Bukefalos 28 år!

Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Nominous Jag tror vi är överens i sakfrågan. Jag försökte bara förklara att "det funkar för de kan göra så" inte är en bra anledning. Det är olika grenar och jag förstår inte varför de måste jämföras jämt.

Ang proffsen så har det varit lite kalabalik på hoppsidan rätt nyligen. Lösa hingstar är inte roligt.
 
Nej så är det ju inte, det pågår en debatt om möjligheten att ändra på reglerna så det blir valfritt att rida med bett eller bettlös och det är ju även bettridande tävlingsdressyrryttare som driver den frågan, ryttare som inte egentligen har några problem att följa reglerna. Det borde inte så principfast handla om just bettet, utan om samspelet mellan ryttare och häst som självklart kan ske med ett bett men också med ett bettlöst. En förändring av dom här reglerna skulle sätta många fördomar och mycket okunskap ur spel.

Sen är det ju inte just bettet som förbereder hästen för stången, stång och tränsbett är det större skillnad mellan än bett och bettlöst, utan det det egentligen handlar om är att samspelet mellan ryttare och häst ska leda fram till att man inte behöver guida hästen i sidled längre, att man kommer närmare enhandsfattning och händerna/tyglarna kan hållas mer ihop. Ledande och indirekta tygeltag blir mindre och mindre nödvändiga då. Det är DET övergången till stång handlar om och det är därför man rider med dubbla tyglar en period. Dubbla tyglar kan också vara ett bettlöst ihop med stång. Det man behöver för att förbereda hästen för stången är bara ett verktyg som fungerar med tydliga signaler i sidled, märkvärdigare än så är det inte.

Pågår det verkligen en debatt? jag tycker den är väldigt tyst isåfall.
Däremot får man from 2015 rida på endast träns hela vägen om man vill.

Jag förstår inte varför det är så viktigt att lära sig rida utan träns, de flesta har fullt upp med att rida med träns.
 
Har man provat att rida bettlöst vet man att
1, det är skitsvårt att få tränset att sitta bra med bettlöst,det halkar mest runt och gärna in i hästens öga
2 att rida hästen i balans och form är svårt när du inte har nån kontakt fram
3 att en häst som inte går i balans och form går sönder

När man rider med bett förstår man att
1 hästen inte har obehag av bettet, det är därför den suger tag i det och följer det.
en häst med obehag backar av.
 
och @Fiador
Det är knappast något motstånd mot att rida utan bett i sig, det är väl ändå upp till var och en vad man tycker passar bäst och vad man vill uppnå med sin ridning och sin häst.

Men, detta är ett dressyrforumet och dressyr diskuteras baserat på tävling. Och jag undrar varför just tävlingsmomentet är så oerhört viktigt att man behöver hävda sin rätt att rida med annan utrustning än det tävlingsreglementet och bedömningsgrunderna är baserade på? Är verkligen själva tävlingsmomentet så viktigt? Måste man till varje pris tävla för att finna någon mening i att träna? Eller skulle man kunna ha vilken utrustning man vill och njuta av dem framsteg man gör på träning? Att njuta av den där perfekt utförda halvhalten? De halva stegen i perfekt balans? Den mjuka balanserade galoppfattningen?

Sedan kan man undra varför det verkligen är så skamligt att ha bett i munnen på sin häst? Är det verkligen så illa att man vill ha hög säkerhet på tävlingsplatserna?

Nej det är nog ingen som anser att säkerhetstänk i sig är skamligt, det som man förundras över är väl i så fall att man anser att bettet är en säkerhetsfråga, i synnerhet på dressyrtävling där man i andra änden pratar om hur mjuk och fin och samspelt kommunikationen med ett bettet ska vara. Det blir lite motsägelsefullt. Sen är det ju bara att åka runt på tävlingar där det inte finns något bett-tvång vid urlastning/hantering av häst på tävlingsplatsen, och studera hur det faktiskt kan fungera utan säkerhetsproblem trots att hästarna hanteras i grimma och dessutom rids/tävlas i bettlöst.
 
Har man provat att rida bettlöst vet man att
1, det är skitsvårt att få tränset att sitta bra med bettlöst,det halkar mest runt och gärna in i hästens öga
2 att rida hästen i balans och form är svårt när du inte har nån kontakt fram
3 att en häst som inte går i balans och form går sönder

När man rider med bett förstår man att
1 hästen inte har obehag av bettet, det är därför den suger tag i det och följer det.
en häst med obehag backar av.

1. Om det halkar runt så är det antingen väldigt illa anpassat eller så rider du/man med allt för mycket kraft/tryck i tyglarna. För det halkar ju inte runt av sig själv, en hand har förmodligen dragit det på sniskan.
2. Kontakt fram har du ju även i det bettlösa.
3. Och eftersom hästen är självbärig så är den i balans och form och går inte sönder mer än bettridna hästar.
 
Det du beskriver är det vi ser på videos från Gpryttare som dessförinnan utbildat sina hästar på bett. Hitills har ingen visat en häst utbildad på endast bettlöst som rids som du beskrivs.
 
Nej det är nog ingen som anser att säkerhetstänk i sig är skamligt, det som man förundras över är väl i så fall att man anser att bettet är en säkerhetsfråga, i synnerhet på dressyrtävling där man i andra änden pratar om hur mjuk och fin och samspelt kommunikationen med ett bettet ska vara. Det blir lite motsägelsefullt. Sen är det ju bara att åka runt på tävlingar där det inte finns något bett-tvång vid urlastning/hantering av häst på tävlingsplatsen, och studera hur det faktiskt kan fungera utan säkerhetsproblem trots att hästarna hanteras i grimma och dessutom rids/tävlas i bettlöst.

Det har redan skrivits flera gånger i tråden, det handlar inte egentligen om hantering på tävlingsplatsen utan momentet när grimman skall bytas till träns.
 
Jag tror inte utövarna är speciellt mkt emot bettlöst, däremot de officiella. Dom förfasas redan över så dålig ridning i de lägre klasserna där inga grunder är befästa att dom absolut inte vill se mer av den varan. Det är ju inte så att dressyrdomare tjänar storkovan och blir det för dålig kvalité på startfälten kommer ingen vilja döma längre. En av tävlingsdressyrens grundstenar är att hästen ska acceptera bettet med allt vad det innebär, gör den inte det så välj en annan gren, svårare än så är det inte.

Förstår inte att det sticker folk så i ögonen att det finns regler att förhålla sig till när det gäller tävlingar.
 
Nej det är nog ingen som anser att säkerhetstänk i sig är skamligt, det som man förundras över är väl i så fall att man anser att bettet är en säkerhetsfråga, i synnerhet på dressyrtävling där man i andra änden pratar om hur mjuk och fin och samspelt kommunikationen med ett bettet ska vara. Det blir lite motsägelsefullt. Sen är det ju bara att åka runt på tävlingar där det inte finns något bett-tvång vid urlastning/hantering av häst på tävlingsplatsen, och studera hur det faktiskt kan fungera utan säkerhetsproblem trots att hästarna hanteras i grimma och dessutom rids/tävlas i bettlöst.

Säkerhetstänket gäller den bit som omfattar tränsning av hästen. Det görs säkrast inne i trailern. Eller inne i en box om man kunnat hyra en sådan. INTE lös utanför trailern bland en massa andra mer eller mindre uppfostrade hästar med mer eller mindre nervösa/rutinerade människor omkring sig. Tycker du det är konstigt?

För mig är det obegripligt hur man ens kan ifrågasätta möjligheten att skapa bättre säkerhet.
 
För mig handlar det om att få bekräftelse på att vi är på rätt väg. Jag vill kunna mäta att vi blir bättre. Plus såklart att jag tycker det är kul att tävla tillsammans med min häst för att se att vårt samarbete fungerar även på bortaplan.

Jag kräver inte min rätt att rida bettlöst, jag tycker det är synd att det krävs en järnbit i munnen för att få vara med, speciellt som vissa hästar pga skador inte kan gå med bett. Jag tycker det är tråkigt att ställas utanför det jag tycker är roligt för att min häst visade sig ha en skada i munnen och jag kan inte tänka mig att sälja min häst och bästa vän för att JAG ska kunna få tävla enligt de regler som finns idag.

/Lavinia

Varför måste man så envist kräva sin rätt att tävla i dressyr när man inte vill göra det enligt gällande regler?
 
För mig handlar det om att få bekräftelse på att vi är på rätt väg. Jag vill kunna mäta att vi blir bättre. Plus såklart att jag tycker det är kul att tävla tillsammans med min häst för att se att vårt samarbete fungerar även på bortaplan.

Jag kräver inte min rätt att rida bettlöst, jag tycker det är synd att det krävs en järnbit i munnen för att få vara med, speciellt som vissa hästar pga skador inte kan gå med bett. Jag tycker det är tråkigt att ställas utanför det jag tycker är roligt för att min häst visade sig ha en skada i munnen och jag kan inte tänka mig att sälja min häst och bästa vän för att JAG ska kunna få tävla enligt de regler som finns idag.

/Lavinia

Man kan rida programridningar och uppnå exakt samma sak. Men är det just tävlingsmomentet som är det intressanta får man helt enkelt hålla sig till reglementet.
 
Säkerhetstänket gäller den bit som omfattar tränsning av hästen. Det görs säkrast inne i trailern. Eller inne i en box om man kunnat hyra en sådan. INTE lös utanför trailern bland en massa andra mer eller mindre uppfostrade hästar med mer eller mindre nervösa/rutinerade människor omkring sig. Tycker du det är konstigt?

För mig är det obegripligt hur man ens kan ifrågasätta möjligheten att skapa bättre säkerhet.
Det fungerar ju i andra discipliner utan säkerhetsproblem. Det handlar väl mer om att folk lär sig hantera sin hästar så att dom inte kommer lös. Det är den säkraste säkerhetsåtgärden.
 
Man kan rida programridningar och uppnå exakt samma sak. Men är det just tävlingsmomentet som är det intressanta får man helt enkelt hålla sig till reglementet.
Eller så påverkar man, tex genom såna här diskussioner, så att reglerna ändras. Så fungerar det ju i övrigt ute i världen, lagar och regler skrivs om hela tiden, eller tolkas om, allteftersom man samhället förändras och synen på rätt och fel och normer förändras så måste också regler och lagar ändras. Annars skulle det inte bli någon utveckling, och ingen rättvisa heller.
 
Som sagt, jag tävlar inte eftersom min häst inte funkar på bett.
Men jag förstår inte varför den biten är så jobbig?
Man kan ju fortfarande träna och utveckla sig och lära sig nytt.
Jag ser det som att det bidde ingen tävling på denna hästen men jag lär mig iaf nåt som jag sen kan ha till gagn på nästa häst som förhoppningsvis går att tävla.
 
Eller så påverkar man, tex genom såna här diskussioner, så att reglerna ändras. Så fungerar det ju i övrigt ute i världen, lagar och regler skrivs om hela tiden, eller tolkas om, allteftersom man samhället förändras och synen på rätt och fel och normer förändras så måste också regler och lagar ändras. Annars skulle det inte bli någon utveckling, och ingen rättvisa heller.

Nej genom sådana här diskussioner påverkas ingenting.. det ger bara mer bränsle åt att aldrig tillåta bettlöst.

Som sagt, man fick komma med förslag till nästa års TR , det röstades ner och Nya TR kommer igen 1 januari 2017
 
Det fungerar ju i andra discipliner utan säkerhetsproblem. Det handlar väl mer om att folk lär sig hantera sin hästar så att dom inte kommer lös. Det är den säkraste säkerhetsåtgärden.

Angående säkerhetsproblemet med grimma/träns. Det är ju egentligen en helt annan fråga. Om det skulle stå som idag- att man inte får ha grimma på tävlingsplatsen- så får ju folk fortfarande klä på hästarna det bettlösa alternativet i transporten. Det har ju inte med själva ridningen att göra. Dessutom ger ju ofta bettet en falsk känsla av säkerhet. Kommer aldig glömma när min tränare försvann ut på en åker efter sin häst- med ett mycket skarpt bett i munnen. Där var såklart prioritet på att hästen skulle ridas, inte vara uppfostrad från marken.

Och angående programridningar så döms de fortfarande enligt samma saker- dvs de kräver ett bett för att få en vettig bedömning, i allafall de jag sett (många får man inte ens rida bettlöst på) så nej, det är inte bara att rida lite programridning.

Jag håller med vem det nu var som tyckte att låt bettlösa tävla, går det så dåligt eftersom hästarna är så oridna märks det väl och folk får ge sig och rida med bett- inte för att jag tror det spelar nån roll. Antingen kan man rida- med eller utan bett, eller så kan man inte, men då får man iaf möjligheten att få lära sig det eftersom någon kan uppmärksamma det åt en.

/Lavinia
 
Och angående programridningar så döms de fortfarande enligt samma saker- dvs de kräver ett bett för att få en vettig bedömning, i allafall de jag sett (många får man inte ens rida bettlöst på) så nej, det är inte bara att rida lite programridning.

Jag håller med vem det nu var som tyckte att låt bettlösa tävla, går det så dåligt eftersom hästarna är så oridna märks det väl och folk får ge sig och rida med bett- inte för att jag tror det spelar nån roll. Antingen kan man rida- med eller utan bett, eller så kan man inte, men då får man iaf möjligheten att få lära sig det eftersom någon kan uppmärksamma det åt en.

/Lavinia

Klart du kan rida programridningar utan bett, det har jag sett flertalet som gjort.
Det kommer krävas ett bett för att få en vettig bedömning på tävling oxå så varför vill du inte rida programridning när du vill tävla?

Det verkar mer som det är tävlingsmomentet du vill åt och inte bedömningen i sig.
 
Antingen kan man rida- med eller utan bett, eller så kan man inte, men då får man iaf möjligheten att få lära sig det eftersom någon kan uppmärksamma det åt en.

/Lavinia

Ärligt talat? Tycker du att det är på tävling man ska bli uppmärksammad på det? Förhoppningsvis har man en tränare man rider för innan man ger sig ut på tävling.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 039
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 589
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 637
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 248
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp