Bukefalos 28 år!

Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Jag skall lite kort försöka förklara varför det inte funnits något forum och endast en Java-chat ett par dagar.

Det som hände var att information om ett säkerhetshål i FlashChat-scriptet som även används av många andra siter spreds i hacker-kretsar. Detta hände i slutet av augusti.
Tyvärr fick vi användare ingen info om detta.

Med start i början av september började olika hackare använda sig av hålet, framförallt för att byta förstasida på ett antal webbplatser världen över.

Vissa servrar råkade mer illa ut, rensades helt eller delvis, Bukefalos fick exempelvis hela sin databas raderad.

Databasen innehåller i princip allt som finns och gjorts här på Bukefalos.

Med hjälp av lagen om alltings jävlighet, var den senaste fungerande, betrodda backupen från den 15 juli.

Nästan två månaders inlägg, nya användare, PM, bilder, nyheter m.m. är alltså borta.
Jag förstår om många av er är upprörda. Jag är inte speciellt glad själv. Jag borde ha skött backup-hanteringen på ett betydligt bättre sätt.

Hela databasen hade raderats alltså behövde den läggas in från backupen, och hela servern kollas upp.

Jag hade planerat ett byte till en ny server redan innan den gamla servern blev hackad, mest för att snabba upp Bukefalos.
När den gamla servern hackades fanns det även ett säkerhetsskäl till att byta till en ny.

Ny server införskaffades, konfigurering m.m. av servern gjordes och backupen laddades upp. Efter detta har jag fortsatt att försöka fixa till och snabba upp allt, men en hel del återstår fortfarande. Troligen kommer jag även att uppgradera forum och annat till senaste version, den närmsta tiden. Från början var detta tänkt att göras i samband med serverbytet, men pga hackningen ville jag inte blanda in även denna osäkerhetsfaktor.

Jag arbetar vidare med server och uppgradringar, hoppas ni har lite överseende med att allt kanske inte fungerar till 100% den närmsta tiden.
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Heja Gunnar.

Absinens... vad är det för nåt :angel:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

klart man har överseende, huvudsaken är ju att buke är tillbaka :bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Det va ju ingen kul läsning. Men men shit happens, bara att åka vidare. Tummen upp för dig Gunnar
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Hejja Gunnar! Kul att Buke är tillbaka! :)
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :banana: :bump:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Ingenting ska kunna få oss att klaga eller bråka om det uppstådda problemet, du löser ju så många nadra åt oss. All heder åt dig/ :bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Trist att det hände, men that´s life och nu får man gå vidare. Tack för att du inte ger upp utan fortsätter förgylla cybervärlden med det bästa forumet som finns.
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

*knapplån*

Någon som vet var Gunnar bor, kan ju skicka en blomma till honom som tack för allt detta enorma arbete han lägger ned för att vi skall kunna snacka häst. :banana:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

*kl*
a033.gif
go gunnar GO!
a033.gif

joo kan du inte typ gå ut med vart du bor fast då kommer du väll typ do av över blommning elr nått sånt :angel: *anna spekulerar*
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Skickar dig världens största jättbukett med rosor för att Bukefalos finns och för att du orkar fortsätta trots strul och elaka hackers.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

*KL*

Håller med Fio en del av trådarna är nog bra att de är borta, och TACK!! för att Buke är tillbaka - det är det viktigaste:banana: :bow: :banana: :bow: :banana: :bow: !!!
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Du får fixa och lägga om hur mkt du vill, jag är bra så glad och tscksam att du ordnar allt igen...:love:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

tråkigt självklart. Men huvudsaken ä att buke är tillbaka :bump:
Nya inlägg och trådar kan vi gör igen :)
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Jag säger detsamma!:bow::banana:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Du är inte den första som har missat att kolla backupen.... Sånt händer och man ändrar sina rutiner. Kul att Buke är igång iallafall.
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Bra att vi får reda på vad som hänt!

Att två månader är borta får vi kan leva med.
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Kan bara skriva under på vad som tidigare sagts! :bow:

All heder åt dig Gunnar! :bow:

Och du är inte den första i världshistorien som missat backuper! ;) *inser att det är hög tid att ta backup på sin egen burk*

//Alice
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Tack Gunnar :bow:
Jag begriper inte mkt av det du skrev...men det är tur du gör det...
Har inte varit länge här på Buke, men upptäckte i måndags hur "beroende" jag blivit...:smirk:
Du är en pärla som så snabbt fixade in oss igen...
Massor av kramar och en fång rosor till dig...
Ros.jpg
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

jag kan säga att jag är upprörd!!!
Då många viktiga telefon nr har försvunnit som jag fick pm om alldeles innan det slutade fungera. Vilket tyvärr varit avgörande om hurvida min häst får den behandling han behöver.

Men jag är inte upprörd på gunnar han har det ju varken särskilt lätt el roligt. och gör ett super jobb som får igång buke igen.

Där emot e jag j**ligt arg på dem som ska förstöra för andra!! Särskilt när oskyldiga blir lidande.:devil: :devil:
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 607
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Idag för 25 år sedan lades dessa sidor som numera heter Bukefalos.se för första gången ut på internet. Det har för det mesta varit...
Svar
5
· Visningar
22 043
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 399
  • Artikel
Bukefalosnyheter Nu börjar det väl strax bli dags att sluta räkna. 22 år sedan starten 14/5 1996. Den största uppdateringen som skett det senaste året...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp