Varför så höga hästar?

Sv: Varför så höga hästar?

Jag kan förstå att många som är långa väljer att ha lite större hästar. Själv är jag 177 och har en som är 1,62 (fullblod) och en treåring som är 1,60. Det känns inte dumt på något sett utan jag trivs mycket bättre på en häst som är "liten" och smidig än en som är stor och svårriden.

De jag har frågat tycker inte att det ser dumt ut eller att jag skulle vara för stor men jag tror säkert att det finns de som tycker de. Men hur många killar är det inte som ser "stora" ur på sina hästar och igen tänkter på de eller bryr sig något extra? Killar är enligt mig bätter på att hitta en lagom stor häst för sig.
 
Sv: Varför så höga hästar?

Ännu ett klokt svar/resonemang av Gylle :bow:

Håller med dig till 100%! Det är inget "mode" utan har vi avlat fram långbenta inivider som dessutom skall bära en långbent pilot så krävs det storlek på hästen då den inte har samma "djup" som den äldre modellen. Vill man hålla på med dressyr så får man inte glömma att det ÄR en bedömningssport som prioriterar ett harmoniskt intryck.

Dessutom: Enligt uppgifter från SCB (Statistiska centralbyrån) är medellängden för män 179cm om man tar åldersgruppen 16-84 år och hos kvinnor är medellängden 165,5cm. Om man tittar enbart på åldersgruppen 16-24 år så är medellängden 180cm för män och 167cm för kvinnor. Detta betyder att vi håller på att bli längre :banana:

// Ingrid
 
Sv: Varför så höga hästar?

Menar du att en tjej av medellängd behöver en häst över 1.65 för att det ska se harmoniskt ut?
 
Sv: Varför så höga hästar?

Då jag ligger lång under medellängd (159) så hoppas jag att det inte innebär att jag inte kommer kunna hitta hästar passande min storlek sen:angel:
Men smaen är ju som baken! Arbetade åt en kvinna i södra sverige som tävlar upp till SM-nivå. Hennes största häst då var 164 och minsta 155... Hopphästar var detta, det lustiga var att hennes minsta häst var den som hoppade bäst, en riktig liten lejoninna!!!
 
Sv: Varför så höga hästar?

Ja, det stämmer nog som du säger. Det är inte alltid så lätt att arbeta en jättehäst på rätt sätt, i synnerhet inte om man är för liten för hästen. Sedan finns det ju förstås stora hästar som är väldigt lättridna. Att banorna inte räcker till håller jag med om! De räcker knappt ens till min 158 cm-häst eftersom hon är så stor trots höjden.
 
Sv: Varför så höga hästar?

Hej!
Jag har en fullbl. valack som är ca 158 och man får alltid höra "han är inte så stor va" Man blir lite irriterad. Jag brukar svara att Mynta var 158, Jappeloup de luze och Charisma var inte så stora heller. Man ser väl att hästen inte är 170 måste det alltid kommenteras...!:mad:

/W
 
Sv: Varför så höga hästar?

Då jag ligger lång under medellängd (159) så hoppas jag att det inte innebär att jag inte kommer kunna hitta hästar passande min storlek sen:angel:
Men smaen är ju som baken! Arbetade åt en kvinna i södra sverige som tävlar upp till SM-nivå. Hennes största häst då var 164 och minsta 155... Hopphästar var detta, det lustiga var att hennes minsta häst var den som hoppade bäst, en riktig liten lejoninna!!!


Jo då.. Du ska nog hitta din drömhäst, fast den är mycket billigare än min som bör vara 165 cm (och kanske lite till).. Lyllos dig!
Även om de flesta verkar avla mot en högre mankhöjd, så tror jag faktiskt att det finns en del som kommer att fortsätta avla mindre storlekar. Dels för att man aldrig helt kan garntera en storlek, och eftersom vårt avelsmaterial i Sverige är ganska varierat i storlek så kommer det nog att fortsätta komma mindre hästar ett tag till. Många hopphingstar är ju modell mindre, och det finns ju även en del dressyrhingstar (Hermes tex :love: ).. Och med detta har ju en ganska stor hingst som tex Rambo visat att han kan lämna mindre avkommor med normalstort sto (gissar att vi tackar Urbino för detta?). Genetikens djungel..
Fick höra att Holsteinerförbundet inte stamboksför ston under 165 cm, och har inte gjort det i många år, och därför är de ganska säkra på att lämna stort. Jag anser att det skulle bli allt för stort svinn i Svensk avel om vi skulle göra likadant.
Dessutom hoppas jag på att vi i framtiden kan bli bättre på att använda oss av lite mer angloblod, och dessa blir inte alltid jättestora, och det kommer säkert också hålla storleken nere på en normal nivå.
Sedan finns det ju en del kvinnor som vill ha mastodonthästar, men kasnke att det mer är män. Min man är 193 cm, och skulle jag lura på honom att börja rida så vet jag faktiskt inte om en 165a skulle räcka till..
Ulrika
 
Senast ändrad:
Sv: Varför så höga hästar?

Hej!
Jag har en fullbl. valack som är ca 158 och man får alltid höra "han är inte så stor va" Man blir lite irriterad. Jag brukar svara att Mynta var 158, Jappeloup de luze och Charisma var inte så stora heller. Man ser väl att hästen inte är 170 måste det alltid kommenteras...!:mad:

/W

Hellre liten o rapp än stor och slapp? :rofl:
Inget att bli irriterad över, gissar att du kan varva dem på omhoppningarna :)
Ulrika
 
Sv: Varför så höga hästar?

Jag har gått ifrån 159 cm litet kvickt Landlord-sto till 174 cm gigantisk tyskt sto. :D Snacka om skillnad.

Som tur är har jag en 166 cm Landor S som är alldeles lagom också.

Det är en smaksak vilken typ av häst man vill ha. Jag ridit hästar som är nämre 180 som är lika kvicka och lätta att rida som mitt lilla sto. Jag har också ridit160-hästar som är som pansarvagnar.

Summa summarum - storleken har ingen betydelse! ;)

(Det är ridbarheten, typen och hoppkapaciteteten.)

MEN - får jag välja så vill jag ändå ha en häst runt 170. Det trivs jag bäst med.

Hela den här diskussionen går ju koppla till det jag tjatat mig hes om. Att vi avlar hästar för ryttare i Europa (killar som är närmre 2 m långa) och inte för svenska tjejer som är 165 cm långa). Det är liten fara att stirra sig blind på tysk avel! Vi är inte samma "hästfolk" här som där!!

/C -176 cm lång
 
Sv: Varför så höga hästar?

Jo då.. Du ska nog hitta din drömhäst, fast den är mycket billigare än min som bör vara 165 cm (och kanske lite till).. Lyllos dig!
Även om de flesta verkar avla mot en högre mankhöjd, så tror jag faktiskt att det finns en del som kommer att fortsätta avla mindre storlekar. Dels för att man aldrig helt kan garntera en storlek, och eftersom vårt avelsmaterial i Sverige är ganska varierat i storlek så kommer det nog att fortsätta komma mindre hästar ett tag till. Många hopphingstar är ju modell mindre, och det finns ju även en del dressyrhingstar (Hermes tex :love: ).. Och med detta har ju en ganska stor hingst som tex Rambo visat att han kan lämna mindre avkommor med normalstort sto (gissar att vi tackar Urbino för detta?). Genetikens djungel..
Fick höra att Holsteinerförbundet inte stamboksför ston under 165 cm, och har inte gjort det i många år, och därför är de ganska säkra på att lämna stort. Jag anser att det skulle bli allt för stort svinn i Svensk avel om vi skulle göra likadant.
Dessutom hoppas jag på att vi i framtiden kan bli bättre på att använda oss av lite mer angloblod, och dessa blir inte alltid jättestora, och det kommer säkert också hålla storleken nere på en normal nivå.
Sedan finns det ju en del kvinnor som vill ha mastodonthästar, men kasnke att det mer är män. Min man är 193 cm, och skulle jag lura på honom att börja rida så vet jag faktiskt inte om en 165a skulle räcka till..
Ulrika

Jo det sa nog gå bra!:) Väntar nu på en bebis efter hingst på 167 och de ston som är dräktiga ligger på mellan 160-165 så enorm häst blir det nog inte!
Har dock sett bilder då jag rider en pålle på 173 och det ser hemskt ut!!! Som en liten flugskit faktiskt!:eek: :D
Ja gubben din vill nog ha lite större häst om han inte ska känna sig för stor!
Ser dock till procentfördelningen man/kvinna som rider så borde man inte producera för mkt jättehästar då det inte är så många män som rider!
Vad är det för häst du har poff?
 
Sv: Varför så höga hästar?

Jag känner två gamla uppfödare, den ene födde upp remonthästar den andre har fött upp hästar sen 1945 fram tills nu..
De båda ogillar utvecklingen där alla hästar ska vara så enorma, enligt dem är idealhöjden runt 160... Då båda har producerat mkt fina hästar, svårklasshästar och godkända hingstar så tror jag att de inte är helt ute och cyklar.. jag vill inte lägga ut namn här på nätet...
känner till två mkt stora dressyrhästar som båda har problem med sina ben och de klassas fortfarande som yngre... Men det kanske är en ren tillfällighet? Har även behandlat flera stora hästar med problem med hållbarheten..
Tror dock personligen att storleken kan ställa till det med hållbarheten då inte alla stora hästar endast är lååånga ben...
 
Sv: Varför så höga hästar?

trött och snurrig....liten flicka som hållt igång nästan hela natten..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför så höga hästar?

Håller helt med om att ridupplevelsen kan variera mkt oberoende av storlek!
Tycker synd om de uppfödare som sitter på riktiga talanger som de inte får rättvist betalt för bara för att de är lite mindre...
Har inte ridit häst på 180, vet inte ens om jag skulle ta mig upp utan stege!:D
 
Sv: Varför så höga hästar?

-poff! Såg att det var pastejja som skickat ett citatsvar och inte du!! Det blev nog senare än vad jag trodde igår...och inte ens kan jag skylla på krogbesök!!:o :D
 
Sv: Varför så höga hästar?

Ja för mig som är dressyrryttare,tjej på 185cm + är en lagomhäst 170cm +. Har ridit hästar på 170cm som faktiskt känns för små., fast det har nog mest med deras extriör i övrigt att göra. Högställda hästar känns ju större och gör att man sitter elegantare. Jag skulle gärna ha små hästar om det gick för de är oftast lättare att stärka.
Fast jag har inte förstått korta tjejer som gör det jobbiggare för sig med stora schabrak till hästar.....
Dock ser jag då många av min ponnyelever ska gå på storhäst behöver de oftast en större häst än vad de tror för att se propertionerliga ut.
 
Sv: Varför så höga hästar?

Jag föredrar hästar runt 170, visserligen behöver de ofta lite mer ben för att fungera men jag tycker att jag (168 cm) rider dem bättre helt enkelt. Men jag gillar små hästar också- har haft ett par nätta fullblod under 160 som har varit jättetrevliga. Just nu håller jag på att rida in ett litet halvblodssto på 154 cm.... Dessutom av fullblodsmodell- hon känns lite liten- men samtidigt smidig och elegant. Jag giller henne absolut och håller med om att det är känslan som är det viktigaste och inte storleken.
 
Sv: Varför så höga hästar?

Jag är ganksa kort bara 163 och ganska smal... Just nu rider jag ett halvblods sto på 165 och hon är ganska grov men mitt problem är att jag har såååå långa ben :( när jag har dressyrläder på henne så liksom hänger mina ben och dinglar 10-15 cm under magen å då e det väääldigt svårt att ge dem där små "osynliga" hjälperna eftersom iaf jag gärna vill bara snudda lite med hälen för att få förflyttningar men när jag har ridit min kompis häst som e 176 i mkh så passar skänkelläget alldeles perfekt.. så på så sätt vill jag ha en stor häst som inte är för tung i kroppen... men att hantera och komma upp på så skulle jag mkt hellre ha en häst på 155 som passar mig rent höjdmässigt men då hänger väl mina fötter nere vid knäna på den stackars hästen å det känns inte helt bra :(
 
Sv: Varför så höga hästar?

Tänk lite logiskt, vi har avlat på längre ben på hästarna utan att göra kroppen grövre utan tvärtom ädlare och grundare.

Men de allra flesta av de hästarna jag syftar på är inte alls särskilt lätta i typen trots att de är av mer högställd modell än tidigare. De är snarare ganska "bitiga". Bl.a. avkommor efter Briar, Midt-West Ibi-Light, Sack, Warsteiner m.fl.

När det gäller proportioner handlar ju om vana också. Är man van vid att se en 170 cm lång person rida en 175 cm hög häst kan man förstås tycka det ser oproportionerligt ut om personen sätter sig på en 160-häst. Men jag tycker t.ex. inte ekipagen på Spanska Ridskolan i Wien ser oproportionerliga ut trots att lipizzanarna inte är mer än runt 160 cm och ryttarna för det mesta är karlar av normallängd. Samma sak med P.R.E. o lusitanos, som oftast ligger runt 155-165 cm i mankhöjd. Dessa hästar må ha mycket massa, men de är fortfarande högställda och ädla.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Sitter och drömmer mig bort och kollar på till salu annonser i Horse & Hound. Vad som slår en direkt är att mankhöjden pendlar mellan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 702
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 658
Senast: WBanna
·
Avel Jag har ett sto med en mankhöjd på drygt 150 cm. Vill betäcka henne och önskar en avkomma som är max 160 cm, gärna ca 155. Det lutar åt...
2
Svar
22
· Visningar
2 532
Senast: cello
·
Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
15 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp