Bukefalos 28 år!

Varför skaffar man barn?

kolblakkur

Trådstartare
Varför skaffade ni barn? :)

Känner ni någonsin er oroliga för världen era barn växer upp i? Med världen menar jag allt från ert närområde till Långtbortistan. Från världens ekonomi, krig till kriminalitet?
 
Sv: Varför skaffar man barn?

Ja, gud, nog har jag tänkt den tanken... men det har nog å andra sidan de flesta tidigare generationer också gjort. Det som jag främst oroat mig över är hur vi förstör planeten, förgiftar och utrotar på löpande band. Det är inte nåt vidare väl förvaltat arv som går vidare från vår generation...
 
Sv: Varför skaffar man barn?

Innan jag blev mamma va jag nog lite naiv om hur det skulle vara. Framförallt när det kommer till oro.....

Jag och sambon skaffade barn för det va ett naturligt steg i vårt förhållande. Vi hade varit tsm i 8 år. Hade det stadigt och bra. Fint hus och livet va bra. Vi trodde då (tror än) att vi kunde ge ett barn en bra uppväxt och en bra start i lvet.
Vi funderade noga igenom alla aspekter att skaffa barn. Vi diskuterade noga igenom hur vi måste agera om vi mot förmodan separerar.
Ja allt va vi överens om helt enkellt.

Men när barnet kom. Lillprinsen våran så vaknade en helt ny värld av faror. Och den konstanta oro jag känner är den enda punkt som kan få mej att ångra att jag skaffade barn. Jag är livrädd för allt som kan hända. Jag oroar mej för onda männsikor, kriminella, vårt väder och den globala uppvärminingen osv osv osv.
Jag är för första gången i mitt liv rädd att gå ut i skogen.. Jag har aldrig brytt mej i risken med björn (björnrika skogar här). Har sett avföring, spår och hört björn. Men aldrig sett en levande björn här.
Sen blev jag mamma och vågar knappt vara ute i skogen bakom huset.... Tänk om min son får v äxa upp utan mej. Att ta med honom är skitjobbigt.

Men man har även ett ansvar och det är ju delvis att inte överföra mina egna skräcker på honom. Så självklart får han vara i skogen med mej och leka. Jag har ju själv vuxit upp i skogen.
 
Sv: Varför skaffar man barn?

Jag kan få riktig ångest ibland när jag funderar på framtiden och tänker på vad som kan hända våra barn. Tar maten slut? Kommer det bli krig med 50 miljoner klimatflyktinar som behöver mark att bruka och mat att mätta sina magar med? Hur mycket skit och kemikalier kommer det att finnas i omlopp? Hur kommer deras vuxna tid bli och var det rätt att sätta dem till världen?
 
Sv: Varför skaffar man barn?

Jag var nyfiken på hur det var.

Jag är inte så jätteorolig för mina barn och för framtiden. Jag vet inte varför, kanske för att det inte är den typen av tankar som vanligtvis oroar mig. Eller så är det för att jag känner att jag har resurser att ta till om det kör ihop sig för barnen.
 
Sv: Varför skaffar man barn?

Jag är inte speciellt oroligt för långt-i-framtiden-framtiden, men är noga med att sambon ska få fast arbete precis som mig innan vi "sätter igång".

Sen är ju han finsk, så jag grubblar en del på om vi ska bo i min eller hans hemstad, om de ska gå i svensk eller finsk skola osv.

Så vill jag inte bo på tredje våningen då heller. Kan bli jobbigt med vagnar och grejer.

Kort och gott vill jag ha grunden klar. Jag vill skaffa barn för att jag tror att jag kan ge dem ett gott liv. (Till skillnad från folk man känner som mest gillar att vara gravida...) Att grubbla på ifall det finns mat i världen då känns lite onödigt.
 
Sv: Varför skaffar man barn?

För att det kändes rätt :laugh:

Nej, jag gillar världen och trivs i den! Klart att det finns en hel del oro inför framtiden, miljöproblemen, ekonomin, men vi lever bättre idag än någonsin tidigare. Jag skulle då inte velat att mina föräldrar gjort valet att världen skulle vara för "hemsk" för mig. Blir det katastrof så blir det så. Då är han förhoppningsvis gammal nog att kunna hantera det, eller inte. Men jag kan inte göra tillräckligt bra bedömningar om framtiden för att fatta ett sådant beslut på dem. Jag kan däremot bedöma nuet som jag ser det :).
 
Sv: Varför skaffar man barn?

Varför skaffade ni barn? :)

Känner ni någonsin er oroliga för världen era barn växer upp i? Med världen menar jag allt från ert närområde till Långtbortistan. Från världens ekonomi, krig till kriminalitet?

Vi skaffade barn för att vi ville ha barn helt enkelt.

Ja, ibland kan man ju känna oro. Å andra sidan är ju förutsättningarna för att våra barn ska få ett bra liv förmodligen mycket bättre än förutsättningarna var för 2-300 år sen. Eller om man jämför med förutsättningarna i ett fattigt u-land. Då/där handlar det ju kanske om liv eller död - ska mitt barn få leva eller dö? (av svält, krig, våld eller annat). Det är inte lika vanligt att vanliga föräldrar i Sverige behöver känna/tänka så.
 
Sv: Varför skaffar man barn?

Samma här, jag skaffade barn för att jag ville ha barn, och förutsättningarna i form av en stabil relation var på plats.

Jag är inte särskilt orolig för framtiden, tvärtom är det ju på många sätt mycket bra utsikter för ett barn som föds i Sverige i dag. Mitt barn kommer att få mycket, mycket bättre förutsättningar än vad mina föräldrar hade, exempelvis. Jag förstår faktiskt inte riktigt detta domedagstänk - det har ju funnits problem i alla tider, jag tror inte vi är närmre undergången nu än tidigare i historien. Och bor man dessutom i Sverige, ett fredligt land lyckligt lottat att ha stabil ekonomi - vi har det ju jättebra? Så här väl förspänt har väl människan sällan haft det i världshistorien som vi har det - gott om mat, bra sjukvård, utbildningsmöjligheter...

Jag kunde förstå om man blev osäker på framtiden som flykting i ett läger i nordafrika eller som fattig bonde i översvämmade delar av Pakistan, men som svensk?
 
Sv: Varför skaffar man barn?

Och jag nickar bifall till detta :bow:

Det som kan oroa mig är det som kommer att vara närmare vårt barn, socialt är klimatet så mycket hårdare nu än när jag och sambon växte upp, och då lyckades vi ändå bli mobbade båda två. Så det är något vi pratar om ibland, hur vi ska göra för att förhindra att hon blir mobbad/en mobbare, "tänk om hon blir våldtagen av en främling/pojkvännen", hur vi ska ge henne en sund relation till mat/vikt/utseende osv.
Men just världssvälten tror jag inte kommer att drabba henne direkt.
 
Sv: Varför skaffar man barn?

Jag tror inte klimatet generellt är hårdare än när jag och min man växte upp (70-talet), det beror nog som alltid på var man bor. Min man gick i en stentuff byskola där traktens värstingar höll hov, på nivån att följa efter folk hem och kasta sten på huset och ge folk stryk på rasten om man hade bra på proven. Jag själv gick på dagis i ett höghusområde utan större pedagogiska ambitioner. Vad jag kan se kommer vårt barn ha det mycket mindre tufft på den fronten, förskolorna nuförtiden, exempelvis, är otroligt mycket bättre än den jag gick i, föräldraledigheten är dubbelt så lång, osv.
 
Sv: Varför skaffar man barn?

Jag håller med. Jag skaffade barn för att jag ville ha barn helt enkelt. Jag är inte särskild orolig för framtiden, i det fallet är jag en obotlig optimist. Sen håller jag med Mabuse, Sverige känns som ett mycket tryggt land att växa upp i.
 
Sv: Varför skaffar man barn?

Jag håller också med.

Det jag däremot kan fundera på är om inte barnen förväntas vara mogna och medvetna tidigare och tidigare. Jag har inget belägg för det men det känns som om det mycket kommer tidigare än vad det gjorde för oss, aktiviteter, tex. En orsak till detta som iofs är positiv är att barnen nu är mycket mindre åtskilda från vuxenvärlden och de är inte alls rädda för vuxna eller undviker dem som jag uppfattar att vi gjorde när vi var små (70-talist).
 
Sv: Varför skaffar man barn?

å vad jag frågade mig det många gånger både före och under graviditeten.

MEN ...

När jag träffade min dotter förstod jag.
Det var för hennes skull.

Idag har vi varit ute och lekt med pulkan för första gången. Hon är fem månader och skrattade så hon kiknade. Hon är full av lisvlust och glädje.
Om vi inte "skaffat barn" - hade hon inte funnits. Inte just precis Hon. Och hon hade inte fått uppleva det hon upplevde idag.
Därför skaffade jag barn.
Jag förstod det inte förän jag träffade henne. Men nu vet jag.

:)
 
Sv: Varför skaffar man barn?

Jag har jobbat på samma skola som jag en gång själv varit elev. Just där hade klimatet blivit väldigt mycket hårdare, det var märkeskläder, dyra kalas och man fick absolut inte vara barnslig (i åk 1!) för att passa in. Nu har nog området i sig förändrats med ny bebyggelse, så det kan ju spela in-
 
Sv: Varför skaffar man barn?

Jag tror att det är områdets förändring som är den största orsaken i ditt fall. Tittar man på mitt gamla dagis och min mans gamla skola så har de inte blivit sämre, i vilket fall, även om det mesta nog är sig likt. Så att samhället generellt skulle ha blivit mer märkesfixerat tror jag inte, vill minnas att det var väldigt noga med vilket märke det var på jeansen redan när jag gick i skolan (80-tal). ;)
 
Sv: Varför skaffar man barn?

*kl*

Alltså jag tänker väl att det som jag tycker är svårast att rättfärdiga för mej själv är att jag har fött ett barn, trots att världen är överbefolkad och dess resurser inte räcker till (eller kommer räcka till) för de som redan finns. Och det dessutom redan finns barn som skulle behöva en förälder som har möjlighet att ge det barnet har rätt till.

DET går ju egentligen inte rättfärdiga, tycker jag. Eller, går det?
 
Sv: Varför skaffar man barn?

Fast här i Sverige har vi väl inte överbefolkning? Boten på överbefolkningen i drabbade områden är ju knappast att vi i Sverige slutar föda barn, utan snarare utbildning, bättre sjukvård för att minska spädbarnsdödligheten, och pensions- och sjukförsäkringssystem, bl a. Ungefär som att lösningen på svälten i nordafrika inte är att vi i sverige börjar äta mindre, utan att försöka få fred och förbättra jordbruksmetoderna i trakten.

Och det råder mig veterligen absolut inte något överskott av lämpliga adoptivbarn i världen, tvärtom är det ju årslånga väntetider, och hård gallring av vilka som kan komma ifråga. Alla föräldralösa barn i världen är ju inte lämpliga adoptivbarn, det är ju en stor förändring för ett barn att komma till ett nytt land med nya människor och nytt språk, i många fall är det kanske bättre att vara kvar i hemlandet. Så jag tror inte lösningen där heller är att satsa på att skeppa alla föräldralösa barn till västvärlden, utan snarare att arbeta lokalt för att minska antalet föräldralösa (förbättra sjukvård, mödradödlighet, preventivmedel, etc) och för att skapa så bra barnhem som möjligt. Och sen ha adoption som komplement, i de fall det är lämpligt.

Så visst finns det problem med överbefolkning och föräldralösa barn i världen, men jag tror inte att lösningen är att svenskar slutar föda barn. Jag ser inte hur det skulle hjälpa exempelvis föräldralösa barn på Haiti.
 
Sv: Varför skaffar man barn?

vill minnas att det var väldigt noga med vilket märke det var på jeansen redan när jag gick i skolan (80-tal). ;)

Det var det även under 70-talet då jag gick i skolan. Snarare har mina barn som gått i skolan under 2000-talet bekymrat sig mindre om märken på kläderna än jag minns att man gjorde i min skola.

Fast jag bodde då i en liten ort där det var viktigt att alla var likadana, medan mina barn har gått i centralt belägna storstadsskolor som känts betydligt friare på många sätt.
 

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 920
Senast: Lingon
·
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
907
Senast: Badger
·
Övr. Barn Ni som skaffat barn säg runt 40, och alltså var 50 när barnet var 10 år. Hur tycker ni det var att skaffa barn lite senare? Tycker ni...
2
Svar
25
· Visningar
3 954
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 923
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp