Varför så långa klor???

Nenneh

Trådstartare
Har sett så många hundar med långa klor senaste tiden.
Tycker d ser så ovårdat ut m långa klor på en hund...

Och likaså så har jag fått hjälpa 2 av mina bekanta att klippa deras hundars klor för dom va så ÄKLIGT långa....

Varför är det så många som slarvar/skiter i att klippa klorna på sin hund???
Eller är det bara jag som över reagerar????

Sj så ser ja till att klippa klorna ofta på våra hundar å har lärt dom sen dom va små typ första ja gjorde när vi hade hämtat hem dom som valpar.

Hur gör ni med era hundars klor???
Säger ni till om ni har en bekant som har hund m långa klor att klippa dom???
 
Sv: Varför så långa klor???

Jag klipper ofta på min hund och om inte annat som rutin när jag duschat honom.

Hans klor växer som ogräs så ibland har man missat att dom blivit långa på superkort tid men så fort jag upptäcker det så klipper vi direkt. Han är jättesnäll att klippa klorna på, vi tränade det när han var valp och har aldrig varit några problem.
 
Sv: Varför så långa klor???

Mina hundar har KORTA klor, du har jag alltid haft lite problem med min curly då han har väldigt ytliga pulpor vilket gör att man klipper honom i pulpan lätt men dom är så korta dom går att få. Det hörs lite när han går men dom är ändå itne långa. Rottisen hörs inte när han går vilket det inte ska göra.
Jag tycker du reagerar rätt! Det är slarv/okunskap med att låta hunden ha långa klor, det gör ont på den o det kan göra att dom går av o det blir infektion osv osv. Klor ska vara kortklippta!! :D
Vem i detta avlånga land låter sina hästar ha långa hovar...inte en enda vettig människa så varför låta sina älskade små hundar ha det? hihih så tänker jag! :) regelbunden klovård är A o O för en frisk o glad hund!! Själv klipper jag rottisen en gång/vecka o curlyn två ggr/vecka. Detta olika pga det jag nyss skrev. Är dom korta klorna behövs inte mer än så men ska man får ner dom kan man klippa ännu oftare ju!

Jag skulle säga till en bekant om hunden hade långa klor men man får ta det ltie försiktigt hur man säger det. Typ skoja lite med hunden o titta på tassarna på skoj, annars kan det tas väldigt fel om man bara hasplar ur sig vad långa klor h*n har!!
 
Sv: Varför så långa klor???

Klorna växer snabbt på våran, och det blir man snart påmind om när det börjar klappra i parketten :angel:
Han är helcool med klovård. När jag visar klotången och säger "nagelvård" springer Barrac in i köket och lägger sig på rygg med alla 4 i luften. Så har vi gjort sen han var valp.
Ja, om någon bekant har ovårdade klor på sina hundar så säger jag till, som tur är så har de flesta väldigt bra ordning på sina hundar.
 
Sv: Varför så långa klor???

Jag har också en ogräshund- måste klippa varje vecka för att det ska hållas efter ordentligt. Han är ganska krånglig att klippa, även om det går så är det en del sprattel så det är ingenting man gör i en handvändning.
När jag bodde i lägenhet med hårda golv var det lättare att bli påmind, för då hördes det när det var dags. Nu bor jag tyvärr i en lägenhet med plastmattor, så då blir man lite mer glömsk.

Däremot har jag ju squarepants som är en klo-maniac ;) Så fort hon får vantarna på min voffsing ser han ut som att han har varit på salong. Tyvärr är det ett tag sen nu, fasar för dagen då vi ska ses igen. Jag kommer få mycket skäll..
 
Sv: Varför så långa klor???

Zagas klor är faktiskt lite långa nu (skäms på mig) dom växer vidrigt fort och efter att ha blivit " för långa " en gång har jag haft svårt att få ner dom till riktigt kort igen.

Nej jag lägger mig inte i hur andra sköter sina hundar!
 
Sv: Varför så långa klor???

Det är på det stora hela taget hundar som har så långa klor att de faktiskt har ont pga dem..

Mina (jakt)hundar har nog längre klor än vad ex.vis du skulle tycka var ok och ts skulle kanske rent av tycka att de var ÄKLIGA, men vad ni båda inte vet är att hundar som ska klara av att ta sig fram i den terräng som de jobbar i har ett behov av att ha lite längre klor för att få bra grepp och fäste vid ex klättring på steniga berg och annan tuffare terräng.

Jag personligen skiter fullständigt i hur andra hundars klor ser ut, så länge de inte är så långa att de menligt påverkar hur hunden står och går..
 
Sv: Varför så långa klor???

Jga kan tänka mig att arbetande hundar behöver kanske sina klor för det du skriver, det tycker jag inte är fel sålänge klorna ändå sköts. Visst det kanske är få som har ont av dom men min känsla är sån. Jag är nog rätt petig också hur dom ska se ut. :o Men som jag skrev så tycker jag att hundars klor ska va så korta det går att få dom. Ok undantag för arbetande hundar om det är så att dom kräver det..men sällskapshundar/vanliga brukshundar ska ha korta klor enligt mig ;)
 
Sv: Varför så långa klor???

Zagas klor är faktiskt lite långa nu (skäms på mig) dom växer vidrigt fort och efter att ha blivit " för långa " en gång har jag haft svårt att få ner dom till riktigt kort igen.

Nej jag lägger mig inte i hur andra sköter sina hundar!


Jag har köpt en vuxen omplaceringshund nu och han hade för långa klor när jag tog över honom. Eftersom han hade lite problem som veterinären skulle behandla så bad jag dem att ta klona på en gång. -Vill du att vi klipper en bit ned i pulpan :eek: frågade hon. När de var sövda som han skulle vara under behandlingen kunde de korta ned klorna så, sa hon. Han var inte under narkos eller så, utan en lugnande spruta och sedan en som han somnade av. Det var inga problem och han hade inte ont av det efter heller.

Det blev jättebra och nu är det mycket lättare att hålla dem korta direkt när vet. redan gjorde en bra start för det. För det tar tid att korta ned långa klor
:(

Så du kanske kan prata med din vet om att korta ned dem så, då slipper hon gå så länge med för långa klor innan du fått ned dem tänkte jag :idea:
 
Sv: Varför så långa klor???

Jag klipper mina hundars klor 1-2 gånger i veckan. Båda ligger helt avslappnade och vilar när jag gör det. Unghunden tycker t.o.m. att det är mysigt.

Men, så länge klorna inte är "kilometerlånga" så bryr jag mig inte om andra hundars klor. Är det vänners hundar som har långa klor som man ser att inte blivit klippta på ett tag så händer det att vi pratar om klor, men annars, nej, en hund lider inte av att ha lite långa klor.
 
Sv: Varför så långa klor???

Jag sätter i halsen varje gång jag ser min hund med blöta tassar, hjälp vad långa klorna ser ut att vara då:D

Jag klipper 1gång i veckan och efter klippningen slipar jag med multislipen (tack buke för tipset) och då kan jag ta så maximalt som möjligt.
Idéfix är snäll att klippa men något otålig.

Säger inte till andra människor om deras klopklippning, om det inte är vanvård då men något sådant har jag aldrig stött på och då tror jag inte bara det är klorna man har att antyda på.
 
Sv: Varför så långa klor???

Jag HATAR långa klor, och det beror främst på att jag har parkettgolv hemma och blir galen på det där klick-klick-klick-ljudet som blir om klorna är långa.

Jag erbjuder mig att klippa klorna på släkt och vänners hundar om jag tycker att de är långa. (Framför allt sporrarna verkar ha en tendens att krulla ihop sig och fastna i allt möjligt om den blir för lång) Och dom brukar tacksamt ta emot.

Mina egna och pojkvännens hundars klor klipper jag var tredje, var fjärde dag ungefär. Och att jag klipper så ofta är egentligen mest för att mina hundar börjar krångla om jag klipper mer sällan.
 
Sv: Varför så långa klor???

Jag tycker klorna är jättesvåra att hålla riktigt korta. Hur jag än har jobbat på det har jag aldrig riktigt lyckats. Kanske har hundar olika slags förutsättningar?

En kompis till mig jobbar på veterinärklinik. Hon har ofta klippt ned klorna där på sin ena hund, men så vips är de långa igen och helt omöjliga att hålla korta igen.
 
Sv: Varför så långa klor???

Jag tycker det är jättesvårt att veta hur mycket jag kan klippa, därför tar jag hellre lite och ofta.

En gång när vi var på kurs fick jag påpekat att klorna såg långa ut, när jag kom hem och skulle klippa tog jag mer än jag annars hade gjort och råkade klippa i pulpan :cry:
 
Sv: Varför så långa klor???

Jag har hört att pulpan går tillbaka om man klipper ofta, så ofta att klorna inte hinner växa ut för mycket. Det har stämt med mina gnagare (kanin och marsvin) och jag håller på med valpen varje vecka och tycker pulpan håller på att gå tillbaka nu.

Det gäller att klippa minst en dag i veckan. En krånglig hund kan behövas klippas varje dag, kanske en tass per dag eller varannan dag tills den lärt sig att kloklippningen är inte farligt så kan man hålla efter 4-5e dag. På så sätt blir kloklippningen en rutin för hunden också.
 
Sv: Varför så långa klor???

Klipp inte mer än du vågar! Är du osäker - använd ficklampa till att lysa så du ser pulpan lättare. :laugh:

(Har turen att ha hund med vita klor)

Men har hört att när man klippt tills den vita ringen syns på de svarta klorna har man närmat sig pulpan o kan sluta där. Hade det också så på mitt marsvin som hade svarta klor.
 
Sv: Varför så långa klor???

Jag har klippt var tredje dag i mina försök på mina två hundar. De blev inte ett dugg kortare än när jag klippte varannan vecka.
 
Sv: Varför så långa klor???

Klipp var fjärde, var femte dag så hinner pulpan ta sig tillbaka.
Klipp små små bitar i taget och när du ser att klon börjar bli ljusare i mitten, skala av en halv millimeter till så ser du en vit prick - det är pulpan! Då har du klippt precis så långt som du ska och kan. Använd en bekväm, snuskigt vass sax och ha en lampa vid dig.
 
Sv: Varför så långa klor???

Jaså?

Det kanske är som du sa - individuellt?
Det tar också tid tror jag. Men det spelar ingen roll så länge hunden eller golvet inte har ont av klorna tycker jag :)
 
Sv: Varför så långa klor???

Man får ju se till den individuella hunden också, saker som klokvalitet, växthastighet, tassutformning, päls som delvis döljer(!) etc påverkar hur klorna ser ut. Jag klipper min hunds klor ca 1 gång i veckan och de växer som ogräs. Har i perioder försökt klippa flera gånger i veckan (med tång, slip, ficklampa och hela köret) för att få dem kortare men de går helt enkelt inte. Det är inte alltid så lätt att påverka en pulpa som inte är extremt lång.
Det klickar när hon går men de tar givetvis inte i marken när hon står!

Här är en bild på hur de kan se ut.
IMG_6244.jpg
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 208
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 237
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 195
L
  • Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp