Varför inte somna osams?

Tycker det är ett bra råd.
Man ska inte lämna något avslutat. Om man gör det byggs saker och ting lätt på/man glömmer.
 
Tycker det är ett bra råd.
Man ska inte lämna något avslutat. Om man gör det byggs saker och ting lätt på/man glömmer.

Fast att fortsätta ett bråk när det är sent och båda är trötta är enligt min erfarenhet ett ganska dåligt sätt att lösa konflikter. Att fortsätta in på småtimmarna med något bara för att man inte vill lämna något oavslutat är inte heller så konstruktivt - det är en dag imorgon också, som min farfar brukade säga. Det kommer en ny chans att göra klart då.
 
Fast att fortsätta ett bråk när det är sent och båda är trötta är enligt min erfarenhet ett ganska dåligt sätt att lösa konflikter. Att fortsätta in på småtimmarna med något bara för att man inte vill lämna något oavslutat är inte heller så konstruktivt - det är en dag imorgon också, som min farfar brukade säga. Det kommer en ny chans att göra klart då.
Jaha. :angel:
 
Jag har ofta undrat över det där rådet. Jag tycker att det är en konstig tanke att man måste lösa sina konflikter inom en viss tid och i viss mån en konstig tanke att alla konflikter absolut måste lösas.

Om man inte är för arg för att kunna sova, så är ju sova oftast det mest konstruktiva man kan göra nattetid.

Om man är för arg för att kunna sova, verkar det även troligt att man är för arg för att kunna lösa konflikter. Då verkar det mer troligt att man kommer att ägna natten åt att fortsätta gräla - till tveksam nytta.

Om man fortfarande tycker att det finns något att reda ut nästa dag, är det väl lika bra att göra det då.
 
Jag har ofta undrat över det där rådet. Jag tycker att det är en konstig tanke att man måste lösa sina konflikter inom en viss tid och i viss mån en konstig tanke att alla konflikter absolut måste lösas.

Om man inte är för arg för att kunna sova, så är ju sova oftast det mest konstruktiva man kan göra nattetid.

Om man är för arg för att kunna sova, verkar det även troligt att man är för arg för att kunna lösa konflikter. Då verkar det mer troligt att man kommer att ägna natten åt att fortsätta gräla - till tveksam nytta.

Om man fortfarande tycker att det finns något att reda ut nästa dag, är det väl lika bra att göra det då.

Problemet blir väl för de som inte är för arga för att kunna sova, men som far illa av olösta konflikter och därför inte kan sova. Kanske en sån som kommit på det där rådet ;)
 
Jag ville också minnas att det inte är relationsråd direkt, så mycket som bibelord. Ännu värre, kort sagt :D

Förstår poängen med uttalandet, i teorin. Men i praktiken tycker jag det är betydligt effektivare att dra sig tillbaka, fila på sina argument och ha glömt bort alltihop på morgonen...
 
Tycker begreppet är bra på så sätt att man inte ska ÄLTA saker och ting.
Och just när det kommer till att man ska försöka att inte bygga på saker som tär på förhållandet,
utan reda ut saker och ting där och då så inget blir osagt. På morgonen efter ett bråk kanske man är pissed, men inte vet anledningen till det och tar för sig att minnas saker som inte sagts eller gjorts. Om man är av den karaktären att man inte kan släppa saker huxflux.

Men ett 5h bråk mitt på natten om man dessutom jobbar morgonen efter uppskattar nog ingen.. :cautious:
 
Tycker begreppet är bra på så sätt att man inte ska ÄLTA saker och ting.
Och just när det kommer till att man ska försöka att inte bygga på saker som tär på förhållandet,
utan reda ut saker och ting där och då så inget blir osagt. På morgonen efter ett bråk kanske man är pissed, men inte vet anledningen till det och tar för sig att minnas saker som inte sagts eller gjorts. Om man är av den karaktären att man inte kan släppa saker huxflux.

Men ett 5h bråk mitt på natten om man dessutom jobbar morgonen efter uppskattar nog ingen.. :cautious:
Jag tänker tvärtom..
Nästa morgon kanske saken inte ens är värd att bråka om och så kan man prata om det istället
 
Jag tänker tvärtom..
Nästa morgon kanske saken inte ens är värd att bråka om och så kan man prata om det istället
Så kan det absolut vara, men alla fungerar ju annorlunda. En enkel lösning är ju helt enkelt att man förklarar för sin partner: "Somna förihelvete inte! Måste reda ut det här NU." :D
 
Tycker begreppet är bra på så sätt att man inte ska ÄLTA saker och ting.
Och just när det kommer till att man ska försöka att inte bygga på saker som tär på förhållandet,
utan reda ut saker och ting där och då så inget blir osagt. På morgonen efter ett bråk kanske man är pissed, men inte vet anledningen till det och tar för sig att minnas saker som inte sagts eller gjorts. Om man är av den karaktären att man inte kan släppa saker huxflux.

Men ett 5h bråk mitt på natten om man dessutom jobbar morgonen efter uppskattar nog ingen.. :cautious:

Jag tänker att om jag ältar något så är det för att jag inte förstått eller förlikat mig med det, så om jag fortfarande är arg nästa morgon så är det väl på förekommen anledning.

Har man nära till känslorna kan det ju i vilket fall vara bättre att prata om saken när man hunnit sova på saken och inte är i affekt längre.
 
Så kan det absolut vara, men alla fungerar ju annorlunda. En enkel lösning är ju helt enkelt att man förklarar för sin partner: "Somna förihelvete inte! Måste reda ut det här NU." :D

Det är ju för all del ett bra sätt att reta gallfeber på någon: att somna medan de håller på att berätta något de tycker är viktigt. "Yada yada, whatevvver... :grin:" *snark*
 
Jag tänker att om jag ältar något så är det för att jag inte förstått eller förlikat mig med det, så om jag fortfarande är arg nästa morgon så är det väl på förekommen anledning.

Har man nära till känslorna kan det ju i vilket fall vara bättre att prata om saken när man hunnit sova på saken och inte är i affekt längre.
Har svårt att relatera mig, men det är helt klart förståeligt.
Talar utifrån en "ADD-hjärna" - Då måste allt göras NU med en gång. Bara skolarbete, räkningar och annat superviktigt får skjutas upp i obestämd tid/dagen efter. :laugh:
 
Jag har ofta undrat över det där rådet. Jag tycker att det är en konstig tanke att man måste lösa sina konflikter inom en viss tid och i viss mån en konstig tanke att alla konflikter absolut måste lösas.

Om man inte är för arg för att kunna sova, så är ju sova oftast det mest konstruktiva man kan göra nattetid.

Om man är för arg för att kunna sova, verkar det även troligt att man är för arg för att kunna lösa konflikter. Då verkar det mer troligt att man kommer att ägna natten åt att fortsätta gräla - till tveksam nytta.

Om man fortfarande tycker att det finns något att reda ut nästa dag, är det väl lika bra att göra det då.

Ja, ofta brukar det ju tas upp i sammanhang som "Ja, Erik och Anna, ni har ju varit lyckligt gifta i 75 år nu, vad är hemligheten bakom ett långt och lyckligt äktenskap?" "Jo, att vi alltid har kunnat skratta ihop, och så har vi alltid haft som regel att aldrig gå och lägga oss osams".

Så inte så mycket råd hur man styr upp en dålig relation, utan mer i termer av hemligheten bakom en lyckad relation. Fast jag har aldrig riktigt förstått poängen med det.
 
Så inte så mycket råd hur man styr upp en dålig relation, utan mer i termer av hemligheten bakom en lyckad relation. Fast jag har aldrig riktigt förstått poängen med det.

Är inte poängen just att man har en gemensam syn på vad som behövs för att hålla relationen levande?
 
Har svårt att relatera mig, men det är helt klart förståeligt.
Talar utifrån en "ADD-hjärna" - Då måste allt göras NU med en gång. Bara skolarbete, räkningar och annat superviktigt får skjutas upp i obestämd tid/dagen efter. :laugh:

Nej, är man mitt uppe i ett bråk så är man kanske inte så sömnig, men om man typ är lite arg på den andre, man har börjat växla några sura kommentarer och tycker den andre har fel men är samtidigt astrött och inte på sitt mest förstående och gladlynta humör - i det läget går jag hellre och lägger mig än fortsätter diskutera in på småtimmarna, oddsen är att det eskalerar snarare än löser konflikten. Och då lär man verkligen vakna på dåligt humör nästa morgon.
 
Nej, för då skulle man väl säga det? "Vi har samma syn på hur man löser konflikter".

Aha, alla måste ha samma sätt att kommunicera ihop sig?Intressant.

Är det inte huvudsaken att paret ifråga faktiskt har en gemensam syn? Vem är vi utomstående att berätta hur den bör se ut?
 
det är en dag imorgon också, som min farfar brukade säga. Det kommer en ny chans att göra klart då.
Smart farfar. Det där rådet att inte somna osams kan ju också ha motsatt effekt; att man inte går till botten med det hela utan rundar av och slätar över för att få sova.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 009
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 031
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 425
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp