Varför ska man äta blötmat för...???

A

Apelsinjos

När det finns torrisar??
Säger KF till mig och blänger surt på mig när jag lägger upp goda bullar i fatet.
Numera har jag fått ransonera upp blöt och torrmat, några dagar blöt, några dagar torr.
Han är helt hopplös!
Torrisar ÄR godast! *suck*
 
Undrar faktiskt varför de skall äta blötmat... :confused:
Det är ju inte bra att ge dem torrfoder jämt, men måste man verkligen variera så ofta som du gör?

Uppriktigt nyfiken!
 
Jo,ett premiumfoder är det allra,allra bästa .

Så frågan är ju varför man ger blötmat över huvud taget... :confused:

Mina får BARA torrfoder....fri tillgång...tugga,tugga,svälj!!! :D
 
har aldrig hört att katter måste äta blött,
enligt min veterinär skall jag ungå å ge mina katter blötmat.vem har rätt och vem har fel egentlig?
*förvirrad* :confused:
 
Klok katt du har :). Ett bra torrfoder är alltid bättre än blötmat.

Men det GÅR att truga i även en kräsen katt blötmat. Jag köper sånt kanske två gånger i månaden för att ge katterna som godis. Den ene slafsar i sig, den andre är mer kallsinnig. Men om jag kletar in fingrarna med såsen/gelén och sen kryper efter honom på golvet så går det att få honom att slicka av fingrarna, till slut ;)...

mandalaki
 
hoho, vilken häftig katt :D. Mina katter är alldeles galna i blötmat. men dem får det mest som godis!

Katter klarar sig fint på bara torrfoder (bättre än blötmat)
 
Jag är rädd för läbbiga njursten mm.
Risken kanske må vara liten, eller i det närmsta obefintlig (?!) men jag är ängslig ändå. Jag har en riktigt nära vän som misste en katt på grund av det.
Dessutom så drar jag öronen åt mig med tanke på urinstenar etc. Smådjursmänniskan i mig. :o
 
Så frågan är ju varför man ger blötmat över huvud taget... :confused:

Ja, varför, varför! :smirk:
I all min omtänksamhet så klart!;)

Vad räknar du som premiumfoder?
 
Jo, urinsten ska man definitivt vara vaksam på.

Men i ett kvalitetstorrfoder är halterna av exvis magnesium väl avvägda för att motverka urinvägsbesvär.

mandalaki
 
Okidoki!
Men vad räknas egentligen som ett kvalitetsfoder!? :confused:
Monsieur Christmas äter Mjau med Räkfrossa! :D
 
Antar att "blötmat" är "burkmat". Det kan du strunta helt i att ge eftersom det mest består av vatten. Alltså blir det väldigt dyrt om man tänker på att man köper vatten i konservburk och som inte heller har speciellt bra med näring.

Mina katter får enbart torrfoder. Köper Royal Canin åt dem.
 
hmm.. hur märker man av njursten?? har en kastrerad hankatt som INTE äter burkmat, eller han kan smaka.. men torrfodret e ju som sagt godast.. Han dricker normalt, och äter kanske inte extrema mängder, vilket är tur för han motionerar inte desto mer.. Blir lite orolig då han sen blev kastrerad inte är ute lika mycket som innan, och nu under vintern går han bara ut morgon å kväll å kissar å bajsar.. han kissar alltså inte alls inomhus, även fast vi har låda åt honom. Hur hög är risken för njursten hos honom?? nu blev de lite grötigt, men skyller på den sena timmen.. *ler*
 
Undrar faktiskt varför de skall äta blötmat... :confused:
Det är ju inte bra att ge dem torrfoder jämt, men måste man verkligen variera så ofta som du gör?

Uppriktigt nyfiken!

Katter som inte dricker tillräckligt mycket vatten kan det vara klokt att sätta på blötmat, iaf 50-50. Samma sak med katter som har eller har haft problem med njurarna, det kan vara klokt att ge dem 50-50.

När det sedan gäller detta med att torrfoder ökar risken för njurproblem så räcker det inte med att fodret innehåller rätt mängd magnesium (de flesta foder tom Whiskas, Friskies och liknande) utan fodret måste ha rätt PH-värde också plus att katten måste få i sig tillräckligt med vatten. Om dessa tre komponenter inte täcks upp kan det uppstå problem.

I USA (som inte alltid är föredömen, jag vet) rekommenderar de flesta veterinärerna en blandad diet dvs både blöt och torr mat just med tanke på att många katter dricker för lite vatten.
 
Sol: vet du hur mycket en katt SKA dricka? Jag tycker att mina dricker bra men vet egentligen inte hur mycket de behöver.

mandalaki
 
Mina får det mesta som torrisar RC Kitten och sedan får de dela på en påse Whiskas Kitten till middag men de får det som en del av dagsransonen och tycker de att det är gott så får de äta det
 
Sol: vet du hur mycket en katt SKA dricka? Jag tycker att mina dricker bra men vet egentligen inte hur mycket de behöver.

mandalaki

En katt skall dricka ca ½ dl vatten per kroppskilo dvs en katt på fyra kilo bör dricka ca 2 dl vatten om dagen.
 
Förresten, en sak till: bra torrfoder har ju PH-värde som är gynnsamt för katten. Vad händer om man då växlar mellan torr- och blötfoder? Förstör man inte balansen då?

mandalaki
 
Förresten, en sak till: bra torrfoder har ju PH-värde som är gynnsamt för katten. Vad händer om man då växlar mellan torr- och blötfoder? Förstör man inte balansen då?

mandalaki

Det kan man göra, det är inte så enkelt som man tror. Man måste räkna ut blötmatens näringsinnehåll i torrsubtsans innan man kan börja ge en balanserad blanding torrfoder och blötmat. Det är en hel vetenskap. Jag ger mina katter torrfoder då de dricker ordentligt och ingen ligger i riskzonen för njurproblem. Blötmat ges endast som godis här. Men mitt mål är att börja laga egen kattmat. :D
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 731
Senast: Lobelia
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: MJLee
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 012
Senast: Niyama
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 503
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp