Varför så stel? *långt*

Docka

Trådstartare
Min häst är ett irlänskt sto, som är (någonstans 10-11-)12år, och hon är stor. Inte speciellt hög (168cm) och absolut inte tjock, faktum är att hon knappt har något underhudsfett alls (jag misstänker att det är pga fullblodet i henne), men hon är ändå väldigt stor. Folk brukar gissa på 175cm minst, och hon är faktiskt enorm - och det är bara muskler!
Visst hon är förhållandevis i ganska hård träning, men hon ser allvarligt ut som en Belgian Blue, eller som en vanlig häst fast med en quarters muskelmassa.

Ja, ni förstår i alla fall att hon har en väldig massa muskler.

I våras fick vi problem med hennes högra bog, där en gammalskada i "bröstmuskeln" gick upp och hon behandlades två gånger med chockvågor för detta. symtomen då var att hon började röra sig riktigt stelt i skritten, och i traven i högervarvet var hon halt.
Men efter de två behandlingarna var hon helt återställd (de tog ca 9 veckor dock).

Sen dess har allt varit prima, ända tills hon för tre veckor sedan uppvisade liknande symtom, fast inte alls lika tydligt. Det var jag som upptäckte att hon skrittade något stelt igen, det syntes inte, men det kändes.
Så vi började gå promenader 2-3 gånger om dagen i ca 5 dagar, men sedan blev hon för vild och jag var tvungen att börja skritta henne uppsuttet.
Efter 8 dagars skritt började jag trava lugnt längs med fyrkantsspåret nått varv åt båda hållen, och sedan byggde jag på så att vi travade mer och mer och på mer och mer böjda spår och tillslut även i galopp.
Nu när tre veckor gått har jag provat att hoppa igen, och hon hoppar bättre än någonsin! Det var en konstant wow-känsla, hela ridpasset.
Hon har fortsatt att vara superfin när jag rider, verkligen superfin - hon har aldrig gått såhär bra.

Men, hon rör sig stelt när hon ska gå ut till hagen på morgonen, och jag förstår verkligen inte varför!
Jag är alltid noga med uppvärmning och skrittar igång och av minst en kvart. Jag ser alltid till att hon är ordentligt varm och genomsläpplig innan jag gör något som hon tycker är svårt eller som hon skulle kunna bli stressad av, och efter varje ridpass stetchar vi och jag har börjat ge henne en ordentlig helkroppsmassage minst en gång i veckan (oftast kombinerad med en lång skrittrunda).

Sedan hon blev stel nu andra gången har jag börjat ge henne MSM, och jag vet inte om det kan ha med att göra varför hon är så mjuk och fin i ridningen helt plötsligt.
Men VARFÖR är hon så stel på morgonen!?
Jag kan förresten tillägga att stelheten går över innan vi nått fram till hagen (ca 100m), sen springer hon glatt omkring i hagen utan problem.

Hon är ju inte ens speciellt gammal, och när det är kallt har hon täcke på, ska börja bli ännu nogare med täcke eftersom hon har satängpäls och aldrig sätter någon vinterpäls, så att hon inte kan ha kylan som "ursäkt" till stelheten.
Hon har ingen hagkompis just nu, eftersom alla är upptagna, och därför rör hon sig inte så mycekt i hagen. Kan det spela roll?
Jag menar; hon skrittar runt och betar och så, men hon busar ju ingenting...

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra!
Är det någon som har något bra tips? Det hade varit guld värt!


/Maja (och Kilkenny)
 
Sv: Varför så stel? *långt*

prova att ge henne bioglukasimin det smörjer lederna .
vi fick mkt bra resultat på vår gammla travare .
 
Sv: Varför så stel? *långt*

Stelheter som ger efter i takt med att hästen rör sig, handlar om muskellära problem. Det är det du ska titta på var orsaken kommer från, en möjlighet är också sträckning i främre armbågen vilket även kan ge dessa symptom. Du kan prova att palpera under frambenet i riktning upp mot bogen och se om du får en reaktion.
 
Sv: Varför så stel? *långt*

Tack för svaren!

Jag har också misstänkt att det är muskulärt, just eftersom det går över så fort. Hon har börjat svara väldigt bra på massage på senaste tiden, så jag ska absolut prova Bojs förslag..!

Men jag har funderat lite, och kan det vara så att hon blir stel pga att hennes muskler har svårt att transportera bort "slaggprodukter" efter ansträngning, vilket dagen efter leder till att hon lättare blir stel/får träningsverk?
Kan det i sin tur ha å göra med att hon har så mycket, och stora, muskler?
Enligt mig käns det som att ju mer vältränad du är, desto lättare är det för musklerna att återhämta sig, men kan hon vara ett undantag?
I så fall borde det ju hjälpa att jag skrittar fram och av så pass länge ändå...

Aaah! Jag vet inte, jag blir galen snart!
 
Sv: Varför så stel? *långt*

Mitt sto var sådär stel en vacker dag i slutet av maj. Jag noterade att hon var lite lite stel när hon skulle gå ut på morgnarna i ca en veckas tid, men en dag så verkligen stapplade hon ut, tog jättekorta steg med bak och såg inte alls kul ut. Släppte efter den korta bit som det är till hagen.
Hon hade, just som Boj skriver, muskulära problem. Öm i muskulaturen över bäcken,länd och bog(höger), och rejäla låsningar. Min veterinär som jobbar med kiropraktik och akupunktur fick henne att röra sig mkt mkt bättre efter bara en behandling, och efter två behandlingar var hon såpass återställd att hon gick normalt:)
Viktigt med mkt rörelse (min slängdes ut på bete) och långa skogspromenader vid hand över stock och sten. Fick efter andra behandlingen börja skritta igång.
 
Sv: Varför så stel? *långt*

Det där låter precis som det Kenny hade i våras, fast för henne var det höger fram. Vi valde som sagt istället att behandla med shockvågor, men det tog också två behandlingar innan man kunde börja med igångsättningen.

Nu får jag väl helt enkelt göra så att jag masserar henne varje dag (inte helkropps dock) och så får vi se vad som händer...
I och med att det börjar bli kallt på nätterna får det bli pyjamas på natten och täcke på om det inte skulle vara jättefint väder.

Tack för svaren!
Jag ska se om det händer någonting...
 
Sv: Varför så stel? *långt*

Folk brukar gissa på 175cm minst, och hon är faktiskt enorm - och det är bara muskler!
Visst hon är förhållandevis i ganska hård träning, men hon ser allvarligt ut som en Belgian Blue, eller som en vanlig häst fast med en quarters muskelmassa.

En annan sak jag reflekterar över är det som skriv här ovan, när muskler blir för hårda även vältränade tenderar de att kunna bli ömma genom att de är spända.
Har du sett över hur det förhåller sig med magnesium i foderstaten, om inte så skulle kanske ett extra tillskott under en tid vara att rekommendera och sen att man verkligen säkerställer som behoven täcks dagligen. Ibland kan det krävas lite över tabell för att det ska bli bra.
 
Sv: Varför så stel? *långt*

Smart tänkt! Men jag har redan undersökt den saken.

Jag har trixat jätemycket med hennes foderstat eftersom vårt hö innehåller lite för lite protein och lite för mycket energi. Det är egentligen inga märkvärdiga summor, men skillnade bli så pass att kvoten ändå blir väääldigt låg (3.77). Men nu är den uträknad (groov 125 & sojamjöl blev lösningen) och klar och hon får lite för mycket mineraler (CA, P & Mg) + e-vitamin. Så musklerna ska få det de behöver genom fodret...:crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 287
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
1 698
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp