Bukefalos 28 år!

Varför så höga hästar?

Tabitha

Trådstartare
Det tycks ha blivit en trend att avla fram större och större hästar. Numera är en häst på 165 cm nästan att betrakta som liten, och allt fler godkända hingstar har mankhöjder på över 170 cm. Tittar man i gamla stamböcker (från början av 90-talet t.ex.) ser man att de flesta ston (även diplomston) ligger strax under eller ngt över 160 cm. Förra året fick en bekants sto (161 cm) avdrag för sin storlek på treårstesten. Mankhöjdsidealet stiger uppenbarligen.

Men varför anses det egentligen bättre att ha en så stor häst som möjligt? Ju högre häst desto högre status? De flesta hästar är ju mer eller mindre fritidshästar och även om medellängden ökar hos oss människor är majoriteten fritidsryttare fortfarande kvinnor - ofta under 170 cm. Visst kan små ryttare på jättehästar fungera bra också, det beror naturligtvis främst på hästens och ryttarens individuella egenskaper, men varför denna trend? Jag är t.ex. 167 cm och normalviktig. En lagom häst för mig är enligt min uppfattning 155-160 cm.. Skulle vara intressant att höra era synpunkter i ämnet!
 
Sv: Varför så höga hästar?

Jag håller helt med, begriper inte varför alla ska ha så himla stora hästar!

Fast jag sitter väl, som vanligt, och kastar småsten i glashuset, eftersom jag ursprungligen avlade på ett sto som var 177 cm... Men jag väljer de små hingstarna och hoppas på mindre avkommor - lyckas väl sådär.. Fast jag får ju den storlek marknaden vill ha :smirk:
 
Sv: Varför så höga hästar?

Ja det här har jag också funderat på! Själv är jag bara 159 cm och min kuse är ca 164 cm. Det är nästan i största laget för mig, för det är knappt att jag kan hålla om henne ordentligt!
Jag tittar på stora hingstar just för att efterfrågan på höga hästar är stor just nu.

I hoppning kan jag i en viss mån förstå att man vill ha lite höjd på sina hästar, men i dressyr så har det ju ingen betydelse!

Malin
 
Sv: Varför så höga hästar?

Detta är något jag också har undrat över. Vad ska folk med dessa jättehästar till? Själv är jag 175 lång, och vill inte ha en häst som är över 165. Just nu har jag en som är 156... (Fast han är väldigt robust.)
 
Sv: Varför så höga hästar?

Jag har också reflekterat över det. Har ett sto på 166 cm som jag tycker är alldeles lagom till mina 176 cm.

Betäckte henne härom året med en hingst som var 161 cm (i sin ungdom;) ) och var inte rädd för att få en för liten avkomma eftersom jag anser att det finns viktigare faktorer än en hästs mankhöjd. Tyvärr gick mitt sto gall.
 
Sv: Varför så höga hästar?

Ja, visst är det en spännande trend?! Vad ska vi med alla dessa enorma hästar till? Jag är 165 cm. Visst kan jag kravla mig upp i sadeln på mitt ca 167cm höga sto utan att behöva leta upp en lämplig uppstigningsramp (på 158cm-stoet med väl utvecklad manke kan jag hoppa upp barbacka från marken utan att behöva vara särskilt gymnastisk - vilken vardagslyx!), men närmare 180 börjar det bli absurdt.

Ridbarheten sitter i och för sig mer i huvudet än i storleken, men när det gäller en vanlig häst med ordinära gångarter behövs det faktiskt mer ridning för att ta sig runt en liten inomhushoppning i klubbridhuset på en höghushäst än en smidig liten en (för att inte tala om sikta-och-skjut-ponnyer). Och när man ser små kortbenta tjejer uppflugna som små myggor på sina enorma jättehästar och inte klarar av att hålla ihop och knappt svänga kan man ju fundera på vart det blivit fel... Men kanske känns hindren mindre om man sitter högre upp?
 
Sv: Varför så höga hästar?

Har också funderat på det mycket och förstår inte liksom ni andra vem som ska ha alla dessa jättehästar. Har hittat flera annonser där hästarna är över 180 i mankhöjd. En häst var 186 och det är i mina ögon Shirehäst-mått...detta var dock ett "vanligt" halvblod.

Tråkigt att höra att stoet fick avdrag pga sin mankhöjd. Under 160 är kanske inte eftersträvbart men 161 tycker jag är en kanonhöjd och dessutom så växer hästen ju ännu mer eftersom det är en 3 åring.

Själv är jag ca 170 lång och trivs bäst på hästar runt 161-163, även tränare har sagt att jag inte ska ha större än så.
Hoppas inte de "mindre" hästarna (ca 160) försvinner i framtiden :(
 
Sv: Varför så höga hästar?

Lustigt...vi är rätt många som reagerar...men ändå pågår denna avelsinriktning? Inte många ridbanor och ridhus har idag de måtten som gör det möjligt för dessa stora hästar att kunna jobbas på rätt sätt...med svåra skador som följd då de flesta rider just på dessa arenor.

Red in en häst e: Wetano i somras och de flesta som ringde på honom backade när de fick höra att han "bara" var 165 cm...:eek: ...Att han i övrigt var mycket korrekt, suverän i skallen och hade gångarter utöver det vanliga spelade ingen roll. Han var för liten:crazy: :confused:

Nej, jag har lämnat detta och håller mig till hästar runt 150...och är 174 lång själv. :cool:
 
Sv: Varför så höga hästar?

Jag instämmer med er andra. Jag är själv 170 cm och trivs bäst med hästar som är 160 - 165 cm. Min äldsta häst är "bara" 158 cm men ändå väldigt STOR att rida, det är en bastant dam.

Jag trodde nästan att jag var ensam om att fundera över jättehästarna. Det verkar vara något slags status att ha en riktigt hög häst, även fast få ryttare är onormalt långa.

Sedan undrar jag om inte jättehästarna har sämre hållbarhet. Det kanske är en myt?
 
Sv: Varför så höga hästar?

Dagens hästmodeller är ju betydligt lättare än de som fanns för kanske 20-30 år sen.
Mitt dåvarande 169-cmsto (20 år sen) var alldeles för tung för sin konstitution och höll inte. Mitt nuvarande sto av ungefär samma storlek, som ändå inte är av den lättaste modellen, väger nog nära 100 kg mindre - på en bättre kroppsbyggnad dessutom. Hennes halvbror väger nog ungefär samma som henne, kanske mindre t.o.m, trots att han är ännu större (175)

Stora hästar av bra modell, som bär upp sig själva, är nog inga problem med hållbarheten på.
 
Sv: Varför så höga hästar?

Sedan undrar jag om inte jättehästarna har sämre hållbarhet. Det kanske är en myt?

Nej, jag tror inte att det handlar om sämre hållbarhet. Däremot att ryttarna inte klarar av att rida ihop dom korrekt och särskilt inte på dessa ridbanor som är väldigt små i förhållande till hästarnas storlek idag. Då blir det felbelastningar och skador som följd av det...är min teori;)
 
Sv: Varför så höga hästar?

Jag är 170 lång o har långa ben.
Letat häst länge nu och letar mellan 165-170.
Är den över 170 ser ja de som ett minus direkt o hästen måste vara lätt i typen om ja ska gilla den.
däremot så är hästarna under 165 minus för mej oxå även om ja hellre har en 162 än en som är 173.

har suttit på ett sto som är 158 nu i ett år o ja känner mej lång på henne. i bra dressyrläder hamnar jag så långt ner med fötterna..
känns skumt helt enkelt.

fast detta gäller stor häst. rider gärna ponny dock :angel:
 
Sv: Varför så höga hästar?

Lustigt...vi är rätt många som reagerar...QUOTE]

Jag sålde nyligen min halvblodsvalack på 160 till ett försäljningsstall. Han som köpte hästen sade att det går inte att ta lika mycket betalt för en häst i den storleken, men de är lättare att sälja. Jättehästarna blir han inte av med. "Ofta kommer en mamma och hennes dotter och ska ha en häst tillsammans, och de vill ha en liten, lättriden häst. Eller kommer det en ryttare som har haft en stor häst, och tröttnat, och nu vill de ha en mindre." Detta alltså sagt av en av våra största hästhandlare.
 
Sv: Varför så höga hästar?

Jag har backat för unghästar som varit närmare 170, jag tycker det är för stort till min längd på 167. Min förra pålla var 166 och det är på gränsen, så nånstans mellan 160 - 165 känns lagomt till mig.
 
Sv: Varför så höga hästar?

Nu är det ju en gigantisk skillnad på 170 av den "gamla" halvblodsmodellen och 170 i den lätta, långbenta modellen.
På den ädla långbenta modellen så kan du inte vara särskilt lång för att det skall bli ett prop ekipage. Jag har en gång haft en dressyrryttare på 190cm på min hingst på 170cm och vi skrattade så vi höll på att dö, han kunde i stort sett knyta fötterna under magen på honom. Såg inte klokt ut. Min minsta jag har i stallet är 168cm och hon är liten. Tänk lite logiskt, vi har avlat på längre ben på hästarna utan att göra kroppen grövre utan tvärtom ädlare och grundare. Säg att man avlat på 10 cm längre ben dra bort dessa 10 cm och du är nere i en 160 häst och som du dessutom förädlat kroppen på, så säger det en del om hur stor hästen är egentligen att den sedan är långbent är inget som gör den "större" ridmässigt.
Glömde tillägga att jag själv är bara 167 dessutom med ganska korta ben, men de "moderna" känns precis lagom i storleken mellan 170-175 (där ligger alla jag har idag utom då det "lilla" stoet nämnt ovan som känns aningen liten), däremot har jag även en 173cm halvblod av den gamla modellen (dock högställd) och han är snäppet för stor. Men så skiljer det också ganska markant viktmässigt mellan dem den av gammal modell på 173cm väger i tävlingsform 680 kg och den som är exakt lika hög i "ny" modell väger 525kg.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför så höga hästar?

Tog upp detta ämne i Dressyrforumet för ett tag sedan och fick samma reaktion där.
Så många av mina elever sitter på alldeles för stora hästar, kommer inte ner i sadeln utan hamnar "uppepå" och då pratar vi hästar runt 165.
Själv är jag 1.68 och trivs bäst på hästar runt 160.

Men med tanke på alla trådar här som frågar om höjder hit och dit så blir jag bara trött..

Är det ngn som seriöst tror att 5-6 cm gör skillnad på hoppbanan?
 
Sv: Varför så höga hästar?

Min gamling var 50 % xx och ädel, min förra var toppstammad KWPN och ädel + att jag har ett xx hemma som är ca 160 hög. Lillan u min gamling hoppas jag blir lite högre än sina 160, men jag vill inte att hon växer och blir över 165. Enda "tunga" häst jag nånsin haft var min kallblodstravare, men även hon var lätt i typen. Unghästen jag backade på var ädel och långbent, men jag tycker ändå att hästar som är 170 blir för stora.
 
Sv: Varför så höga hästar?

När vi skulle köpa häst provred jag ganska mycket hästar i olika storlek. Allt från lite grövre 160 hästar till moderna 170 hästar. Jag är ganska lång,176 cm, och när jag red hästar under 165 kännde jag mig som en jätte. Känslan var bara helt fel!

Nu har jag en "modernare" häst som är 174 i mkh och trivs superbra med honom! För mig känns det bara helt fel att ha en mindre häst, eftersom jag inte alls trivs då jag känner mig så stor.

Jag trot att det är mycket känsla som bestämmer vad man vill ha och passar tillsammans med. Jag skulle t.ex. aldrig köpa en häst bara för att den modellen är mer "inne" eller modernare än någon annan. Sen spelar det ingen roll om den är hög- eller lågbent. FÖr mig är det känslan som avgör.
 
Sv: Varför så höga hästar?

Önskar att fler diskuterade som dig. Det är KÄNSLAN som är det viktiga.
Men om man försöker sälja en häst under 160 får man flest svar från ridskolor och naturbruksgymnasium. Inget fel i det, men har man en förbaskat talangfull häst är det kanske inte riktigt där man vill att den ska hamna.
 
Sv: Varför så höga hästar?

Fast är dom för stora är dom inte lätt sålda heller.

Min syster hade en försäljningshäst på 178 cm, det var inte många svar på den annonsen. Ändå var hästen välstammad, välutbildad, super trevlig, fin att se på och mkt lätt riden trots sin storlek.

Själv föredrar jag hästar runt 163-165 cm, är 168 själv, även om den sista jag köpt är 170 cm, men långbent och passar mig faktiskt mkt bra.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Sitter och drömmer mig bort och kollar på till salu annonser i Horse & Hound. Vad som slår en direkt är att mankhöjden pendlar mellan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 632
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: WBanna
·
Avel Jag har ett sto med en mankhöjd på drygt 150 cm. Vill betäcka henne och önskar en avkomma som är max 160 cm, gärna ca 155. Det lutar åt...
2
Svar
22
· Visningar
2 501
Senast: cello
·
Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
15 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Valp 2023 -den andra
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp