Bukefalos 28 år!

VARFÖR ser min islänning ut såhär??

Askur

Trådstartare
Jag ska göra en lång historia kort. Kan för det första berätta att jag är lite utav en hypokondriker när det gäller min häst. Jag tror alltid det värsta.

Men efter att han börjat få "bitmärken" på halsen som blivit större och större anade jag pälsätare/löss. Boxgrannen hade åkt på samma så veterinären tyckte att jag skulle raka honom för att behandla honom först med klorhexidin och sedan något som kallas switch? Och idag när jag rakade honom hittar jag detta! Över i stort sett hela kroppen!! :( Det kliar på honom och sitter på huden. Det är alltså INTE ljus päls. På några ställen hade han desutom små sår som påminde om regnskållor (5 ställen ungefär). Min gamla storhäst hade regnskållor men såg betydligt värre ut.

Vid mankammen är huden torr och ser desutom lite sprucken ut.
Är det någon som känner igen det??

Min första tanke när jag såg ovanstående beskrivning var exem men jag och ingen annan har märkt att han kliat sig där och det känns lite tidigt att visa exem nu tycker jag? Vi har 3 exemhästar i stallet varav 1 har riktigt grov exem och inte ens han har visat något. SNÄLLA, HJÄLP!! :(

20140320_163313_532b40e8e087c31eb7972cee.jpg


20140320_164437_532b4097e087c325aa8510f1.jpg
 
Sv: VARFÖR ser min islänning ut såhär??

Är det som skorpor som blir variga sår?

Nej, det ser nästan ut som om att hans hud är sådan. Förstår du vad jag menar? Pippi långstrumps häst fast att det är huden. :(

Rev på en utav dom små såren jag hittade och då kom det fram lite blod.
 
Sv: VARFÖR ser min islänning ut såhär??

Jag hade nog tvättat med klorhexidin för att få rent det och sen sett hur det utvecklar sig..
 
Sv: VARFÖR ser min islänning ut såhär??

Klipp resten av hästen också! Hela ben , huvudet! Ser ut som att hans hud måste få lufta sig!
 
Sv: VARFÖR ser min islänning ut såhär??

Har ingen bild men ungefär sådär har mina hästar sett ut när jag klippt dem EFTER att pälsätarna hunnit göra angrepp. Hinner man klippa i tid syns det inget. Det blev pigmentförändringar där lössen bitit, helt enkelt. Och det försvann sedan!
 
Sv: VARFÖR ser min islänning ut såhär??

Har ingen bild men ungefär sådär har mina hästar sett ut när jag klippt dem EFTER att pälsätarna hunnit göra angrepp. Hinner man klippa i tid syns det inget. Det blev pigmentförändringar där lössen bitit, helt enkelt. Och det försvann sedan!

Gud vad skönt att höra att han åtminstone inte kommer att dö.
vad behandlade du dina hästar med?
 
Sv: VARFÖR ser min islänning ut såhär??

Om det bara är pigmentförändringar så försvinner det ju med tiden, krävs ingen behandling
 
Sv: VARFÖR ser min islänning ut såhär??

Nej, dom låter jag vara. Men jag tänker på dom ställena där dom angripit och som kliar.:)
 
Sv: VARFÖR ser min islänning ut såhär??

Klådan försvinner om du klippt på de utsatta områdena. När du klipper lämnar de ju "värddjuret" eftersom det inte längre är varmt och behagligt utan den långa pälsen. Provade Switch och Frontline utan resultat, så tvingades klippa.

På mina rödningar syntes inte pigmentförändringarna så mycket eftersom huden redan är ljus.
538825_10151448290495596_1014400885_n.jpg


På vänners hästar syntes det mer. På den översta bilden syns en liten rosa fläck där hästen kliat sig. (Det vita vid mankammen är en skäckfläck. ;) )
På den understa bilden ser man hur fläckarna såg ut på en annan häst när pälsen börjat växa igen.
Untitled-4.jpg

Untitled-3.jpg
 
Sv: VARFÖR ser min islänning ut såhär??

Jättebra :banghead: så blir den ännu värre biten i sommar :mad:

Herregud pälsen hinner ju växa ut innan sommaren .. och man får väl ha insektstäcke isåfall och helt enkelt inte ha den på bete.
Hästens välbefinnande går väl före allt annat eller hur?:crazy:

har hästen löss så har den det och då måste man raka thats it!!!
då får man få gå förlorad årets tävlingar för man inte får raka en islännig om man ska tävla.

Hästens väl går ALLTID före lite tävlingar, prioriterar man annat så är man en ren djurplågare...


Tycker de är så otroligt synd att vissa isis ägare är så emot rakning att de utsätter sina hästar årligen på vår och höst för enormt lidande.
Hästen står i 15 plusgradet på hösten i solen med fuillbordad vinterpäls och toksvettas och lider. :crazy:
Sedan skall man rida och kräver att hästen ska prestera 100% och harvar runt 60 minuter i full fart i paddocken och det bara droppar av hästen i svett och den flåsar och är helt slut.

Sedan släpper man in hästen svettig i hagen och hästen hinner knappt torka tills det är dags igen att rida.
Hästen rullar sig i lera för att kylas ner.
Och till slut är hästen så ingrodd i lera/smuts och gammal intorkat svett och man kliar sig sedan i huvudet varför sin islänning får regnskrollos/luss och fuktexem eller exem överhuvudtaget?

Det är ju myggornas julbord en svettig skitig häst MUMS!!!

:crazy:
inge undantag att just islänningarna är så hårt drabbade av just luss och regnskrållor och inte andra raser som har lika tjock päls.
Vi har nordsvenskar, shettisar och andra hästar som får grymt med vinterpäls.

Men där är det en helt annan kultur.
Där helrakar man hästen om man ska använda den inom ridning/körning om den bara ska gå och skrota i hagen så får pälsen va på!

Ser man att hästen svettas av att bara va i hagen åker pälsen.

Sedan SJÄLVKLART har vi isisägare som har vett i skallen och faktiskt rakar hästen för de ser och förstår att man inte kan ha en tjock päls på sin häst om an ska rida den.


DOM ska vi bocka och buga åt tycker jag och de är en förebild tycker jag!!:)

Så mitt råd är HEL raka hästen tvätta den i lusmedel och behandla tills lusen är väck=)
 
Sv: VARFÖR ser min islänning ut såhär??

Fast man får visst raka hästen när man ska tävla Niela, även på stora mästerskap.
 
Sv: VARFÖR ser min islänning ut såhär??

Jag skulle ju personligen aldrig raka min häst, däremot kan jag tänka mig att klippa den om behovet finns. ;)
 
Sv: VARFÖR ser min islänning ut såhär??

Kommer DEFINITIVT klippa min i fortsättningen. Dels för att slippa dessa jävla lössen igen (tycker så synd om honom just nu) och för att han är så OTROLIGT mycket piggare och gladare att rida nu när han faktiskt orkar röra på sig utan att bli lika andfådd tack vare pälsen. :) Fattar dock inte varför HAN blir angripen. Tycker ändå jag är väldigt noga med hans päls. Han går sällan svettig efter ett ridpass och är han smutsig blir han ryktad, men men.

För övrigt, tack ska ni ha allihopa som lämnat svar och tips.
Just nu badar jag honom i klorhexidin schampoo och det verkar lindra det åtminstone. :)
 
Sv: VARFÖR ser min islänning ut såhär??

Det går inte att svara på varför en del hästar drabbas, de verkar helt enkelt vara godare att tugga på än andra. Första året som hästägare drabbades våra hästar, sedan dessa har vi aldrig haft dessa problem trots att de inte alltid varit klippta och andra i samma hage haft löss på besök.

Men min egen teori är hur man fodrar och med vad, huruvida det finns en sanning i det vet jag ej men det är vad jag tror.
 

Liknande trådar

Hästvård Har någon bilder på regnskållor i olika stadier? Jag misstänker att min häst har det, veterinären har tittat på det men hon kunde...
Svar
1
· Visningar
1 310
Senast: Mynta2
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 763
Hästvård Skjöldur har drabbats av regnskållor på korset och lite i knävecken fram. Jag har behandlat dem och de är borta nu. Märks bara lite små...
Svar
6
· Visningar
2 853
Senast: Evale
·
K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 243
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Försäkring
  • Bilsätesskydd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp