Varför vill inte män vara föräldralediga/ vabb/ gå ner i arbetstid etc?

Exakt. Klart som fan det är roligare! Barn blir allt roligare ju äldre de blir, och ju mer en kan kommunicera med dem. Det är liksom inget specifikt i vår biologi som gör att män känner så mer än kvinnor, utan en produkt av vårt samhälle som anser att män inte behöver vara riktiga föräldrar om de inte vill - de kan glida på en räkmacka och få applåder för att de är ute och gungar med sin unge ändå. :meh: Däremot att män unnar sig lyxen att välja när de vill hänga med sitt barn. DET verkar i högsta grad vara biologiskt, för väldigt få kvinnor gör så, men väldigt många män.
Tvärtom har nog kvinnan ett försprång eftersom hon är så jättetajt med barnet precis i början. Om inte mannen tar för sig där, för att också få bli tajt, så kommer han antagligen att bli ohjälpligt på efterkälken.
 
Typ såhär
https://www.arbetaren.se/2016/10/12/med-fittan-i-huvudet/

http://www.netdoktor.se/sex-relationer/artiklar/vestibulit-vulvodyni/



  • (Så barnmorskan propagerar för p-piller och samhället för sex utan lust.)
Så nope har ingen aning egentligen, men förbifladdrande artiklar hade gett mig den tanken.
(ursäkta prickarna de vägrar försvinna)

Aha, den krönikan har jag läst! Trodde du refererade till en vetenskaplig artikel eller dyl men då missförstod jag :)
 
Tvärtom har nog kvinnan ett försprång eftersom hon är så jättetajt med barnet precis i början. Om inte mannen tar för sig där, för att också få bli tajt, så kommer han antagligen att bli ohjälpligt på efterkälken.

Japp, vi slet ju mycket med det där och upplevde amningen som ännu en arena som drog mig och bebis närmare vilket krävde ännu mer av min partner för att bli lika viktig. Det krävdes hårt jobb men blev jäkligt bra i slutänden.
 
Jag har ofta funderat över ovanstående....
Jag bryter ut denna frågan från en annan tråd då jag inte vill ta över den användarens tråd...

Jag har ofta fått höra att det är ekonomin som är hindret för ett mer jämställt uttag av föräldraledighet/ vabb/ gå ner i arbetstid etc. Men sen har jag sett undersökningar som visar att även då föräldrar tjänar rätt lika tar männen ut mindre av detta. Nu pratar jag generellt sätt och alltså inte på individnivå.

Och nu undrar jag varför? Om vi då struntar i det ekonomiska argumentet som enligt undersökningarna jag såg inte stämde.
Jag har också senaste tiden träffat på flera pappor som knappt har tagit ut något alls. Jag frågade lite om det och fick svar om att " de kände inte för det, det passade inte etc." När jag pratade om det fick jag mest känslan av att de kände en osäkerhet inför grejen med barn. Att de inte kände sig "hemma med att ta hand om ett barn".
Handlar det om könsroller?

Ett annat argument jag har hört är att män inte kan vara borta lika mkt pga att man tex är egenföretagare, har chefsjobb etc. Här tycker jag det är intressant om man då tänker hur en kvinna hade gjort i samma situation? Hon hade då fått pussla ihop en lösning som fungerar. Är det så att kvinnor är mer villiga att hitta en lösning i det läget medan det är lättare för en man att säga att det går inte?

Jag har också hört argumentet att det är kvinnorna som inte vill "släppa ifrån sig dagarna och att det är kvinnorna som bestämmer"

Jag kan tycka att det är intressant att män inte kämpar mer för att få vara föräldraledig/vab/gå ner i tid. Däremot hör jag många män som tycker det är synd om män som anses vara sämre och mindre föräldrar än kvinnor. Det tycker jag är märkligt eftersom om män inte är lika mkt föräldralediga, lika mkt vabb etc så tycker jag inte det är konstigt att män hamnar i ett läge där de är reservförälder.

Vad säger Buke?

Du ställer frågan om mäns orsaker till att inte ta ut mycket föräldraledighet, på ett kraftigt kvinnodominerat forum.
Sannolik - och hittills ser det ut att vara så - kommer du huvudsakligen att få svar som handlar om mäns dåliga vilja att ta ansvar.
 
För att någon annan tar hand om det såklart!

Dessutom är kvinnor fostrade att vilja ha en man så mycket och barn så mycket att om de inte hittar någon som funkar så tar de en som inte gör det.

Om kvinnor är singel så frågar ju vartenda morbror och hans tant varför.

(Har till och med råkat ut för det själv, en väninna tyckte jag skulle bli ihop med en kille för att han ville ha mig och jag ville ha pojkvän. Här är en, ta den och håll klaffen liksom :D. Trött på gnäll kanske iofs. Du vill ju ha häst! där är en, du kan väl ta den, håll till godo.)

(Det är ju bara en förlängning av det där problemet jag läst om i artiklar i hm pressen. Att det verkar som att vissa tonårsflickor skaffar pojkvän och ligger med honom för att han älskar henne och för att man ska, inte för att hon älskar honom och för att hon har lust =en enligt dessa artiklar gissad orsak till vestibulit om jag fattat rätt.)

Ot men samma här. Var singel i 8år och min mamma tyckte jag skulle bli tillsammans med en ny granne till dem "men hur gammal är han?" då kom det fram att han är äldre än min farsa :crazy: Men eh... det började ju bli kris för mig

Annars håller jag med om att många män vill vara lekfarbror och inte ta nått ansvar :banghead:
 
Men herregud, skojar du med mig? Vill du verkligen driva frågan varför män inte tar ansvar över sina barn genom att påstå att majoriteten av dem har fått barn mot sin vilja?

I typ samtliga heterosexuella relationer med barn jag ser är det kvinnan som har huvudansvaret för barnen. Jag tvivlar väldigt starkt på att samtliga män är fäder mot sin vilja. Faktiskt.

Jag vet flera fall där kvinnan påstått att hon skyddar sig men "råkat" bli gravid. Jag vet också fall där kvinnan propsat på ett barn till medan mannen varit mer tveksam. Jag vet också många män som faktiskt delar på ansvaret och verkar trivas med detta. Jag vet också kvinnor som själva valt att ta större delen av föräldraledigheten.

Allt är inte svart eller vitt.
 
Män kan få barn mot sin egen vilja.
Fast måste vi ta den diskussionen här. Kan du inte starta en annan tråd då?
För det är en annan diskussion. Vill man inte ha barn som man kan man använda kondom, sterilisera sig, låta bli att ligga. Om man väljer att ha sex finns alltid en risk för graviditet, könssjukdomar etc. Vill man inte ta den risken får man låta bli att ligga.
Väljer man att inte ha kondom själv utan enbart gå på kvinnans version av att hon använder preventivmedel får man vara beredd att ta smällen.
 
Fast måste vi ta den diskussionen här. Kan du inte starta en annan tråd då?
För det är en annan diskussion. Vill man inte ha barn som man kan man använda kondom, sterilisera sig, låta bli att ligga. Om man väljer att ha sex finns alltid en risk för graviditet, könssjukdomar etc. Vill man inte ta den risken får man låta bli att ligga.
Väljer man att inte ha kondom själv utan enbart gå på kvinnans version av att hon använder preventivmedel får man vara beredd att ta smällen.
Jag tycker att det i allra högsta grad hör till diskussionen. Blir man mer eller mindre tvingad till något blir man också mer avogt inställd till att hjälpa till.
 
I motsats till dig @fejko så skulle jag säga att män som inte är riktiga föräldrar är överrepresenterade när det gäller att driva på barnalstrandet (och gärna barn nr 2 också).

Jag är benägen att hålla med dig. För att backa bandet lite:
Om jag diskuterar med vänner i samma ålder som jag (strax under 25), vilket jag ofta gör, så finner jag att kvinnorna problematiserar barnaskaffandet mycket mer än männen. Det vanliga verkar vara att männen ska självklart ha barn, någon gång, sedan har de inte så mycket mer att säga om saken.

Bara min egna observation men kanske säger det något.
 
@fejko

Jamen att du har några fall i din omgivning betyder ju inte att kvinnor som lurar män till barnaalstrande är problemet i frågan?

Ja, ett av problemen är ju att kvinnor just väljer att ta större delen av ledigheten. Det är ett jättestort problem tycker jag, speciellt eftersom i stort sett alla säger "ja men vi har VALT att ha det såhär". Jaha vad intressant att en majoritet av heterosexuella par själva väljer att göra på samma sätt. Hade det enbart handlat om vad folk vill hade det ju varit typ hälften män som själva valde att ta föräldraledigheten.
 
Jag tycker att det i allra högsta grad hör till diskussionen. Blir man mer eller mindre tvingad till något blir man också mer avogt inställd till att hjälpa till.
Tvingad? vill man inte ha barn får man sterilisera sig eller använda kondom.
Väljer man att låta den andra parten sköta preventivmedlet så har man ju valt att inte ha någon makt.
Ett eget val.
 
Aha, den krönikan har jag läst! Trodde du refererade till en vetenskaplig artikel eller dyl men då missförstod jag :)
Jo jag erkänner, jag brukar föredra det jag också. Det var därför jag skrev "i uhm pressen" eller ngt liknande för att visa att jag inte hade läst något om det på riktigt -vetenskaplig artikel. Utan i ngn generiskt bra eller dålig tidning.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 845
Senast: _Taggis_
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 162
Senast: -moa-
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 451
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp