Bukefalos 28 år!

Varför okej med överskott från GROVFODER??

Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Ja men hur stor del av de lättillgängliga aminosyrorna når överhuvudtaget grovtarmen jämfört med de mer svårtillgängliga?
PL

Fransmännen - INRA - och holländarna -CVB- som studerat detta säger att av proteinkoncentrat som äntrar tunntarmen tas 85 % av aminosyrorna i råproteinet (inte av smältbara råproteinet) upp innan det nått grovtarmen. Förutsättningen är dels att man inte ger för stor dos dels att man inte blandar det med mkt fibrer för då går passagen för fort.

Av aminosyrorna i tidigt gräs är motsvarande tunntarmsupptag 70 %, av de i hö och silage 40 - 50 %. HH
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Fransmännen - INRA - och holländarna -CVB- som studerat detta säger att av proteinkoncentrat som äntrar tunntarmen tas 85 % av aminosyrorna i råproteinet (inte av smältbara råproteinet) upp innan det nått grovtarmen. Förutsättningen är dels att man inte ger för stor dos dels att man inte blandar det med mkt fibrer för då går passagen för fort.

Av aminosyrorna i tidigt gräs är motsvarande tunntarmsupptag 70 %, av de i hö och silage 40 - 50 %. HH

Om man t ex ska ge några deciliter krafft protein pellets till hästen för att höet har låga proteinvärden, ska man helst ge detta separat istället för att ge det tillsammans med hö?

Min tanke har varit att ge lite i samband med varje högiva fördelat över dagen, men nu blir jag osäker... Är de goda så blander hästarna de väl i och för sig inte med hö, utan slukar kanske pelletsen i ett svep...


Vänligen
Lotten
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Jag funderar också på att gå på den föreläsningen! Bor i princip granne med djursjukhuset =) Har även Margareta Rundgren i en kurs just nu. Är hur praktiskt som helst! Man kan passa på och fråga allt man undrar om foder, hästens beteende osv. Hon är jättehärlig!
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Och sedan så är det Bukefika kl 16.00 på Storken i Centrala Uppsala.
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Om man t ex ska ge några deciliter krafft protein pellets till hästen för att höet har låga proteinvärden, ska man helst ge detta separat istället för att ge det tillsammans med hö?

Min tanke har varit att ge lite i samband med varje högiva fördelat över dagen, men nu blir jag osäker... Är de goda så blander hästarna de väl i och för sig inte med hö, utan slukar kanske pelletsen i ett svep...


Vänligen
Lotten

Om det handlar om några dl i taget tror jag inte det har ngn betydelse. Men om man ligger på en stor dos proteinkoncentrat kan det nog försämra utnyttjandet av aminosyrorna om passagen blir för snabb. HH
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

En heldag, alltså! :D

Jag hade kommit om jag inte var försatt i exil. ;)
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Nej man behöver alltså inte vara rädd för överskott av protein så länge det kommer från grovfoder (t ex hö, silage, halm, lusern).
MEN om överskottet är väldigt stort, mer än 30%, så kan hästen bli lite loj pga att kroppen tar hand om allt överskottsprotein. Dessutom omvandlas överskottet till energi så hästen kan bli lite väl rund... :angel: .
Men det är alltså ingen större fara så länge man ser till att hästen inte blir alltför FET och jättetrött (särskilt om den ska prestera också).


Kanske det jag ska satsa på till hästen då, om jag vill ha en tjockare och lugnare häst! :D Fast den dagen man skulle få i han mer än 30% av proteinbehovet i grovfoder :smirk: Säg en 25 kg hö/dag eller 35 kg hösilage? Möjligt?:devil:
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Med mitt hö räcker det med 6 kg för att få ca 30% överskott till 600 kg häst i lätt träning... (Jag ger givetvis mer hö än så.) Så det beror ju på vad man har på rännet! :angel:
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

6 kg??:eek: Vad har du för hö?? Även om min häst har väldigt högt behov lät 6 kg väldigt lite för att både täcka och överskrida behovet med 30%. Tänk om ändå det hade räckt...då hade jag varit rik nu!!
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Kruthö med turboknorr... Inte bra det heller dessvärre!

Fast det krävs 10 kg för att tillgodogöra energibehovet, då med typ 60-70% överdos av protein.
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Olja är bra då.
Mycket olja.
Och halm.

Med mitt hösilage så behövs det endast 4,5 kg för att täcka upp proteinbehovet.
Jag borde hitta gräsfröhalm att komplettera med.
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Mmm... Fast olja känns klabbigt och besvärligt. Fick faktiskt idag fatt på fräscht ängshö i lagom mängd som genast ska iväg på analys! Jag hoppas bara att det inte är lika proteinrikt som ängshöet vi själva tog för två år sedan - hade 6,5 i kvot trots septemberskörd och aldrig gödslad mark (riktigt gammal vall). Men oj, vad gott det luktade när hästarna åt av det! :love: :d
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Olja är inte besvärligt alls.
Man bara häller det över någon annan mat.
Höet t.ex.
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Vad räknar du för behov då? Nu har min häst som sagt ett jäkla behov för att hålla hullet men att det ändå är sån stor skillnad...
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Okej.. min har större behov och går på en högre kvot men jag hade nästan velat ha ditt hö...:D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
664
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 984
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp