Bukefalos 28 år!

Varför snor man en telefon?

Sofie.S

Trådstartare
Min mobil blev stulen en vardagskväll på byns ridskola. Låg i min jacka med stängd ficka, i min stängda påse med utrustning.
En välanvänd iPhone som spärrades samma kväll = personen kommer aldrig kunna "blåsa ur" den och tjäna några pengar.
Hela mitt liv fanns i telefonen!

Varför snor man en mobil som blir totalt obrukbar? Mobilen har inte ens startats sedan den blev stulen. (Aktiverat hitta min iPhone).
 
Jag tror inte det går att spärra en telefon helt. Finns det hårdvara finns det vägar. Ofta säljer väl tjuven vidare till någon "lokal ganster" som erbjuder ett fast pris för stulna telefoner (ca 500-1000 kr) som i sin tur säljer vidare till ett nätverk som vet hur IMEI-nummer kan spoofas.
 
Min mobil blev stulen en vardagskväll på byns ridskola. Låg i min jacka med stängd ficka, i min stängda påse med utrustning.
En välanvänd iPhone som spärrades samma kväll = personen kommer aldrig kunna "blåsa ur" den och tjäna några pengar.
Hela mitt liv fanns i telefonen!

Varför snor man en mobil som blir totalt obrukbar? Mobilen har inte ens startats sedan den blev stulen. (Aktiverat hitta min iPhone).
Och du är helt säker att den inte ligger på en toalett eller att du tappat den?
 
Om mobilen nyligen blivit säkerhetskopierad bör du kunna ”återfå” en hel del/det mesta av det du hade på mobilen via iCloud. Bara att logga in på iCloud via en dator med ditt Apple-Id.
 
Halvt OT - jag betalar gärna de 9 kr/mån som Apple vill ha för att öka lagringsutrymmet på iCloud till 50 GB, vilket gör att jag kan hålla i princip allt i mobilen (även bilder) sparat där.
Gör samma, dock 29kr/mån för 200 GB då 50 inte längre räcker (massa bilder). Oavsett mkt skönt att i princip allt sparas. För den som inte vet, man kan välja vad som ska sparas i iCloud via mobilen (tex kontakter, anteckningar, meddelanden osv).
 
Gör samma, dock 29kr/mån för 200 GB då 50 inte längre räcker (massa bilder). Oavsett mkt skönt att i princip allt sparas. För den som inte vet, man kan välja vad som ska sparas i iCloud via mobilen (tex kontakter, anteckningar, meddelanden osv).

Jag vill gärna utöka mitt iCloud, men jag vill inte betala per månad. Har sökt och letat, men inte fått fram någonstans om man kan betala per år eller ej. Tycker det känns olustigt att "de" ska dra pengar från mitt kort varje månad...
 
Jag vill gärna utöka mitt iCloud, men jag vill inte betala per månad. Har sökt och letat, men inte fått fram någonstans om man kan betala per år eller ej. Tycker det känns olustigt att "de" ska dra pengar från mitt kort varje månad...


Det fungerar utmärkt i vart fall för mig. Det har aldrig blivit något fel med summan och datum pengar dras.
Har jag fått nytt betalkort har jag fått medelande om att jag behöver uppdatera kortets uppgifter.

Mer skeptisk till Klarna..
 
Den är säkerhetskopierad tack och lov! Ska köpa en ny mobil idag.
Då är ju allt kvar. När du startar din nya telefon så kommer den ladda ner allt från iCloud, du kommer knappt märka att det inte är samma telefon. Det skulle väl vara bank-id i så fall.
 
Jag vill gärna utöka mitt iCloud, men jag vill inte betala per månad. Har sökt och letat, men inte fått fram någonstans om man kan betala per år eller ej. Tycker det känns olustigt att "de" ska dra pengar från mitt kort varje månad...
Varför det? Det är ju så autogiro funkar. En stående överföring. Det är inte de som drar pengar, det är du som sagt åt din bank att göra en stående överföring av en viss summa en viss dag i månaden till ett visst konto. Du kan när som helst säga åt din bank att inte göra det längre.

Det är inte de som ”drar” och kommer åt att ta pengar från ditt konto, det är du som överför, fast du ber banken göra det åt dig.
 
Varför det? Det är ju så autogiro funkar. En stående överföring. Det är inte de som drar pengar, det är du som sagt åt din bank att göra en stående överföring av en viss summa en viss dag i månaden till ett visst konto. Du kan när som helst säga åt din bank att inte göra det längre.

Det är inte de som ”drar” och kommer åt att ta pengar från ditt konto, det är du som överför, fast du ber banken göra det åt dig.

Fast jag ska ju ange kortuppgifter och inte något bankkonto. Och jag är inte sugen på att lämna ut kortuppgifterna.
Jag har en gång lämnat ut mina kortuppgifter till ett företag och sen, utan mitt godkännande, så passade de på att ta pengar en gång till (och NEJ - det var ingen "klausul/fintext" jag missat, utan de gjorde det utan mitt godkännande, och det visade sig att det var många drabbade som blivit av med pengar på detta vis. Ett bedrägeri alltså).
Om jag lämnar ut mina kortuppgifter - hur stoppar jag det då om jag inte vill ha det kvar sen? De har ju fortfarande kvar mina kortuppgifter.
Däremot när jag godkänner autogiro från mitt bankkonto - då kan jag själv hos min bank avbryta dessa autogiron, för dem kan jag se när jag loggar in i Internetbanken. Och jag har heller inte lämnat ut mitt bankkonto till dessa företag.
 
Min mobil blev stulen i Paris av duktig och systematisk ficktjuv. Två månader senare fick jag en notis via Find My iPhone att mobilen startats upp en bit utanför Moskva. Gissar att det finns ligor som är duktiga på hur de ska göra för att kunna blåsa ur och sälja vidare.
 
Jag vill gärna utöka mitt iCloud, men jag vill inte betala per månad. Har sökt och letat, men inte fått fram någonstans om man kan betala per år eller ej. Tycker det känns olustigt att "de" ska dra pengar från mitt kort varje månad...
Det har fungerar utmärkt för mig. Får ett mail från Apple en gång i månad att summan kommer att dras. Betalningen är kopplat till samma kort som när jag gör köp i App Store.
 
Fast jag ska ju ange kortuppgifter och inte något bankkonto. Och jag är inte sugen på att lämna ut kortuppgifterna.
Jag har en gång lämnat ut mina kortuppgifter till ett företag och sen, utan mitt godkännande, så passade de på att ta pengar en gång till (och NEJ - det var ingen "klausul/fintext" jag missat, utan de gjorde det utan mitt godkännande, och det visade sig att det var många drabbade som blivit av med pengar på detta vis. Ett bedrägeri alltså).
Om jag lämnar ut mina kortuppgifter - hur stoppar jag det då om jag inte vill ha det kvar sen? De har ju fortfarande kvar mina kortuppgifter.
Däremot när jag godkänner autogiro från mitt bankkonto - då kan jag själv hos min bank avbryta dessa autogiron, för dem kan jag se när jag loggar in i Internetbanken. Och jag har heller inte lämnat ut mitt bankkonto till dessa företag.
Om du är så orolig tycker jag du ska avstå. Jag har haft det i flera år och det har fungerat utmärkt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Dejtingtråden del 37
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp