Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Jag skall lite kort försöka förklara varför det inte funnits något forum och endast en Java-chat ett par dagar.

Det som hände var att information om ett säkerhetshål i FlashChat-scriptet som även används av många andra siter spreds i hacker-kretsar. Detta hände i slutet av augusti.
Tyvärr fick vi användare ingen info om detta.

Med start i början av september började olika hackare använda sig av hålet, framförallt för att byta förstasida på ett antal webbplatser världen över.

Vissa servrar råkade mer illa ut, rensades helt eller delvis, Bukefalos fick exempelvis hela sin databas raderad.

Databasen innehåller i princip allt som finns och gjorts här på Bukefalos.

Med hjälp av lagen om alltings jävlighet, var den senaste fungerande, betrodda backupen från den 15 juli.

Nästan två månaders inlägg, nya användare, PM, bilder, nyheter m.m. är alltså borta.
Jag förstår om många av er är upprörda. Jag är inte speciellt glad själv. Jag borde ha skött backup-hanteringen på ett betydligt bättre sätt.

Hela databasen hade raderats alltså behövde den läggas in från backupen, och hela servern kollas upp.

Jag hade planerat ett byte till en ny server redan innan den gamla servern blev hackad, mest för att snabba upp Bukefalos.
När den gamla servern hackades fanns det även ett säkerhetsskäl till att byta till en ny.

Ny server införskaffades, konfigurering m.m. av servern gjordes och backupen laddades upp. Efter detta har jag fortsatt att försöka fixa till och snabba upp allt, men en hel del återstår fortfarande. Troligen kommer jag även att uppgradera forum och annat till senaste version, den närmsta tiden. Från början var detta tänkt att göras i samband med serverbytet, men pga hackningen ville jag inte blanda in även denna osäkerhetsfaktor.

Jag arbetar vidare med server och uppgradringar, hoppas ni har lite överseende med att allt kanske inte fungerar till 100% den närmsta tiden.
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Nu när valet är över kanske någon av Partierna har
lämnar tillbaka lite av Buke undan för undan, när
de säkerställt rikets säkerhet.
Skojar lite?
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

KL

Har man inte backup band på buke? :( Hade fått bra PM med tel o namn till personer jag inte nu får tag i tråkigt nog.

Så du som PMa mig från Dalarna, hör gärna av dig igen! :)
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Gunnar-> Vad har hänt nu? Jag var inne i en tråd på sidan 100 och plötsligt hade den 125 sidor!! Har de försvunna veckornas material återfunnits? skickligt isåfall! :bow:

Det har nog att göra med att Gunnar ändrat inställningarna på trådarna. I stället för 50 inlägg per sida kan man nu bara ha 30, och då ökar ju antalet sidor i stället. Finns tråd om det på bukefalos-hjälp.
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

KL

Har man inte backup band på buke? :( Hade fått bra PM med tel o namn till personer jag inte nu får tag i tråkigt nog.

Så du som PMa mig från Dalarna, hör gärna av dig igen! :)
Det är därför det är viktigt att skriva av eller spara ner sina pm på sin egen dator. Det gör du lätt från kontrollpanelen.

Man vet aldrig när saker kraschar, därför ska man aldrig lita på att sakerna finns kvar nästa dag, utan ta en egen backup.
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 542
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Idag för 25 år sedan lades dessa sidor som numera heter Bukefalos.se för första gången ut på internet. Det har för det mesta varit...
Svar
5
· Visningar
21 978
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 381
  • Artikel
Bukefalosnyheter Nu börjar det väl strax bli dags att sluta räkna. 22 år sedan starten 14/5 1996. Den största uppdateringen som skett det senaste året...
Svar
0
· Visningar
1 746
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp