Bukefalos 28 år!

Varför skriker hon?

Pathmaker

Trådstartare
Hej!
Mina kamrater har adopterat en hittekatt ifrån polisen. Hon är jättekelig och tillgiven, verkar inte alls ha några svåra skador ifrån tidigare förhållanden till människor.
Mina kompisar bor i en liten etta, vilket polisen tycker är bra eftersom dem ville att katten skulle vara en innekatt. Katten får alltså inte vara en utekatt längre! Order ifrån polis!
Mina vänner tog katten eftersom dem ville rädda den ifrån döden, då polisen övervägde att avliva kissen ifall hon inte fick ett hem snarast. Så mina vänner har gjort en förbaskat god gärning!

Nu är det så att katten har börjat jama och bli lite rastlös. Jag har egna katter själv men det är kastrerade hankatter, som dessutom för röra sig fritt ute i skog och mark så har jag inte upplevt detta problem. Kan det vara så att deras katt saknar friheten? Eller "löper" hon? Eftersom hon inte är steriliserad så kanske det kan vara så?

Någon som känner igen det här? Eller som kan veta hur dem ska göra. Det är väl inte så att katten stör dem med sitt jamande, det är snarare så att dem undrar om något kan vara fel. Katten är frisk och fin, mjuk glansig päls och sköter toaletten bra och äter och dricker som vanligt.

Hoppas någon kan ha en susning om vad det är för problem :)
 
Sv: Varför skriker hon?

Boka tid direkt för kastrering.
Aktiverar de katten?
Sällskap till katten? Få katter trivs som ensamkatter.
 
Sv: Varför skriker hon?

Har katten varit ute förr kan det ju vara att hon längtar ut.
Hon kan absolut tänkas löpa.
Hon kan också ha tråkigt/känna sig ensam och understimulerad.
 
Sv: Varför skriker hon?

Kastrera katten.
Den behöver också aktivering.
Bor man i en liten lägenhet kan det vara svårt att få plats med ett klösträd men man kan kanske möblera så att katten kan få klättra och hoppa en del om man har olika höjder på möblerna.
Man kan också skaffa leksaker , och en kattkompis
 
Sv: Varför skriker hon?

Det kan vara så att hon löper, ja. Min honkatt (innekatt) löper varannan-var tredje vecka, och då verkligen skriker hon. Det är inget vanligt jamande då och då utan det är ganska ihållande när det väl börjar. Hon går också omkring väldigt mycket då och verkar väldigt rastlös, men det verkar vara en del av själva löpandet.

Hur är det med denna katt? Jamar den hela tiden och är det flera "jamningar" på raken, eller är det bara då och då? Hur ser den ut när den går? Min katt söker sig nämligen mer mot golvet när hon löper och "stryker" fram, med rumpan lite i vädret och svansen lagd åt sidan. Hon rullar sig mycket också och gnider sig mot saker och möbler.

Om denna katt gör så också så kan det vara löpning :) Den behöver visserligen nte göra exakt som min, löpandet ser olika ut från katt till katt vad jag har förstått. Så bara jamandet kan tyda på att den löper. Jag hade frågat veterinären om jag varit osäker.
 
Sv: Varför skriker hon?

Hon gör precis som din katt :) Nu har dem beställt tid för kastrering, så jag ska köra dem dit på tisdag så det ordnar sig :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, jag har ett litet problem... Har en kastrerad inne+hankatt på 1 år, som är väldigt energisk. Eftersom han kände sig rastlös när...
Svar
5
· Visningar
855
Senast: Sasse
·
Katthälsa För två år sedan fick vi en 7-8 årig kastrerad utekatt från ett hem där han inte längre var önskad. Han fanns sig till rätta oväntat...
Svar
5
· Visningar
1 767
Senast: moiran
·
Katthälsa Jag har ett problem nu som jag undrar hur ni skulle resonera med. Jag har två katter som vi kan kalla den vita och den svarta. De har...
Svar
14
· Visningar
3 785
Senast: Mula
·
Övr. Katt Vad gör jag nu då? Grannen sa att de hade en katt i sitt garage och undrade om den var våran, men det var det inte. Nu har katten...
Svar
12
· Visningar
1 385
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp