Varför inte somna osams?

Mabuse

Trådstartare
Ett hyfsat vanligt relationsråd för att få en bra relation som håller i längden är att aldrig gå och lägga sig eller somna osams. Men jag förstår inte riktigt poängen med det - varför inte somna osams?

Och ni som följer rådet, hur gör ni när ni blir osams sent en kväll, fortsätter ni diskutera ända tills ni är sams igen då, även om det tar halva natten och båda är svintrötta och vill sova? På vilket sätt hjälper det relationen?
 
Ett hyfsat vanligt relationsråd för att få en bra relation som håller i längden är att aldrig gå och lägga sig eller somna osams. Men jag förstår inte riktigt poängen med det - varför inte somna osams?

Och ni som följer rådet, hur gör ni när ni blir osams sent en kväll, fortsätter ni diskutera ända tills ni är sams igen då, även om det tar halva natten och båda är svintrötta och vill sova? På vilket sätt hjälper det relationen?

Tanken är väl för att man ska reda ut konflikter istället för att ha saker och ting oavslutade och byggas på inombords.

Rådet fungerar dock inte alls för mig eftersom jag kan vara väldigt trött och sur på kvällen. På morgonen brukar det kännas ljusare och jag är på bättre humör av mig själv.
 
Tanken är väl för att man ska reda ut konflikter istället för att ha saker och ting oavslutade och byggas på inombords.

Rådet fungerar dock inte alls för mig eftersom jag kan vara väldigt trött och sur på kvällen. På morgonen brukar det kännas ljusare och jag är på bättre humör av mig själv.

Men det behöver ju inte lämnas oavslutat, man kan fortsätta nästa dag om man fortfarande är arg då?
 
Men det behöver ju inte lämnas oavslutat, man kan fortsätta nästa dag om man fortfarande är arg då?

Tja, men om man har en deadline för att avsluta ett bråk så är det lättare att få det gjort. Annars kanske det är lättare att man bara håller det inom sig.

Plus att tanken kanske är att man ska ha lättare att somna och även sova bättre om man är på bra humör än på dåligt. Samt att det är göttare att vakna glad än att vakna sur.

Men som sagt, det är inget råd jag själv tillämpar.
 
Jag kan inte sova om vi är osams
Det måste redas ut oavsett hur lång tid det ta ...

Sådär är min pv. Jag är sådan som vill sova först och så kan man prata om det med nya krafter och positivare syn dagen efter. Det leder till en del problem, ja..

Men jag tycker man så långt det går må försöka respektera den som inte kan sova om det inte är utrett, och åtminstone försöka hitta en kompromiss. (För man kan inte helt köra över den som måste sova heller)
 
Sådär är min pv. Jag är sådan som vill sova först och så kan man prata om det med nya krafter och positivare syn dagen efter. Det leder till en del problem, ja..

Men jag tycker man så långt det går må försöka respektera den som inte kan sova om det inte är utrett, och åtminstone försöka hitta en kompromiss. (För man kan inte helt köra över den som måste sova heller)
Ja bara det kan ju leda till en liten konflikt i sig... Om den ene vill sova och den andre prata
Vi är lika jag och sambon, vi går runt och morrar tills det är löst :)
 
Fast på sitt vis är det ju ett relationsråd bakom klyschan. Att lösa osämjor, och inte bara låta de bero. Om man lägger sig osams, och så nästa dag ska man upp till jobb osv - så det kan vara ett dygn (eller flera) tills nästa möjlighet reda i vad det nu är. Då är risken stor det aldrig tas i, och så ligger det och gror, till nästa gång.

Och då är det ju rent så enklare att lösa det innan man går och lägger sig, så är det ur världen sen. I en idealiskt värld där det är en liten konflikt, klockan inte är två på natten, båda är lika pigga/trötta och.... ;)
 
Fast på sitt vis är det ju ett relationsråd bakom klyschan. Att lösa osämjor, och inte bara låta de bero. Om man lägger sig osams, och så nästa dag ska man upp till jobb osv - så det kan vara ett dygn (eller flera) tills nästa möjlighet reda i vad det nu är. Då är risken stor det aldrig tas i, och så ligger det och gror, till nästa gång.

Och då är det ju rent så enklare att lösa det innan man går och lägger sig, så är det ur världen sen. I en idealiskt värld där det är en liten konflikt, klockan inte är två på natten, båda är lika pigga/trötta och.... ;)
Men då är ju risken med att den andre kommer undan med att behandla en som ett rövhål?



;)
 
Jag tycker det är överskattar överlag att lösa konflikter:angel: jag har så dåligt minne och släpper saker fort, jag glömmer vad det handlar om från början.

Att gå och lägga sig som ovänner är inga problem för mig, jag har släppt det dagen efter.
 
Ett hyfsat vanligt relationsråd för att få en bra relation som håller i längden är att aldrig gå och lägga sig eller somna osams. Men jag förstår inte riktigt poängen med det - varför inte somna osams?

Och ni som följer rådet, hur gör ni när ni blir osams sent en kväll, fortsätter ni diskutera ända tills ni är sams igen då, även om det tar halva natten och båda är svintrötta och vill sova? På vilket sätt hjälper det relationen?

Jag vet inte...en gång hörde jag ett uttalande som fick mig att sätta i halsen. "Du ska aldrig slå dina barn när du är upprörd och arg, du ska vänta tills du lugnat ner dig" What! tänkte jag först, men sedan förstod jag - vem slår sina barn när man är lugn och har fått distans till vad som hänt? Antagligen ingen, inte en normal person i alla fall. Lite av detta kan man ju tänka även i den situationen - låt oss sova på saken och se saken i ett nytt ljus dagen efter. Jag tror det beror på situation, ämne och hur förhållandet ser ut för övrigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 009
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 031
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 425
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp