Bukefalos 28 år!

Varför kan vi som gillar dressyr..

axel

Trådstartare
aldrig kan få utbyta våra tankar om Totilas o övriga av världens bästa hästar?

Ständigt kommer såna som inte alls sysslar med grenen och som ej heller skriver ngt om sin egen gren. Låtsas att förstå vad det handlar om utifrån sitt eget.

Dressyr på westernvis är LÅNGT ifrån dressyr som sport.

Det känns som man bara vill mucka..

Varenda tråd blir låst av en anledning.

Urtrist!!!.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Det borde vara fullt möjligt att diskutera dressyr på ett vettigt sätt även här med likasinnade. Problem uppstår när fler gå in och svarar kokosbollarna som hoppar in och envisas med att presentera sina åsikter och teorier som sanningar.

Jag förstår att man blir provocerad när de försöker dyvla på folk sin arrogans och okunnighet men det är ju bara att ignorera och låta bli att kommentera något av deras inlägg. För mig är det även ganska uppenbart att vissa lider av någon form av störning eller förmodligen har någon diagnos som gör att de inte är mottagliga för vanligt sunt förnuft. Dessutom är det uppenbart att flera enbart är teoretiker och sannolikt inte har varit närmare en riktig häst än max tio meter. De hittar en massa skräp på nätet och kör bara någon slags klipp och klistrametod när de försöker argumentera för någon idiotsak.

Finns ingen anledning att ödsla tid på sånt. Ignorerar man deras kommentarer lägger de ner självmant efter ett tag. Det är ingen idé att försöka få någon att ändra åsikt.:D
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Jag tror också att det bästa är att inte svara på sådana inlägg öht, då lär de ju inte fortsätta. Tyckte det var synd att Globen-dressyren låstes, den var bra innan det blev sida upp och sida ner med tjafs. Det bästa är ju att fortsätta svara på de kommentarerna som rör själva tråden.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Håller med Hedwig om att ignorera nog faktiskt är bästa metod. Något som dock känns ganska uppkäftigt är när en person som skriver genuint elaka inlägg i många trådar går in och försöker uppfostra andra. Bristen på självinsikt är total. Sådana personer går inte att diskutera med, de går bara in för att klubba in sina egna åsikter som allmän sanning och är inte alls intresserade av en diskussion. De vill inte lära sig något nytt eftersom de anser att de redan vet allt. Det kvittar hur logiska resonemang andra försöker föra, dessa har ändå alltid rätt enligt deras egen underliga logik. Andra människor kan inte ha erfarenheter eftersom ju dessa "troll" vet att de har rätt. Enligt dem själva.

Jag tycker att man ska kunna diskutera de bästa, det är utifrån deras ridning man får inspiration och aha-upplevelser. Och då måste man få fundera utifrån sådant som kan göras bättre också. När då "trollen" anser att all tävlingsdressyr är ren skit och inte ser de höga kvalitéerna hos hästar som Totilas, Valegro, Damon Hill, och inte kan glädjas över engelsmännens fina ridning, Antons stora utveckling, att vi har svenska ekipage som faktiskt kan prestera i världstoppen igen mm, ja, så kan man ju läsa vad de skriver men man behöver inte engagera sig mer. Det blir liksom bara fokus på vad som är mindre bra, eller ren skit i "trollens" ögon. Dessa personer är så kritiska att de inte kan se vad som faktiskt är bra också. Och det är nog bara att acceptera och, som sagt, ignorera.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Det borde vara fullt möjligt att diskutera dressyr på ett vettigt sätt även här med likasinnade. Problem uppstår när fler gå in och svarar kokosbollarna som hoppar in och envisas med att presentera sina åsikter och teorier som sanningar.


Ja, du har helt rätt och gör helt rätt ihop med några andra-ja, jag hör väl inte dit.:D
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Jag tycker att man ska kunna diskutera de bästa, det är utifrån deras ridning man får inspiration och aha-upplevelser. Och då måste man få fundera utifrån sådant som kan göras bättre också. När då "trollen" anser att all tävlingsdressyr är ren skit och inte ser de höga kvalitéerna hos hästar som Totilas, Valegro, Damon Hill, och inte kan glädjas över engelsmännens fina ridning, Antons stora utveckling, att vi har svenska ekipage som faktiskt kan prestera i världstoppen igen mm, ja, så kan man ju läsa vad de skriver men man behöver inte engagera sig mer. Det blir liksom bara fokus på vad som är mindre bra, eller ren skit i "trollens" ögon. Dessa personer är så kritiska att de inte kan se vad som faktiskt är bra också. Och det är nog bara att acceptera och, som sagt, ignorera.

Ja, ett bra exempel är senaste diskussionen om piaff o dens poäng, är det så svårt att förstå att helheten och arbetet igenom kroppen är viktigt och inte enbart den höga nacken ? men det blir bara konstiga påståenden och när man frågar om det konstiga påståendet så blir det första konstiga påståendet slängt tillbaka som svar. Typ. Hela. Tiden.:meh:
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Det beror på att det finns tusentals olika viljor och åsikter här, och problemet kommer när man ist för att säga okej intressant att höra hur du gör och tänker och att se att det finns olika sätt att nå samma mål.
Jag gör på ett sätt och du på ett helt annat och vi båda är nöjda och gör resultat.

Ist ska man till varje pris försöka övertala andra om att just sitt egna sätt är den enda rätta och att alla andra som inte gör som jag gör fel.
Då får man bråk och tjaffs.

Dressyr innefattar så sjukt mkt, även om det är olika på dressyr på western och den klassiska stilen är ju målena det samma.
Man vill få en avslappnad häst som är självbärande som jobbar med bak och rygg.
Man jobbar alltså efter samma mål men vägen till målet ser bara lite olika ut.

Även i den klassiska dressyren finns det ju oändligt olika varianter för att uppnå en lösgjord häst 511 olika övningar att välja mellan. Och varje ryttare väljer sina favvis övningar och kör på de.

Sedan kan vissa övningar funka superfint för en häst/ryttare medans samma övning för en annan häst/ryttare inte alls funkar.

Jag är noga när jag diskuterar att alltid säga att detta är MINA åsikter och att de inte är en lag utan att folk får tycka annat.

Folk som inte orkar läsa igenom allt man skriver men då får man också missuppfattningar lätt här inne och folk tror man sagt si, när man inte alls sagt de utan man sa nått helt annat.

Jag gör rätt mkt med min häst, vi tränar dressyr, western, vi hoppar, vi kör distans vi kör häst och vagn.

Och det är alla olikheter i sin gren men målet är det samma... en lösgjord häst:)
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

aldrig kan få utbyta våra tankar om Totilas o övriga av världens bästa hästar?

Ständigt kommer såna som inte alls sysslar med grenen och som ej heller skriver ngt om sin egen gren. Låtsas att förstå vad det handlar om utifrån sitt eget.

Dressyr på westernvis är LÅNGT ifrån dressyr som sport.

Det känns som man bara vill mucka..

Varenda tråd blir låst av en anledning.

Urtrist!!!.

Mja, nja, meeh kan nog tänka mig att en och annan från barockforumet ler bakom skärmarna nu :D


Jag har absolut inget emot att det kommer andra in och vill diskutera emot dressyren men då ska det finnas ett logiskt resonemang även om man inte själv håller med.. Tua, True blue, svea, jegra och Gwaeron och många andra från den klassiska sidan är personer jag gärna utbyter tankar med..
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Det borde vara fullt möjligt att diskutera dressyr på ett vettigt sätt även här med likasinnade. Problem uppstår när fler gå in och svarar kokosbollarna som hoppar in och envisas med att presentera sina åsikter och teorier som sanningar.

Jag förstår att man blir provocerad när de försöker dyvla på folk sin arrogans och okunnighet men det är ju bara att ignorera och låta bli att kommentera något av deras inlägg. För mig är det även ganska uppenbart att vissa lider av någon form av störning eller förmodligen har någon diagnos som gör att de inte är mottagliga för vanligt sunt förnuft. Dessutom är det uppenbart att flera enbart är teoretiker och sannolikt inte har varit närmare en riktig häst än max tio meter. De hittar en massa skräp på nätet och kör bara någon slags klipp och klistrametod när de försöker argumentera för någon idiotsak.

Finns ingen anledning att ödsla tid på sånt. Ignorerar man deras kommentarer lägger de ner självmant efter ett tag. Det är ingen idé att försöka få någon att ändra åsikt.:D

Bästa inlägget jag läst på Buke på evigheter! Så himla bra beskrivet Hedwig:bow:!!
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Det beror på att det finns tusentals olika viljor och åsikter här, och problemet kommer när man ist för att säga okej intressant att höra hur du gör och tänker och att se att det finns olika sätt att nå samma mål.
Jag gör på ett sätt och du på ett helt annat och vi båda är nöjda och gör resultat.

Ist ska man till varje pris försöka övertala andra om att just sitt egna sätt är den enda rätta och att alla andra som inte gör som jag gör fel.
Då får man bråk och tjaffs.

Jag håller inte med dig alls, det jag läser från andra här så ser jag både en stor kunskapsbank och även en ödmjukhet om olika sätt för att komma åt samma mål- jag tror du blandar in de som beskriver felaktiga sätt som något som är bra och rätta vägen- du var ju själv där nyss, ditt sätt som du stred för och fick så väldigt mycket mothugg om- har du ju själv erkänt var helt fel- innan blev det också diskussioner om hur fel din väg var, inte diskussioner om att det var fel att du valde en annan väg. Stor skillnad.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

kl
Fixstjärnor som ex Totilas blir alltid ifrågasatta.

Finns det någon riktigt starkt lysande stjärna inom sporten som aldrig blivit ifrågasatt? På humansidan pratas det om fusk, doping, vilka lusiga människor det är etc.

Tyvärr är det väl lite så att vi människor överlag har svårt att ge andra cred utan att det där lilla eller ibland gigantiskt stora "MEN" kommer in i bilden.

Sen kan det bero på allt från vanlig avundsjuka till okunskap eller bara en helt annan åsikt.

Jag vidhåller att ekipage som Valegro och hans ryttarinna är otroligt fina ambassadörer för tävlingsgrenen dressyr och ridsporten som helhet. Vilket alla borde glädjas över även de mest kritiska på ex *pon* Att det är vad vi borde sträva efter för som jag uppfattat det så har de också en väldigt fin och hästvänlig hästhållning..

Jag kan också ibland uppfatta det åt andra hållet att de som gillar tävlingsdressyr inte heller får ifrågasätta den stora massan när det gäller ex Totilas.

Nu är jag själv bländad av honom men det finns ju de som inte är.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

kl

Nu är jag själv bländad av honom men det finns ju de som inte är.

Ja, jag hör dit.

Jag håller med om att han har gjort flera bländande ritter, att EG rider honom superb och att det finns väldigt mycket bra kvaliteer. Men personligen gillar jag faktiskt Valegro mer. Och det beror på att jag uppfattar Valegro lite mer avspänd och lite mer harmonisk.

Men å andra sidan är jag inte så insatt i detaljer så jag kan ha fel.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Jag är inte ett dugg bländad av Totilas... längre får jag säga. Men när Edward red.. hallelujja!!! Jag är nog mer bländad av Edward nu när man förstått hur jäkla skicklig den mannen är på att rida. Sen när han fick en sådan häst som Totilas och dom tillsammans, då blev det magi!
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Bra! Då bestämmer vi det :D

Borde tagit ditt råd för längesedan ;)
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

kl
Fixstjärnor som ex Totilas blir alltid ifrågasatta.

Finns det någon riktigt starkt lysande stjärna inom sporten som aldrig blivit ifrågasatt? På humansidan pratas det om fusk, doping, vilka lusiga människor det är etc.

Tyvärr är det väl lite så att vi människor överlag har svårt att ge andra cred utan att det där lilla eller ibland gigantiskt stora "MEN" kommer in i bilden.

Sen kan det bero på allt från vanlig avundsjuka till okunskap eller bara en helt annan åsikt.

Jag vidhåller att ekipage som Valegro och hans ryttarinna är otroligt fina ambassadörer för tävlingsgrenen dressyr och ridsporten som helhet. Vilket alla borde glädjas över även de mest kritiska på ex *pon* Att det är vad vi borde sträva efter för som jag uppfattat det så har de också en väldigt fin och hästvänlig hästhållning..

Jag kan också ibland uppfatta det åt andra hållet att de som gillar tävlingsdressyr inte heller får ifrågasätta den stora massan när det gäller ex Totilas.

Nu är jag själv bländad av honom men det finns ju de som inte är.

Jag håller helt med dig om Valegro och CD, de är helt fantastiska att se :love:
Och vilken inspirationskälla! (Har Valegro kritiserats förresten? Jag tror inte att jag sett något sådant)

Däremot har jag inte upplevt att Totilas inte "får" kritiseras. Det finns saker som inte är perfekta, t.ex. hade man kunnat önska bättre driv i bakbenen i ökningar, mer i paritet med frambenen.
Men det blir konstigt när t.ex. en bild på just T visande piaff som är så nära det absolut perfekta det går att komma, och detta då genast ska sågas med diverse underliga argument. Eller när han sågas utifrån en bild som visar något helt annat än vad som påstås. Det blir lite som att såga "bara för att".
Det finns de som inte har varit så bländade av T här, men som uttryckt sig på ett betydligt mer konstruktivt sätt.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Va? Jag svarade Hedwig .. fattar inte varför det kom till dig haha
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Jag är inte ett dugg bländad av Totilas... längre får jag säga. Men när Edward red.. hallelujja!!! Jag är nog mer bländad av Edward nu när man förstått hur jäkla skicklig den mannen är på att rida. Sen när han fick en sådan häst som Totilas och dom tillsammans, då blev det magi!

Det håller jag med om, EG är fantastiskt skicklig och rider så vackert så jag nästan blir religös:D

Nu ser man inte mycket av Totilas.



Likväl som ginnies så är min absoluta favorit Valegro, hade jag haft råd så skulle jag gärna låtit betäcka vartenda sto jag har med hans pappa. Sen att det kanske ändå inte blir ngr Valegrosar behöver vi inte bry oss om:p

Hoppas väldigt mycket på Tinnes nye Benetton Dream som ser väldigt fin ut på första filmen jag sett.

-solis jag tror inte de har kritiserat Valegro men vet inte då jag inte har full koll. Vad jag menade är att tom kritikerna borde vara glada över så vacker ridning.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 175
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 355
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 190
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 531
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp