Varför inte mata till sömns?

Sandra78

Trådstartare
Dottern, 8,5 månad, har fått för sig att hon ska äta sig till sömns. Så innan kvällsvällingen tar vi på pyjamas, och sen sitter vi i soffan, hon dricker sin välling och någonstans på slutet av flaskan faller ögonen ihop. Byter flaskan mot en napp, stoppar jäntan i sängen och hon sover vidare.
Skönt tycker jag, för ett tag var läggningarna väldigt struliga när hon kom på att hon kunde krypa/studsa/klättra i sängen oavsett hur trött hon var...

Men när jag berättar det för folk så får jag bara höra att "så kaaaaan man inte göra", men ingen kan motivera varför.
Jag kan tänka mig att man skulle vilja ha tänderna borstade, nu blir kvällsborstningen efter gröten vid 17 och så får hon välling vid 19.30...

Men samtidigt så tänker jag att det är bättre att det funkar såhär nu, hon sover såpass lite ändå att hon ju måste få sin sömn, hon har ändrat somnvanor och rutiner många gånger under sina få månader så jag är inte så värst rädd att behöva sitta och mata en tonåring med välling liksom :D
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Bara fortsätt så har vi också gjort och det fungerar hur bra som helst och vår mår hur bra som helst!

Innan var det mkt tjaffs men sedan vi kom på detta med att han kunde somna med sin välling har kvällarna varit hur lugna och sköna som helst.
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Tycker inte att du ska lyssna så mycket på de andra, utan tycker faktiskt att ni gör helt rätt. Tror inte att tänderna tar någon större skada av att ni (och många av oss andra) gör såhär, det kommer ju också att ändras med tiden, när barnet blir större etc.
Skönt att det fungerar för er med denna rutin! Kör på tycker jag :)
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Äh Elias 7,5 månad har under sitt låååånga liv valt att somna på olika vis olika perioder VARFÖR tjafsa med något som fungerar för alla? När det inte fungerar så lägger man väl om DÅ inte förr? Just nu somnar ELias i famnen och det är faktiskt jättemysigt men trynade sovande bebis som man sen lägger i spjälsängen och där sover han hela natten. Om ngn månad kanske han somnar I sängen men vaknar fem gånger per natt. Var sak har sin tid. Tänderna är väl det enda skäl som är riktigt tycker jag MEN det är förmodligen inte så länge det blir somna med välling som gäller och hon har knappast hela munnen full med tänder?

Kort sagt gör det som fungerar för er och strunta i alla andra!
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Det finns ju så otroligt mycket man inte kan göra, eftersom alla är saliga på sin egen tro. Mina barn är stora nu men hade jag lyssnat på alla själutnämnda experter hade jag fått nervsammanbrott. Gör det som känns bra för er. Jag har alltid lyssnat tålmodigt på alla råd och sen gjort som jag velat i alla fall. Det har funkat super. Jag har varit nöjd och barnen likaså.
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Skönt att det fungerar och om några månad har ni säkert något nytt sätt som fungerar :) Våra barn har varit rätt ombytliga i den åldern och efter kanske sex månader eller mindre har något annat fungerat!
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Min son som fyller tre i höst somnar fortfarande med välling. Vi var hos tandläkaren i veckan, hon sade att det inte är så bra för tänderna i och med att de då har beläggning på sig hela natten. Hon föreslog att vi skulle borsta lite på tänderna efter att han somnat om det gick, just för beläggningens skull. Har inte testat ännu, men om det går kanske det är något? :)
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Våra barn har som bebisar/småbarn nästan alltid ätit sig till sömns. När de blir lite äldre så ruckar vi lite på det hela så att de hinner äta flaskan, borstar tänderna och sedan sängen. Vill de då ha flaska får de vatten i den.
Och sedan har det fungerat utmärkt att lägga utan ngn flaska.

Inga hål har de heller (hittills i alla fall;))
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Vi har ju inte tänkt ändra på något, känns som att sömn är prio 1 just för tillfället och hon provar ju nya vanor hela tiden. Så nästa månad är det säkerligen något annat som gäller för att hon ska sova gott.

Men det är ju spännande att "alla" vet att det är felfelfel att göra en viss sak men de har inte kunnat motivera varför. Här verkar de flesta vara inne på att det är av omtanke om tänderna, precis som jag gissade.
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Våra barn har som bebisar/småbarn nästan alltid ätit sig till sömns. När de blir lite äldre så ruckar vi lite på det hela så att de hinner äta flaskan, borstar tänderna och sedan sängen. Vill de då ha flaska får de vatten i den.
Och sedan har det fungerat utmärkt att lägga utan ngn flaska.

Inga hål har de heller (hittills i alla fall;))

Så har vi också gjort med storeman dvs byt ordning på välling tandborstning när han blev större. Lilleman HAR inga tänder än så där borstas det heller inget dvs jag matar han glatt till sömns! :D
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Iofs så kan det vara opraktiskt att införa vanor som egentligen bara löser läggningsproblemet på ytan. Det kanske är så att ni lägger henne vid fel tid? Och om man vänder på frågan, varför behövs det mat för att få ditt barn att komma till ro och somna? Finns det andra metoder, kvällsbad tex? En snart 9-månaders är ju en ganska stor bebis att införa en sån vana som ändå måste bort så småningom.
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Jag förstår inte vad du menar med att lösa problemet på ytan? Varför det behövs det mat för att en del barn ska komma till ro och somna? Är det mer "rätt" och mindre "på ytan" att använda andra metoder för att hjälpa barnet att komma till ro och somna?
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Problemet är detta: barnet tycks behöva hjälp att komma till ro. Frågan är varför barnet har svårt att komma till ro och hur man kan lösa det. Jag tror inte svaret på frågan är att barnet prompt behöver äta, människor behöver i allmänhet inte mat i munnen för att kunna somna. Det är absolut ingen katastrof att barnet äter sig till sömns under en period, men det är samtidigt inte heller en vana som är jättebra på sikt, det bästa är att kunna komma till ro ändå. Så min fråga är: kanske går problemet att lösa på ett annat sätt?
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Okej då är jag med :) .

Jag tror det är vanligt och helt normalt att behöva någon slags hjälp att komma till ro och somna i den åldern. Mat är ett av de sätten och behöver väl inte vara sämre än något annat? Man kan ju göra som ovan i tråden och successivt byta plats på rutinerna så att tänderna borstas sist när barnet är moget för det.
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Fast sjalva sugandet ar valdigt sovande for ett litet barn, och lugnande. Annars skulle det inte saljas en massa nappar i vastvarlden. Det gor barn halvt zombie och far dem att somna.

For barn som inte ar intresserade av att komma till ro pa ett annat satt ar det jattebra om man kan skota det smidigt med en napp, en flaska eller ett brost. Andra rutiner kan man gora nar de blir aldre och vettigare.

/visslan vars 2 barn suger sig till somns. Den ena pa min tutte och den andra pa en flaska. Funkar jattebra och alla ar glada och nojda.
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Det är bekvämt för stunden att natta med mat men det är betydligt svårare än vad man kanske tror den dagen man behöver bryta den vanan. Vi hade stora problem ett tag med lillkillen när han började vakna på nätterna och ville ha välling för att somna om, sen övergick vi till vatten för att slippa gå upp men då drack han så mycket att blöjan läckte. I min bekantskapskrets finns det barn i 6-årsåldern som vill ha läggdagsvälling i nappflaska vilket är ett onödigt energiintag för ett normalätande barn precis innan de ska sova. Det säger något om hur svår den vanan kan vara att bryta.

Att natta med mat är EN metod, men min erfarenhet är att det är en ganska beroendeframkallande metod som inte hjälper barnet att lära sig komma till ro eller somna om på egen hand utan mest bara skapar en paltkoma... Det är absolut ett mindre problem på det stora hela att köra på det ett tag, men det är inte så oproblematiskt som det har framställts i den här tråden.
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Ja, det beror ju lite pa vad alternativet ar. "Att fa dem att komma till ro sjalva" later bra och PK men ar kanske inte sa latt IRL. Alternativet till att mata till somns kan vara skrik, och vem vill det? For att de ska lara sig? Nar de ar sma bebisar?

Nar jag tanker efter sa hade jag, som inte blivit somnmatad, problem att vilja somna tills jag var 25 ungefar. Jag laste langt in pa natterna.

Det jag menar ar att man kanske inte lar sig anda, aven om man far chansen. Och da ar det battre att alla ar nojda. Att andra pa rutiner nar det ar dags handlar om att ta striden, och det ar upp till var och en (och med hansyn till barnet) nar man ar beredd pa det.

Naturligtvis onskar jag att mina barn hade VELAT somna sjalva, utan knorr, nar de var 1 ungefar. Slutat amma pa eget bevag sa att jag fick grata en skvatt. Men sa har det inte varit. Nar jag slutade amma ettan tog det 6 manader av skrik innan mitt barn somnade om kvallarna, och da var han langt over aret.
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Det behöver inte nödvändigtvis vara svårt att bryta den vanan, för oss fungerade det bra att sedan gå över till kvällsmacka och skippa vällingen helt (minns jag rätt var de kring 3 år).
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 145
Gravid - 1år Vår lille pojk är 5 månader och vi har inte lagt så mycket krut på att skapa nån nattningsrutin för att han känns fortfarande så liten...
Svar
8
· Visningar
1 083
Senast: Girasol
·
Kropp & Själ Att få gå och lägga sig är höjdpunkten på dagen! Få upplevelser slår känslan av välbehag när jag ätit, plockat undan, tagit en dusch...
2
Svar
35
· Visningar
2 870
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Nä nä, man kallar inte sina älskade som telningar för ungjävel. Men när varje nattning varit en kamp sedan den dagen hon föddes gör jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 333
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp