Varför raskatt ?

Mina två huskatter är innekatter och de mår alldeles utmärkt. Har fått positiva omdömen om dem och deras välmående många gånger!

/snurpe
 
Min farmor har alltid haft innekatter, heliga birmor. Att dem har suttit i fönstrerna 80% av dygnet säger väl en del, det gör även klösmärkerna på fönsterlisterna.
Folk får gärna ha innekatter jag har det dock inte.
Vad är det för parasiter nmi är så rädda för? Här finns inga som dödar katter.
 
Ja du marieka om du tycker om innekatter som jag tror att du tycker om det kan jag nog säga att jag tycker detsamma om utekatter.

Och jag vågar nog påstå att ingen seriös uppfödare säljer en parasitangripen kattunge. Man väntar med försäljning tills katten är frisk.
 
Haha, familjens katter har också spenderat 80% av tiden på fönsterbrädet trots att de kunnat välja mellan att vara ute och inne. Att en katt sitter i fönstret behöver inte betyda på att den längtar ut. Det är en bekväm och bra utsiktsplats helt enkelt.
Tassa på fönstret efter byten är också hemskt kul, men gå ut och jaga dem vill katterna inte. Fönsterkarmar är också excellenta att vässa klorna på.

Att utekatter löper högre risk att bli dödade måste till och med du känna till. De kan bli överkörda, tagna av räven, smittade av diverse sjukdomar då de rör sig mellan gårdarna, komma åt råttgift som någon lagt ut och så vidare.
 
Marieka, det är inte parasiter jag oroar mig för när jag förespråkar innekatt framför utekatt. Jag har haft utekatt och då bodde jag "idealiskt" för att ha utekatt men dåliga erfarenheter har lett till att jag idag väljer att endast låta katterna gå ut med sele och koppel på.

Utomhus finns det en hel del risker för katten. Visst kan det hända olyckor även inomhus men utomhusmiljön är mycket farligare att vistas i för en katt.

Ute finns det:
rovdjur/rovfåglar (såg en rovfågel attackera min utekatt och jag har aldrig känt mig så hjälplös)
bilar
taggtråd/ståltråd
glas
konservburkar med vassa kanter
råttgift, musgift och en hel del annat som är giftigt för katter
elaka människor
etcetc
 
Jag har alltid haft bondkatter hemma på landet som varit stallkatter, och tyckt att det varit rätt dumt att köpa en katt för tusentals kronor när man kan få en ursöt och go bondkatt istället...

Men när jag flyttade till stan försökte jag ta med mina två katter, som var uppfödda inomhus men var ute hela dagarna och sov inne på nätterna, och göra dem till innekatter. Behöver jag nämna att jag misslyckades?

Eftersom vi trots allt ville ha en katt i hemmet bestämde vi oss för att köpa en raskatt, som är uppfödd för att passa som innekatt. Jag ville inte chansa och köpa en bondkatt som risken fanns att den inte skulle tycka om livet som innekatt.

En raskatt blev till två, då vi tyckte att den första inte skulle behöva vara ensam om dagarna.
Och nu har vi till och med börjat ställa ut dem, och det är jättekul! Kan säga att jag hade en hel drös med fördommar om folk som är på kattutställningar, men det är faktiskt jätteroligt! Så det är ju ett plus i kanten för att vi köpte raskatter.
 
Minakatter sitter också gärna i fönstrena och tittar ut. Men bara en av dem tycker om att gå ute i koppel. Så att katten sitter i fönstret behöver inte alls betyda att de vill gå ut.
Byggde en rastgård åt katterna i sommar, för jag tänkte att de skulle gilla det.
Min raggishona gick längs kanten och jamade hela tiden på oss, och ville in. Min ragdollhane var ganska ointresserad, han lade sig i transportburen och sov. Mi nbirma var den enda som verkade gilla det...

Måste parasiten döda för att den ska vara dålig för katten? Den kan ju skapa obehag, såsom tex öronskabb och löss gör, och det vill jag helst skona mina katter från...
Och jag pratar inte enbart om parasiter, det finns även en mängd smittoämnen som katten kan smittas av när den tex träffar andra katter. Förhoppningsvis så har man katten vaccinerad mot de vanligaste kattpest och kattnuva, men det finns ju även andra såsom leukemi, klamydia mfl. En del av dessa virus kan även föras in via oss människor, men den chansen är mindre.
 
Jag hade först två bonnisar.. Sen köpte jag en siames/bonnisblandning... Efter hans borgång så blev det en Abessinier/manx-blandning som lever och mår gott ute på landet hos sambons föräldrar :) .. Jag har även haft en renrasig siames, som jag köpte sist.. Han fick flytta in hos en bekant, där han avled inom ett år (han var bara 2 år då stackarn..).. Anledningen till att jag inte har kvar nån katt själv är att jag är allergisk... Hade jag inte varit det så hade här funnits minst 2 siameser, min underbara Aby/manx-blandning och nån renrasig Aby :love:.. Med renrasiga katter vet man helt enkelt på ett annat sätt vad man får, det är lättare att välja en bra uppfödare med bra kunskaper om katter....

Mvh Anna :)
 
Haha? Dem kan ju välja iallafall.
mina katter sitter nästan aldrig i fönstrerena och dem vässar definitivt inte klorna där.
Du behöver inte svara ien ton där alla är mindre vetande än den allsmäktiga jadzia. För även jag känner till att utekatter kan bli dödade, förstår du.
 
Jag har 2 huskatter. Mamman som stallägaren äger är en fin Norsk skogskatt och pappa kallas "värstingen" och är en svart ägarlös kille som troligen inte haft ett lätt liv.

De har fått sammanlagt 5 kullar och de är helt underbara katter allihop. Vi har antagligen haft tur. Katterna är extremt tillgivna och mysiga. Vi har varit väldigt noga med att välja ut deras nya hem när de var 12 veckor gamla. De kostade 500:-/st och ingen som köpt har reagerat på det "saftiga" priset för en bondkatt.

Jag har själv behållt två av katterna. En hane på snart 8 år och en hona på 5 år.
 
åhhhh,äntligen en vettig rackare,,
jag har abyssar o siames... :D
 
Hos mig sitter utekatten mer i fönstret än innekatten.
Men nånting du inte verkar tänka på är att katter har olika intressen, alla tycker inte att det är kul att gå ut.

Vidare kan jag berätta att vill inte katten vara innekatt, så visar den det, tro mig. Du kan i princip aldrig tvinga en katt till nått den inte vill mer än korta stunder.

Det finns många faror ute som katten inte förstår, och jag tycker det är mer djurplågeri att släppa ut den i närheten av en stor väg.

Att vara emot innekatter är en sak, men jag väntar spänt på ett hållbart argument !
 
Jag har inte läst hela tråden men svarar ändå...

Jag köpte raskatter för att de var mina första katter någonsin och då ville jag ha bästa möjliga förutsättningar för att vi skulle trivas ihop. Raskatter från en seriös uppfödare har fått bästa möjliga foder och uppväxt. Är tränade på lådan, vaccinerade osv. Man kan även välja en ras vars egenskaper passar ens levnadsförhållanden. Jag bodde då i lägenhet och valde brittiskt korthår för att de passar för lägenhetsboende. Just de katter jag köpte hade inte varit ute på minst 5 generationer. Jag tyckte det kändes bra att åtminstone ha ganska goda odds för att katten inte längtar ut hela sitt liv... :crazy: SEdan tyckte jag att de var sötare än andra raser med liknande temperament (som perser tex). Jag ville också helst inte ha en katt som klänger i gardinerna osv. Mina katter lämnar allt över fönsterbänkshöjd ifred!

För mig som förstagångs ägare så betydde det också oerhört mycket att ha en duktig och erfaren uppfödare att vända mig till med mina frågor i tid och otid.

När de här 2 inte finns mer (om ca 10 år alltså) tar jag förmodligen hand om 2 katthemskatter istället. Flyttar jag innan dess till hästgård så får de 2 jag har vara inomhus och sedan blir det några katter från tex katthem som "stallkatter". De får leva i en uppvärmd sadelkammare och jaga råttor. För DET är mina raskatter fullständigt värdelösa på! :cool: En fluga eller 2 kan de lyckas ha ihjäl men sätter man igång en batteridriven råtta inomhus så springer de och gömmer sig... :D
 
em har sagt att jag är emot innekatter ;)
Jag sa: Vad jag tycker om innekatter kan ni gissa själva och gissat har ni gjort men fel kanske....
Väljer man en ras som är framavlad att passa till inredningen och inte vill gå ut så är det ok för mig.
Men det finns även katter som skulle riva hela lägenheten om dem var tvingade att vara inne. eller hur!
 
Jag har en huskatt men när jag flyttar till en större lägenhet blir det nog en raskatt. Den främsta anledningen är att chansen är större att få en med "rätt" temperament dvs. en katt som passar ihop med den katt jag har. Även om naturligtvis raskatter kan ha olika humör så tror jag att det är lättare att förutspå hur exv. en perser kommer att bli om man jämför med en långhårig huskatt som ser ut som en perser.
Alltså tänker jag skaffa raskatt för huskattens skull!
 
Tror inte att det har så mycket med ras att göra om katten kommer trivas inne eller inte. Katter är vanedjur. Är de vana att få vara ute kommer de fortsätta vilja vara ute, är de vana vid ett liv inomhus räcker det så länge de får tillräcklig stimulans.

Jag har både raskatt och huskatt och de trivs lika bra inne båda två. Vill man ha en innekatt bör man köpa en kattunge som är uppväxt i inomhusmiljö och inte en som är född i ett stall eller liknande.
 
jag har bondkatter och har alltid haft. I mina ögon ser alla katter likadana ut utom sånna där långhårida som ser ut som om de har sprungit in i en vägg. (nån raskatt-ras).

Är det någon raskatt jag skulle kunna tänka mig att betala tusenlappar för är det siameskatt. Tycker dom är något utöver det vanliga.

Men annars är en katt för mig just vad den är: en katt.
Men jag tror jag förstår er också som tycker raskatter är exklusiva. Jag skulle aldrig vilja ha en korsningshäst om inte ena halvan var fullblod eller arab.
Det är nåt jag bara fått för mig. Att en korsning med fullblod eller fullblodsarab är "renare" än tex fjording/nordsvensk eller shettis/russ mm mm.... konstigt :confused:

mvh - en rashäst och två bondkatter
 
Jag och min sambo har två huskatter nu. De är våra ögonstenar! :) Vi har köpt dem av katthem för att de behövde hjälp.
Om ett år ca kommer vi att köpa en bengal(hane) för utställning och parning.

I min åsikt: Katt som katt! Alla är lika värdefulla känslomässigt. Det som avgör är väl vad man har tänkt sig att ha katten till.
Ska man bara ha som sällskap tycker jag att man ska ta en liten hemlös huskatt och hjälpa den till ett bra liv istället för att köpa en dyr raskatt som redan har ett garanterat hem!
 
Vad är det som säger att alla raskatter har garanterade hem? Det finns raskattsuppfödare som får behålla en eller flera kattungar för att ingen köper dem.

Jag tycker man ska skaffa katt efter vad det är för katt man vill ha. Jag har sålt tre av mina fyra kattungar som sällskap. Alla katter är värda goda hem oavsett ras.

Sedan tycker jag inte att 4000-5000:- är dyrt för en katt. Få klagar på att rasrena hundar kostar 8000:-.
 
Men här var det väl verkligen öst mot väst????? :eek: Jag har en liten bondkatt. Honom tog jag för att annars hade han dött! Var och en får väl ha vilka katter de vill? Och har man möjlighet och bor lämpligt så är det väl också upp till var och en om man vill ha sin katt inne eller ute? Jag har en vän som har en otroligt vacker perser och den katten går ett varv runt huset ibland.Där de bor funkar det. Personligen tycker jag att alla katter är fantastiska och otroligt vackra djur. :love: Oavsett ras. Om de sen är födda under en buske eller hos en uppfödare så är de värda en bra start i livet. Där formar man kattens personlighet tror jag. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 819
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 744
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 741
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp