Bukefalos 28 år!

Varför står det "svenska varmblodiga hästen" på passet?

Sv: Varför står det "svenska varmblodiga hästen" på passet?

Om du med varmblodshästar menar travare = svensk varmblodig travhäst.
 
Sv: Varför står det "svenska varmblodiga hästen" på passet?

För att dom inte egentligen heter Halvblod, utan det korrekta namnet är Svensk Varmblodig Häst.

"Varmblod" som i travare heter Svenks Varmblodig Travhäst.
 
Sv: Varför står det "svenska varmblodiga hästen" på passet?

Vad heter varmblods hästar då??

Varmblodshästar kan t ex heta P.R.E, frieser, danskt varmblod, engelskt eller arabiskt fullblod, varmblodig travhäst osv.

Detta eftersom varmblod inte är en ras utan en av de tre huvudgrupperna av hästar. De andra två grupperna är kallblod och ponny.
 
Sv: Varför står det "svenska varmblodiga hästen" på passet?

Därför att rasen heter så och har gjort det sedan 1800-talet :D

Det är därför som rasföreningen heter just ASVH, Avelsföreningen för den Svenska Varmblodiga Hästen.

Halvblod är bara en benämning i folkmun, även om det namnet kanske är mera korrekt i vetenskaplig bemärkelse då rasen från början är ett hopkok av vagnshästar och fullblod :D
 
Sv: Varför står det "svenska varmblodiga hästen" på passet?

En gang i tiden,en sa dar 30 ar sedan fanns det bara svenska varmblod, inga halvblod. Sen (och kvota mig inte) bestamde sig folk i hoga positioner for att andra namnet Svenskt Varmblod till Halvblod, for att det fanns ju ocksa svenska varmblod som var travhastar. Traditionellt var ju det svenska Varmblodet (de som tex var uppfodda pa Flyinge) en ridhast. I detta skall ocksa namnas att det finns Tyska Danska etc varmblod. I den gruppen finns ocksa de andra tyska raserna hannoverianer etc...

I alla fall, inte lange sen bestamde sig de som vet bast att NU skall vi kalla de hastar som har blivit kallade Halvblod, tja de blir svenska varmblod igen. Fast de hela tiden har varit detta. Om det ar ett SvVB av travtyp lagger man pa ett T pa slutet av betackningen for att skilja dessa at.

I USA tex, har svenska varmblod alltid kallats Swedish Warmblood, alltsa ingen andring. Tror det ar det samma over resten av varlden ocksa.

Sa numer finns det Kallblod (fjordingar,ardenner,nordsvensk) Varmblod (svenskt,danskt, etc+ de andra tyska raserna) samt ponny raser Och forstas Engelskt fullblood och Arabiskt Fullblod.

Sa din halvblodshast har varit ett svenskt varmblod hela tiden bara blivit kallad halvblod...

Ngnstans inom ryttarforbundet finns allt detta i battre beskrivning..

Som en sidonot. Nar armen fortfarande hade hastar var de alltid bruna varmblod och de flesta var fodda pa Flyinge (kanse ocksa annan station) samt de kallblod de anvande kom fran Vangen. De var da ocksa "markta" med kungens vapen (tre kronor) samt vilket regemente de horde till. Sen fick man visst inte marka hastar langre.....Och sen avvecklade militaren hastar..
 
Sv: Varför står det "svenska varmblodiga hästen" på passet?

Det var bara for ett par ar sedan som man bestamde att det skulle heta varmblod igen.
Kommer dock inte ihag anledningen (kanske for att det ar det korrekta namnat?).
 
Sv: Varför står det "svenska varmblodiga hästen" på passet?

"Halvblod" har alltid varit registrerade i ASVH, d v s Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen. Så det har alltid hetat svensk varmblodig häst, men i dagligt tal är det fortfarande halvblod.
 
Sv: Varför står det "svenska varmblodiga hästen" på passet?

Ja stammer, men man har borjat saga varmblods hast om halvblod igen, innan hete det i dagligt tal halvblod.
Grejen ar att jag kommer ihag det, for vi hade en diskussion med lararen om det (hastgymnasium for ett par ar sedan).
Men jag kommer inte ihag mer an sa. :p

Du har ju sakert ratt (jag brukar alltid lita pa det du sager sa fort det star nagonstans har pa buke) for du brukar ha ratt och jag vet att du vet vad du pratar om.
Men jag vet att jag har ett minne om det.
 
Sv: Varför står det "svenska varmblodiga hästen" på passet?

och innan de borjade kallas for halvblod, var de svenskt varmblod i dagligt tal .

men det var typ 25+ ar sedan... sa man att man hade ett halvblood trodde folk man pratade om korsning varmblod+ ngt annat......
varlden gar framat....
 
Sv: Varför står det "svenska varmblodiga hästen" på passet?

En gang i tiden,en sa dar 30 ar sedan fanns det bara svenska varmblod, inga halvblod. Sen (och kvota mig inte) bestamde sig folk i hoga positioner for att andra namnet Svenskt Varmblod till Halvblod,

Redan 1964, när jag började rida, sa man halvblod.
 
Sv: Varför står det "svenska varmblodiga hästen" på passet?

Det var bara for ett par ar sedan som man bestamde att det skulle heta varmblod igen.
Kommer dock inte ihag anledningen (kanske for att det ar det korrekta namnat?).

Anledningen till att rasen numera ska benämnas Svensk Varmblodig Ridhäst är att ordet halvblod har en annan betydelse i utlandet än i Sverige.
Utomlands betyder det att hästen har en fullblodsförälder.
Det engelska namnet på rasen har altid varit Swedish Warmblood
 
Sv: Varför står det "svenska varmblodiga hästen" på passet?

Ahaaaa jag tror jag förstår :D

Man kan ju bli lite orolig om man har betalat för ett halvblod o så står det varmblod i passet hehe För oss som inte visste att det faktiskt heter så. :laugh:

Tack tack
 
Sv: Varför står det "svenska varmblodiga hästen" på passet?

Det var bara for ett par ar sedan som man bestamde att det skulle heta varmblod igen.
Kommer dock inte ihag anledningen (kanske for att det ar det korrekta namnat?).

Man bestämde sig fär att slopa benämningen Halvblod helt för att det skulle passa in bättre internationellt,med tanke på att det är bara vi svenskar som kallar våra varmblod för halvblod.I alla andra rasföreningar kallas de för Warmblood.
 

Liknande trådar

Avel Läste att på 80- eller 90-talet fick Queen Elizabeth II ett svenskt varmblod(halvblod) som hette Gotland. Hittar inte den på blup.se men...
Svar
3
· Visningar
1 117
Senast: Rosett
·
  • Omröstning
Hästmänniskan 😟 Är det okej att kalla sin häst nånting annat än det uppfödaren namngett den? Min häst har ett kort, "ovanligt" namn i passet, efter...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
10 491
Senast: sweep
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 841
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 110
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp