Varför hittar vården på saker?

Jag tänker på att det kan finnas säkert olika orsaker. Kan de ha råkat skriva in fel antekning på fel person? Eller mänskliga faktorn att de blandat ihop dig med nån annan.
Oavsett så bör du ju kontakta vårdgivaren och påpeka felaktigheterna så att de kan korrigera och kolla upp varför det blivit fel.
 
Ja, jag har också läst min journal från tex operation (läskigt!) och sjukhusvistelse. Men det gäller att kunna hålla lite distans till det hela och liksom inte fastna i detaljer.
En del vårdpersonal är rent av jättedåliga på att skriva journaler. Konstiga formuleringar mm kan göra att det hela låter jättekonstigt. En del skriver långa romaner och andra alldeles för lite. Vissa väntar väldigt länge med att skriva sina journaler och det är inte jättelätt att komma ihåg allt en vecka eller tre senare😅
Sköterskor, psykologer, fysioterapeuter och dietister skriver ofta sina journaler själv och de ser gräsliga ut ofta. Läkare dikterar ofta, men beroende på hur det ser ut på mottagningen/vc så tar det olika lång tid för sekreteraren att skriva in det i journalen.

Alla som skriver i en journal skulle behöva en sekreterare istället för att peta själv på sitt hittepå-språk, det är trots allt den som är lärd precis hur journalskrivning ska se ut och vara, grammatiskt och patientsäkert på alla sätt och vis.
 
Fast det är ju allvarligt om saker utelämnas eller står fel. Det är ju en patientsäkerhetsfråga, varför HSAN med rätta fall där läkaren har missat föra in besök och telefonkontakter. Det kan fördröja diagnos och behandling om det saknas information om vilka undersökningar som har gjorts (eller om det förkommer felaktig info om vilka undersökningar som har gjorts). Ibland kan det också drabba patienten ekonomiskt, som i fall där Löf anser att dokumentationen är för bristfällig för att ersättning ska lämnas ut.

Det är mycket större risk att en patient hamnar mellan stolarna om journalföringen är bristfällig eftersom det försvårar uppföljning av patienten. Och bristande uppföljning kan vara fatalt eller på annat sätt orsaka skada för den enskilde.
Vad som hände i mitt fall vet jag inte riktigt, men min nya vc-läkare skickade remiss till kirurgkliniken för dietistuppföljning där (tillhör dem), läkaren där läste remissen och gick sedan in i NPÖ och kollade i min journal i Malmö och såg att jag tre månader tidigare hade gjort en uppföljning- och fått si och så information därifrån så han ansåg att jag inte behövde kallas så remissen skickades tillbaka utan åtgärd. Ingen hjälp.

Grejen är att det är viss språkförbistring mellan mig och läkaren i fråga på vc och jag fick rätta henne några gånger, så fick hon rätt på det i remissen? Grejen är också att problemet jag sökte för inte fanns vid uppföljningen tre månader tidigare så jag hade inte fått hjälp där. Grejen var också att den journalen är lite "kryddad" i vad läkaren informerat om... Så när läkaren på kirurgmottagningen bröt sekretessen, vilket inte är tillåtet utan mitt medgivande.... och läste min journal där så fick han ingen som helt information som var rätt i det jag behövde hjälp med.

Så i det här fallet ansåg vc att jag var kirurgens problem som ansåg att jag inte behövde någon hjälp, så jag fick ingen. Man skyfflade mig på varandra istället utan att någon tog ansvar. Jag har fortfarande samma problem som i mars, men nästa vecka går tidsfristen ut och jag är inte kirurgens problem, så jag kommer söka på nytt på vc... ;)
 
Fast det är ju allvarligt om saker utelämnas eller står fel. Det är ju en patientsäkerhetsfråga, varför HSAN med rätta fall där läkaren har missat föra in besök och telefonkontakter. Det kan fördröja diagnos och behandling om det saknas information om vilka undersökningar som har gjorts (eller om det förkommer felaktig info om vilka undersökningar som har gjorts). Ibland kan det också drabba patienten ekonomiskt, som i fall där Löf anser att dokumentationen är för bristfällig för att ersättning ska lämnas ut.

Det är mycket större risk att en patient hamnar mellan stolarna om journalföringen är bristfällig eftersom det försvårar uppföljning av patienten. Och bristande uppföljning kan vara fatalt eller på annat sätt orsaka skada för den enskilde.
Ja såklart. Menade inte att det är ok att journalföra bristfälligt. Men det är inte alltid som patienten och vården har samma bild av vad som bör journalföras, och där får man komma ihåg att det är vårdpersonalens bedömning som gäller.

Ska väl tillägga att jag kommer från psykiatriperspektivet där det kan framkomma väldigt många saker under ett samtal. Man varken kan eller ska journalföra precis allt som patienten sagt under ett sådant samtal. Man gör en bedömning av vad som är relevant att journalföra.

Sköterskor, psykologer, fysioterapeuter och dietister skriver ofta sina journaler själv och de ser gräsliga ut ofta. Läkare dikterar ofta, men beroende på hur det ser ut på mottagningen/vc så tar det olika lång tid för sekreteraren att skriva in det i journalen.

Alla som skriver i en journal skulle behöva en sekreterare istället för att peta själv på sitt hittepå-språk, det är trots allt den som är lärd precis hur journalskrivning ska se ut och vara, grammatiskt och patientsäkert på alla sätt och vis.
Jag håller inte med. Alla kan ju lära sig att skriva vettiga anteckningar bara man engagerar sig lite. Tycker dessutom att de dikterade läkaranteckningarna kan vara precis lika dåliga. Det hänger ju ändå på att läkaren ska diktera vettiga grejer. Sekreteraren kanske kan putsa på språket men själva innehållet behöver ju vårdpersonalen stå för.
I slutändan är det ofta diverse frågetecken osv där sekreteraren inte kunnat lista ut vad läkaren sagt och läkaren har inte bemödat sig att korrigera.

Själv skriver jag utmärkta journalanteckningar på egen hand😉😁
Jag fick förövrigt träna på journalskrivning under psykologutbildningen och jag lägger mycket fokus på den delen när jag själv handleder.
 
Ja såklart. Menade inte att det är ok att journalföra bristfälligt. Men det är inte alltid som patienten och vården har samma bild av vad som bör journalföras, och där får man komma ihåg att det är vårdpersonalens bedömning som gäller.

Ska väl tillägga att jag kommer från psykiatriperspektivet där det kan framkomma väldigt många saker under ett samtal. Man varken kan eller ska journalföra precis allt som patienten sagt under ett sådant samtal. Man gör en bedömning av vad som är relevant att journalföra.


Jag håller inte med. Alla kan ju lära sig att skriva vettiga anteckningar bara man engagerar sig lite. Tycker dessutom att de dikterade läkaranteckningarna kan vara precis lika dåliga. Det hänger ju ändå på att läkaren ska diktera vettiga grejer. Sekreteraren kanske kan putsa på språket men själva innehållet behöver ju vårdpersonalen stå för.
I slutändan är det ofta diverse frågetecken osv där sekreteraren inte kunnat lista ut vad läkaren sagt och läkaren har inte bemödat sig att korrigera.

Själv skriver jag utmärkta journalanteckningar på egen hand😉😁
Jag fick förövrigt träna på journalskrivning under psykologutbildningen och jag lägger mycket fokus på den delen när jag själv handleder.
Du har helt rätt i att alla kan lära sig bara man engagerar sig, men det brister något enormt på den biten ändå. Jag har sett många bra anteckningar, men också många dåliga.

Samma är det med läkare, och visst måste de läsa och rätta, å andra sidan är sekreteraren ändå en kontroll innan en del tokigheter går i pränt. Jag har själv uppmärksammat läkare på fel årtal som sas angående cancer, fel dos av mediciner, fel mediciner osv. Läkaren snurrar inte ihop det för att hen är oengagerad eller elak, utan det går ibland lite för fort.
 
Ja såklart. Menade inte att det är ok att journalföra bristfälligt. Men det är inte alltid som patienten och vården har samma bild av vad som bör journalföras, och där får man komma ihåg att det är vårdpersonalens bedömning som gäller.

Ska väl tillägga att jag kommer från psykiatriperspektivet där det kan framkomma väldigt många saker under ett samtal. Man varken kan eller ska journalföra precis allt som patienten sagt under ett sådant samtal. Man gör en bedömning av vad som är relevant att journalföra.


Jag håller inte med. Alla kan ju lära sig att skriva vettiga anteckningar bara man engagerar sig lite. Tycker dessutom att de dikterade läkaranteckningarna kan vara precis lika dåliga. Det hänger ju ändå på att läkaren ska diktera vettiga grejer. Sekreteraren kanske kan putsa på språket men själva innehållet behöver ju vårdpersonalen stå för.
I slutändan är det ofta diverse frågetecken osv där sekreteraren inte kunnat lista ut vad läkaren sagt och läkaren har inte bemödat sig att korrigera.

Själv skriver jag utmärkta journalanteckningar på egen hand😉😁
Jag fick förövrigt träna på journalskrivning under psykologutbildningen och jag lägger mycket fokus på den delen när jag själv handleder.
Jag håller med, jag skriver jättebra journaler, och har i princip aldrig haft sekreterare då det i mitt tycke tagit för lång tid för att få diktat utskrivna.
Många äldre kollegor är mycket sämre på det men de flesta yngre gör det själva och gör det bra. Sen blir det såklart fel ibland och det är ju jättebra att det kan uppmärksammas och rättas till. Oftast är det ju inga stora grejer, vi sökte tex vård för vårat barn efter 10 dagars feber och prickar som varken kliade eller vätskade med dubbelvaccinerat barn mot vattkoppor, för vi var oroliga för att det skulle vara något annat (just på grund av vaccinet) i journalen står det att föräldrarna är oroliga för vattkoppor.. det var ju det vi var minst oroliga för.. men det är ju lätt att förklara i vidare vårdkontakter tänker jag :)
 
Tyvärr kommer nog journaler att bli ännu stökigare när vi byter journalsystem. Då ska vi nämligen använda taligenkänning, ett litet dataprogram ska skriva direkt när vi dikterar. Det fungerar jättebra för svåra ord som normaltryckshydrocephalus och pneumothorax, men blir gärna fel på småord, tex kan hög, bli dög. Trots upprepade försök lyckades jag inte få det att skriva mitt namn rätt, heter inget konstigt (eller det tycker ju inte jag iaf)

Absolut att jag kommer att sitta och läsa vad som skrivs, men det är ändå risk att det kommer att se lite mysko ut ibland när man är stressad.
 
Tyvärr kommer nog journaler att bli ännu stökigare när vi byter journalsystem. Då ska vi nämligen använda taligenkänning, ett litet dataprogram ska skriva direkt när vi dikterar. Det fungerar jättebra för svåra ord som normaltryckshydrocephalus och pneumothorax, men blir gärna fel på småord, tex kan hög, bli dög. Trots upprepade försök lyckades jag inte få det att skriva mitt namn rätt, heter inget konstigt (eller det tycker ju inte jag iaf)

Absolut att jag kommer att sitta och läsa vad som skrivs, men det är ändå risk att det kommer att se lite mysko ut ibland när man är stressad.
Vi hade det på mitt förra jobb. "Nu ska vi spara tid (och införstått-pengar) och använda taligenkänning", men läkarna fick ingen som helst extra tid att läsa igenom sina anteckningar och rätta. Så även de ursvenska läkarna hade problem med att få korrekta anteckningar. Gissa hur det såg ut hos de som inte hade svenska som modersmål... Och de bara lämnades i journalen sådär- var skulle de ta tid ifrån för att leka sekreterare plötsligt när de inte fick tid till det, och hur skulle de som inte riktigt är hemma i svenskan ens kunna förstå vad för fel de gjorde? Vet en läkare som dikterade tydligt och bra men hade problem med uttal och grammatik, som sekreterare fick vi rätta hennes svenska när vi skrev diktaten, men hon kämpade på och förstod att vi fanns där och hjälpte, men så tvingades även hon börja. Hennes journalanteckningar var därefter superkorta. På ett mottagningsbesök där remiss skickades också kunde hon helt enkelt bara skriva "Se remiss." Och i remisser dikterade hon patientens ålder och önskad undersökning. När hon dikterade lät hon plötsligt väldigt väldigt osäker, som om hon plötsligt blivit rädd för att prata.

Inte en enda läkare där jag jobbade tyckte det var bra. Det blir inte så bra när ny teknik inte används på rätt sätt :( Och så kallas det patientsäkert bara för att anteckningarna skrivs direkt. Ja, jo, patienterna uppskattar ju säkert mellanstadiesvenska när man går till läkaren och att det står att de är döda eller andra märkliga saker.
 
Tyvärr kommer nog journaler att bli ännu stökigare när vi byter journalsystem. Då ska vi nämligen använda taligenkänning, ett litet dataprogram ska skriva direkt när vi dikterar. Det fungerar jättebra för svåra ord som normaltryckshydrocephalus och pneumothorax, men blir gärna fel på småord, tex kan hög, bli dög. Trots upprepade försök lyckades jag inte få det att skriva mitt namn rätt, heter inget konstigt (eller det tycker ju inte jag iaf)

Absolut att jag kommer att sitta och läsa vad som skrivs, men det är ändå risk att det kommer att se lite mysko ut ibland när man är stressad.
Måste ju vara bättre och snabbare att skriva själv istället😅
 
Tyvärr kommer nog journaler att bli ännu stökigare när vi byter journalsystem. Då ska vi nämligen använda taligenkänning, ett litet dataprogram ska skriva direkt när vi dikterar. Det fungerar jättebra för svåra ord som normaltryckshydrocephalus och pneumothorax, men blir gärna fel på småord, tex kan hög, bli dög. Trots upprepade försök lyckades jag inte få det att skriva mitt namn rätt, heter inget konstigt (eller det tycker ju inte jag iaf)

Absolut att jag kommer att sitta och läsa vad som skrivs, men det är ändå risk att det kommer att se lite mysko ut ibland när man är stressad.
Don’t get me started 🤯
(men det är ett sidospår)


Kl.
Har förövrigt också en läkare på jobbet som älskar att klippa och klistra från tidigare anteckningar samt tidigare en vars alla patienter hade en puls på 70 slag per minut 🙃
 
Nar jag bodde i Sverige med smabarn hade jag en 4-aring som hade valdigt dalig balans, talade ganska oforsaeligt (han anvande valdigt manga onomatopoetiska ord) och jag drev att han behovd hjalp.

Vi skickades till psykolog, som talade om for mig att hans enda problem var att jag inte "trodde pa honom". Da jag hade familj sa Huddinge sjukhus sa fick jag en overlakare att titta pa honom. Lakaren's forsta fraga var att be honom sta pa ett ben och blunda. Barnet ramlade direkt. Sedan hade han en hel del fragor till barnet och till mig.

Lakaren i fraga, som var overlakare pa neonatalen tittade fran mig ner i journalen, och medan han tog flera sidor som han rev ut och forklarade att det var bara att kasta psykolog rapporten for den stamde inte alls och skulle bara forvirra om andra om den var kvar.

Barnet gick pa Amerikansk skola nar han antligen fick en ordentlig bedomning. Han ar klart dyslexic och har an i dag dalig balans. Innan vi lamnade Sverige nar han skulle borja 4dje klass forklarade rektor och hans larare att han aldrig skulle klara matten i hogstadiet ens.

Han ar i dag "software arkitekt" och "computer engineer" ... Matmatik och Science hade han hogsta betyg i igenom hela skoltiden i Amerikansk skola. Daremot sager han att den allra svaraste klassen pa universitetet var Engelska 101 ... den enda sprakklass han behovde ta.

edited to add:
Sorry, det blev langt och lite OT, men det ar ett mycket kansligt amne och an i dag kanner jag hur jag knyter mig innombords nar jag tanker pa hur det kunde ha gatt om vi stannat i Sverige.
 
Tyvärr kommer nog journaler att bli ännu stökigare när vi byter journalsystem. Då ska vi nämligen använda taligenkänning, ett litet dataprogram ska skriva direkt när vi dikterar. Det fungerar jättebra för svåra ord som normaltryckshydrocephalus och pneumothorax, men blir gärna fel på småord, tex kan hög, bli dög. Trots upprepade försök lyckades jag inte få det att skriva mitt namn rätt, heter inget konstigt (eller det tycker ju inte jag iaf)

Absolut att jag kommer att sitta och läsa vad som skrivs, men det är ändå risk att det kommer att se lite mysko ut ibland när man är stressad.
Får patienten spela in möte med läkare? Slarv med dokumentation :nailbiting: . I mitt jobb läser jag dagligen åtgärdsrapporter som tekniker skrivit vad som felsökts, utförts, vad som ska utföras, vad som rekommenderas, vad som provats som inte fungerar eller fungerade osv. Dokumentation är stommen för korrekt debitering, men den största delen är att faktiskt kunna ställa rätt diagnos och ge maskinen "rätt" åtgärd. Det är också till för att ge korrekt historik att kunna falla tillbaka på. Jag blir på allvar bestört över att dokumentation inom sjukvården inte värderades högre. Dokumentation SKA ske direkt efter mötet. "Det som inte har dokumenterats har aldrig hänt"
 
Får patienten spela in möte med läkare? Slarv med dokumentation :nailbiting: . I mitt jobb läser jag dagligen åtgärdsrapporter som tekniker skrivit vad som felsökts, utförts, vad som ska utföras, vad som rekommenderas, vad som provats som inte fungerar eller fungerade osv. Dokumentation är stommen för korrekt debitering, men den största delen är att faktiskt kunna ställa rätt diagnos och ge maskinen "rätt" åtgärd. Det är också till för att ge korrekt historik att kunna falla tillbaka på. Jag blir på allvar bestört över att dokumentation inom sjukvården inte värderades högre. Dokumentation SKA ske direkt efter mötet. "Det som inte har dokumenterats har aldrig hänt"
Jo, det borde man väl få? Man får ju spela in samtal man själv är med i.
 
Får patienten spela in möte med läkare? Slarv med dokumentation :nailbiting: . I mitt jobb läser jag dagligen åtgärdsrapporter som tekniker skrivit vad som felsökts, utförts, vad som ska utföras, vad som rekommenderas, vad som provats som inte fungerar eller fungerade osv. Dokumentation är stommen för korrekt debitering, men den största delen är att faktiskt kunna ställa rätt diagnos och ge maskinen "rätt" åtgärd. Det är också till för att ge korrekt historik att kunna falla tillbaka på. Jag blir på allvar bestört över att dokumentation inom sjukvården inte värderades högre. Dokumentation SKA ske direkt efter mötet. "Det som inte har dokumenterats har aldrig hänt"
Vet att man har rätt att spela in som @Gimlan säger, men är inte 100 på hur det gäller när vi pratar om myndigheter. T ex vet jag vi förbjudit film och foto med mobiler på sjukhuset, vilket känns lite konstigt i vissa fall, men verkar inte vara olagligt.

Mycket av bekymret med dokumentationen är att det är så mycket upprepningar, tex sjukhistoria upprepas ofta i varenda besöksanteckning. Då kan det smyga sig in fel som sedan förstoras, lite som viskleken. Särskilt när vården är uppbyggd på ett sätt som gör att man väldigt sällan träffar samma vårdpersonal, på sjukhuset, på akuten är det mindre konstigt. Men när vårdcentraler kämpar för att behålla personal, eller ständigt måste ta in stafetter, då blir det ingen kontinuitet i vården, och det blir rörigt i anteckningarna.
 
Får patienten spela in möte med läkare? Slarv med dokumentation :nailbiting: . I mitt jobb läser jag dagligen åtgärdsrapporter som tekniker skrivit vad som felsökts, utförts, vad som ska utföras, vad som rekommenderas, vad som provats som inte fungerar eller fungerade osv. Dokumentation är stommen för korrekt debitering, men den största delen är att faktiskt kunna ställa rätt diagnos och ge maskinen "rätt" åtgärd. Det är också till för att ge korrekt historik att kunna falla tillbaka på. Jag blir på allvar bestört över att dokumentation inom sjukvården inte värderades högre. Dokumentation SKA ske direkt efter mötet. "Det som inte har dokumenterats har aldrig hänt"
Man får göra ljudupptagning om man själv medverkar i samtalet. Däremot får man inte lämna telefonen på inspelning och lämna samtalet. Minst en av de som spelas in måste veta att det blir inspelat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 140
Senast: skiesabove
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 398
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 941
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp