varför känns det läskigt i kurvorna?

B

bunbun

Jag är superny på att TÄNKA på vad jag verkligen GÖR uppe på hästryggen. När jag var liten red jag ganska mycket, men då satt jag bara och åkte med och tänkte inte så mycket... nej jag tänkte nog inte alls faktiskt.

I galoppen så känns det som att jag ska åka av och tappar balansen i "kurvorna", alltså i hörnen på fyrkantsspåret.
Det här är helt olika beroende på vilken häst jag rider, ibland går det hur bra som helst, och ibland känns det som sist jag red lektion... som att svängen blir alldeles för snäv, och centriputalkraften tar överhanden och jag är helt övertygad om att jag ska åka av, närsomhelst. panik, panik, panik och sen är det lugnt, tills nästa sväng kommer....
jag VET inte, men det KÄNNS som att hästen liksom har huvudet böjt åt sargen istället för mot mitten när det här händer (är det det som heter "ställd" åt höger/vänster beroende på varv?)

jag vet inte om jag lyckas förklara det här så speciellt bra...

det hela brukar lösa sig av sig självt, till slutet på lektionen, men mest bara för att jag KÄNNER mig fram... och jag skulle jättegärna, om någon förstår mitt problem, LÄSA på ett ungefär vad det är jag SKA göra... eller låter det bara dumt?
 
Sv: varför känns det läskigt i kurvorna?

Det låter som att hästen springer runt okontrollerat i alldeles för högt tempo med för dålig balans, då kan man få den känslan. Att du har känslan av at hästen har huvudet mot sargen tyder ju också på att hästen inte böjer igenom kroppen och gör en korrekt, balanserad hörnpassering, utan bara rusar runt.

Halvhalter, halvhalter, halvhalter, och sitt ner i sadeln ordentligt, så att hästen hamnar i balans och slipper rusa för att hålla balansen skulle vara mitt recept.
 
Sv: varför känns det läskigt i kurvorna?

Håller med *mabuse* om att det låter som om hästen går ngt okontrollerbart under dig.
En halvhalt före hörnet och ställ hästen inåt den ska vara formad som *en banan* runt din inre skänkel och ställd så mycket att du kan se lite av hästens näsvinge öga (dålig förklaring men hoppas du förstår). Halvhalt efter hörnet, ibland kan det vara bra att lägga en volt i hörnet och bibehålla ställning/böjning genom volten. Glöm inte ytterhjälperna bara, i volten är det lätt att bakdelen *sladdar* ut lite om inte ytterhjälperna gör sitt jobb;)
Vilken nivå ligger du på i din ridning, tänkte på om man kanske ska förklara på ett annat sätt:) lycka till
mvh majeld
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 210
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 180
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 505
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp