Bukefalos 28 år!

Varför okej med överskott från GROVFODER??

milly

Trådstartare
Vad gäller PROTEIN alltså. Vad är det för skillnad när proteinet kommer från grovfoder och när det kommer från kraftfoder? Varför är det så farligt med överskott från kraftfoder men ofarligt när det kommer från grovfoder?

Någon kunnig som vet? HH??
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Nu ska jag svamla lite om det jag snappat upp senaste åren.

Protein av olika ursprung är olika "snällt". T ex förstod jag på Krafft när de gjorde om Groov härom året att de bl a bytte ut proteinkällan till en för hästar bättre sådan.

Typ samma för hö, "snällare" protein är t ex soja.

(Ska se om jag kan läsa ngn bättre förklaring än detta i min foderbok.)
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Jag har också försökt att kolla om det finns någon bätre förklarning till det i boken (Hästens näringbehov och utfodring) men inte hittat nåt som förklarar VARFÖR det är skillnad...

Tänkte att kanske kan vår foderguru HH förklara! *hoppas*
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Det var ju samma bok som jag har, då behöver jag nog inte leta då... :smirk:
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

I proteinkoncentrat är aminosyrorna lättillgängliga, mer eller mindre ”nakna”. I grovfoder är de förpackade i cellväggar. En del sjukdomsframkallande bakterier har vissa aminosyror som favoritmat. När det kommer ner mkt ”oförpackade” aminosyror i grovtarmen så kan dessa farliga bakterier snabbt växa till.

Grovfodrets aminosyror är dels fortfarande ”förpackade” när de kommer ner i grovtarmen, dels är de aldrig så koncentrerade. HH
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

*kl*
så om jag förstår det hela rätt behöver man inte vara rädd för för mycket protein om det är grovfoder-protein?
hur mycket sör mycket kan man ge av den sortens protein ?

oj va jag snurrar till det känner ajg ;)
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Vad gäller PROTEIN alltså. Vad är det för skillnad när proteinet kommer från grovfoder och när det kommer från kraftfoder? Varför är det så farligt med överskott från kraftfoder men ofarligt när det kommer från grovfoder?
Du får gärna gå med mig hit på fredag så ska du få en förklaring som det är lite "drag" i :angel: . http://www.slu.se/?id=148&docentforelasningar_id=119
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Jag säger så här: Tänk på hur mycket protein det är i GRÄS!!! Om det är normalt med 40-80g smbrp/kg TS i HÖ så kan du jämföra det med ca100-150g smbrp/kg TS i gräs . Och på gräs går hästarna ofta dygnet-runt hela sommaren! ;) Det enda som händer är att de flesta blir lite väl RUNDA... :D (vissa får FÅNG men det beror INTE på proteinet)

Nej man behöver alltså inte vara rädd för överskott av protein så länge det kommer från grovfoder (t ex hö, silage, halm, lusern).
MEN om överskottet är väldigt stort, mer än 30%, så kan hästen bli lite loj pga att kroppen tar hand om allt överskottsprotein. Dessutom omvandlas överskottet till energi så hästen kan bli lite väl rund... :angel: .
Men det är alltså ingen större fara så länge man ser till att hästen inte blir alltför FET och jättetrött (särskilt om den ska prestera också).
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

I proteinkoncentrat är aminosyrorna lättillgängliga, mer eller mindre ”nakna”. I grovfoder är de förpackade i cellväggar. En del sjukdomsframkallande bakterier har vissa aminosyror som favoritmat. När det kommer ner mkt ”oförpackade” aminosyror i grovtarmen så kan dessa farliga bakterier snabbt växa till.

Grovfodrets aminosyror är dels fortfarande ”förpackade” när de kommer ner i grovtarmen, dels är de aldrig så koncentrerade. HH

detta har jag också funderat på ;)
Vad bra!! då vet man :bow: :bow:
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Aha, skall du gå och lyssna på min "Granne"?
Förra året så utfodrade hon sina hästar med ensilage från samma leverantör som jag.
I år så har jag en annan leverantör som kontraktsodlar åt mig.

Kan vi månne få en rapport från det föredraget?
Och är det "drag" i "Grannen"?
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Då ser vi fram emot det.
milly - känn pressen.

Jag bor i det, Hästfoderexpert-Land.
Statistiskt så borde därför även du bo i denna Kommunen.
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Nej, inte av mig. Det överlåter jag åt milly för att se om hon lärt sig något den dagen :D

Går det tåg till Ultuna?? :angel: Jag vill ju GÄRNA gå men det beror på hur jag kan ta mig dit.

Man ska väl anmäla sig också i så fall?? Kanske är fullt redan?! :crazy:
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Du kan ta Buss dit antingen från Uppsala Station eller från Knivsta Station.
Och till vilken station som det nu blir, så kan du ta tåg.
Ulltuna ligger i de södraste delarna av Uppsala,
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Ja men hur stor del av de lättillgängliga aminosyrorna når överhuvudtaget grovtarmen jämfört med de mer svårtillgängliga?
PL
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Du kan ta Buss dit antingen från Uppsala Station eller från Knivsta Station.
Och till vilken station som det nu blir, så kan du ta tåg.
Ulltuna ligger i de södraste delarna av Uppsala,

Okej tack! Ska kolla om jag kanske kan få med mig nån och åka då :idea: .
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Psst... Kommer du en timme tidigare hinner du lyssna på ett föredrag om ryggproblem också. Samma lokal, 13.00.

Rapport önskas! :D
 
Sv: Varför okej med överskott från GROVFODER??

Går det tåg till Ultuna?? :angel: Jag vill ju GÄRNA gå men det beror på hur jag kan ta mig dit.

Man ska väl anmäla sig också i så fall?? Kanske är fullt redan?! :crazy:
Nej du behöver inte anmäla dig. Men kom i god tid. Om du nu skulle komma så kanske jag kan fresta med ytterligare en föreläsning när du ändå är där. Denna avhålles först. http://www.slu.se/?id=148&docentforelasningar_id=117
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
664
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
744
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 052
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp