Bukefalos 28 år!

Varför skriver folk mobilnummer på olika sätt - Utbruten från Dumma frågor 2

Jag säger 0707-xxxxxx och vad jag vill minnas sa man alltid så i mobiltelefonnumrens linda. Mycket tror jag för att de fasta telefonnumren var uppbyggda så. Man hade ett riktnummer på tre eller fyra siffror och ett telefonnummer med sex siffror. Då blev det logiskt att ”telefonnumret” i mobilnumret också blev sex siffror och de framförvarande fyra siffrorna blev ”riktnummer”. Sen har det väl ändrats pga någon internationell standard eller så. Men det är bara min högst personliga teori :D
 
En gång i tiden jobbade jag på Ericsson.
Alla hade ett fyrsiffrigt nummer, men så kom den dagen då det inte räckte, utan systemet ändrades till fem siffror - och jag fick en sjua framför mina två tiotal - och femsiffriga telefonnummer säger jag xx-xxx, dvs "sjuttiotre hundrafemtiotvå".

Den här övergången var helt omöjlig för mig. Jag KUNDE bara inte säga mitt eget telefonnummer, utan var i princip tvungen och arbeta mig fram med papper och penna för att kunna säga mitt eget nummer till de stackare som behövde veta det.
Dock funkade alla andra nummer utan bekymmer. Extremt skumt.


Förklaringen kom nåt år senare.
Jag och en arbetskamrat satt och gjorde en lista på alla anställdas kontaktuppgifter. (mind you, det har var långt innan GDPR och andra fyrställiga förkortningar var uppfunna!)
Plötsligt säger han: "Vad kul! Du har samma internnummer som postnummer!"

Snabb koll. Javisst. Mitt postnummer var 736 52. Medan mitt telefonnummer var 73 652. En omöjlig kombination.

Med den här insikten blev det genast lättare att leva.


(samtliga siffror i inlägget är scramblade till oigenkännlighet.)
 
Jag säger 0707-xxxxxx och vad jag vill minnas sa man alltid så i mobiltelefonnumrens linda. Mycket tror jag för att de fasta telefonnumren var uppbyggda så. Man hade ett riktnummer på tre eller fyra siffror och ett telefonnummer med sex siffror. Då blev det logiskt att ”telefonnumret” i mobilnumret också blev sex siffror och de framförvarande fyra siffrorna blev ”riktnummer”. Sen har det väl ändrats pga någon internationell standard eller så. Men det är bara min högst personliga teori :D

Nja, jag var väldigt tidig med mobil och mitt första nummer var 070-xxx xx xx. Tycker inte din teori om hur telefonnumren var uppbyggda håller: här i stockholm var det ett fåtal som hade 6 siffror, den stora majoriteten hade 7 och dessa sa/säger man ju alltid (?) som 763 32 21.
 
Nja, jag var väldigt tidig med mobil och mitt första nummer var 070-xxx xx xx. Tycker inte din teori om hur telefonnumren var uppbyggda håller: här i stockholm var det ett fåtal som hade 6 siffror, den stora majoriteten hade 7 och dessa sa/säger man ju alltid (?) som 763 32 21.
I mobiltelefonnumrens linda sade man 010- (NMT-nätet, 1G), som sedan fick bli 070- (GSM-nätet, 2G), vilket strax fick bli 07x-

Haha, okej. Ni har överbevisat min teori :D

I Göteborg där jag är uppväxt var alla telefonnummer på sex siffror under min uppväxt. Sen utökades numren till sju siffror även där.
 
Gammal televerkare och då fick man lära sig hur det hela skulle gå till
Sitter stenhårt i ryggmärgen och blir klart förvirrad om någon skriver mitt nummer fel eller med fel antal siffror :)
Det ska vara riktnummer plus nummer , ojämna nummer börjar alltid med 3 siffror sedan 2 siffror

dvs 031-100 22 33
0300-404 87
070-123 45 67
0770-77 77 77
osv
 
När jag flyttade till Sthlm på stenåldern hade jag 08-XX XX XX, sen räckte inte numren till alla så då la de till en siffra på mitt befintliga 08-YXX XX XX och sedan jag skaffade mobil har jag fortsatt med det. 070-XXX XX XX.
 
Senast ändrad:
Jag brukar säga 070- x x x xx xx eller 070- x x x x x x x eftersom att 070- xxx xx xx låter så invecklat.

En gång var det nån som ringde fel till mig två gånger och frågade ”har jag inte kommit till 0 70- xx xx x xx?”
Jag: :confused: :confused: (Det blev ju ett annat nummer för mig när siffrorna grupperades xx xx x xx).
 
Nja, jag var väldigt tidig med mobil och mitt första nummer var 070-xxx xx xx. Tycker inte din teori om hur telefonnumren var uppbyggda håller: här i stockholm var det ett fåtal som hade 6 siffror, den stora majoriteten hade 7 och dessa sa/säger man ju alltid (?) som 763 32 21.
Det finns fortfarande sexsiffriga nummer i Stockholm. Ja, eller jag känner till ett iallafall.
 
Jag säger 0707-xxxxxx och vad jag vill minnas sa man alltid så i mobiltelefonnumrens linda. Mycket tror jag för att de fasta telefonnumren var uppbyggda så. Man hade ett riktnummer på tre eller fyra siffror och ett telefonnummer med sex siffror. Då blev det logiskt att ”telefonnumret” i mobilnumret också blev sex siffror och de framförvarande fyra siffrorna blev ”riktnummer”. Sen har det väl ändrats pga någon internationell standard eller så. Men det är bara min högst personliga teori :D

Förr i tiden så avgjorde man ju vilken operatör personen hade på de 4 första siffrorna. Det var viktig information då det var olika pris om man ringde inom samma operatör eller annan. Det fanns även bonus att tjäna, alltså man fick extra pengar på sitt kontantkort när man sedan laddade det på nytt, så vissa samtal var värt att dra ut på så mycket det gick :D
 
Förr i tiden så avgjorde man ju vilken operatör personen hade på de 4 första siffrorna. Det var viktig information då det var olika pris om man ringde inom samma operatör eller annan. Det fanns även bonus att tjäna, alltså man fick extra pengar på sitt kontantkort när man sedan laddade det på nytt, så vissa samtal var värt att dra ut på så mycket det gick :D

Just det! Det var det jag tänkte på! Jag minns så väl när de stoppade in den där trean och gick från 070x till 073x, hur förvirrande det var! Om jag inte minns helt fel så var det Comviq som började med trean i samband med att kontantkorten infördes.
 
Gammal televerkare och då fick man lära sig hur det hela skulle gå till
Sitter stenhårt i ryggmärgen och blir klart förvirrad om någon skriver mitt nummer fel eller med fel antal siffror :)
Det ska vara riktnummer plus nummer , ojämna nummer börjar alltid med 3 siffror sedan 2 siffror

dvs 031-100 22 33
0300-404 87
070-123 45 67
0770-77 77 77
osv


Varför följer inte sista numret regeln med tretal först?


Jag personligen säger 070- xxx xx xx eller
070- x x x x x x x
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mitt nuvarande (yäyä, sen en massa år, men likväl) säger jag 07xx-xx xx xx. Det är lättast och naturligast för mig, med just det numret, av olika skäl. :laugh:
 
Eftersom till och med telefonbolagen ger olika info om detta, så skriver jag numren på det sätt som gör det lättast att komma ihåg dem.
Mitt nuvarande nummer är 0731-x1 y1 z1 och om någon läser det med 073-1x1 … osv så blir jag helt förvirrad...
 
Mitt nuvarande säger jag 07234-xx x xx. Så mycket lättare att komma ihåg. Numret innan kunde jag aldrig lära mig trots att jag har jättebra sifferminne.
 
Jag skriver/säger mitt nummer i grupper som är möjliga att komma ihåg lätt.
Det blir enligt modellen 070-12 13 828. Andra nummer blir i en ordning som passar dem bättre
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 134
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 027
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 491
Senast: Madalitso
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 979
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp