Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om det "bara" är balans och harmoni man vill uppnå, så tror jag absolut att detta kan nås bettlöst. Men (och det är väl här våra verkligheter skiljer sig?), däremot så tror jag att bettet behövs för att samla energin, sätta tryck i hästen och få till finliret med "trycket" (jag tänker mig den liksom som att man samlar den i en knuten näve och att man har kontrollen att släppa ut den precis de millimetrar och mellan de fingrar som man vill ).

Du får inte till balans om du inte kan sätta tryck i hästen, stämma av det och ur det lätta. Att rida på slak tygel och mena på hästen är från handen och därför i balans är inte den balans man uppnår och stävar efter som kommer av energi som stäms av och en bra kommunikation med bettet.
 
Kl
Känns det inte lite som att det börjat spåra nu ? Detta är dressyrforumet där alla utgår utifrån det att det är just denna gren och där tävlas det på bett och bedömningspunkter och kriterier är byggda på det .

Krig om bett vs bettlöst känns rätt malplacerade i just detta forum och handlar väl om mycket annat vad jag ser det.

Inte direkt norm att man går in i western eller distans eller Islands forumen och börjar härja att man minsann kan skola hästarna på annat sätt . Summa summarum så lite suck faktor .
 
Om det "bara" är balans och harmoni man vill uppnå, så tror jag absolut att detta kan nås bettlöst. Men däremot (och det är väl här våra verkligheter skiljer sig?) så tror jag att bettet behövs för att samla energin, sätta tryck i hästen och få till finliret med "trycket" (jag tänker mig det liksom som att man samlar den i en knuten näve och att man har kontrollen att släppa ut den precis de millimetrar och mellan de fingrar som man vill ).

Fast "trycket" (energin) ska ju finnas i hästens kropp, inte i tygeln oavsett vilket verktyg du använder. Försöker man samla energin i tygeln så är man ute på hal is och riskerar få spänningar istället. Då förlorar man den balans och harmoni i rörelsen som behövs för att hästen ska kunan använda sin kropp biomekaniskt riktigt.

Nej energin (trycket) ska hästen enligt mitt sätt att rida, lära sig att behärska själv i sin egen kropp, inte via tygeln. Tygeln anger ramen, aldrig rörelsen framåt/bakåt. Samling av energin sker då i hästen, både mentalt och kroppsligt, och det är övningarna och rörelserna som hjälper hästen att hitta formen och balansen mellan energi och avslappning, inte tygeln eller bettet/bettlösa.
 
Kl
Känns det inte lite som att det börjat spåra nu ? Detta är dressyrforumet där alla utgår utifrån det att det är just denna gren och där tävlas det på bett och bedömningspunkter och kriterier är byggda på det .

Krig om bett vs bettlöst känns rätt malplacerade i just detta forum och handlar väl om mycket annat vad jag ser det.

Inte direkt norm att man går in i western eller distans eller Islands forumen och börjar härja att man minsann kan skola hästarna på annat sätt . Summa summarum så lite suck faktor .
Fast var ser du kriget? En diskussion om det ena eller det andra är just bara en diskussion, och detta är väl ett diskussionsforum? Just nu diskuteras bettlös dressyr, varför skulle det vara malplacerat på dressyrforumet menar du? Bettlös dressyrtävling är ju faktiskt på tapeten nu, ute i vida världen i alla fall, så det är väl högst akutellt och intresant att diskutera olika synsätt kring det då? Och tycker inte du det är intressant så behöver du ju inte delta. Det är ju frivilligt så att säga.
 
Har inte läst på ett tag, men har visst skrivits lite här ;)
Okej, jag kan förstå att bettlöst inte tillåts eftersom att "hur väl hästen accepterar bettet" är en bedömningspunkt, det tänkte jag inte på. Men jo, jag tycker fortfarande att dressyrsporten borde utvecklas lite och att man borde tillåta bettlöst, alternativt ha speciella klasser för det. Fast jag ser inte hur det skulle vara någon skillnad på hur bra hästen kan arbeta med bett eller utan? Det är ju sin egen kropp den ska arbeta med och om den har bett eller inte borde ju inte ha med saken att göra. Visst kan det säkert ta längre tid att utbilda en häst på bettlöst, men jag tror helt klart att man kan få lika bra resultat. Men det är ju bara vad jag tror... Jag är ingen expert.

Det här med att man alltid måste ha träns med bett på hästen på tävlingsplatsen ur säkerhetsynpunkt tycker jag bara är löjligt.
 
Fast var ser du kriget? En diskussion om det ena eller det andra är just bara en diskussion, och detta är väl ett diskussionsforum? Just nu diskuteras bettlös dressyr, varför skulle det vara malplacerat på dressyrforumet menar du? Bettlös dressyrtävling är ju faktiskt på tapeten nu, ute i vida världen i alla fall, så det är väl högst akutellt och intresant att diskutera olika synsätt kring det då? Och tycker inte du det är intressant så behöver du ju inte delta. Det är ju frivilligt så att säga.
Det är ju helt tveklöst ett krig likväl inkl för din del närhelst du engagerar dig i just tävlingsdressyr ;) Frågan i sig är inget krig, men det blir lite märkligt att du pepprar med inlägg hur du rider och vad som är rätt och riktigt osv . Svar utifrån det leder till ngt om än civiliserat krig det ser du nog högts tydligt själv . Blir som sagt suck faktor på det hela . Lägger du lika mkt tid på andra grenar ?
 
Har inte läst på ett tag, men har visst skrivits lite här ;)
Okej, jag kan förstå att bettlöst inte tillåts eftersom att "hur väl hästen accepterar bettet" är en bedömningspunkt, det tänkte jag inte på. Men jo, jag tycker fortfarande att dressyrsporten borde utvecklas lite och att man borde tillåta bettlöst, alternativt ha speciella klasser för det. Fast jag ser inte hur det skulle vara någon skillnad på hur bra hästen kan arbeta med bett eller utan? Det är ju sin egen kropp den ska arbeta med och om den har bett eller inte borde ju inte ha med saken att göra. Visst kan det säkert ta längre tid att utbilda en häst på bettlöst, men jag tror helt klart att man kan få lika bra resultat. Men det är ju bara vad jag tror... Jag är ingen expert.

Det här med att man alltid måste ha träns med bett på hästen på tävlingsplatsen ur säkerhetsynpunkt tycker jag bara är löjligt.
Löjligt?
Jo det har skett dödsolyckor i publik. hingstar som börjat att slåss, lösa hingstar....Hästar som har sprungit till skogs o varit borta hela dagen. kunde LÄTT ha blivit ett trafikoffer.
 
Löjligt?
Jo det har skett dödsolyckor i publik. hingstar som börjat att slåss, lösa hingstar....Hästar som har sprungit till skogs o varit borta hela dagen. kunde LÄTT ha blivit ett trafikoffer.

Jag har svårt att se att detta skulle bero på att folk inte hade träns. Det har nog snarare med uppfostran att göra. Jag har bättre kontroll på min häst i grimma än i träns. Tyglarna är korta och lätta att tappa, grimskaftet är 3,5 meter långt och hästen kan ta ett skutt åt sidan om den blir rädd för något utan att jag tappar den.

På distanstävlingar får man ha hästarna i grimma, ja man får tillomed rida i grimma, och ändå händer det inte sådana saker så vitt jag vet iaf. Och även en dressyrhäst måste väl kunna lära sig att uppföra sig i grimma kan jag tycka.
 
På travet så leder man alla hästar i grimma jämt, oavsett om det är hingst, bråkig eller vad som och det händer väldigt sällan olyckor fastän det är hästar i topptrim som ofta har nerverna lite utanpå. Och det är en hel del folk som har halvtaskig erfarenhet av hästar som leder dom med. Men då upplever jag att travarna oftast är betydligt bättre uppfostrade och beter sig bättre än många ridhästar. Men det jag tror är den absolut största skillnaden säkerhetsmässigt är att på travet gör man iordning ALLA hästar i stall uppbundna, medan man i ridsporten på låg nivå håller till lös utanför transporten. Och jag blir nervös av att se morsor som har noll koll börja ta av grimman och hänga den runt halsen för att tränsa en häst som steppar omkring och är mer i luften än på backen och beter sig illa. Så jag är mer än nöjd att det är tränskrav på ridhästarna så man slipper detta byta grimma till träns på hästarna lösa huller om buller ute på en parkering.

Så jag tror inte största problemet är att leda runt i grimma, utan att hålla på ta av grimman för att tränsa. Under det momentet har man väldigt lite att säga till om om hästen börjar trilskas. Speciellt om det är en oerfaren morsa som ska hjälpa till..
 
Jag hade ju helst inte varit på en parkering där tio hästar rymmer från sina ägare vid tränsning för att springa runt o showa.

Många har inte sån koll på sina hästar som man skulle önska, då får man reglera i reglementet för att kunna uppehålla ok säkerhetsnivå för alla. Att jag som känner min häst o mina egna kunskapsgränser kan hantera min häst i grimma betyder ju inte automatiskt att de som parkerat brevid mig kan

För att hålla mig till ämnet i tråden också - jag har inte sett någon än som ridit sin häst enbart på bettlöst länge och/eller sedan inridning som har ens nästan lika bra ridbarhet i sina hästar som andra hobbyryttare som rider på bett.

Sen har vi massor utrustningskrav idag som man får förhålla sig till, alltifrån "oviktigt" som loggor till sådant som kanha inverkan på hästarna, bett, benskydd o hjälptyglar. Ska man tävla på riktogt får man följa de reglerna. Vill man bli bedömd med annan utrustning än den godkända finns många pay and rides rumtom i landet med lättare och/eller mer flytande regler. Jag har svårt att tro att man kan hävda sig i riktiga dressyrklasser ändå, med bettlöst. Men vem vet, kanske kommer såna klasser också i framtiden
 
Fast "trycket" (energin) ska ju finnas i hästens kropp, inte i tygeln oavsett vilket verktyg du använder. Försöker man samla energin i tygeln så är man ute på hal is och riskerar få spänningar istället. Då förlorar man den balans och harmoni i rörelsen som behövs för att hästen ska kunan använda sin kropp biomekaniskt riktigt.

Nej energin (trycket) ska hästen enligt mitt sätt att rida, lära sig att behärska själv i sin egen kropp, inte via tygeln. Tygeln anger ramen, aldrig rörelsen framåt/bakåt. Samling av energin sker då i hästen, både mentalt och kroppsligt, och det är övningarna och rörelserna som hjälper hästen att hitta formen och balansen mellan energi och avslappning, inte tygeln eller bettet/bettlösa.

Du förstår inte ens vad D. skriver och det är därför med din förklaring de som enbart rider på bettlöst inte kommer någon vart-man sätter inte trycket med tygeln eller samlar energin I tygeln som du menar, gör man det så tappar man bakbenen.
Och jag tror inte ens du förstår vilket tryck det är fråga om framåt,, det trycket, den energin måste man stämma av, när man gör det får man en "sättning" i bakdelen utan att förlora energin och i det lättar man, ingen balans ska hållas kvar i tygeln- då blir hästen mer självbärig och kommer ifrån den låga framtunga, mer lufsiga trampet.
 
Fast jag ser inte hur det skulle vara någon skillnad på hur bra hästen kan arbeta med bett eller utan? Det är ju sin egen kropp den ska arbeta med och om den har bett eller inte borde ju inte ha med saken att göra. Visst kan det säkert ta längre tid att utbilda en häst på bettlöst, men jag tror helt klart att man kan få lika bra resultat. Men det är ju bara vad jag tror... Jag är ingen expert.

Bara för att det är med en bra skolad häst bettet som man kommunicerar med hästens bakdel med och får den att vinkla sig mer- ingen har ännu visat att en häst har gått att utbilda till samling och bärighet via kommunikation med en nos, hästen ska sluta om bettet, ta tag i det och vara i det lyhörd mot ryttarens hand vilket ger möjlighet till ett signalsystem som inte syns- de som rider med grimma- inget fel i det, får en långsammare kommunikation vilket gör att bakdelen inte engageras .
 
Fast "trycket" (energin) ska ju finnas i hästens kropp, inte i tygeln oavsett vilket verktyg du använder. Försöker man samla energin i tygeln så är man ute på hal is och riskerar få spänningar istället. Då förlorar man den balans och harmoni i rörelsen som behövs för att hästen ska kunan använda sin kropp biomekaniskt riktigt.

Nej energin (trycket) ska hästen enligt mitt sätt att rida, lära sig att behärska själv i sin egen kropp, inte via tygeln. Tygeln anger ramen, aldrig rörelsen framåt/bakåt. Samling av energin sker då i hästen, både mentalt och kroppsligt, och det är övningarna och rörelserna som hjälper hästen att hitta formen och balansen mellan energi och avslappning, inte tygeln eller bettet/bettlösa.

Jag har aldrig skrivit/menat annat än att energin ska finnas i hästens kropp. Jag tänker därför inte argumentera emot att energin inte ska samlas i tyglarna (hur man nu gör det?). Ditt argument om att man förlorar balans och harmoni faller därmed också i och med att det byggde på en felaktig uppfattning av mitt inlägg.

Kommunikationen genom tygeln och bettet har inget med tvång eller råstyrka att göra (vilket jag tycker att du antyder mellan raderna, men jag kan ju ha fel?), inte mer än med bettlösa alternativ. Däremot kan jag genom verktyget bettet, få till en tydligare, snabbare och klarare kommunikation till hästen, vilken behövs för att få hästen att använda sin kropp på det sätt och enligt de mål och kriterier som finns inom dressyrsporten.
 
Du får inte till balans om du inte kan sätta tryck i hästen, stämma av det och ur det lätta. Att rida på slak tygel och mena på hästen är från handen och därför i balans är inte den balans man uppnår och stävar efter som kommer av energi som stäms av och en bra kommunikation med bettet.

Jag säger inte emot dig i sak. Men däremot så ser jag nog att man kan få en häst att röra sig avspänt och jämnt med lite "lätt och lagom tonus" i alla gångarter, även bettlöst. Däremot, vilket var min poäng, blir det betydligt svårare, när man kommer till att sätta mer tryck i hästen, för mer samling och schwung.
 
Jag har bättre kontroll på min häst i grimma än i träns.

Det är ju toppen. Dock är inte du och din häst representativa för en hel grupp tävlingsryttare.

Jag tycker nog ändå att kravet på träns utanför transporten är bra just för att slippa ev lösa hästar i det moment hästen ska tränsas. Det hände ibland förr innan kravet kom, vill jag minnas. Det är säkrare att tränsa hästen inne i transporten än utanför. Inte alla hästar är beter sig likadant borta som hemma heller, det blir ofta ett visst stressmoment av olika orsaker.

Sedan tycker inte jag att man har koll alls med bara grimma och grimskaft om något händer. Däremot grimma plus grimskaft och kedja under hakan. Vi använder det här när vi är ute och går med hästarna eftersom samtliga vägar vi måste ut på är mer eller mindre trafikerade och då får absolut inget gå fel. Hemma på gården används dock endast grimma och grimskaft.
 
Jag säger inte emot dig i sak. Men däremot så ser jag nog att man kan få en häst att röra sig avspänt och jämnt med lite "lätt och lagom tonus" i alla gångarter, även bettlöst. Däremot, vilket var min poäng, blir det betydligt svårare, när man kommer till att sätta mer tryck i hästen, för mer samling och schwung.

Precis! Och det tycker jag man ser på de filmer som lagts ut med GP-ekipage som rider med bettlöst. Det ser väldigt trevligt ut, men det där lilla sista saknas. Den samling de får till med träns/kandar finns inte riktigt där med bettlöst.
 
N
Det är ju toppen. Dock är inte du och din häst representativa för en hel grupp tävlingsryttare.

Jag tycker nog ändå att kravet på träns utanför transporten är bra just för att slippa ev lösa hästar i det moment hästen ska tränsas. Det hände ibland förr innan kravet kom, vill jag minnas. Det är säkrare att tränsa hästen inne i transporten än utanför. Inte alla hästar är beter sig likadant borta som hemma heller, det blir ofta ett visst stressmoment av olika orsaker.

Sedan tycker inte jag att man har koll alls med bara grimma och grimskaft om något händer. Däremot grimma plus grimskaft och kedja under hakan. Vi använder det här när vi är ute och går med hästarna eftersom samtliga vägar vi måste ut på är mer eller mindre trafikerade och då får absolut inget gå fel. Hemma på gården används dock endast grimma och grimskaft.

Som westernryttare är det här med tränstvång rätt märkligt. Vi har våra hästar i grimma på tävlingsplatsen, oavsett om det är hingst, sto, travare, shettis, unghäst, quarter, skäck eller valack. Har under alla mina år aldrig varit med om att det hänt något.
Vi har dessutom grenar där i allesammans rider samtidigt i alla gångarter på banan. Dessutom händer det att det är bettkontroll inne på banan. Då får man vackert dra av tränset, hålla fram bettet och sätta dit tränset igen. Heller aldrig sett några olyckor där.
Bettlöst är inget konstigt för oss. Bosal är ett väl etablerat alternativ till bett och det går alldeles utmärkt att samla hästarna med det.

Oj vad OT vi har hamnat nu :p

På låg nivå kan jag inte se varför man inte skulle kunna ge dispens från bett. Speciellt om hästen har problem med munnen (någon skrev om tumör t ex).
 
Men inte 17 måste de rida i grimma bara för att det är bettlöst? Det finns ju mängder med bettlösa alternativ som inte är grimma.
(sen kan man ju ta diskussionen om man ens borde vara på en tävling om man inte kan leda sin häst på ett säkert sätt i grimma och i nästa andetag påminnas om hur många jag sett som tappat sina hästar när hästarna haft bett i munnen).

Om man nu ska tävla på bettlöst får man väl anta att den "betslingen" måste vara den som gäller på tävlingsplatsen- inte att det automatisk innebär grimma som sen byts till det bettlösa alternativet vid ridning??

/Lavinia

Det finns redan- som jag skrev förut- förberett i TR att göra en sådan indelning, så den biten är inga problem- problemet ligger däri att kan inte folk som anser sig klara av sin häst i grimma på en tävlingsplats inte göra det så anses de inte klara av att sitta på sin häst med en grimma och klara av hästen i den.
Säkerheten är viktig och idag uppfyller inte grimekipage den biten.
 
Men inte 17 måste de rida i grimma bara för att det är bettlöst? Det finns ju mängder med bettlösa alternativ som inte är grimma.


Det var ett slarvigt ordval för att slippa en lång harang om att det finns bettlösa skarpa alternativ, jag menar helt enkelt ridning med grimliknande uppbyggnad , alltså inte bettlöst med hävstång och annan skarp utrustning över nosen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 413
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 542
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 182
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hudvårdstråden 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp