Varför inte mata till sömns?

Sv: Varför inte mata till sömns?

Problemet är detta: barnet tycks behöva hjälp att komma till ro. Frågan är varför barnet har svårt att komma till ro och hur man kan lösa det. Jag tror inte svaret på frågan är att barnet prompt behöver äta, människor behöver i allmänhet inte mat i munnen för att kunna somna. Det är absolut ingen katastrof att barnet äter sig till sömns under en period, men det är samtidigt inte heller en vana som är jättebra på sikt, det bästa är att kunna komma till ro ändå. Så min fråga är: kanske går problemet att lösa på ett annat sätt?

Ja, hon behöver hjälp att komma till ro. Och det finns två saker som får henne att slappna av tillräckligt för att sova: äta och åka bil. Med tanke på att hon faktiskt trycker i sig 250-300 ml välling på kvällen och ändå vaknar och äter en gång på natten också så behöver hon ju den maten. Och då känns det dumt att ge välling, skaka liv i henne för att sen åka runt med bilen...
Varför hon har svårt att komma till ro, det vet jag inte. Antagligen för att jag är en dålig mamma.
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Nä vet du vad, du är med all säkerhet en alldeles utmärkt mamma!

Våran kille blev 2 i maj och han har somnat med flaskan i våran famn sen han var väldigt liten.
Nu äter han visserligen välling på kvällen men somnar av sig själv i sängen. Vi har inte haft nåt problem utan det löste sig själv när han blev äldre. Så ha du ingen panik, det löser sig alltid. Gör det som känns bra för er, för då är du en bra mamma!

Och det där med tänderna, dom ska ju ändå bytas och då har h#n garanterat slutat med flaskan så det löser sig oxå ;-)
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Trams, varför ska de inte få äta sig till sömns?

Jag har 2 barn, ena 4.5 år, och han ammade inte=när han blev tillräckligt stor fick han somna med nappflaskan.

Lillfisan (2 år precis) ammades till sömns till ca7-8 månader, sedan har hon också flaska på kvällen.

Stora pojken osmnar själv nu efter bad + nattsaga/filmtittande och lillfisan somnar också, fast med flaskan.

Enda man kan ha emot flaskan är väl att det inte är bra för tänderna?

Jag tycker att man skall hålla det enkelt, det är ändå så många måsten i vardagen.
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Glömde skriva: Stora killen var ca 2 när flaskan inte var så intressant längre, och helt plötsligt ville han inte ha längre, så då slutade vi, och han fick en smörgås på kvällen istället.

Och fö, den där flaskan är bra till mycket, det är mycket man kan preparera den med, typ alvedon etc
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Och det där med tänderna, dom ska ju ändå bytas och då har h#n garanterat slutat med flaskan så det löser sig oxå ;-)

Fast vad jag fattat det som så stämmer inte det där, har man dåliga mjölktänder så kan även dom permanenta tänderna oxå bli dåliga. Så en god munhygien från början är vad man ska sträva efter om man vill ha friska tänder som vuxen.

Sen tycker jag själv att det är lite svårt det där och jag har lite dåligt samvete över min son som oxå äter välling precis innan han somnar. Jag hoppas på att det kommer lösa sej själv med åldern så man kan byta plats på tandborstningen och vällingen.
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Jag undrar rent generellt, varför det är så viktigt att barnet lär sig somna själv? Har det enbart med praktiska själ att göra? För jag får själv inte ihop det vad det skulle vara så viktigt av andra skäl ....
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Vet du vad? Jag tror att de flesta barnen behöver hjälp för att komma till ro. I någon form. Och jag tycker att det hör till att ge dem det, som förälder. Nattningen är bland det mest underbara som finns! Det viktigaste är att följa sitt hjärta, du känner ditt barn.

Helt ärligt, jag tycker det är rena rama hysterin på att barn skall bli självständiga direkt de ser världens första ljus. Ett utav det mest hett diskuterade är just sömnen. Det finns oändlig information om hur ett barn skal sövas för att "få den bästa sömnen", "få det bästa livet" och "bli det smartaste barnet" (skämt!) osv osv. I slutändan finner jag att det handlar om vad som fungerar bäst för familjen och främst det lilla barnet.

Min dotter blir 15 månader. Hon har tidigare alltid somnat till flaskan. För en tid sedan reglerade hon det själv genom dagens måltider och ville efter det ha välling tidigare än vid läggdags. Därför läser vi en bok eller ser på TV under tiden. Nu äter hon mer under dagen och ibland vill hon heller inte ha kvällsvälling. Ifrån början var lillan ett sådan barn som gärna inte ville sova. Hon behövde inte mycket sömn och sov kortare stunder. Ofta, när världen är alltför spännande för min dotter, somnar hon in min ergosele. Det om något har blivit ramaskri ifrån vissa. Vad man än gör, anser någon göra det bättre. :angel:

Ditt barn är fortfarande ett litet barn. Jag tycker inte du ska stressa upp dig för att hon får flaska till sömns. Hon är ju nöjd och belåten!
 
Senast ändrad:
Sv: Varför inte mata till sömns?

du gör ju såklart det som funkar för er!!!!! funkar det med vällningsömn och ni trivs, så fortsätt med det.

jag vill inte ge välling i sängen och har aldrig (utom en kort period när hon var 2-3 månader, fast då ersättning) gjort det, jag tycker helt enkelt inte att man äter i sängen och vill bygga bra grunder redan från början.
smen M har inte varit svår att få att somna heller, sådet har aldrig varit något problem för oss.

sen vill ja inte ge mat efter tandborstning heller, den andra orsaken till varför vi inte äter välling för att somna.

varför skulle du vara en dålig mamma? hoppas att du var en gnutta irononsk med den meningen?
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Ja, det beror ju lite pa vad alternativet ar. "Att fa dem att komma till ro sjalva" later bra och PK men ar kanske inte sa latt IRL. Alternativet till att mata till somns kan vara skrik, och vem vill det? For att de ska lara sig? Nar de ar sma bebisar?
Vill bara förtydliga detta, det jag menar är att det är bra om de kan komma till ro utan hjälpmedel. Jag menar heller inte att de ska somna själva i betydelsen ensamma utan av sig själva.

TS ställde just frågan vad det finns för nackdelar med att mata till sömns. Och just detta är en nackdel, särskilt när man börjar jobba. Jag vet föräldrar som under flera år alltid gått upp och gjort välling på natten när deras barn har vaknat och verkligen har tyckt att det har varit skitjobbigt och en svår vana att bryta eftersom man själv är så trött. Självklart måste det inte bli så men kan man lösa nattningen på nåt annat sätt så är det bättre. Detta gäller ju också en ny vana för en 8,5-månaders som åtminstone under en period inte behövt mat för att somna, inte en liten spädis som ammas fritt.
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Jag undrar rent generellt, varför det är så viktigt att barnet lär sig somna själv? Har det enbart med praktiska själ att göra? För jag får själv inte ihop det vad det skulle vara så viktigt av andra skäl ....

Det var först när min dotter började somna själv (sitter doch bredvid/hand på ryggen i bland) och i eget rum som hon började sova hela nätter, utan mat eller uppvak.

Innan det så ammade jag alltid till sömns, då hon hade svårt att komma till ro och hon ville ha tryggheten från mig. Men detta medförde mkt dålig nattsömn, både för henne och för mig. Och kombinerat med att hon ogärna sov på dagarna så var nätterna viktiga för sömnen.

Nu är hon två år snart, sover i eget rum i egen säng oftast hela nätterna (vaknar vid förkylning eller mardrömmar såklart).

Det är så olika från barn till barn. Tycker inte man ska oroa sig så mkt över om det kommer gå att vänja av vissa saker. Jag trodde dottern skulle bli galen av att inte ammas till sömns eller samsova, men det tog bara några kvällar så gick det som en dans. Man bör lyssna och se på sitt barn och göra det som fungerar och som ger harmoni.
Tycker ni/barnet att situationen inte fungerar, ja då får man prova ngt annat. Och det kan fungera minst lika bra, fast man inte trodde det :idea:
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Jag haller med, det ar jattebra om de kan somna av sig sjalva. Utan napp, flaska eller brost. Utan att foraldern buffar i rumpan, utan att man sjunger femton sanger och utan all annan yttre paverkan.
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Mina barn somnade med nappflaska under en period. Jag minns inte att det blev någon särskild avvänjning från det, de slutade liksom bara.

Och nu är de snart 16 resp 18 och somnar utmärkt på egen hand...
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Pacifier i USA och Dummie i GB, som jag fått lära mig iaf. :)

Ett helt OT inlägg i tråden. :p
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Det var först när min dotter började somna själv (sitter doch bredvid/hand på ryggen i bland) och i eget rum som hon började sova hela nätter, utan mat eller uppvak.

Innan det så ammade jag alltid till sömns, då hon hade svårt att komma till ro och hon ville ha tryggheten från mig. Men detta medförde mkt dålig nattsömn, både för henne och för mig. Och kombinerat med att hon ogärna sov på dagarna så var nätterna viktiga för sömnen.

Nu är hon två år snart, sover i eget rum i egen säng oftast hela nätterna (vaknar vid förkylning eller mardrömmar såklart).

Det är så olika från barn till barn. Tycker inte man ska oroa sig så mkt över om det kommer gå att vänja av vissa saker. Jag trodde dottern skulle bli galen av att inte ammas till sömns eller samsova, men det tog bara några kvällar så gick det som en dans. Man bör lyssna och se på sitt barn och göra det som fungerar och som ger harmoni.
Tycker ni/barnet att situationen inte fungerar, ja då får man prova ngt annat. Och det kan fungera minst lika bra, fast man inte trodde det :idea:

Exakt. Det är olika ifrån barn till barn- och ifrån föräldrar till föräldrar. Min dotter har egentligen aldrig haft problem med att sova hela nätter, förutom när hon varit sjuk. Hon har inte vaknat under natten bara för att hon tidigare åt sig till sömns. (vilken knasigt mening det blev!). Jag fick tillslut sluta amma henne till sömns då hon helt enkelt inte fick i sig det hon skulle. Istället ersattes det med mjölkersättning/välling. Allteftersom så sköt hon på vällingmålet och ville ha det tidigare. Nu är nattprocessen istället att läsa bok och sjunga. Plus lite massage!:laugh:

Så precis som du poängterar så handlar det om att lyssna på sitt barn och till sitt hjärta.

Jag haller med, det ar jattebra om de kan somna av sig sjalva. Utan napp, flaska eller brost. Utan att foraldern buffar i rumpan, utan att man sjunger femton sanger och utan all annan yttre paverkan.

Och det är ju indiviuellt. Som förälder kan man oroa sig mycket "när man inte gör som alla andra". För mig är det viktigt att istället få nattningen tillsammans med min dotter. För mig känns det som jag delar det med henne genom att läsa och sjunga "de där 15 sångerna".

Ett vännepar till mig har en son som aldrig direkt varit intresserad av närhet (börjar komma nu vid 13 månader dock). När han skrek som liten, ville han inte kramas och vaggas, utan läggas på en filt och "bara vara" och se världen nedifrån. Han ville inte ligga bredvid utan sov bäst i egen säng, i eget rum. De säger att de saknar den närhet jag får med min dotter när jag nattar henne, medan jag ibland givetvis kan känna att det ibland kan bli lite tjatigt med älsklingssången (det skall erkännas!). Dock är dessa yttre tingen viktiga, för att få vara med lillan tills hon somnar ...
 
Sv: Varför inte mata till sömns?

Och det där med tänderna, dom ska ju ändå bytas och då har h#n garanterat slutat med flaskan så det löser sig oxå ;-)

Det är INTE roligt att komma till Folktandvården med en 3-åring vars tänder är bruna av karies och måste dras ut, det kan jag lova. Man känner sig som en andra, eller varför inte tredje, klassens förälder.......
Min dotter ammade väldigt länge, och ammade sig till sömns om kvällen. Somnade med bröstet i munnen och sista mjölkslurken kvar därinne. Hon somnade alltid på vänster sida - och det dröjde inte länge förrän hon hade svår karies på FRAMsidan av framtänderna, mitt fram och till vänster, precis där sista söta mjölkslurken blev liggande.
Vi bodde utomlands då och hennes tandläkare tyckte att det inte var nåt att bekymra sig över, när tänderna fick en märklig tjock vit, liksom uppluckrad yta. När det vita sen övergick till brun karies, ja då var det för sent. När vi kom hem till Sverige fick hon vid tre års ålder dra ut samtliga framtänder. Vi står i Folktandvårdens register som högrisk-patient. Jättekul .... inte! :(
Idag har hon fina tänder utan karies, men jag kan lova att nattamningen avslutades i samband med tandutdragningen. Jag föreställer mig att mjölken i flaska är lika söt och påverkar tänderna på samma sätt som bröstmjölken gjorde. Och detta var givetvis inget som skedde över en natt, utan det tog säkert ett år, dvs från 2årsåldern.
OM man ändå vill kvällsmata vid sovdags, se då till att borsta extra noga innan läggning och på morgonen och håll stenhårt utkik efter vita uppluckringstecken på tänderna, dvs början till karies!
Att ha karies på mjölktänderna är heller inte bra pga att bakterierna sprids i barnets mun och påverkar de nya tänderna. Man tappar ju inte alla mjölktänderna samtidigt, utan de dåliga mjölktänderna ska samsas därinne med de nya, permanenta.
Så, var på din vakt om du låter barnet äta sig till sömns!

PS. jag vill tillägga, att hon som liten aldrig drack läsk eller saft (vi bodde i Californien och drack bara vatten för värmens skull) och åt aldrig godis, det gör hon knappt idag heller. DS.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför inte mata till sömns?

Folktandvården både i Göteborg och i Gävle påtalar att bröstmjölk är sötare än ersättning och välling.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 145
Gravid - 1år Vår lille pojk är 5 månader och vi har inte lagt så mycket krut på att skapa nån nattningsrutin för att han känns fortfarande så liten...
Svar
8
· Visningar
1 083
Senast: Girasol
·
Kropp & Själ Att få gå och lägga sig är höjdpunkten på dagen! Få upplevelser slår känslan av välbehag när jag ätit, plockat undan, tagit en dusch...
2
Svar
35
· Visningar
2 870
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Nä nä, man kallar inte sina älskade som telningar för ungjävel. Men när varje nattning varit en kamp sedan den dagen hon föddes gör jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 333
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp