Varför STRÖR en del så LITE??

Bara en tanke till de som strör mycket. Hur gör ni på sommaren då? När hästarna går ute och bara har ett stenhårt underlag att ligga på, lider de då? Jag tror att det är att förmänskliga att tro att hästar behöver ett mjukt undelag att ligga på.
Jag anser att man inte behöver strö mer än att det håller sig någorlunda rent och hästen inte ligger direkt på betongen och får skav/sår eller dyligt.
 
Bara en tanke till de som strör mycket. Hur gör ni på sommaren då? När hästarna går ute och bara har ett stenhårt underlag att ligga på, lider de då? Jag tror att det är att förmänskliga att tro att hästar behöver ett mjukt undelag att ligga på.
Jag anser att man inte behöver strö mer än att det håller sig någorlunda rent och hästen inte ligger direkt på betongen och får skav/sår eller dyligt.

Men de ligger ju INTE på stenhård BETONG på sommaren ju! :confused: Och där kan de ju VÄLJA var de ska ligga.
Marken är betydligt bättre, även om det också kan vara mer eller mindre hårt...
 
Som häst hade jag nog själv defintivt velat varit någon
mullig skogsluffare med kanske en något klumpig ryttare,
en syntetsadel och nåt billigt träns på mig och fått varit
ute och blivit rejält omskött i stället för att få gått med den dyraste utrustningen och ha fått stått inne dagarna i
ända.. :crazy:

Låter som mig och min häst!! ;)
 
Jag tillhör dom som strör med väldigt lite spån (utspritt blir det kanske 5-6 cm). Anledningen till detta är att min häst trampar runt skiten rätt så mycket men hon trampar inte runt spånet :confused:.

Ni som har hästar som gör så kan ju givetvis inte hjälpa det, men då kan ju era hästar iaf välja att ligga på det mjuka ELLER att skrapa bort det o lägga sig på det hårda... :smirk: (som någon annans häst gjorde)
Och 5-6cm låter iaf någorlunda okej, men jag har sett folk som har bara typ 1-3cm utspritt så det inte ens täcker hela golvet... Känns som ingen idé ALLS att ha ens det... Varför inte låta hästen vara HELT utan istället?? :confused:Om man nu är så snål eller lat... :mad:(="lättare att mocka")

Jag brukar sträva efter att underlaget ska vara som en "gräsmatta" i hårdhet... Alltså en torrare gräsmatta, inte en genomsur det klart :crazy: . Det får man genom att ha blandat med blött och torrt(rent) spån i boxen. Underst har man ett lager blötare spån som ger en "gräsmatt-mjukhet" och överst ett någorlunda rent, torrt spån. Det kostar ungefär en spånbal var femte-sjätte dag, ca 5 balar i månaden = ca 250-300kr. Det MÅSTE man ha råd med om man har en häst!!! Annars är det väl lite billigare med HALM?
Det ska ju givetvis inte vara FÖR mjukt så hästen får gå som i "sjunkande lera", men inte heller stenhård betonggolv! :mad:

En del ÖVERDRIVER och har t ex halm upp till magen på hästen... Man får väl åtminstone försöka trampa ner det lite innan man tar in hästen i sånna fall! :confused:
 
Ni som har hästar som gör så kan ju givetvis inte hjälpa det, men då kan ju era hästar iaf välja att ligga på det mjuka ELLER att skrapa bort det o lägga sig på det hårda... :smirk: (som någon annans häst gjorde)
Hon har alltid spån i hela boxen. Jag skrev förut att jag sett golvet i boxen 1 gång på två år, detta var vid ett tillfälle då hon var väldigt stressad (stressen kom inte pga spånbrist :smirk:)

Jag brukar sträva efter att underlaget ska vara som en "gräsmatta" i hårdhet... Alltså en torrare gräsmatta, inte en genomsur det klart :crazy: . Det får man genom att ha blandat med blött och torrt(rent) spån i boxen. Underst har man ett lager blötare spån som ger en "gräsmatt-mjukhet" och överst ett någorlunda rent, torrt spån.
Det är ungefär så det känns i min hästs box också varför ska jag strö mer när jag med 5-6 cm når samma resultat som du med 15-20 cm :confused:
Det kostar ungefär en spånbal var femte-sjätte dag, ca 5 balar i månaden = ca 250-300kr.
Räknar inte i spånbalar (har löst spån) och jag lägger in en skottkärra alternativt en säck varannan till var tredje dag. Skulle jag ha 15-20 cm spån hos min häst skulle jag få slänga in två skotkärror med spån varje dag om jag ville hålla spånet så frächt som jag vill ha det. Och eftersom det inte behövs mer spån till min häst så voila :D kalla mig lat om du vill men jag umgås hellre med min häst lite längre än står och mockar i onödan ;).
Hur ser dom hästarna ut som du ser på så lite spån?? Har dom liggsår? Lägger dom sig ner? Om dom inte har sår och gärna ligger ner så mår dom nog inte dåligt av att ha lite spån.Bara för att du och jag vill ha en mjuk säng så är det inte säkert attt hästen trivs med det. Jag tror att diskutionen om att "du har för lite strö" är ytterligare ett sätt att förmänskliga hästen.
 
Jag måste nog få påstå att många ggr handlar det om okunskap och lathet.
Men sen finns det också hästar som kanske inte kan ha hur mkt som helst.Har ju stor skillnad mellan mina två t ex.
Mitt sto har ca 10-15 cm spån inne hos sig,ingen bädd.
Valacken har ca 20-25 cm torv/spån,som är nått försök till bädd,då han får liggsår,men också gräver runt och grisar en hel del. :crazy: Inte så lätt att få till det då.Skulle kunna ha dubbel mängd till honom,men inte skulle det göra nån skillnad.
 
jag brukar vara noga med att det är tillräckligt med strö. men för några månader så hade vi knappt något strö alls. det gick inte att få tag på spån. sågverken hade slutat hyvla och det blev för dyrt att köpa färdigpacketerade. då fick man verkligen ransonera. :(
men nu har iaf sågverken börjat att hyvla igen så nu har hästarna en mjuk och skön bädd att stå och ligga på :)

Har man häst så har man också ansvar... Finns det inget hyvelspån så får man väl lov att köpa färdigpackat! Det kostar att ha häst! :mad:

Mvh Huntress
 
De är ju sant att de inte ligger på betong på betet men en bädd på under 5 cm är nog lika hårt som underlaget i hagen på sommaren. Jag menar att många tycks tro att hästen måste ligga så mjukt, på 10-15cm bädd. En hage kan bli stenhård på sommaren och hästarna letar inte upp en mjuk plats då för att vila.
 
Men spånet var SLUT!
Det gick inte att få tag på spån under en period(om det va 1-2år sen?)
Några hade slutat tillverka och det gick inte att få tag på, det som fanns kostade multum.
Våra hästar fick gå på tidigare bete.
Vi hade beställt för tre månader sen men leverans tiden var 6 månader......
 
Hon har alltid spån i hela boxen. Jag skrev förut att jag sett golvet i boxen 1 gång på två år, detta var vid ett tillfälle då hon var väldigt stressad (stressen kom inte pga spånbrist :smirk:)

Det är ungefär så det känns i min hästs box också varför ska jag strö mer när jag med 5-6 cm når samma resultat som du med 15-20 cm :confused:

Räknar inte i spånbalar (har löst spån) och jag lägger in en skottkärra alternativt en säck varannan till var tredje dag. Skulle jag ha 15-20 cm spån hos min häst skulle jag få slänga in två skotkärror med spån varje dag om jag ville hålla spånet så frächt som jag vill ha det. Och eftersom det inte behövs mer spån till min häst så voila :D kalla mig lat om du vill men jag umgås hellre med min häst lite längre än står och mockar i onödan ;).
Hur ser dom hästarna ut som du ser på så lite spån?? Har dom liggsår? Lägger dom sig ner? Om dom inte har sår och gärna ligger ner så mår dom nog inte dåligt av att ha lite spån.Bara för att du och jag vill ha en mjuk säng så är det inte säkert attt hästen trivs med det. Jag tror att diskutionen om att "du har för lite strö" är ytterligare ett sätt att förmänskliga hästen.


[/quote]

Men snälla du, jag har ju inte anklagat DIG på något sätt, du måste ju ha missupfattat mig...
Jag skrev ju att 5-6cm var OKEJ även om JAG föredrar drygt 10cm (OBS! INTE 15-20cm som du skrev!!). Det jag blir förvånad över är de som bara lägger in 1-3cm och inte ens så att det räcker till hela boxen, typ. :eek:

Och efter att ha läst alla olika åsikter så har jag förstått bättre varför en del använder MINDRE strö, precis vad min åsikt var med inlägget... Ville veta VARFÖR.
Men de flesta här tror att jag anklagar de som lägger in 5-6cm (eller nåt liknande) och det var inte meningen.

Men jag tycker fortfarande att SNÅLHET eller LATHET inte är acceptabelt när det gäller strö/mockning!! I allafall inte så att man DÄRFÖR lägger in FÖR LITE strö.

(Men andra anser ju att "för lite" existerar inte eftersom det är NATURLIGT för hästen att ligga/stå på på STENHÅRD betonggolv... det kanske det är... De kanske inte bryr sig ett smack! Vad vet jag.)

Och då menar jag INTE att DU är snål eller lat utan någon/några andra som skrev något sådant här...

Det finns alltid en massa olika åsikter om vad som är bäst för våra hästar, that`s it.



;)
 
Ok då missuppfattade jag dig. Skönt att du ville veta varför man strör med lite strö och inte bara klaga på fenomenet. Många som strör lite gör det ju av någon speciell anledning. Sen finns det folk som strör lite av ren lättja eller för att det är dyrt med strö men då tycker jag man är helt fel ute.
 
Jag tror att många tror att det är lättare att hålla rent om man har lite spån men jag tycker det är helt tvärtom. Det är betydligt lättare att hålla rent om man har mycket spån (10-15cm).
Om hästen sprider ut allt tycker jag dte bästa är att göra en fomr av bädd första veckorna så att det packar sig. Boxen blir lite skigit i början men det lönar sig efter ett tag när bädden är där och man kan börja ta ut aallt skitigt igen.
 
Nu har inte jag spån utan halm men jag håller med ändå! Det är faktiskt mycket lättare att hålla rent om man har mer strö än mindre. Flera har skrivit att de inte tycker det spelar någon roll om de har mer spån men jag undrar om de verkligen har prövat?

I min utebox har vi någon slags permanentbädd. När jag la in den så la jag flera lager med halm, som jag trampade ihop osv för att det skulle bli ett stabilt lager. Över la jag lös halm (så det gick säkert till magen på pållen :D)

Efter ett tag hade han trampat till det rätt mycket och där han står och äter syntes underlaget eftersom han står och skrapar med frambenet då. Det blev oxå blött runt där det var tunt lager och jag blev tvungen att mocka ut mycket blött varje dag. Mot mitten av vintern bestämde jag mig för att varje dag se till att det var ett tjockt lager halm just där han gjorde hål och efter ett par veckor hade jag fått en HEL fin bädd, som var torr och luktfri överallt.

Efter det har jag bara behövt mocka ut bajset = stor skillnad på tidsåtgång på mockningen.

Nu är det dags att ta bort hela bädden, det ska bli väldigt intressant att se hur det ser ut underst. Jag sätter en peng på att det är torrt och brunnet.

Har man lite strö så har allt en tendens att bli blött och då måste man byta ut så gott som hela bädden varje dag.
 
Ok då missuppfattade jag dig. Skönt att du ville veta varför man strör med lite strö och inte bara klaga på fenomenet. Många som strör lite gör det ju av någon speciell anledning. Sen finns det folk som strör lite av ren lättja eller för att det är dyrt med strö men då tycker jag man är helt fel ute.

Skönt att vi kan komma överens! :)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 767
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 408
Senast: __sofia__
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 057
Senast: Efwa
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp