Varför ringer kyrkklockorna?

Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Jösses, har aldrig hört talas om kyrkklockor som ringer varje dag :eek:

Det har jag, kyrkan i Nynäshamn ringer varje dag. Men inte på det sättet som TS beskriver. Den ringer varje kvart dygnet runt för att markera vad klockan är. Jag bodde ett par hundra meter ifrån så jag hörde den ganska tydligt. Vet dock inte om den fortfarande ringer på samma sätt, jag flyttade 2010.
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Jösses, har aldrig hört talas om kyrkklockor som ringer varje dag :eek:

Jag hade blivit vansinnig! :p

När jag är hemma i Ungern bor vi näst intill granne med en kyrka. Klockorna slår vid varje heltimme. Man blir dock van vid det så till slut tänker man inte ens på dem. Skönt dock på nattetid om man inte kan sova, har någon klocka i närheten så kan man räkna slag :)
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

kl

I min mening stör inte kyrkklockor mer än ett tåg eller 300 som man hör varje dygn. Man blir van. Dessutom är det så underbart fint att höra på! :D
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

+ andra i tråden

Blir lite förvånad att ni tycker att en gång om dagen är mycket, här ringer klockorna en gång i timmen mellan 07-22... DET om något är störande, i alla fall när det är sommar (= man måste ha fönstret på glänt) och man har sovmorgon. Har jag stängt fönster hör jag dom inte ens. Eller, vet inte om jag hör de alls nu när jag är van, men i somras som nyinflyttad vaknade jag varje gång...
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Mysteriet är löst! Och Sölvesborg torde snart vara helt avfolkat om det rings så ofta att folk flyttar från huset på grund av klockorna :D

Vi ringer i kyrkklockan varje vardag kl 10.00 om det har avlidit någon i vår församling.
Då sätter vi upp namnet på den avlidna på kyrkporten och ringer sedan i 10 min och är det flera avlidna så ringer vi 7 minuter för varje person.


Ha en trevlig helg.

Med vänlig hälsning
Sölvesborgs församling
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Vad fint ändå att det rings för en.

I vår närmaste kyrka blev det något fel och ringningarna löpte amok en natt :-P Det slutade aldrig kändes det som! Förmodligen fick någon kontaktas och kliva upp mitt i natten för att åka dit och stänga av dem :-) Det kan ha varit två timmar eller så...
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Jag brukar vara lite nojig de gånger jag ställer klockorna i "min" kyrka. Särskilt eftersom det ska ringas nyårsnatten vid tolvslaget. Är ju lite surt om de aldrig stängs av då :angel:
Så de gånger vi varit iväg på nyår har vi kört den vägen hem, och är jag hemma så hör jag oftast klockorna ända hem (en halvmil).
Det är alltid lite lurigt att försöka synka riktigt gamla grejer, som kyrkklockor oftast är, med moderna tekniska prylar, som de där timrarna är...
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Jag tycker också det är fint.

På min tidigare arbetsplats ringde vi 15 minuter kl 10.00 för varje avliden. Det var inte varje dag, men nån gång ibland var det ringning för 2 personer samma dag och då ringde vi i 30 minuter.
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Jag brukar vara lite nojig de gånger jag ställer klockorna i "min" kyrka. Särskilt eftersom det ska ringas nyårsnatten vid tolvslaget. Är ju lite surt om de aldrig stängs av då :angel:
Så de gånger vi varit iväg på nyår har vi kört den vägen hem, och är jag hemma så hör jag oftast klockorna ända hem (en halvmil).
Det är alltid lite lurigt att försöka synka riktigt gamla grejer, som kyrkklockor oftast är, med moderna tekniska prylar, som de där timrarna är...

Ja herregud... En gång när jag skulle ringa inför gudstjänst drog inte den stora klockan igång, men jag tyckte jag hörde att den liksom röde på sig. Kilade upp i tornet (världens smalaste äckliga spiraltrappa i sten) och såg då att kläppen helt sonika trillat av:D Så det blev bara lilla klockan någon vecka där.

Eller när larmet utlöstes mitt i natten och klockorna också drog igång..:angel:
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Och traditionerna ser uppenbarligen lite olika ut i städer/på landsbygd. I "min" församling, som ändå sträcker sig över fem landsbygdssocknar, avlider det församlingsmedlemmar 2-3 gånger i månaden, då har vi tacksägelse under gudstjänst, då namnet läses upp och det rings en kort stund i klockorna.
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Det handlar troligast om själaringning. Sölvesborg är en stor "by" och många dör varje dag. Du säger själv att du inte vet om det är varje dag, men ofta är det. Dock själaringer man inte på helger.. På söndagar är det troligast inringning till gudstjänst, gudsttjänstringning och utringning. På lördag tror jag mest på dop och bröllop.

Har jobbat som kyrkvaktmästare och i många kyrkor har man olika ringningar för man och kvinna. Och i andra inte.
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Jag brukar vara lite nojig de gånger jag ställer klockorna i "min" kyrka. Särskilt eftersom det ska ringas nyårsnatten vid tolvslaget. Är ju lite surt om de aldrig stängs av då :angel:
Så de gånger vi varit iväg på nyår har vi kört den vägen hem, och är jag hemma så hör jag oftast klockorna ända hem (en halvmil).
Det är alltid lite lurigt att försöka synka riktigt gamla grejer, som kyrkklockor oftast är, med moderna tekniska prylar, som de där timrarna är...

Haha jag gjorde likadant;) Åkte gärna förbi mitt i natten, eller ringde mauellt hehe.
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Svar på din fråga har du ju fått och som du redan har förstått så varierar det ganska mycket mellan olika församlingar hur man gör med själaringningen. Men att ringa för de i församlingen avlidna är en fin tradition tycker jag. Det man kan fundera på är om ringningen ska ske varje dag, om människor som bor nära upplever den som störande. Och om det ska ringas så länge som 10 minuter om bostadshus finns nära.

I kyrkan jag jobbar i, mitt i ett bostadsområde, har vi fått direktiv från miljökontoret att ringningen ska vara högst 45 sekunder för att inte störa de boende. Det gäller både när klockorna ringer samman till gudstjänst och när vi ringer för de avlidna. Edit: vi ringer för de avlidna under söndagens gudstjänst när deras namn läses upp, detta kallas tacksägelseringning. De anhöriga har då fått ett brev i förväg med information om när vi ringer för deras kära.

Om du tillhör svenska kyrkan har du rösträtt i årets kyrkoval och kan påverka de beslut som tas, så då kan det vara ide att kontakta din lokala kyrkopolitiker (vilka finns på församlingens hemsida, har jag just kollat upp) . Även annars kan det vara värt att ta upp frågan med församlingen och berätta hur du som närboende upplever ringningen. Du kanske inte är ensam om att uppleva det som störande och kanske det går att påverka på något sätt.

Du kan också kontakta miljökontoret och anmäla det som ett "störande buller". Men förhoppningsvis kan det gå att resonera med församlingen om saken.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Nu tror jag inte att de själaringer så länge som 10 minuter (Var vanligt förr). Men förstår TS att det kan kännas som 10 min, även om det bara handlar om nån minut.
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Nu tror jag inte att de själaringer så länge som 10 minuter (Var vanligt förr). Men förstår TS att det kan kännas som 10 min, även om det bara handlar om nån minut.

Jo kolla svaret från församlingen som Zews fick och som finns i inlägg ovan. #26
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Svarar allmänt för det är så många som har skrivit.

Idag ringde det inte :p

Både kyrkklockorna och rådhus(?)klockorna ringer varje timme och kyrkklockorna slår även ett slag varja halvtimme. Rådhus(?)klockorna ringer även lite olika melodier vid 9.00, 12.00, 15.00, 18.00 och 21.00. Inget av detta störs jag av utan det är det hysteriska, i otakt ringandet vid 10.00, själaringning visade det ju sig, som jag håller på att bli knäpp av.

Det är som sagt folk som har flyttat pga klockorna men jag vet ju inte om det har varit enbart pga det (ett par jobbade natt så där förstår jag verkligen att de flyttat pga klockorna) eller om de har haft andra orsaker också som de inte berättat. Fyra stycken tror jag att det är som har flyttat pga klockorna.

Jag tycker att det är riktigt jobbigt att ta kontakt med folk så jag kommer inte att ge mig in i att klaga. Löser det genom att spela musik och vara i rummet längst bort om jag nu är hemma när det ringer (det låter säkert skitlöjligt men just att ringandet låter så hysterisk så gör det verkligen att mina nerver hamnar på utsidan av kroppen. Jag vänjer mig aldrig utan det känns värre för varje gång jag måste stå ut med att höra det).
Det är trots allt "bara" 10 minuter (även om det känns som en evighet när man tvingas lyssna)

Jag tycker att det är fint att ringa för folk som har dött men varför måste det ringas så hysteriskt? Kunde de inte ringt något fint eller iallafall i takt? Och inte så himla länge?

Jaja, nu vet jag varför det rings åtminstone :)
 
Sv: Varför ringer kyrkklockorna?

Kan du inte maila kommunen eller staden då och klaga på ljudnivån, då kanske de kan sänka volymen iaf.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 155
Senast: Bubbla
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 210
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 176
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här. Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av...
Svar
16
· Visningar
803
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp