Bukefalos 28 år!

Varför köper du ekologiskt?

Sv: Varför köper du ekologiskt?

Vi äter väldigt mycket mejeriprodukter här hemma såsom keso, mjölk, yoghurt, filmjölk, glass och ost. Känns som om det verkligen är dags att dra ner på det...ekologiskt eller ej.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Man behöver inte ha en hög båsvägg och ställa kalven i andra änden av lagården, det räcker med en låg vägg så de ser varandra.

Jag tror faktiskt att småskalig matproduktion är det som kommer gälla i framtiden. Men det innebär att fler inser hur j-la resurskrävande animalier är, och då kommer konsumtionen att gå ner av sig självt;)
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag är betydligt mindre seriös än vad som verkar framgå. Jag pratar postapokalyptisk återgång till 1700-talets smågårdar med självförsörjande byar ;):D
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag har uppfattningen att det är så lite med grisar också, utegrisar har det inte alltid bättre än de som föds upp inomhus.

Tex blir fler "pelliga" och fler får problem med leder och hältor och dör eller avlivas. Det är i alla fall vad jag har hört av folk som jobbat med utegrisar, själv jobbar jag i en besättning med konventionell uppfödning och inga av våra suggor är fixerade (såklart) och smågrisarna bedövas innan de kastreras.

Antibiotika används till sjuka djur och jag skulle tycka det vore djurplågeri att inte behandla de som är sjuka. Så jag skulle vilja säg att de grisar som växer upp på min arbetsplats har det bra.

Tråkigt att du har en sån uppfattning om utegrisar utan att ha sett dem "in action."
Jag har en helt annan uppfattning om Kravgrisar än vad du har efter att ha jobbat med dem i 15 år och konventionella i över 10år.
Vi har få hältor och problem med leder,vi pendlar mellan 11-12 avv/kull och vår svinhälsoveterinär säger att fler går inte få i snitt att avvänja per sugga och gång .Pellar är mkt ovanligt i vår besättning.Suggorna är ofta åt det feta hållet trots hög avvänjningsålder..tillväxten är mkt bra på smågrisarna.

Men precis som i en konventionell produktion beror resultaten på hur bra djurskötare det är och det sk djurögat,en bra djurskötare har koll på djuren och fuskar inte med detaljer och rengöring osv.
Kravgrisar behandlas också om de skulle bli sjuka men karensen är mkt tuffare osv.
Smågrisdödligheten är helt normal jämfört med konventionell uppfödning.
Kravgrisar diar 6-7 veckor vilket gör dem friskare och större vid avvänjning,de klarar att att avvänjas bättre då de är större i vikt och har ätit foder längre än en konventionell gris som avvänjs ofta vid 5 veckor.

Det är en gammal myt att Kravgrisar skulle vara pellar som haltar och ej behandlas när det behövs..:banghead:

Grisar är gjorda för att böka och bada och röra sig stor del av dagen.
Det är ett sant nöje att jobba med utegrisar som får utlopp för sitt naturliga beteende.
Att ligga på ett betonggolv i en konventionell besättning hur bra den än är kan inte jämföras med en kravgris på djupströbädd eller ute på bete.

Konventionella grisar i Sverige har det ljusår bättre än en tysk eller dansk dito.
Men Kravgrisarna har ett bra mkt roligare liv.

Minst 4 månaders bete är himmelriket för en sugga och smågrisar och slaktsvin,att året runt få gå ut och se sig om få frisk luft i rasthage,med tillgång till djupströbädd och fri tillgång på grovfoder likaså.
Väldigt få konventionella besättningar har väl den lyxen även om sinsuggor och tillväxtgrisar oftast går på djupströbäddar så har en konventionell sugga i grisningsbox mindre kul med lite halm och slaktsvin har det hårt på betonggolvet med endast lite halm att äta och inget mjukt underlag att sova på.Ett slaktsvin har det rejält trångt sista tiden i boxen..

Jag tror dina grisar har det bra i din besättning men jag vet av egen erfarenhet av att ha jobbat i olika besättningar vilken uppfödning jag kan stå för.Det är Kravgrisar.
Rörelsestörningar har jag sett mest av i konventionella besättningar pga att de just inte kan röra sig.
Liggsår och svansbitning existerar inte i Kravgrisars värld.
Tyvärr ett förekommande problem i vanliga besättningar,ett tecken på för hårt underlag och för lite strö.


Visst får man avliva grisar ibland precis som i andra besättningar men vi kan uppnå bra resultat som lätt matchar konventionella siffror,men det krävs mer av djurskötaren och suggor med bra modersegenskaper och bra exteriör just pga utrymmet de har på betet tex.

Mkt fördomar och myter finns bland konventionella svinskötare mfl just för att de inte sett en gård i verkligheten .Det finns tror jag 24 Kravgrisgårdar i Sverige.
De som sett "min " besättning har ändrat uppfattning.
Det är flera saker som gör det svårare att bedriva Kravsmågrisproduktion som tex brunstande suggor under digivning osv men ingenting är omöjligt.
Och Kravreglerna idag är bra och fullt acceptabla och inte svåra att följa,om man kan gris och vet hur man förebygger problem .
Och veterinärena ler vid besöken här var femte vecka(enligt lag skall alla svinbesättningar kollas så ofta,dels beh.journaler men alla djur och skötsel mm),inte för att de får skriva ut en massa medicin utan för att de tycker det är ett sant nöje att se grisarna ha kul och busa och leka på sina stora ytor.

Ursäkta ett långt inlägg,men jag är trött på missuppfattningar och felaktiga rykten.
Glada grisar har jord på trynet:D
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper du ekologiskt?

När det gäller att faktiskt nå miljömålen, lutar jag tillsammans med en hel del forskning åt att de individuella inköpsvanorna i stort sett kvittar. Konsumentmakt är struntprat på den nivån. Vi kommer inte att nå miljömålen under deviser som "ingen kan göra allt, alla kan göra lite".

Det är så, alltså? Då gör man det ju mest bara för att må lite bättre själv (trots att man inte har någon större anledning att göra det) :( (Jodå, jag läste resten av ditt inlägg också)
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Det är vad utredningar och så säger, ja. Särskilt så fort någon forskare har varit inblandad, och inte enbart intresseorganisationer av olika slag.

Men om man bara i lugn och ro tror på kapitalism, osynliga händer och självreglerande marknad, så kan man koppla av. :)

Men jag tror inte att den där folkrörelsegrejen är helt betydelselös, även om jag inte skulle kalla det konsumentmakt. Vi har ändå en stolt historia av folk som har gått före bakom oss i en massa sammanhang, rösträtt, till exempel.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag är betydligt mindre seriös än vad som verkar framgå. Jag pratar postapokalyptisk återgång till 1700-talets smågårdar med självförsörjande byar ;):D

Jag förstår det. :) I min hårt ärftligt belastade familj, har dödlighet i självmord blivit betydligt mindre vanligt sedan vi urbaniserades, så jag hoppas egoistiskt att få förbli urban. Vill helst inte bli självmordsbenägen och sluta mina dagar som min pappas fastrar, farbröder och kusiner gjorde under 50-talet och dessförinnan.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag tycker det var ett jättebra inlägg! :) Blir ju nästan sugen på att göra ett studiebesök. Och vad roligt att höra att det fungerar så bra och att ni har bra resultat!

Vad beror det på att ryktet är så dåligt egentligen? Verkligen tråkigt om man får helt fel information... men nu har jag ju hört två sidor i alla fall.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Ja, nu känner jag mig ju genast lugnad :up: :love:

Det gläder mig! Jag skrev det för din skull.

(Annars hade jag skrivit en liten utläggning om kapitalismens begränsade förmåga att hantera externaliteter, men jag tror inte att det hade haft samma rogivande effekt på dig.)
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag tycker det var ett jättebra inlägg! :) Blir ju nästan sugen på att göra ett studiebesök. Och vad roligt att höra att det fungerar så bra och att ni har bra resultat!

Vad beror det på att ryktet är så dåligt egentligen? Verkligen tråkigt om man får helt fel information... men nu har jag ju hört två sidor i alla fall.
Första gårdarna inom Krav var nog i varierande grad griskunniga,idag är fler fd konventionella som bytt inriktning,alltså har griskunskap mera i grunden och de som nu hållt på ett tag har långvarig erfarenhet.
Lägstanivån är idag högre;)
Jag tror vissa rykten lever kvar pga nån gård som var mindre väl skött och jag kan säga att den gård jag jobbar på hade en mindre seriös skötare innan jag tog över ..före min tid hade suggorna en årsproduktion på 15 smågrisar per sugga,nu har de 23 smågrisar per sugga och år och ibland högre.
Felet var inte produktionsformen utan skötaren..
Kravreglerna har förbättrats genom åren ,med tex tillåten avvänjningsålder på 6 veckor vid behov för att hålla ihop grupperna då Kravsuggor ofta går i brunst under digivning på vintern(suck)
De flesta gårdar vaccinerar mot Rödsjuka numera vilket förr kunde ge problem med ledanmärkningar.

Sen myten om ledskador beror nog en viss del på att grisarna rör sig så mkt och kan trampa snett osv,Flesta ledanmärkningarna i slakten beror nog på "normalt slitage" på grund mkt rörelse,snabbt växande grisar och inte pga ledinflammationer dvs infektösa.Frågan är hur vi själva ser ut om våra leder skulle beömas inuti..
Om normalnormen är en betongris som inte rör sig alls,är då en utegris som rör sig och vars leder ser annorlunda ut per automatik sjukligt förändrade eller är de normala? En fråga som jag vet disskuterats av kunnig i ämnet.

Visst kan du komma på studiebesök! bara höra av sig.;)
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Men hur ska man annars kunna sitta på nätet och vara PK-djuretisk-klimatsmart-hållbarhetsexpert? :(
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Röksignaler, höll jag på att föreslå, men det går ju inte pga koldioxidutsläppen. :(
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Flaggor?

signalflaggor+int+siffror.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp