligt bättre sätt.

Hela databasen hade raderats alltså behövde den läggas in från backupen, och hela servern kollas upp.

Jag hade planerat ett byte till en ny server redan innan den gamla servern blev hackad, mest för att snabba upp Bukefalos.
När den gamla servern hackades fanns det även ett säkerhetsskäl till att byta till en ny.

Ny server införskaffades, konfigurering m.m. av servern gjordes och backupen laddades upp. Efter detta har jag fortsatt att försöka fixa till och snabba upp allt, men en hel del återstår fortfarande. Troligen kommer jag även att uppgradera forum och annat till senaste version, den närmsta tiden. Från början var detta tänkt att göras i samband med serverbytet, men pga hackningen ville jag inte blanda in även denna osäkerhetsfaktor.

Jag arbetar vidare med server och uppgradringar, hoppas ni har lite överseende med att allt kanske inte fungerar till 100% den närmsta tiden.
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Självklart har vi överseende med det. Du e toppen Gunnar. All heder till dig.
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

även om åke sa det så vi hörde ordentligt, så säger jag samma sak :D :bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Håller med föregående talare!

Du är helt toppen som orkar fortsätta! :bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Visst är det trist att "två månader" har försvunnit. Men jag tror de absoluta majoriteten klarar sig finemang utan de månaderna, buke är ju tillbaka!!

:bow: :bow :bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Håller med
:bow: :bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Du gör ett kanonjobb med Buke och att idioter hackar sig in och förstör är tråkigt, men sådant som (tyvärr) händer.
Jag avundas dig inte monstergörat med att fixa allt igen och tycker du har gjort det helt suveränt snabbt ändå trots alla problem som blev av hackningen..

e040.gif
e010.gif
e040.gif
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Klart att vi har överseende, utan dig så hade många av oss aldrig träffats!!!!!


:bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Gunnar skrev:
Nästan två månaders inlägg, nya användare, PM, bilder, nyheter m.m. är alltså borta.
Jag förstår om många av er är upprörda. Jag är inte speciellt glad själv. Jag borde ha skött backup-hanteringen på ett betydligt bättre sätt.

Hela databasen hade raderats alltså behövde den läggas in från backupen, och hela servern kollas upp.

Äh, vilka är upprörda? det är väl huvudsaken att det funkar igen, även med vissa glitchar. sen har man ju fått ett 9 onde liv, i och med att statusen backats ett par månader, inläggsmässigt :D Liiiite av ett ego slag kanske mot bältet, men ack så försumligt!


:bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Utan Gunnar skulle livet inte ha någon mening, för då skulle vi inte ha Bukefalos! :bow: :bow: :bow:

Hade jag varit du hade jag slängt datoreländet ut genom fönstret för längesedan av ilska. Pepp till dig! :banana: :bump: :banana:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Äsch har väl ingen betydelse, vissa trådar mår nog bra av att falla i glömska och försvinna iallafall :D
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Äh, vad gör två månader, det är ju ändå bara ett j*vla internetforum! :D Dock ett mycket saknat sådant! :love:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Visst är det trist att så många bra trådar försvunnit men med tanke på med vilken hastighet det startas nya så är nog dessa snart ersatta ;). Det viktiga är ju att buke fungerar igen så att vi kan hålla vår abstinens borta :angel:.
Jag begriper inte hur då orkar hålla på med detta men bockar och bugar för att du gör det :bow: :bow: Ibland måste det kännas meningslöst med allt tjat och gnat som är och nu dessutom detta sista. Jag är oerhört glad och tacksam att du lägger ner all denna tid på att fixa allt detta :love: :bow:.
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Massor av överseende härifrån...Tack för att du orkar hålla på:bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Du er toppen, Gunnar!
Alt er bra, når Bukefalos er tilbaka:bump: !
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

palle skrev:
Buke is back :bow:

Och det är huvudsaken :bow:

Yeah!!
d055.gif


Tack Gunnar!!
d032.gif


(Angående det som försvunnit, trist men sådant sker! Du ska se att vi Bukare nog ganska snabbt kommer att fylla på med massa nytt material; vi är ju ganska flitiga på att
d058.gif
)
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Har hur mycket överseende som helst, du är helt underbar som håller igång detta forum :love:. Och bara att få igång det efter en sån krasch, eller att du fixade Java-chaten som substitut - det är helt fantastiskt :bump:.

Bara så du vet ;).
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Underbart Gunnar.

2 månader spelar ingen roll bara vi får ha buke kvar
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 542
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Idag för 25 år sedan lades dessa sidor som numera heter Bukefalos.se för första gången ut på internet. Det har för det mesta varit...
Svar
5
· Visningar
21 978
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 381
  • Artikel
Bukefalosnyheter Nu börjar det väl strax bli dags att sluta räkna. 22 år sedan starten 14/5 1996. Den största uppdateringen som skett det senaste året...
Svar
0
· Visningar
1 746
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp