Varför ringer kyrkklockorna?

Lyan

Trådstartare
Varje dag kl. 10 så sätter kyrkklockorna igång och sedan ringer de i 10minuter! Det är verkligen grymt irriterande!

Någon som vet varför?
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Det är väl själaringningen? Dvs klockorna ringer för den/de i församlingen som dött. Senaste dygnet? Dygnen? kommer inte ihåg, men ett tillfälle per person, men flera personer är möjliga på samma tillfälle har jag för mig.
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Låter märkligt om de ringer varje dag, har jag aldrig hört någonsin, varken i Sverige eller utomlands.
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Det verkar väldigt märkligen om det är varje dag?

På söndagarna om det är gudstjänst i kyrkan så ringer det kl 10, kl 10 30 och sedan när gudstjänsten börjar kl 11.

Du är säker på att det är en kyrka då? I Västerås vet jag att det finns en klockspel på stadshuset som ialla fall tidigare har spelat kl 12 varje dag.
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Vår lilla kyrka ringer två gånger om dagen under sommarhalvåret; 06.00 och 20.00. Det är ju ingen som är där och ringer fysiskt utan det går per automatik, någon form av tidur, så jag funderar på om det kan vara någon programmering som blivit fel i "din" kyrka :confused:

Knapplån

Jag älskar morgon- och kvällsringningen i vår kyrka, det är så vacker klang i klockorna och stör mig inte på något sätt.
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Min frågar var; VAR är detta, vilken stad/by/ort ;)
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Alltså jag vet ju inte om det är exakt varje dag eftersom jag inte alltid är hemma men eftersom det hörs så tydligt till där jag bor så är det omöjligt att missa när de ringer (fast jag brukar sätta på musik för att slippa höra skiten). Det är mer än en som har flyttat från huset jag bor i pga klockorna. Och jag vet att det är kyrkan för jag bor bara knappt 100m ifrån den.

Det är klockspel på en annan byggnad också fast de spelar melodier och håller bara på i en minut, det låter trevligt.

Ibland ringer det en kvart varje halvtimme, troligen det som snurrfian nämner fast inte lika ofta här. Inte som jag märker iallafall.
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Det är mer än en som har flyttat från huset jag bor i pga klockorna.

Om det är så störigt i huset, är det ingen som bor där som har kontaktat nån i kyrkan för att ta reda på varför klockorna ringer så ofta och mycket? Det kanske går att hitta nån kompromiss som blir lite bättre för er, om det nu är så illa att folk flyttar därifrån.
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Jösses, har aldrig hört talas om kyrkklockor som ringer varje dag :eek:

Jag hade blivit vansinnig! :p
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Hör av dig till församlingen och kolla? :)

Varje dag klockan 10 har jag aldrig hört talas om förr.
Sammanringning inför gudstjänst, själaringning under gudstjänst för någon som avlidit, helgmålsringning och sånt är väl mer vanligt. I en av "våra" kyrkor har vi under sommarhalvåret solringning, man ställer med tidur att det ringer ungefär när solen går upp och när den går ner. Ganska bökigt att ställa om det där varje vecka...
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Jag är också nyfiken :D Har letat upp kontaktuppgifter så om inte TS kollar upp saken så gör jag det :D
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Om det är så störigt i huset, är det ingen som bor där som har kontaktat nån i kyrkan för att ta reda på varför klockorna ringer så ofta och mycket? Det kanske går att hitta nån kompromiss som blir lite bättre för er, om det nu är så illa att folk flyttar därifrån.

Jag har ingen kontakt med de som bor i huset nu (förutom en, han störs inte vad jag vet men bor längst ifrån och börjar jobba tidigt på morgonen så han är inte hemma när det ringer. De andra har flyttat färifrån) så jag vet inte om de störs av det eller har kollat varför det ringer.
Jag är en sådan som klagar i tysthet och är alldeles för blyg/feg för att ta kontakt med kyrkan.




Men som jag skrev innan, vet ju inte om det verkligen är varje dag, kanske bara är några dagar i veckan men att jag råkar vara hemma just då :-P
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Jag har skickat iväg ett mail :D
Hade jag inte varit tokigt gravid och fastnat i soffan hade jag hämtat telefonen och ringt för att få snabbare svar :D
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Jag har skickat iväg ett mail :D
Hade jag inte varit tokigt gravid och fastnat i soffan hade jag hämtat telefonen och ringt för att få snabbare svar :D

Hahaha :D Får se vad de säger. Kanske visar sig att det bara ringer en gång i vecka så får jag stå alldeles bortgjord XD
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Är det en stor församling med mkt äldre invånare så kan det bli så extremt att klockorna ringer i stort sett varje dag för själaringning. Jobbade för många år sedan precis intill en av kyrkorna i malmö i en församling som vid den tiden nog bestod av minst 95% gamla och de klockorna ringde nästintill varje dag året runt, fruktansvärt irriterande för det fanns inte en chans att höra vad någon sa i telefon när det pågick då kontoret hade sina fönster typ 20 meter från klockorna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 155
Senast: Bubbla
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 209
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 176
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här. Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av...
Svar
16
· Visningar
803
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp