Bukefalos 28 år!

Varför kan vi som gillar dressyr..

Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Det borde vara fullt möjligt att diskutera dressyr på ett vettigt sätt även här med likasinnade. Problem uppstår när fler gå in och svarar kokosbollarna som hoppar in och envisas med att presentera sina åsikter och teorier som sanningar.

Jag förstår att man blir provocerad när de försöker dyvla på folk sin arrogans och okunnighet men det är ju bara att ignorera och låta bli att kommentera något av deras inlägg. För mig är det även ganska uppenbart att vissa lider av någon form av störning eller förmodligen har någon diagnos som gör att de inte är mottagliga för vanligt sunt förnuft. Dessutom är det uppenbart att flera enbart är teoretiker och sannolikt inte har varit närmare en riktig häst än max tio meter. De hittar en massa skräp på nätet och kör bara någon slags klipp och klistrametod när de försöker argumentera för någon idiotsak.

Finns ingen anledning att ödsla tid på sånt. Ignorerar man deras kommentarer lägger de ner självmant efter ett tag. Det är ingen idé att försöka få någon att ändra åsikt.:D

Ha ha ha :D. Det här var den snyggaste sågningen av någon/några jag har sett på länge. Klockren!

Utan några personliga påhopp så lyckas du på ett snyggt och roligt sätt beskriva hur korkad någon/några kan vara och beskriva deras mindre intelligenta sida.

Politiker nästa?
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

KL

Jag beundrar snarare er som orkar skriva emot och försöka påvisa det som tävlingsdressyren står för när den är som bäst. Att ni ids och att ni ens tar er tid.

:bow:
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Jag kan också ibland uppfatta det åt andra hållet att de som gillar tävlingsdressyr inte heller får ifrågasätta den stora massan när det gäller ex Totilas.

I detta sammanhanget passar jag på att berätta om att Bent Branderup på en kurs för några år sedan sa att Totilas var en sådan häst som han själv bara kunde drömma om - en komplett häst som hade allt. Bent var riktigt avis.

Alla vet väl redan att jag inte gillar den moderna tävlingsdressyren, men det finns undantag: Totilas med Gal i sadeln, Valegro, Anton och några till som ligger nära de klassiska idealen.

Nu lämnar jag tråden.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Ha ha ha :D. Det här var den snyggaste sågningen av någon/några jag har sett på länge. Klockren!

Utan några personliga påhopp så lyckas du på ett snyggt och roligt sätt beskriva hur korkad någon/några kan vara och beskriva deras mindre intelligenta sida.

Politiker nästa?

Jag tycker faktiskt inte att det Hedwig skrev var ett passivt aggresivt påhopp. Det hon skriver om diagnoser har jag själv tänkt och jag tycker absolut att Hedwig med sitt inlägg lägger fram det på ett pedagogiskt vis. Dessutom får båda sidor av diskussionerna sig en (rättfärdigad) känga av hur det har diskuterats i tidigare trådar. Spot on liksom.

*kl*

Om man ska spekulera lite i nya fixstjärnor som kommer att diskuteras i framtiden så har Isabell Werth en riktigt fin häst på gång uppåt, Bella Rose (e Bellisimo M). Hon har själv beskrivit den som en gamechanger a la Totilas. Det ska bli riktigt roligt att se henne på en sådan häst!
Isabell-Werth-Bella-Rose-IMG_2912.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=rNoPae1tvuo
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

KL
jag sällar mig till tråden och håller med ang. så fruktansvärt mkt tjafs sida upp och sidan ner när vi som håller till här faktiskt vill diskutera och/eller ta del av tävlingsdressyr enligt trådarnas ämne.
Dock är jag i högsta grad skyldig till att ge svar på tal och ffa försöka förklara vad jag menar och varför jag säger emot, samt ffa försöka få ngt vettigt svar och motivering på de påståenden som fälls. Inser som Hedwig skriver att det är lönlöst, men har svårt ändå att hålla truten.
ska göra som föreslaget framöver och ignorera, för det är faktiskt det bästa och det vet jag mkt väl sen länge, även om jag inte följt det rådet ;)

själv hör jag till skaran som gillar Valegro och engelsmännen som äntligen sista åren tagit sig upp i topp, och som samtidigt utövar ett väldigt sunt tränings och tävlingstänk.

EG beundrar jag oavsett vilken häst han sitter på, just för att han är så skicklig. Jag är dock inte ett fan av Hyperflexionträningsaspekten i sig, vilket han och många flera anammar. Tycker även det finns många andra ryttare som rider sina hästar med en mjukare hand och en trevligare överlinje som följd. Damon Hill visas som exempel föredömligt i just den aspekten - en av de hästar som verkligen rids med halsen ute och uppe ur manken.

så ja: jag kan kritisera min egen sport aldeles ypperligt, och tycker inte jag har några solglasögon på mig faktiskt särskilt mycket. så uppfattar jag övriga som skriver i våra trådar också, dvs ingen är blind, och det går ypperligt att diskutera olika aspekter av sporten på ett bra sätt utifrån det. Om vi räknar bort troll osv. Jag är fullt övertygad om att dessa bara går in med ett enda syfte och det är att tjafsa. Det verkar uppenbart, och sker dessutom i "ryck" så att säga. Är man genuint intresserad av ett forum så hänger man där betydligt bredare än dessa har en tydligt trend av att göra.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

KL

sedan är det ju skillnad på tävlingsdressyren och hemma ridningsdressyren. Men de gäller väl allt?
En hopphäst hoppar ju inte banor 5 dagar i veckan på 160 då skulle de ju aldrig hålla.

En dressyrhäst harvar ju inte runt i grand pris program 5 dagar i veckan heller.

En travhäst körs ju inte på 100% runt en travbana 5 dagar i veckan.

Tävling då ger man järnet och under träningarna tränar man på saker som gör att man på just på tävlingen kan ge järnet lite mer än förra gången.




Sedan har vi den svenska avundsjukan så är välkänd, det är oerhört svårt att glädjas åt andras framgångar och lycka.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Jag tycker faktiskt inte att det Hedwig skrev var ett passivt aggresivt påhopp. Det hon skriver om diagnoser har jag själv tänkt och jag tycker absolut att Hedwig med sitt inlägg lägger fram det på ett pedagogiskt vis. Dessutom får båda sidor av diskussionerna sig en (rättfärdigad) känga av hur det har diskuterats i tidigare trådar.

Är det så det kallas? Passivt, aggressivt påhopp :D? Jag tyckte det var underbart träffande på ett grymt snyggt sätt. Ett underbart bitskt sätt att dissa någon utan att gå över några gränser.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Belissimo M verkar lämna så mjuka och ridbara hästar, synd att vi förlorade Belamour utomlands, går ju att få import men det finns så många andra spännande att få in på isf.

Glädjer mig dock åt att vi får en Damon Hill son till Sverige då DH själv kostade blygsamma 3500 euro att använda ifjol.

Förlåt lite OT men det är ju så spännande!

Isabel W, hur ställer hon sig till hela rollkurs debatten egentligen?

Gällande att delta i diskussioner så är det, om jag talar utifrån mig själv, lite svårt när man inte rider aktivit själv just nu.. Jag blir iallfall hungrigare när jag är aktiv själv och man kan testa och tillämpa övningar etc och sen utvärdera.

Får väl se om jag ids sätta igång danskan sen, hon är iaf utbildad i Danmark innan hon kom hit och sen reds hon mellan fölen. Tror faktiskt att du bla fio har sett henne in action. Hon kommer ifrån dina trakter.

Då har man lite mer att bidra med och inte bara soffryttaråsikter.

Men det är anledningen till att jag är lite av och på här ute.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Isabel är en av de första, som öppet har klargjort att hon rider enligt skolan som använder hyperflexion.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Åh fan! Jag trodde hon tog avstånd i första skedet?

Var det inte så att tyskarna från början förkastade hyperflexion eller har jag drömt det?

Förlåt, vet att inte tråden är till för hyperflexion.:o

Såg att det fanns en tråd men den är lååååååång och där jag hoppade in så var det inte direkt att man ville fortsätta läsa.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Nä, tyskarna var först.
I Werth har ju dessutom "råkat" ut för doping ett par gånger.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Jo fast inte på samma sätt som holländarna dom rider ju a´la sjef vilket inte Isabell gör.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Det var just den formen jag tänkte på. Var ju bla en film som cirkulerade på Anky där hon rider en fux som bokstavligen har mulen i bringan.

Vi får väl se om 20 år vad som sägs då.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Åh fan! Jag trodde hon tog avstånd i första skedet?

Var det inte så att tyskarna från början förkastade hyperflexion eller har jag drömt det?

Förlåt, vet att inte tråden är till för hyperflexion.:o

Såg att det fanns en tråd men den är lååååååång och där jag hoppade in så var det inte direkt att man ville fortsätta läsa.

Nej du har både rätt och fel.. tyskarna med Isabell och Nicole Upphoff i spetsen började med rollkuren, men holländarna sysslar med hyperflexionen. Dom båda tillvägagångsätten skiljer sig från varandra på det viset att Sjef har utarbetat ett helt annat signalsystem än det klassiska medans tex Isabell fortfarande rider på ett klassiskt vis + väldigt djupt och runt.

Men visst är där väldigt många tyskar som förkastar hyperflexion, men Isabell är inte en av dom.


Angående ditt sto.. Hahaha jag har inte koll på en enda dressyrhäst häromkring om det inte råkar vara någon jag känner som rider.. känner inte så många dressyrfolk dock. Vad heter stoet?
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Nej. Nicole Uppoff var ju typ först.
Tyskarnas debatt tog väl mest fart när Holland började vinna över dem ;)

Fio: medialt har ju Sjef filosofin fått det att se ut som det är dom som uppfunnit HF men så är det ju inte öht.
tycker Sjef-Anky grejen i media gjort att folk fått fel bild, det har varit så himla uppförstorat så som de gått ut med sin träningsmetod att den är magisk och delux och ingen har receptet osv utom dom. Har skapat ngn sorts (efter att skandalerna lade sig) backlash att folk tycker det är ngt hemligt recept som uppenbarligen är svaret på success liksom.

sen är det ju faktiskt så att Rollkur var en och samma sak från början, alla utövade samma grej. HF är ju ett modestare begrepp efter att FEI gjorde utredningen och definierade vad som får visas på tävling? Hur menar du att Upphof och Weth i original red annorlunda än Sjef metoden om vi pratar definition och namn på metoden?

tycker det är upplyftande efter det annammandet hos många senaste åren, att det finns andra varianter och annan ridning, tillochmed såna som öht inte anammar skolan så som den faktiskt i grunden innebär.

sen har jag full koll på att även Hester rider rund, men det är inte samma sak som HF eller hur, eftersom vi skiljer på LDR och HF? ;)

Cat_and_rat: vet inte riktigt vad doping grejen har att göra med saken? förklara gärna hur du menar? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Ridningen blir inte lika imponerande när man vet att hon medicinerat hästen med nervmedicin.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

För mig är det en djungel med alla olika uttryck och jag hade gärna gärna sett ett förtydligande i vad som är rollkur, vad som är hyperflexion och vad som är LDR..

Jag har tolkat det som att LDR när hästen stretchar hela sin överlinje men utan att bli allt för kort i undehalsen, att man strävar efter att få hästen ngt framför lod men jag kanske har tolkat det helt fel?

Samt att rollkur och hyperflexion egentligen var samma sak bara att Rollkur var "fulnamnet"

-fio danskan heter Kgs. Hörgaard Remis, en stor fux med mkt vitt, stod hos en blond dressyrtjej vars dotter tävlar hoppning och det har en anläggning. Lagom kryptiskt kanske:D

Finns det ngn som INTE rider rund?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Isabell och Upphoff hade på den tiden samma tränare och red på samma sätt nämligen rollkur som det då kallades för.

Isabell och Upphoff rider ju från det klassiska signalsystemet dvs tyska ridhandboken, det gör ju inte Anky, Edward osv utan dom har ju ett annat signalsystem och ett annat sätt rolla på som skiljer sig från tyskarnas rollkur.

Tycker dom rider väldigt olika
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Aldrig hört talas om :D

Nej alla rider rund på det ena eller andra sättet.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Nämen exakt. Rollkur bytte namn till HF i och med FEIs utredning och vad som får förekomma på en framridning på tävling.
sen har ju alla blivit försiktiga bara att öht inte visa sig på bild med extrem flexion så att säga, och inte bryta mot framridningsdirektiven på tävling.

ja alla rider rund.
men jag håller med dig, att LDR menar alla väldigt olika med, och det är där begreppen blir som en enda smältdeg utifrån vad folk avser när de använder den termen. Plus att många dessutom likställer det med HF/Rollkur och allt däremellan. Vilket jag öht inte förstår hur det kan bli förvirring ang. skillnaden just i den aspekten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 175
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 355
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 190
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 531
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp