Bukefalos 28 år!

Varför kan vi som gillar dressyr..

Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Haha, min dator fick tuppjuck när jag startade filmen så en stund såg det ut som hästen travade baklänges! Men sen blev det normalt igen och oj vad fint det såg ut :d

/Hej från en westernryttare ;)
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Isabell och Upphoff hade på den tiden samma tränare och red på samma sätt nämligen rollkur som det då kallades för.

Isabell och Upphoff rider ju från det klassiska signalsystemet dvs tyska ridhandboken, det gör ju inte Anky, Edward osv utan dom har ju ett annat signalsystem och ett annat sätt rolla på som skiljer sig från tyskarnas rollkur.

Tycker dom rider väldigt olika

hur anser du att det skiljer sig om vi pratar deras utövande av HF/RK?
Om vi nu bortser från vad de visar inne på arenorna och hur det skiljer sig där? utan jag menar med tituleringen på metoden och hur den skiljer sig träningsmässigt?
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Aldrig hört talas om :D

Nej alla rider rund på det ena eller andra sättet.

Det var ju synd, tänkte du kanske sett henne in action.

Jag skulle ju testa att rida på henne här hemma, plockade in hästen och hela hästen skakade så hon nästan hoppade så laddad och nervös var hon..

Jag har ingen padock och hästen är 1.73 så lite fallhöjd för en kort tjock tant som mig så jag ångrade mig och tömkörde istället:D

Jag har ju tidigare bla haft en tanthäst efter Feliciano som bara var att sadla o rida ut på efter ett års vila men det kändes inte riktigt lika tryggt med denna dam.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Men precis och problemet blir ju att man kan ju inte sitta och rida dem över hand och inte heller i tävlingsform hela tiden. Man måste ha en sk vanlig arbetsform också som man kan variera.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Jag googlade lite haha jaja våran ordförande.. men jag har aldrig sett hästen. :)
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Jag googlade lite haha jaja våran ordförande.. men jag har aldrig sett hästen. :)

Hon gick med föl ett par år också men ska varit riden och tom startad av er ordförande. Hästen ska vara väldig trevlig och välskolad men jag vart lite feg.

Nu ska jag inte crasha tråden med mer OT utan ut och ta in kusarna.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

lär dock vara rätt stor marginal mellan LDR och över tygeln ;)
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

hur anser du att det skiljer sig om vi pratar deras utövande av HF/RK?
Om vi nu bortser från vad de visar inne på arenorna och hur det skiljer sig där? utan jag menar med tituleringen på metoden och hur den skiljer sig träningsmässigt?

Hela signalsystemet hur dom rider och får till rollen, hur sjef hästarna rids till att ge efter för tygeltagen och väntar, hur dom använder tygeltagen, sin sits, skänkel osv är helt annorlunda. Dom rollar ofta i högre och kortare form och mer extremt än Tyskarnas som mer rollar lägre med längre hals.

Man ser även hur olika hästarna svarar när dom tar tyglarna.. tyskarnas mer på ett vanligt sätt




Film Nicole upphoff

http://www.youtube.com/watch?v=UQpdVZ55UEo

Film Isabell

http://www.youtube.com/watch?v=emstGni7Rmg
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Mja, nja, meeh kan nog tänka mig att en och annan från barockforumet ler bakom skärmarna nu :D

Hahahahahahahaha! Tänkte precis på det :D


Jag har absolut inget emot att det kommer andra in och vill diskutera emot dressyren men då ska det finnas ett logiskt resonemang även om man inte själv håller med.. Tua, True blue, svea, jegra och Gwaeron och många andra från den klassiska sidan är personer jag gärna utbyter tankar med..

Håller med. Jag har rätt mycket tröttnat på buke och är sällan här men instämmer ändå ;)
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

För mig är det en djungel med alla olika uttryck och jag hade gärna gärna sett ett förtydligande i vad som är rollkur, vad som är hyperflexion och vad som är LDR..

Jag har tolkat det som att LDR när hästen stretchar hela sin överlinje men utan att bli allt för kort i undehalsen, att man strävar efter att få hästen ngt framför lod men jag kanske har tolkat det helt fel?

Samt att rollkur och hyperflexion egentligen var samma sak bara att Rollkur var "fulnamnet"

-fio danskan heter Kgs. Hörgaard Remis, en stor fux med mkt vitt, stod hos en blond dressyrtjej vars dotter tävlar hoppning och det har en anläggning. Lagom kryptiskt kanske:D

Finns det ngn som INTE rider rund?
Kolla på clinicen med Hester o Don primeroavkomman. där förklarar han den lägre runda formen.
Trodde att min korkade tråd skulle vara nerspolad...

skillnaden från när vi gastade i alt. dressyrtrådar var att man fick semester.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Hela signalsystemet hur dom rider och får till rollen, hur sjef hästarna rids till att ge efter för tygeltagen och väntar, hur dom använder tygeltagen, sin sits, skänkel osv är helt annorlunda. Dom rollar ofta i högre och kortare form och mer extremt än Tyskarnas som mer rollar lägre med längre hals.

Man ser även hur olika hästarna svarar när dom tar tyglarna.. tyskarnas mer på ett vanligt sätt




Film Nicole upphoff

http://www.youtube.com/watch?v=UQpdVZ55UEo

Film Isabell

http://www.youtube.com/watch?v=emstGni7Rmg


Tänkte just leta fram dom filmerna men då slapp jag. Tyskarna kallade det rollkur men det har aldrig Sjef kallat sitt sätt vad jag vet.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Kolla på clinicen med Hester o Don primeroavkomman. där förklarar han den lägre runda formen.
Trodde att min korkade tråd skulle vara nerspolad...

skillnaden från när vi gastade i alt. dressyrtrådar var att man fick semester.

Eller hur:D

Det finns flera filmer med clinics som Hester håller som är fantastiskt bra och intressanta.

Men du menar den här eller hur?

http://youtu.be/xdya3mXZJOM
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

intressant. tack!
vidrigt klipp på IW. och än mer kommentarerna att detta skulle vara normalt och främjande och en icke stressad/obekväm häst.

Men visst ;) Gigolo lade ju ner 2007 efter många problem och ojämna reslutat och "ville inte tävla mer".

tråkigt att se verkligen. ffa tolkningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Håller helt med! Visste faktist inte att hon red så. Filmen på Uphof var mkt trevligare. Såg mjukare och mer harmoniskt ut.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Tack!

Det är så jag förställer mig LDR och hur man ska arbeta med att variera formen, stämmer det?

Verkligen en härlig DP avkomma:love:
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Isabell och Upphoff rider ju från det klassiska signalsystemet dvs tyska ridhandboken, det gör ju inte Anky, Edward osv utan dom har ju ett annat signalsystem och ett annat sätt rolla på som skiljer sig från tyskarnas rollkur.

Tycker dom rider väldigt olika

Vill du förklara för mig hur stor skillnaden är, hur den syns och vilka effekter det får på hästarna?

Verkar jätteintressant och jag är inte nog kunnig själv för att se sånt :)
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Vad är det du tycker är så helt vidrigt med klippet på Isabell? Hästen är låg och rund och går i pincip med slak tygel hela tiden. Blir det en miss börjar hon bara om, inga skarpa korrigeringar i handen och massor av skrittpauser och beröm. Har sett betydligt värre ridning på framridningar i internationell klass. Inte för att jag tycker att det är dåligt för den delen.

Gigolo tävlade väl dessutom jättelänge och slutade med flaggan i topp. Däremot var det väl Satchmo som det blev för mycket piaffproblem med? Gigolo blev väl dessutom typ 27 år.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

...
Ett underbart bitskt sätt att dissa någon utan att gå över några gränser.
Är det här forumet, den här tråden, till för att såga och dissa andra på forumet som framför åsikter som Hedwig inte gillar? I så fall träffade Hedwigs sågning helt fel personer. Det finns åtminstone en person på Buke som har varit modig nog och berättat att hen har en diagnos. Hen är analytisk, skriver kloka och genomtänkta inlägg som informerar. Det finns säkert personer som har en diagnos som inte berättat om det för att de inte törs. Det finns säkert de som åtminstone känner någon som har en diagnos. Alla dessa har Hedwig, Fiorano och du förolämpat, kränkt och förlöjligat. Hedwig genom att skriva den första texten, Fiorano och du genom att applådera Hedwigs text.
 
Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..

Hela signalsystemet hur dom rider och får till rollen, hur sjef hästarna rids till att ge efter för tygeltagen och väntar, hur dom använder tygeltagen, sin sits, skänkel osv är helt annorlunda. Dom rollar ofta i högre och kortare form och mer extremt än Tyskarnas som mer rollar lägre med längre hals.

Man ser även hur olika hästarna svarar när dom tar tyglarna.. tyskarnas mer på ett vanligt sätt




Film Nicole upphoff

http://www.youtube.com/watch?v=UQpdVZ55UEo

Film Isabell

http://www.youtube.com/watch?v=emstGni7Rmg

Sitter på jobbet och har bara tittat på valda delar av Uphoff-filmen. Det jag såg var dock trevlig ridning, det såg ut att vara mjuka hjälper och varierad form, hästen svarade och "var med" hela tiden utan se orolig ut. Jag såg första minuten och lite mitt i och inget av det var något som jag förknippar med holländarnas HF.
Ska titta mer ikväll...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 175
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 355
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 190
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 531
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp