Bukefalos 28 år!

Varför kan vi som gillar dressyr..

Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Tittade bara snabbt på mobilen men gillar inte heller klippet på Isabell. Men jag gillar i och för sig inte henne annars heller. Tycker det ser så jobbigt ut. Vet inte om det är hästarna hon väljer eller sättet hon rider på. De dansar aldrig utan ser tungt ut på nåt vis.
I detta klippet tycker jag hästen är mycket i framvikt. Den är spänd, kort i steget, KRUM över ryggen men noll bogfrihet. Inte trevligt alls.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Nu hinner jag inte se hela klippet med Hester-clinicen, men mitt intryck är att formen är för kort för att det är vad som krävs för att hålla en jämn kontakt med munnen på en ung häst som är lite sladdrig, men att handen hela tiden erbjuder hästen utrymme framåt om den vill ta det utrymmet.

Och det är ju en jäkla skillnad mot rollkur.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

De brukar inte rida samlat i den formen, men det är ju då som nacken brukar bli för hög= tappar ryggen.

Biggles fick ju 4 mån. tömkörning med morot var gång han sänkte sig efter piafftramp.
Isabell är ju skicklig nog för att få honom att göra båda.

klart att det tar emot vid ultimat stretch, men hon avbryter o klappar efter varje jobbig stund.

nästan alla hennes hästar är stora o rör sig stort. Rembrandt är ju liten o ej märkvärdig gång.
alla DE här ryttarna är ju förmögna att sen lägga hästen i uppvisningsform när det passar.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Jo fine...
Men i mina obildade ögon ser det väldigt mycket ut som westerngalopp i undertempo och fyrtakt. Kan förstå att det är en del i arbetet men jag tycker inte det ser trevligt ut ändå.
Och jag är inte helt förtjust i nämnda Biggles piaffer heller... Men det är kanske bra jobbat med en svår häst så jag är absolut inte ute efter nån sågning. Men det är skillnad när man ser team hester arbeta.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Hon red på max- piruettgalopp o jättelåg.

Hon begär inte annat än att han ska försöka.
har inga krav på att han ska galoppera bättre. Han kan galoppera, men här är syftet ett annat.

På samma sätt som man vid inlärning av piaff skiter i formen. en sak i taget.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Jag ser en helt underkastad häst som bl.a. Med sitt svansspråk uttrycker en sinnesstämning .
Jag förstår inte att ngn kan applådera sån ridning öht faktiskt . I övrigt gillar jag inte IW öht tycker hon rider ganska bryskt och dessutom är hon känd för att ha ett rätt starkt humör runt hästarna .
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Jag var tvungen att kolla in svansen för jag trodde att den knep.

Den där hästen har ett rakt kors o allmän ful svansföring;)

visst flaggar den, men inte vispar som de på OS-56 Rena propellern.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Nu hinner jag inte se hela klippet med Hester-clinicen, men mitt intryck är att formen är för kort för att det är vad som krävs för att hålla en jämn kontakt med munnen på en ung häst som är lite sladdrig, men att handen hela tiden erbjuder hästen utrymme framåt om den vill ta det utrymmet.

Och det är ju en jäkla skillnad mot rollkur.

Ja absolut! Jag la inte in den som exempel på HF eller rollkur alls, utan för att - jag trodde det var en annan film :p

Det finns en som axel skrev om där han förklarar djup och rund bla och jag hade bråttom och trodde det var denna...Det var det inte. :o

Hittar inte den jag sökte nu, men mot slutet av den här http://www.youtube.com/watch?v=bbk7HWtQWbM pratar han en del om stretchande och träningsform i alla fall.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Jag tycker det framgick jättetydligt att det var Gigolo vi diskuterade? jag har ju specifikt skrivit namnet på hästen? O_o Det är ju den vi sett filmklipp på.
sen vet jag iof inte om namnet på häst spelar ngn större roll i sammanhangen i sig, namnen blir relevanta för att det finns filmer och bilder på dem så att säga. Ryttarna rider ju enligt de skolor de gör oavsett, och oavsett namnet på häst och vad som finns att se/inte se publikt liksom. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Jag hade missat fioranos sista inlägg och eftersom ditt svar var på fioranos inlägg så blev jag lite osäker på om det var Gigolo eller Bella Rose -som fiorano länkade till film på. (sid 2 inlägg 24 tror jag det var)

Därför var jag tvungen att fråga då jag tyckte att hennes kors såg fint ut och svansen var inte tokaktiv. Tänkte på axels senare inlägg.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 175
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 355
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 190
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 531
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp