Bukefalos 28 år!

Varför vill inte män vara föräldralediga/ vabb/ gå ner i arbetstid etc?

Jag vet flera fall där kvinnan påstått att hon skyddar sig men "råkat" bli gravid. Jag vet också fall där kvinnan propsat på ett barn till medan mannen varit mer tveksam. Jag vet också många män som faktiskt delar på ansvaret och verkar trivas med detta. Jag vet också kvinnor som själva valt att ta större delen av föräldraledigheten.

Allt är inte svart eller vitt.
Nej vi kör nog inte svart eller vitt här utan snarare fler eller färre så att säga. Sådär som det brukar vara helt enkelt.

Och just ovillig far hör nog till mycket färre medan

Män som delar ansvaret, är märkligt mycket färre än de borde vara och hela tråden går ju ut på -varför det. (dvs utgångspunkten är ju att alla män rimligen borde vilja dela ansvaret). Du verkar ju lite mer förvånad åt andra hållet så det känns som att du skulle kunna bidra lite med tankar runt det faktiskt!
Jag vet också många män som faktiskt delar på ansvaret och verkar trivas med detta.
Känns det som en konstig företeelse för dig? Varför det?

Och -kvinnor som valt att vara hemma... finns också med i tråden som omnämnda.

Så ingen glömd helt enkelt, här är bara grått i olika skalor. Med en viss grå färg som dominerar mer än den rimligen borde.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det i allra högsta grad hör till diskussionen. Blir man mer eller mindre tvingad till något blir man också mer avogt inställd till att hjälpa till.
Hjälpa till?! Det är väl just det som är en del av grundproblemet - att män i större utsträckning "hjälper till" och är "barnvakt" åt sina egna barn. Även i en hel del familjer där barn varit ett gemensamt beslut eller där till och med mannen varit den drivande parten i att skaffa barn.
 
Jag har flera goda exempel runt mig på pappor som är riktiga föräldrar. Jag har också motsatsen i min närhet. Och så en hel del som är mitt emellan. Not quite good enough i mitt perspektiv, men ändå hyllade av sina parters och av sin omvärld. Det lilla bra de gör räcker så sjuuuukt långt i andras ögon. Och det är otroligt lätt att se vilken kategori som är vanligast och därmed det största problemet.

En kan också utläsa mycket av hur bra eller till och med bara halvbra eller bara inte skitkassa pappor bemöts av sjukvård, BVC, förskolepersonal, etc etc.
 
Oj, nu har jag fått så många inlägg så jag hinner inte svara på alla individuellt.

Vet inte om det beror på miljön jag jobbar i, men i min bekantskapskrets är det vanligt att dela lika på föräldraledigheten. Möjligen en del äldre gubbar då, där frun stannat hemma, men bland de yngre delas det lika.
 
Jag tycker att det i allra högsta grad hör till diskussionen. Blir man mer eller mindre tvingad till något blir man också mer avogt inställd till att hjälpa till.
Men är detta i en omfattning att det påverkar statistiken tror du? Pratar vi 10%, 20% 30% ovilliga fäder? 50%? av alla fäder? 80%?

För pratar vi 1% 0,3%, några promille, så är det väl praktiskt taget egalt för diskussionen.

Är det 50% är jag chockad över att mansrörelsen inte har större aktiviteter och protestmarscher runt problemet.
 
Men är detta i en omfattning att det påverkar statistiken tror du? Pratar vi 10%, 20% 30% ovilliga fäder? 50%? av alla fäder? 80%? För pratar vi 1% 0,3%, några promille, så är det väl praktiskt taget egalt för diskussionen.
Att kvinnor ljuger om att de skyddar sig är nog inte så vanligt, men att det är kvinnan som är pådrivande när det gäller att skaffa barn är nog betydligt vanligare. Det allra vanligaste tycker jag dock är att män som skaffar barn också tar ansvar för dem.

Nu måste jag ta hand om mina hästar så nu hinner jag inte svara på ett tag.
 
Oj, nu har jag fått så många inlägg så jag hinner inte svara på alla individuellt.

Vet inte om det beror på miljön jag jobbar i, men i min bekantskapskrets är det vanligt att dela lika på föräldraledigheten. Möjligen en del äldre gubbar då, där frun stannat hemma, men bland de yngre delas det lika.
Min med, eller det finns undantag faktiskt men de flesta såvitt jag uppfattat det.
 
Det är ju ett stort problem det här att kvinnor i syfte att bli gravida våldtar män och sedan tvingar dem att betala underhåll.
:bow:
Men är detta i en omfattning att det påverkar statistiken tror du? Pratar vi 10%, 20% 30% ovilliga fäder? 50%? av alla fäder? 80%?

För pratar vi 1% 0,3%, några promille, så är det väl praktiskt taget egalt för diskussionen.

Är det 50% är jag chockad över att mansrörelsen inte har större aktiviteter och protestmarscher runt problemet.
:rofl:
 
Att kvinnor ljuger om att de skyddar sig är nog inte så vanligt,
Skulle inte tro det heller ;) till och med så ovanligt att det är skräckisar.

men att det är kvinnan som är pådrivande när det gäller att skaffa barn är nog betydligt vanligare.
Jo kan kanske hända, men tadaa, finns i tråden. Samhället, förväntningar på småflickor blabla, feminism blabla könsroller blabla. Läs i början.

Det allra vanligaste tycker jag dock är att män som skaffar barn också tar ansvar för dem.
Fast det var ju inte så, rent statistiskt. Det var det som var så konstigt. -Ta ansvar=halva föräldraledigheten och halva ansvaret för "veckoschemat".

(Brasklapp, jag har en av de där männen som tar halva ansvaret, och som tjatade till sig barn och är en sådan där kvinna som inte ville ha några, så oroa dig inte, vet att de männen finns. Mina vänner har också exemplar. Men du vet den där statistiken... annars hade jag också trott att problemet var mindre än det är ;). Ingen ondska här bara irriterande feminism, move on ;) -inte alla män, noted, kan vi fortsätta på varför. Jag frågade ovan.)
 
Att kvinnor ljuger om att de skyddar sig är nog inte så vanligt, men att det är kvinnan som är pådrivande när det gäller att skaffa barn är nog betydligt vanligare.

Ja, män behöver inte driva på för normen att kvinnan ska vilja ha barn är så stark att det blir barn i förhållandet ändå. Och sedan kan han då säga "det var du som ville" och låta henne ta hela ansvaret.

Men - det är INTE det som ligger bakom t ex att män bara tar 25 procent av föräldraledigheten, och ännu mindre om man bara tittar på riktigt små barn. Ekonomi och normer är det som brukar vara förklaringen när det undersöks.
 
Ja, män behöver inte driva på för normen att kvinnan ska vilja ha barn är så stark att det blir barn i förhållandet ändå. Och sedan kan han då säga "det var du som ville" och låta henne ta hela ansvaret.

Men - det är INTE det som ligger bakom t ex att män bara tar 25 procent av föräldraledigheten, och ännu mindre om man bara tittar på riktigt små barn. Ekonomi och normer är det som brukar vara förklaringen när det undersöks.
Det finns något som heter biologi också, det är trots allt kvinnan som föder barnen. Och tittar man i djurvärlden är det få honor som inte avgudar sin avkomma. Många kvinnor tycker det är det bästa som har hänt dem att få barn. Själv är jag dock barnlös (och lycklig).
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 884
Senast: _Taggis_
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 167
Senast: -moa-
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 471
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp