Varför vill inte män vara föräldralediga/ vabb/ gå ner i arbetstid etc?

Om jag inte har fått livet helt om bakfoten så finansieras föräldraförsäkringen till största del av arbetsgivaravgifterna?
Som är en skatt precis som andra "avgifter" som inte är direkt kopplade till något som utförs för den enskilde. Fastighetsavgiften man betalar är samma sak, det är en skatt och inte en avgift. TV-avgiften är däremot en avgift eftersom den är kopplad till ett innehav.
 
Som är en skatt precis som andra "avgifter" som inte är direkt kopplade till något som utförs för den enskilde. Fastighetsavgiften man betalar är samma sak, det är en skatt och inte en avgift. TV-avgiften är däremot en avgift eftersom den är kopplad till ett innehav.

Jo jo det är klart jag vet det. Jag menade mer att systemet kring föräldraförsäkringen är ju helt annorlunda än exempelvis försörjningsstöd, bostadsbidrag eller barnbidrag.

I ett större perspektiv handlar det väl om vad man anser vara syftet med föräldraförsäkringen, och om man anser att det skulle vara för barnens bästa om föräldrapenningen var behovsprövad
 
Jo jo det är klart jag vet det. Jag menade mer att systemet kring föräldraförsäkringen är ju helt annorlunda än exempelvis försörjningsstöd, bostadsbidrag eller barnbidrag.

I ett större perspektiv handlar det väl om vad man anser vara syftet med föräldraförsäkringen, och om man anser att det skulle vara för barnens bästa om föräldrapenningen var behovsprövad
Det mesta är nog vad politikerna tror ger flest röster. Min tro är att för de som har tillräckligt hög lön handlar det om egna prioriteringar och att en föräldraförsäkring då inte har någon direkt betydelse ur ett barnperspektiv.
 
Jo jo det är klart jag vet det. Jag menade mer att systemet kring föräldraförsäkringen är ju helt annorlunda än exempelvis försörjningsstöd, bostadsbidrag eller barnbidrag.

I ett större perspektiv handlar det väl om vad man anser vara syftet med föräldraförsäkringen, och om man anser att det skulle vara för barnens bästa om föräldrapenningen var behovsprövad

Det skulle solklart öka ojämställdheten - om den ena parten helt plötsligt inte kan få någon ersättning alls vid föräldraledighet. Vi behöver istället höja taket för att få ett mer könsneutralt uttag. Alla de negativa ekonomiska aspekter vi hör i tråden blir liksom 10 ggr värre.
 
Det skulle solklart öka ojämställdheten - om den ena parten helt plötsligt inte kan få någon ersättning alls vid föräldraledighet. Vi behöver istället höja taket för att få ett mer könsneutralt uttag. Alla de negativa ekonomiska aspekter vi hör i tråden blir liksom 10 ggr värre.
Är det bästa att höja taket eller golvet funderar Jag? Om man ska få ett mer jämt uttag?
 
Det mesta är nog vad politikerna tror ger flest röster. Min tro är att för de som har tillräckligt hög lön handlar det om egna prioriteringar och att en föräldraförsäkring då inte har någon direkt betydelse ur ett barnperspektiv.

Så du menar att högavlönade (var nu den gränsen går någonstans?) i lika stor grad skulle välja att vara hemma med sina barn om de inte fick någon föräldrapenning?
 
Så du menar att högavlönade (var nu den gränsen går någonstans?) i lika stor grad skulle välja att vara hemma med sina barn om de inte fick någon föräldrapenning?
Det jag menar är att jag ser ingen anledning att samhället skall gå in och ge bidrag till de som har så god ekonomi att de inte är i behov av det.
 
Jag tycker han gör rätt men kan känna att varför skall samhället finansiera föräldraledigheten för personer med så god ekonomi, som själv har alla möjligheter. De pengarna borde kunna användas bättre.
Menar du alllvar? O_o
Tror du på riktigt att det skulle funka som du har tänkt?
Eller du kanske bara lite otur när du tänker? :idea:

För övrigt, vad definierar en god ekonomi? Handlar det bara om höga inkomster eller räknar du även in dom med låga utgifter?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 738
Senast: _Taggis_
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 144
Senast: -moa-
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 446
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp