Varför vill inte män vara föräldralediga/ vabb/ gå ner i arbetstid etc?

Varför skaffar en sån man barn kan man ju också fråga sig.
För att någon annan tar hand om det såklart!

Dessutom är kvinnor fostrade att vilja ha en man så mycket och barn så mycket att om de inte hittar någon som funkar så tar de en som inte gör det.

Om kvinnor är singel så frågar ju vartenda morbror och hans tant varför.

(Har till och med råkat ut för det själv, en väninna tyckte jag skulle bli ihop med en kille för att han ville ha mig och jag ville ha pojkvän. Här är en, ta den och håll klaffen liksom :D. Trött på gnäll kanske iofs. Du vill ju ha häst! där är en, du kan väl ta den, håll till godo.)

(Det är ju bara en förlängning av det där problemet jag läst om i artiklar i hm pressen. Att det verkar som att vissa tonårsflickor skaffar pojkvän och ligger med honom för att han älskar henne och för att man ska, inte för att hon älskar honom och för att hon har lust =en enligt dessa artiklar gissad orsak till vestibulit om jag fattat rätt.)
 
Nej jag tror inte det är biologiskt. En kvinna har enligt samhället två alternativ,
1. Barn, ta hand om det
2. inte barn

Antingen skaffar hon barn och hänger med barnet oavsett hur tråkigt eller litet det är, eller så skaffar hon inte barn. (rent generellt sett, finns såklart undantag) Så normalkvinnan skaffar bara barn om hon är beredd att ta hand om det också.

Män har faktiskt fler val enligt samhället och ett milt tryck om vilket han ska göra. I rangordning.
1. Skaffa barn, ledig 3 månader (eller ej) och låt någon annan ta huvudansvaret, hjälp till, (högst tryck)
2. Skaffa inte barn
3. Skaffa barn och stick (märkligt accepterat) 3 1/2 skaffa en annan fru och skaffa barn med henne och låt henne ta huvudansvaret för delade barn och skit i de tidigare om hon inte förbarmar sig och tar hand om dem också, varannan vecka.
4. Skaffa barn, bli avskild för att du inte tar hand om det och ta delat ansvar=varannan vecka.
5. Skaffa barn och ta ut halva ledigheten och bli förälder. (det nya valet, som att slänga sig ut i ett icke kartlagt land. Dock där medmännen inte ser en som modig.)

Så när normalmannen tänker att han ska ha barn så faller nog inte -och ta hand om det, in som en naturlig del alla gånger. Utan han tänker i vissa fall (omedvetet/medvetet) -och låta någon annan ta hand om det...

Ok lite bitterironiskt kanske :p
(undrans om min gissning funkar statistiskt eller om ordningen blir annan då)

Nej, jag var lite ironisk angående biologin, trodde det framgick. Jag menar att könsroller och föräldraroller är socialt konstruerade, men det är ju trist att så få män orkar med att bryta mot de där normerna att det nästan verkar sitta i penisen, liksom...
 
Vi fick se på film under vår försäkringsinformationskurs genom facket. Handlade om en man och en kvinna och deras tankar kring pension. Hon berättar att hon varit sjukskriven för utbrändhet samt föräldraledig och att det såklart påverkar hennes pension. Mannen berättar att han såklart också varit föräldraledig, han har tre söner och tagit ut 6 veckor varje gång. :down:

Vi matas med det överallt.
 
Nej, jag var lite ironisk angående biologin, trodde det framgick. Jag menar att könsroller och föräldraroller är socialt konstruerade, men det är ju trist att så få män orkar med att bryta mot de där normerna att det nästan verkar sitta i penisen, liksom...
Ah, sorry, det är ju så många som tycker sådär på riktigt att man knappt vet vad som är vad.
 
Varför skaffar en sån man barn kan man ju också fråga sig.

Det där känns så svårt! För att som kvinna inte hamna med en sådan man, måste man ju se till att prata med partnern så att hen (eller oftast han, då) är på samma spår angående föräldraansvar. Men då har man åter igen tagit huvudansvaret för något som båda borde ta lika stort ansvar för. Så även om jag håller med till 100% om att det är mannens ansvar att fundera på sin föräldraroll i förväg, verkar ju få göra det. Och då får man som kvinna kliva in om man inte vill hamna i en tråkig sits.

Rörigt formulerat pga astrött i huvudet, hoppas det går att förstå vad jag menar.
 
Vi fick se på film under vår försäkringsinformationskurs genom facket. Handlade om en man och en kvinna och deras tankar kring pension. Hon berättar att hon varit sjukskriven för utbrändhet samt föräldraledig och att det såklart påverkar hennes pension. Mannen berättar att han såklart också varit föräldraledig, han har tre söner och tagit ut 6 veckor varje gång. :down:

Vi matas med det överallt.
Satte han av något pensionssparande åt henne?
 
(Det är ju bara en förlängning av det där problemet jag läst om i artiklar i hm pressen. Att det verkar som att vissa tonårsflickor skaffar pojkvän och ligger med honom för att han älskar henne och för att man ska, inte för att hon älskar honom och för att hon har lust =en enligt dessa artiklar gissad orsak till vestibulit om jag fattat rätt.)

Vad är hm pressen? Var kan jag läsa om detta? Intressant!
 
Det där känns så svårt! För att som kvinna inte hamna med en sådan man, måste man ju se till att prata med partnern så att hen (eller oftast han, då) är på samma spår angående föräldraansvar. Men då har man åter igen tagit huvudansvaret för något som båda borde ta lika stort ansvar för. Så även om jag håller med till 100% om att det borde vara mannens ansvar att fundera på sin föräldraroll i förväg, verkar ju få göra det. Och då får man som kvinna kliva in om man inte vill hamna i en tråkig sits.

Rörigt formulerat pga astrött i huvudet, hoppas det går att förstå vad jag menar.

Men exakt och precis! :bow:

Formulerade just det problemet för ett tag sedan i en tråd om män och barn. Jag har en mental lista över samtalsämnen jag vill gå igenom med en presumtiv fader och undrade hur många män som hade detsamma. Hur man än vänder sig i frågan hamnar man i projektledarrollen.

Hade (tragiskt nog) dött av lycka om jag träffade en man som själv problematiserade det hela och ville diskutera hur vi skulle undvika att hamna där.

Men det ska också tilläggas att jag hellre tar ansvar för det hela innan ett barn kommer och leder en diskussion än att stå med skägget i brevlådan när barnet väl kommer. Sen kan det ju bli så att jag hamnar där med skägget i alla fall men då har jag i alla fall försökt.
 
Vad är hm pressen? Var kan jag läsa om detta? Intressant!
Om jag mindes och inte hade varit lat hade jag lagt en länk. Men det var så länge sedan. Hmm

Jag skulle söka på vestibulit och lust och ngt om jag hann.

Ett debattinlägg tex från en gynekolog om en läkarkonferens som handlade om att få igång sexlivet, den senaste.
 
Om jag mindes och inte hade varit lat hade jag lagt en länk. Men det var så länge sedan. Hmm

Jag skulle söka på vestibulit och lust och ngt om jag hann.

Ett debattinlägg tex från en gynekolog om en läkarkonferens som handlade om att få igång sexlivet, den senaste.
Typ såhär
https://www.arbetaren.se/2016/10/12/med-fittan-i-huvudet/
Men på jobbet på Kvinnokliniken hör jag mig själv förklara saker för tonårstjejen som nyss börjat ha samlag men inte tycker att det är skönt. Jag börjar med att fråga henne om hon verkligen varit sugen när hon testat att ha samlag. Jag frågar det för att det är så pass vanligt att tjejer ställer upp ändå. Och dumt, då det kan leda till smärttillstånd i underlivet, den själsliga ohälsan obeaktad.

Nej, tjejen har inte varit sugen säger hon. Ha bara sex när du verkligen vill, tipsar jag, som om det vore år 1930 och jag var en radikal Ottesen-Jensen bakom kulisserna på Folkets hus i valfri svensk småstad. Tjejen ser frågande ut. Jag får förtydliga. När du känner ”åh jag bara MÅSTE få ligga!”, då gör du det. Okej, säger hon, men ser tveksam ut.
http://www.netdoktor.se/sex-relationer/artiklar/vestibulit-vulvodyni/

Det är fortfarande oklart varför vestibulit blivit så vanligt hos unga kvinnor under de senaste 25 åren. Tidigare var det ovanligt att söka hjälp för sådan smärta.
  • Användning av p-piller tidigt (< 16 år) och länge (> 2 år), ofta i kombination med urinvägs- och svampinfektioner.
  • Olika orsaker till mekanisk påfrestning av området. Sådana kan vara behandling av kondylom, sex utan lust, sex under pågående slidkatarr, överdriven tvättning och användning av hygienprodukter som kan vara irriterande.
  • (Så barnmorskan propagerar för p-piller och samhället för sex utan lust.)
Så nope har ingen aning egentligen, men förbifladdrande artiklar hade gett mig den tanken.
(ursäkta prickarna de vägrar försvinna)
 
Senast ändrad:
Hur vet du det?

Men herregud, skojar du med mig? Vill du verkligen driva frågan varför män inte tar ansvar över sina barn genom att påstå att majoriteten av dem har fått barn mot sin vilja?

I typ samtliga heterosexuella relationer med barn jag ser är det kvinnan som har huvudansvaret för barnen. Jag tvivlar väldigt starkt på att samtliga män är fäder mot sin vilja. Faktiskt.
 
Men exakt och precis! :bow:

Formulerade just det problemet för ett tag sedan i en tråd om män och barn. Jag har en mental lista över samtalsämnen jag vill gå igenom med en presumtiv fader och undrade hur många män som hade detsamma. Hur man än vänder sig i frågan hamnar man i projektledarrollen.

Hade (tragiskt nog) dött av lycka om jag träffade en man som själv problematiserade det hela och ville diskutera hur vi skulle undvika att hamna där.

Men det ska också tilläggas att jag hellre tar ansvar för det hela innan ett barn kommer och leder en diskussion än att stå med skägget i brevlådan när barnet väl kommer. Sen kan det ju bli så att jag hamnar där med skägget i alla fall men då har jag i alla fall försökt.

Nej precis, troligtvis väldigt få män som har en sådan lista. Men från deras sida sett, så har de kanske inte så mycket att förlora på att inte problematisera det? Dvs de har inte riktigt förstått vinsterna med jämställdhet och traditionell uppdelning gör dem inte något särskilt, eftersom de t ex inte blir ekonomiskt utsatta. Bara spekulationer.

Jag tar också hellre diskussionen än skägget men inte utan att det känns lite trist och som sagt stereotypt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 844
Senast: _Taggis_
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 162
Senast: -moa-
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 451
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp