Varför hittar vården på saker?

Wille

Trådstartare
Det står saker i min journal som inte stämmer. Jag ska ha fått en viss behandling står det, men det har jag inte alls. Och en annan sak stämmer inte heller.

Varför blir det så här fel? Och går det att göra något åt?
 
Det står saker i min journal som inte stämmer. Jag ska ha fått en viss behandling står det, men det har jag inte alls. Och en annan sak stämmer inte heller.

Varför blir det så här fel? Och går det att göra något åt?

Du kontaktar vårdgivaren och begär rättelse. Skulle de inte rätta det som är felaktigt kan du vända dig till IVO.

Varför det blir felmärkt högst oklart. Jag upptäckte i tisdags att ett besök jag gjorde på akutmottagningen i mitten av september inte hade antecknats i min journal.
 
Du kontaktar vårdgivaren och begär rättelse. Skulle de inte rätta det som är felaktigt kan du vända dig till IVO.

Varför det blir felmärkt högst oklart. Jag upptäckte i tisdags att ett besök jag gjorde på akutmottagningen i mitten av september inte hade antecknats i min journal.
Jag pratade med läkare nyss och hon kunde inte ändra för det var inte hon som gjort anteckningen från början utan hon hade bara upprepat vad tidigare vårdgivare sagt. Så det blir ju rundgång i felaktigheter.

Jag vet inte ens hur jag ska kunna kontakta de som skrivit fel från början.
 
Jag pratade med läkare nyss och hon kunde inte ändra för det var inte hon som gjort anteckningen från början utan hon hade bara upprepat vad tidigare vårdgivare sagt. Så det blir ju rundgång i felaktigheter.

Jag vet inte ens hur jag ska kunna kontakta de som skrivit fel från början.

Då kan du begära att läkaren lägger in en notering i journalen om att du har lämnat uppgift om felaktigheterna. Vägrar vårdgivaren det så kan du vända dig till IVO och ansöka om journalförstöring.

För journalförstöring behöver dock särskilda villkor vara uppfyllda. Exakt vilka de är vet jag inte och jag vet därför inte om det är applicerbart på ditt fall.
 
Jag pratade med läkare nyss och hon kunde inte ändra för det var inte hon som gjort anteckningen från början utan hon hade bara upprepat vad tidigare vårdgivare sagt. Så det blir ju rundgång i felaktigheter.

Jag vet inte ens hur jag ska kunna kontakta de som skrivit fel från början.
Jag har letat i min journal efter den ursprungliga anteckningen om behandlingen jag sägs ha fått men hittar den inte. Hittade däremot en till felaktighet.
 
Jag gjorde "misstaget" att läsa min journal från senaste läkarbesöket. Mina beskrivningar av ett problem har förenklats och förminskat. Så det står typ "har ibland svårt att somna pga lite lätt huvudvärk" när jag beskrev det som fruktansvärt smärtsam migrän som gjorde så ont att jag grät. (obs! mitt problem handlar alltså inte i verkligheten om huvudvärk).

Jag ringde in och bad om rättning, sköterskan jag pratade med lovade att prata med läkaren. Men känner jag läkaren rätt kommer inget att hända. Jag är så less på att inget blir bra och allt skylls på min övervikt så jag tänker byta VC efter årsskiftet.
 
Ibland glömmer eller blandar man ihop saker. Mänskliga faktorn.
Man kan inte heller skriva precis allt i journalen och det är ju upp till vårdgivaren att bedöma vad som behöver journalföras och inte.

Det är nog bra att ha i bakhuvudet att journalen framförallt är vårdpersonalens arbetsredskap. Att patienter numera kan läsa sina journaler ställer ibland till med ganska mycket problem.
Jag tänker att man inte behöver lägga så mycket vikt vid vad det står i journalen.
 
Jag pratade med läkare nyss och hon kunde inte ändra för det var inte hon som gjort anteckningen från början utan hon hade bara upprepat vad tidigare vårdgivare sagt. Så det blir ju rundgång i felaktigheter.

Jag vet inte ens hur jag ska kunna kontakta de som skrivit fel från början.
Det enklaste är ju att du vid nästa besök påtalar att det står i din journal att du fått en behandling som du inte fått, så kan läkaren skriva en notering om det i den journalen.
 
Ibland glömmer eller blandar man ihop saker. Mänskliga faktorn.
Man kan inte heller skriva precis allt i journalen och det är ju upp till vårdgivaren att bedöma vad som behöver journalföras och inte.

Det är nog bra att ha i bakhuvudet att journalen framförallt är vårdpersonalens arbetsredskap. Att patienter numera kan läsa sina journaler ställer ibland till med ganska mycket problem.
Jag tänker att man inte behöver lägga så mycket vikt vid vad det står i journalen.
För mig var det en viktig bearbetning att kunna läsa i efterhand om 5 dagar på sjukhus där minnen bara är fragmentariska och konstiga drömmarna och hallucinationerna många. Dessutom för att förstå det som ledde fram till diagnos och behandling, på dr House-maner.

Sen kommer varje journalanteckning av en människa där inte alla är exakt lika insatta och inlästa på fallet, så det är inte konstigt att det kan kännas "svajigt" för den det berör som "är" journalen varje minut av sitt liv. Om det inte är felaktigheter som som kan vara direkt farliga för framtida vård tänker jag också att man får acceptera det och inte lägga så mycket vikt vid en historisk uppfattning om ett besök hos enskild representant för vården.
 
För mig var det en viktig bearbetning att kunna läsa i efterhand om 5 dagar på sjukhus där minnen bara är fragmentariska och konstiga drömmarna och hallucinationerna många. Dessutom för att förstå det som ledde fram till diagnos och behandling, på dr House-maner.

Sen kommer varje journalanteckning av en människa där inte alla är exakt lika insatta och inlästa på fallet, så det är inte konstigt att det kan kännas "svajigt" för den det berör som "är" journalen varje minut av sitt liv. Om det inte är felaktigheter som som kan vara direkt farliga för framtida vård tänker jag också att man får acceptera det och inte lägga så mycket vikt vid en historisk uppfattning om ett besök hos enskild representant för vården.
Ja, jag har också läst min journal från tex operation (läskigt!) och sjukhusvistelse. Men det gäller att kunna hålla lite distans till det hela och liksom inte fastna i detaljer.
En del vårdpersonal är rent av jättedåliga på att skriva journaler. Konstiga formuleringar mm kan göra att det hela låter jättekonstigt. En del skriver långa romaner och andra alldeles för lite. Vissa väntar väldigt länge med att skriva sina journaler och det är inte jättelätt att komma ihåg allt en vecka eller tre senare😅
 
En del vårdpersonal är rent av jättedåliga på att skriva journaler.

Och de galna/felaktiga anteckningarna läser nästa läkare = blir ibland faktiskt problem för mig som patient.

Som idag, när jag måste komplettera väsentlig information som saknas i rn reniss och därför har gett en helt felaktig bild av problemet som remissen (helt i onödan enligt mig) är skickad för. Enbart pga att en läkare "glömt" eller bara struntat helt i vad jag säger 🤷‍♀️
 
Ibland glömmer eller blandar man ihop saker. Mänskliga faktorn.
Man kan inte heller skriva precis allt i journalen och det är ju upp till vårdgivaren att bedöma vad som behöver journalföras och inte.

Det är nog bra att ha i bakhuvudet att journalen framförallt är vårdpersonalens arbetsredskap. Att patienter numera kan läsa sina journaler ställer ibland till med ganska mycket problem.
Jag tänker att man inte behöver lägga så mycket vikt vid vad det står i journalen.

Fast det är ju allvarligt om saker utelämnas eller står fel. Det är ju en patientsäkerhetsfråga, varför HSAN med rätta fall där läkaren har missat föra in besök och telefonkontakter. Det kan fördröja diagnos och behandling om det saknas information om vilka undersökningar som har gjorts (eller om det förkommer felaktig info om vilka undersökningar som har gjorts). Ibland kan det också drabba patienten ekonomiskt, som i fall där Löf anser att dokumentationen är för bristfällig för att ersättning ska lämnas ut.

Det är mycket större risk att en patient hamnar mellan stolarna om journalföringen är bristfällig eftersom det försvårar uppföljning av patienten. Och bristande uppföljning kan vara fatalt eller på annat sätt orsaka skada för den enskilde.
 
Fast det är ju allvarligt om saker utelämnas eller står fel. Det är ju en patientsäkerhetsfråga, varför HSAN med rätta fall där läkaren har missat föra in besök och telefonkontakter. Det kan fördröja diagnos och behandling om det saknas information om vilka undersökningar som har gjorts (eller om det förkommer felaktig info om vilka undersökningar som har gjorts). Ibland kan det också drabba patienten ekonomiskt, som i fall där Löf anser att dokumentationen är för bristfällig för att ersättning ska lämnas ut.

Det är mycket större risk att en patient hamnar mellan stolarna om journalföringen är bristfällig eftersom det försvårar uppföljning av patienten. Och bristande uppföljning kan vara fatalt eller på annat sätt orsaka skada för den enskilde.

Jo, men jag anser att man har fel förväntningar på vården om varje enskild journalanteckning hos varje enskild representant för vården man varit i kontakt med ska vara 100% i linje med vad man själv anser den borde vara.

Den nivån är inte rimlig, och skulle kosta oss hälften av all nu exekverad vård i utebliven vård där man journalför och granskar och nagelfar enskilda anteckningar. Journalen är ett levande arbetsdokument tänker jag.
 
Har man inte rätt att få sin kommentar om det man anser är felaktigt inskriven i journalen, även om vårdpersonalen inte gör rättelser av det som skrivits tidigare? Eller blandar jag ihop så det bara i socialens journaler man har rätt att få sin egen version dokumenterad?
 
Jo, men jag anser att man har fel förväntningar på vården om varje enskild journalanteckning hos varje enskild representant för vården man varit i kontakt med ska vara 100% i linje med vad man själv anser den borde vara.

Den nivån är inte rimlig,

Fast det har ju ingen påstått att den ska vara.
 
Har man inte rätt att få sin kommentar om det man anser är felaktigt inskriven i journalen, även om vårdpersonalen inte gör rättelser av det som skrivits tidigare? Eller blandar jag ihop så det bara i socialens journaler man har rätt att få sin egen version dokumenterad?

Det har man.
 
Jo, men jag anser att man har fel förväntningar på vården om varje enskild journalanteckning hos varje enskild representant för vården man varit i kontakt med ska vara 100% i linje med vad man själv anser den borde vara.

Den nivån är inte rimlig, och skulle kosta oss hälften av all nu exekverad vård i utebliven vård där man journalför och granskar och nagelfar enskilda anteckningar. Journalen är ett levande arbetsdokument tänker jag.

Det förutsätter ju att tex försäkringsbolag och försäkringskassan ser det på samma sätt. Som det är nu kan man ju bli utan ersättning för en skada pga att den inte finns i journalen vid skadetillfället.

(I mitt fall gäller det en ledskada vid ett tillfälle där den akuta vårdinsatsen gällde ett huvudtrauma. I och med att den mindre skadan inte ens nämns så är bevisläget väldigt klent i efterhand. Jag har fortfarande problem med den "lilla blessyren" flera år efteråt.)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 138
Senast: skiesabove
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 385
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 937
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp