Varför STRÖR en del så LITE??

milly

Trådstartare
Tycker att en del har så HIMLA LITE spån i boxarna, typ bara ett par cm vilket ju inte ger något mjukt underlag ALLS! Varken att stå på eller att ligga på. :(
Ströet är ju inte där BARA för att "suga upp kisset" liksom... det verkar ju dessa människor tro.
Hästen måste väl kunna LIGGA bekvämt och dessutom är det väl en belastning för deras ben att stå på hårt betonggolv halva dygnet?
Jag är alltid jättenoga med att strö en minst 10-15cm tjock bädd, tycker att det är viktigt!
Vad tycker ni??
 
Jag tror en del har lite strö pg av ren snålhet! tyvär!
Jag känner en del som har d så en del som har massor,men tycker d är tung mockat i d, jag har massa spån men min kille står ute då men han bara älskar att rulla sig när han kommer in :D så då har han massa spån i boxen att rulla sig i å stå på...

Varför andra har lite d vet jag inte, vet inte bättre,snålt i plånboken,svår att få tag på spån osv .
 
Vi strör inte med spån, men med ett tjockt lager halm så att de har mjukt att stå och ligga på, samt att rulla sig i vilket brukar vara mkt populärt när de kommer in efter en dag ute i regnvädret.
 
Ja, snåla människor med hästar... suck :(

Det konstiga är att dessa människor brukar vara så himla "noga" med sina hästar annars, håller på o skämmer bort dom på alla möjliga vis och sådär, men att de ska få LIGGA/stå bekvämt är inte viktigt... :confused:
 
Vi har ca 10-15 cm här hemma också, alldeles lagom: varken mer eller mindre.

Det är inte bra med för mycket, då hästens stråle inte får "jobba" och pumpa ut blod.
 
jag brukar vara noga med att det är tillräckligt med strö. men för några månader så hade vi knappt något strö alls. det gick inte att få tag på spån. sågverken hade slutat hyvla och det blev för dyrt att köpa färdigpacketerade. då fick man verkligen ransonera. :(
men nu har iaf sågverken börjat att hyvla igen så nu har hästarna en mjuk och skön bädd att stå och ligga på :)
 
FÖR DYRT???

Humm ja *harkel* d kostar att ha häst d måste man ju räkna med å att inte kunna köpa spån för att sågverket inte hyvlar d tycker jag låter vanskligt,men som sagt ditt val, jag tycker iallafall man ska ha så att man kan köpa några balar spån ifall man blir utan,jag skulle då inte vilja ligga på golvet bara för att jag inte hade råd att köpa tvättmedel...
 
Nu vet jag inte vad du har sett eller så och jag kan hålla med om att det finns folk som strör onödigt lite.

Men! Där jag jobbar har vi en liten hästapålle som är totalt hopplös, han grisar ner nåt in i norden och plattar till och skrapar runt något obegriplig på bara en natt. Så trots att man har 1,5 dm skapligt kompakt sågspån på kvällen så syns ändå golvet på morgonen och har man mer sågspån är det fruktansvärt att mocka, snudd på omöjligt och hans box tar i normala fall ändå dubbelt så lång tid som de övriga hästarna. Man skäms lite för om någon kommer in på morgonen ser det ju ut som om vi missköter boxen, men så är ju inte fallet.

Dock finns det ju också lustigt folk. Som strör aldeles för mycket, blir tillsagda att det är för mycket och får ett mått på ungefär hur mycket som är lagom. Och istället för att ta ungefär så mycket så tar de bara hälften av vad de blivit rekomenderade och boxen ser för j-lig ut. På något sätt verkar vissa människor inte kunna ordet lagom... tyvärr...
 
Du brukar väl inte tvätta sängen! :o

Nej skämt och sido. Har man inte råd så har man inte.
Har också kommit i situationer där vårt spån blivit STULIT från stallgården. Man räknar ju inte med att spån ska få ben och springa iväg.
D¨å fick vi ransonera bäst vi kunde för att det inte fanns några pengar kvar helt enkelt.

Man räknar och planerar om man har en låg budget. Och ibland kan det gå tokigt. Då får man lösa det bäst man kan.
 
Det finns en i mitt stall som har alldeles för mkt strö, det r inte heller bra.. I och försej så täcker hon ju bara över all skit och piss med ny halm och torv.. Men det finns också en som har pyttepytte lite torv.. Knapps så att kisset sugs upp. Själv har man lagom mkt torv.:)
 
Har en häst som snurrar runt i boxen, så det spelar ingen roll om det är mkt eller lite spån i boxen, det märks inte dagen efter.

Kram Favina :bump:
 
Jag tror att det där handlar om det fantastiska begreppet "lagom", som ju är högst personligt.

Jag tycker också att 10-15 cm är lagom, medan andra anser att 20-25 är lagom och ett fåtal tycker 5....

Lagom handlar väl dels om vad plånboken tycker är lagom, men också vilken kunskap man har och syftet. Jag visste faktiskt inte att det fanns någon som egentligen var dåligt med för mycket, men är uppfostrad att inte slösa med spånet så jag har nog inte haft de tendenserna iallfall.
 
Frågan är om det inte kan ha en del med snålhet att göra,
dessvärre. Många slösar gärna tusenlappar på dyra ridkläder
och hästutrustning, men det händer (som tur va ej i de stall
där jag håller till, till vardags) att man ser att folk har
lite strö till sina hästar.

Men jag tror ofta, många gånger men förstås inte jämt, att det är så att fina hästar (framför allt de) "får lida pin" en del pga. av puckade, egotrippade ägare.. som kan vara
väldigt duktiga och ha ryttare som lyckats knipa rosetter och plaketter på tävling men som inte tycks förstå hästens
välbefinnande vad beträffar regelb. utfodringsrutiner,
vettig hästhållning, utevistelse och andra "självklarheter".

Som häst hade jag nog själv defintivt velat varit någon
mullig skogsluffare med kanske en något klumpig ryttare,
en syntetsadel och nåt billigt träns på mig och fått varit
ute och blivit rejält omskött i stället för att få gått med den dyraste utrustningen och ha fått stått inne dagarna i
ända.. :crazy:
 
Jag "tar åt mig" eftersom jag är en sådan som strör med ganska lite spån, om man jämför med många andra i mitt förra stall. Jag har aldrig mätat, men jag antar att det blir ungefär 5cm.

Det har dock INGET med snålhet att göra, hästen skitar väl ner samma mängd spån oavsett om man har mycket eller lite i boxen?

Däremot ser jag till min hästs leder och hovar. Det är ansträngande för lederna att stå alltför mjukt på en begränsad yta.
Både hovar och leder mår bra av ett hårdare underlag!
Men man måste naturligtvis försöka hitta "lagom" för sin häst, det måste ju vara bekvämt att ligga också...

Som jag skrev i en annan tråd har jag upplevt det som att jag kan hålla spånet renare med en mindre mängd, vilket minskar ammoniakhalten avsevärt. Men man kan ju uppnå en sådan renhet även i tjocka bäddar också, även om det skulle kräva en mindre skog under en vinter...

Numera har jag hästen på lösdrift med en mjuk och skön halmbädd för när hon vill ligga ner, och mindre halm där hon kan stå upp och vila. Fungerar utmärkt!
 
Jag tillhör dom som strör med väldigt lite spån (utspritt blir det kanske 5-6 cm). Anledningen till detta är att min häst trampar runt skiten rätt så mycket men hon trampar inte runt spånet :confused:. Har jag lite spån så blir det enklare att mocka (tar bara 30 minuter och jo jag kan mocka fort). Dessutom har jag hört att det inte är bra för lederna att ha för mycket strö.
Min häst har stått på så här lite spån sen jag köpte henne för två år sedan. Hon har på den tiden inte fått några tecken till liggsår och har heller inte låtit bli att lägga sig ner (alltid spån i svansen och på ryggen på morgonen). Jag har bara sett betonggolvet en gång sen jag köpte hästen (före mockning, ser gicvetvis golvet när jag mockar :p).
För att se till att hon hela tiden har spån i mitten så lägger jag upp spånet tjockare där, så trampar hon ut den lilla kullen under natten.
Om någon kan tala om för mig VARFÖR jag ska ha tjockare med spån så kommer jag givetvis att ha det, men hitills har ingen lyckats :devil:.
 
Jag har lite spån i boxarna, särskilt i den ena där det bor en häst som vill ligga på betong. Hon skrapar undan spånet. Jag tar ut allt blött och lägger in ½ säck kutterspån varje dag. När det var kallt i vintras var det mer spån i boxarna.
 
Försöker alltid vara noga med att det är mycket strö i boxen. I våran stallhyra igår 1 spånbal/vecka. Vi får ta mer, men då faktureras det (52.- exkl moms). Så fort jag kommer till stallet och golvet syns igenom spånet när det är omockat lägger jag in nytt (för att det inte ska bli missförstånd; min tjej har en förmåga att knuffa upp spånet i kanterna av boxen när hon rullar sig. Därför kan det vara ett par tre dm spån i kanterna och ett par cm spå i mitten. MEn om jag har välfyllt m spån blir det kvar spån i mitten när hon rullar :D syns golvet åker det in nytt spån direkt). Det oavsett om det kostar mig extra. Jag har ju häst och då får jag stå med kostnaden.

Sen finns det de som fyller på alldeles för mycket oxå....ur hästarnas synvinkel. :D I förra veckan hade en tjej fyllt på med ny halm i en hästs box (han står på halm). Det var så otroligt mycket halm i boxen så hästen tvekade en lång stund innan han slutligen gick in i boxen. Den stackars hästen såg ut som om han funderade "hur ska jag få plats". Halmen gick upp till magen på honom (han är ~150 cm). :D Var bara tvungen att berätta....

//Alice
 
Jeg tiltrer det meste av emindy's synspunkter. Det er faktisk ikke bra for hesten å stå for mjukt! Det være seg inne på mycket spån eller ute i leriga hagar. Men det blir en liten balansegang, for visst bør den ha et mjukt og torrt ställe å ligge på en gang iblant. Imidlertid har en voksen frisk hest ikke særlig stort behov av å ligge ned heller, kanskje bare en time i døgnet faktisk. At den velger å ligge mer, kan bero på at den faktisk opplever ubehag i høver og ben på for mjukt underlag.
Selv har jeg mine hester på løsdrift/utegang. Utegangen består for tiden av tildels leriga hagar (tyvärr), dels mjuk skogsbotten og dels hårdpackad grus og takk og lov for det siste! De kan gå innendørs, og der har de dels ren betong fram til drikkevatten, og dels gummimattor med et ganske tunt lag med spån, ca. 3-4 cm. Det er veldig lett å holde rent med så lite spån. Og det er såklart billig, selvom det absolutt ikke er det jeg har tenkt på som avgjørende når jeg har valgt løsdrift!
 
Min häst springer också runt i boxen så att allt spån ligger längs väggarna. Inte mkt att göra åt.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 767
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 408
Senast: __sofia__
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 057
Senast: Efwa
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp