Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Jag skall lite kort försöka förklara varför det inte funnits något forum och endast en Java-chat ett par dagar.

Det som hände var att information om ett säkerhetshål i FlashChat-scriptet som även används av många andra siter spreds i hacker-kretsar. Detta hände i slutet av augusti.
Tyvärr fick vi användare ingen info om detta.

Med start i början av september började olika hackare använda sig av hålet, framförallt för att byta förstasida på ett antal webbplatser världen över.

Vissa servrar råkade mer illa ut, rensades helt eller delvis, Bukefalos fick exempelvis hela sin databas raderad.

Databasen innehåller i princip allt som finns och gjorts här på Bukefalos.

Med hjälp av lagen om alltings jävlighet, var den senaste fungerande, betrodda backupen från den 15 juli.

Nästan två månaders inlägg, nya användare, PM, bilder, nyheter m.m. är alltså borta.
Jag förstår om många av er är upprörda. Jag är inte speciellt glad själv. Jag borde ha skött backup-hanteringen på ett betydligt bättre sätt.

Hela databasen hade raderats alltså behövde den läggas in från backupen, och hela servern kollas upp.

Jag hade planerat ett byte till en ny server redan innan den gamla servern blev hackad, mest för att snabba upp Bukefalos.
När den gamla servern hackades fanns det även ett säkerhetsskäl till att byta till en ny.

Ny server införskaffades, konfigurering m.m. av servern gjordes och backupen laddades upp. Efter detta har jag fortsatt att försöka fixa till och snabba upp allt, men en hel del återstår fortfarande. Troligen kommer jag även att uppgradera forum och annat till senaste version, den närmsta tiden. Från början var detta tänkt att göras i samband med serverbytet, men pga hackningen ville jag inte blanda in även denna osäkerhetsfaktor.

Jag arbetar vidare med server och uppgradringar, hoppas ni har lite överseende med att allt kanske inte fungerar till 100% den närmsta tiden.
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Jag säger som alla andra: Heja Gunnar! :bump: Du gör verkligen ett toppenjobb med den Buke.

Det spelar mindre roll med försvunna inlägg, det viktigaste är att vårt Buke fungerar igen!
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Gunnar! Du är toppen! Oavsett!
Även om bilder etc har försvunit så anar du inte hur mycket vi saknat buke när buke varit nerlagdt.
Jag är så glad att det finns den här typen av forum och du ska ha en stor eloge!
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Vi får väl se det att våra vi har blivit två månader yngre och alla dessa dumheter som som vi skrivit om under denna tid, de har aldrig hänt :D.
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Fick också lära mig vidden av ordentliga backuper i midsommras
då någon bröt sig in på jobbet och stal arbetsdatorn.
Bokföringen var ok (saknades en vecka)
Men alla mail, dokument bilder mm OMG.

Det positiva med bukekrashen(får jag skriva så utan att bli lynchad?) var att jag hittade chatten, hade nog inte vågat in där annars.
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Säger som de andra; såklart vi har överseende! Jag tycker att du har jobbat snabbt för att få igång Buke igen!

Tack!
:bump:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Åh jag som trodde att det var min Bumpatråd som hade
sänkt hela sajten :rofl:
Lite Bumpisar till dig Gunnar
De piggar upp!
jumping0046.gif
jumping0044.gif
jumping0048.gif
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Som någon skrev, det är bara ett internetforum! Visst kanske lite trist men det är ju inte ditt fel Gunnar att hackers har hackat sig in här. Jag tror de flesta är medvetna om att du gör detta på din fritid och jag tycker det är helt underbart att detta forumet finns överhuvudtaget. Ingen betalar ju något för att vara här. Go Gunnar Go!!!:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: Härligt att du orkar kämpa vidare med forumet säger jag.
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Choklad skrev:
Vi får väl se det att våra vi har blivit två månader yngre och alla dessa dumheter som som vi skrivit om under denna tid, de har aldrig hänt :D.
:rofl: :rofl: :bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

teammalmgren skrev:
jag kan säga att jag är upprörd!!!
Då många viktiga telefon nr har försvunnit som jag fick pm om alldeles innan det slutade fungera. Vilket tyvärr varit avgörande om hurvida min häst får den behandling han behöver.

om det var så viktiga saker för dig så kunde du:
1. sparat ner PM på din dator
2. sparat ner det på diskett/cd
3. skrivit ner telefonnummret hemma på papper

datorer är inte säkra.. dom kan krascha, bli hackade, osv så att saker försvinner och då är det bra att ta för vana att skriva ner viktga nr eller annat på papper så man har det fast att datorn dör.
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

teammalmgren skrev:
Då många viktiga telefon nr har försvunnit som jag fick pm om alldeles innan det slutade fungera.
Lätt att vara efterklok, ja, men varför inte spara ner viktiga pm på din egen dator??? Så slipper du det problemet nästa gång... Som Sweep precis har skrivit, datorvärlden är inte säker... Man kan inte lita på att det är säkert via datan...
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

cewe skrev:
Det positiva med bukekrashen(får jag skriva så utan att bli lynchad?) var att jag hittade chatten, hade nog inte vågat in där annars.
Se då till att återkomma till chatten, det brukar vara roligt där...
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

*KL*

Jag har inte hunnit och orkat läsa igenom hela tråden eftersom jag sitter i skolan o gör ett arbete...
Men får jag fråga (är lite trögfattad) kommer det gammla komma tillbaka eller är det borta för alltid?? :( :cry:

Jag vill bara säga att du är guld värd GUNNAR!!!! Utan buka kan jag inte överleva o detta är :cry: inte ditt fel!

Kram Lina
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Om din dator kraschar hemma, ja då försvinner allt du inte sparat på dvd/cd skivor eller nån annan form av media ut i tomma intet. Samma sak här, allt som inte är sparat är borta i det stora svarta cyberrymds hålet. Dvs allt som hänt efter den 15/7 är borta kommer inte tillbaka igen... Men vi lyckas nog fylla bukefalos med nya trådar snart igen...
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 544
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Idag för 25 år sedan lades dessa sidor som numera heter Bukefalos.se för första gången ut på internet. Det har för det mesta varit...
Svar
5
· Visningar
21 978
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 383
  • Artikel
Bukefalosnyheter Nu börjar det väl strax bli dags att sluta räkna. 22 år sedan starten 14/5 1996. Den största uppdateringen som skett det senaste året...
Svar
0
· Visningar
1 746
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp