Varför säljer man en 2-åring?

Sv: Varför säljer man en 2-åring?

* Hästen visar sig bli större/mindre än man tänkt sig.

* Ägaren blir av med jobbet.

* Ägaren blir långvarigt sjuk och kan inte ha häst längre.

* Ägaren måsta flytta av en eller annan anledning.

* Ägaren eller någon närstående avlider.

* Ett barn får stora problem och behöver mer tid än man räknat med.

(OT: Ibland ser man diskussioner som går ut på att när man skaffar häst ska man ta ansvar för den och behålla den och helst inte sälja / låna ut / avliva alls. Men då har man nog en mycket naiv bild av hur verkligheten ser ut. Det finns säljare som tycker att man ska lova att hästen inte ska säljas vidare. Hur i hela friden skulle det kunna fungera?)
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

Så har jag gjort min gammel gubbe håller ett tag till men när min andra nu är tillräkligt stor att ridas på riktigt så kommer jag troligtvis att trappa ner på hans ridning. Min tjej kom hem i lördags :D
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

kl.
visst vill man salja sina unghastar sa fort som mojligt da de kostar en del att ha innan de vaxer upp.
Nu kom min unghingst som 14 monader gammal (nu 19 months(, da han kommer att bevaras som hingst och det tidigare man kan borja med dem, de battre blir de att hantera senare. Jag har pa mina hander en lugn, vettig pojke som ar helskon. Hans "syster" som blir 4 till sommaren och inte har varit hanterat mkt alls (sprungit i flock) ar nastan varre. Jag behandlar henne som en unghast ocksa. Och aven om det ar svart att komma ihag att hon i huvudet ar sa ung, gor hon framsteg.

Men det ar manga anledningar att man saljer en 2 aring. Pengar,brist pa intressanta kopare, omstandigheter man inte kan ra over etc etc. Om som avelsmanniska, tja en sot folunge kan ju vaxa upp till vad som helst om man har otur.
Som 2 aring har de flesta hastar inte lart sig en massa olater i alla fall.. Men det varierar ju ocksa...
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

KL
Jag hade min 08 ute på annons i höstas och då var det få som hörde av sig.. hade ut han på annons i tisdags förra veckan igen och i fredags var han såld.. Hade ute i princip samma annons och exakt samma bilder och fick 52 mail och 22 telefonsamtal.. helt sjukt.. Jag sålde pga tidsbrist..

Du gav mig hopp:D Får väl testa igen!:laugh:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 396
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 988
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp