Varför säljer man en 2-åring?

Luna10

Trådstartare
Alltså en -08 nu då.

Jag letar ju unghäst och har börjat fundera; om man ändå ska sälja fölet, och vill ha ekonomi i sin verksamhet, är det då inte vettigare att sälja så fort fölet är avvant ELLER också hålla fölet tills det är 2,5-3 år, hinna köra in det och ev vänja det vid utrustning och ryttare, och få ut ett högre pris?:confused:

Varför hålla kvar det tills det är 2 år, då har ju hästen dels kostat i uppehälle hela tiden, dels riskerat att skada sig och man får ändå inte ut ett högre pris än för en åring. Åtminstone de som jag har tittat på har legat i samma prisklass oavsett om de varit -08 eller -09. Och då har de verkat vara ungefär samma kvalitet på dem.

Enda orsaken jag kommer på är ju om man vill visa hästen på utställning sommaren/hösten den fyller 1 år. Flera av de jag har tittat på är visade (med bra resultat enl uppfödaren)men priset är ändå samma. Betyder det då att hästen var inte så bra som uppfödaren väntade sig? Eller?

Det kanske finns helt logiska förklaringar men jag är bara nyfiken.:)
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

Jag kan ju svara för mig själv. Min tvååring blev inte såld som ettåring och jag vill/hinner inte rida in henne själv så då är det bättre att sälja nu :)
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

Min tvååring blev inte såld som ettåring och jag vill/hinner inte rida in henne själv så då är det bättre att sälja nu

Jo, det har jag också räknat ut att man kan hamna i en sån situation.

Men då tänker man ju; blev hästen inte såld för att man inte hittade någon som man ville sälja till (de flesta är väl måna om ett gott hem till sina uppfödningar) eller var det ingen som ville ha hästen?
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

Marknaden är svår just nu så man lyckades kanske inte få hästen såld som yngre. Det behöver inte vara fel på hästen, den j´har kanske bara försvunnit bland alla andra likvärdiga.

Eller så kan ägarens situation förändrats så att den blir tvungen at sälja just då.
Finns säkert oerhört många anledningar.
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

Det har jag också funderat en del på.
Jag ska inte köpa en till häst nu, men drömma kan man ju.

Det är märkligt att dom ligger i samma pris, för det gör dom nästa...
Men jag letar efter en tvååring eller en inte inriden treåring. Jag vill ha en häst som ganska snart går att bruka(slipper gärna föl-biten) men vill rida in den själv. Då är ju en 2 åring idealiskt! Men jag har funderar en del på varför dom ligger så pass bra i pris.
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

Jag kan ju svara för mig själv. Min tvååring blev inte såld som ettåring och jag vill/hinner inte rida in henne själv så då är det bättre att sälja nu :)

Samma sits här..
Har också en vacker 2 åring till salu
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

Jag köpte min häst som tvååring, och anledningen till att hon såldes var väl en rad små omständigheter.

Hon skaffades som 1-åring som sällskap åt deras uppfödning som var ensam i sin årskull det året. Planen var att hon skulle behållas som familjens ridhäst i framtiden då de föder upp travhästar annars.

I samma veva som hästen hon var sällskap åt sattes i träning på annan ort så skadade sig mamman i familjen och hade således ingen möjlighet att "ta tag i henne", så de beslutade sig för att sälja snarast.

Bra för hästen som fick börja sin utbildning i tid, bra för mig som kom över en fin unghäst med gröna papper till ett kanonpris. ;)

Kanske inget drömläge rent ekonomiskt för säljaren, men ibland har man som sagt kanske inget val.
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

Det var väldigt få intressenter på hästen, antagligen pga ekonomin i världen. Gör helt enkelt ett nytt försök nu till våren nän ekonomin börjat stabilisera sig.
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

Kan ju vara så att man helt enkelt insett sin egen begränsning och vill sälja innan den ska ridas in för man inser att man nog inte klarar av det själv.
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

Det e nog ganska olika. Jag har en ponny född -08 som jag försöker sälja, blir han inte såld ska jag rida in honom och sånt, men han står ändå till salu, har gjort sedan han föddes nästan, men väldigt svalt intresse för honom.
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

Har också en 2 åring kvar, tanken var att sälja förra året, hade köpare men h*n blev av med större delen av sitt kapital vid börskraschen så det blev inget köp. Satte ut en annons men fick inga intressanta svar (ja jag är lite kräsen) så jag behöll honom. Är nu i valet och kvalet om jag ska annonsera igen eller om jag ska vänta, rida in honom och visa på treårstest. Frågan är bara om min tid räcker till, och om jag klarar att sälja denna underbara häst om jag behåller honom ytterligare 1,5 år... Så just nu är han inte ute på annons, men till rätt pris har jag inte råd att säga nej.
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

Kan ju också vara så att uppfödaren velat se lite mer hur "bra" den kan tänkas bli. Eller att man velat hålla på en uppfödning undan ett visst sto, nu kanske man fått en till som man hellre vill spara på.
Anledningarna är nog många, som köpare är det ju bara att tacka och ta emot att man kan köpa snart ridbara hästar för nästan inga pengar alls....:)
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

Jag tycker inte det är det minsta konstigt att man säljer en tvååring. Den har kanske varit till salu till och från sedan den föddes? Det är jättesvårt att sälja föl, ettåringar och tvååringar eftersom de som köper helst vill komma igång och rida/träna hästen så snart som möjligt. Visst kan man sälja om man sänker priset, men jag tror många av oss små uppfödare är lite för stolta för det ibland. Så därför blir hästen kvar tills den är två.

En annan orsak var som någon nämnde att man kanske tycker det blir för svårt med inridning och inser att man behöver en mer färdig häst istället. Då säljer man tvååringen och köper kanske en läromästare i stället.

Ytterligare en annan anledning kan ju vara att man blir svårt sjuk, eller får dålig ekonomi, man kanske måste sälja fast man inte vill.

Däremot har jag ställt mig frågan varför man säljer en häst på 25 år, men den frågan hör väl knappast hit :angel:
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

Har precis själv köpt en 08:a, hade kollat på henne ett tag men tyckte det var lite för mycket pengar. För tre veckor sen hittade jag henne på annons igen och då för halva priset :o Ringde omedelbart upp säljaren och det visade sig helt enkelt att hon inte hade tid eller plats för henne. Jag åkte och tittade på henne och besiktigade och nu står hon hemma hos mig sen en vecka tillbaka.

Som sagt det är verkligen köparens marknad just nu :angel:
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

KL
Jag hade min 08 ute på annons i höstas och då var det få som hörde av sig.. hade ut han på annons i tisdags förra veckan igen och i fredags var han såld.. Hade ute i princip samma annons och exakt samma bilder och fick 52 mail och 22 telefonsamtal.. helt sjukt.. Jag sålde pga tidsbrist..
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

Däremot har jag ställt mig frågan varför man säljer en häst på 25 år, men den frågan hör väl knappast hit :angel:

Ja den frågan är mer berättigad än varför man säljer en 2 åring ?;)

Har man inte sålt som föl så ligger 1 o 2 åring på ungefär samma pris och det är alltid bättre med pengar i handen än en häst i stallet om man föder upp hästar :idea:. Iallafall om det är en pojke ;)

Mia
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

KL

Tack för alla svar, då vet jag att det inte behöver vara någonting "konstigt" med en 2-åring som säljs för samma pris som en 1-åring.:)

För min del köper jag ju gärna just en 1-åring, då hästen jag tränar aktivt nu är 18 år och jag räknar med att om 3 år när man kan börja jobba med unghästen på allvar så är han mogen att trappa ner. Det skulle passa in i min tidsplan.
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

Alltså en -08 nu då.

Jag letar ju unghäst och har börjat fundera; om man ändå ska sälja fölet, och vill ha ekonomi i sin verksamhet, är det då inte vettigare att sälja så fort fölet är avvant ELLER också hålla fölet tills det är 2,5-3 år, hinna köra in det och ev vänja det vid utrustning och ryttare, och få ut ett högre pris?:confused:

Varför hålla kvar det tills det är 2 år, då har ju hästen dels kostat i uppehälle hela tiden, dels riskerat att skada sig och man får ändå inte ut ett högre pris än för en åring. Åtminstone de som jag har tittat på har legat i samma prisklass oavsett om de varit -08 eller -09. Och då har de verkat vara ungefär samma kvalitet på dem.

Enda orsaken jag kommer på är ju om man vill visa hästen på utställning sommaren/hösten den fyller 1 år. Flera av de jag har tittat på är visade (med bra resultat enl uppfödaren)men priset är ändå samma. Betyder det då att hästen var inte så bra som uppfödaren väntade sig? Eller?

Det kanske finns helt logiska förklaringar men jag är bara nyfiken.:)

Själv köper jag ju hellre en tvååring än en ettåring om jag vill börja rida. Inte om jag tänkt ha den mest som sällskap och växa till sig. Så tänker nog de allra flesta med och när det nu är svårt att sälja hästar över huvudtaget så går ju tvååringarna åt först och ettåringarna riskerar bli osålda. Billigare går säkert att få sålt dem, men då undrar folk istället vad som är fel på dem pga priset. Inte lätt att föda upp hästar just nu.

Som någon sa så kanske man inte heller har tiden att rida in, eller modet.

Hälsning Maja
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

Däremot har jag ställt mig frågan varför man säljer en häst på 25 år, men den frågan hör väl knappast hit

Det undrar jag också, skulle aldrig falla mig in att sälja (eller köpa för den delen) en så gammal häst. Den får hellre sluta sina dagar då, om jag inte kan hålla kvar den.
 
Sv: Varför säljer man en 2-åring?

Det kan väl finnas hundra olika anledningar..

* Man planerar att rida in och behålla hästen, men något kom i vägen (ekonomi etc) och man känner att man måste sälja.

* Man blir av med stall/stallplats/hagar etc och kan inte ha kvar några hästar.

* Ägaren tappar hästintresse.

* Ägaren känner inte att kemin är helt bra mellan häst-ägare.

* Hästarna funkar inte tillsammans och någon måste bort.

* Man tappar tävlingsintresse men känner att hästens stam är värd att tränas/tävlas på.

* Man märker att kunskapen räckte visst inte till ändå.

* Man blir gravid och känner att tiden inte kommer räcka till

* Barnet/barnen blir allergiska

* Nya mannen/pojkvännen är allergisk

* Tiden finns inte pga mycket jobb eller liknande

* Man går igenom mycket psykiskt (skillsmässa, problem inom familjen etc) och orkar inte med häst.

osv. Det kan ju vara precis vad som helst...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 380
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp