Varför vill inte män vara föräldralediga/ vabb/ gå ner i arbetstid etc?

Okej, så en aktör när det gäller jämställdhetssträvanden är kvinnan. En annan är samhället. Det känns som att det borde finnas en tredje aktör här, jag kan bara inte komma på vem han är?

Fast @fejko glömde säkert bara ett ord::angel:
"
Jag provocerar lite men jag vill försöka få fram att vill man ha jämställdhet måste såväl man som kvinna ta tag i saken själva och inte tro att samhället ska lösa problemet åt dem .
"
 
Jag provocerar lite men jag vill försöka få fram att vill man ha jämställdhet måste man som kvinna ta tag i saken själv och inte tro att samhället ska lösa problemet åt dem .

Till de unga kvinnor som överväger att skaffa barn och samtidigt göra karriär vill jag säga att ta diskussionen innan ni sitter där med två ungar och en man som skiter i dem.

Sedan måste man inte göra karriär heller utan vill man prioritera familjen så ska man naturligtvis göra det. Inget är rätt eller fel, alla behövs. Det är viktigt att man känner efter vad man verkligen vill.

Så allt som har med jämställdhet är kvinnans ansvar? (eller möjligen samhällets)
Och barnalstarande i kombination med karriär är kvinnans ansvar?
 
Så allt som har med jämställdhet är kvinnans ansvar? (eller möjligen samhällets)
Och barnalstarande i kombination med karriär är kvinnans ansvar?
Rent krasst så är det ju så. Det är trots allt kvinnan som riskerar att bli förloraren.
På samma sätt som män som skiter i sina barn ofta blir förlorare i vårdnadstvister.
 
(Jag applåderar alla tvångsformer regeringen tar till med föräldraledigheten. Det är ett bidrag och sådana får absolut villkoras!)

Idag ökar ju risken för långtidssjukskrivning ganska markant hos förstagångsföräldrar som lever jämställt jämfört med de som lever med den traditionella fördelningen. Då är det ändå självvalt, d.v.s ej tillkommet genom tvingande reformer. Hur ser du på risken kring att tvångsreformer kan leda till ytterligare stress och psykisk ohälsa för föräldrar?

image.png

(Socialförsäkringsrapport 2015:3)
 
Jo. Precis vad jag menade. Problemet är att HANs rövhattsbeteende drabbar barnen och kvinnan också.

Japp. Men hans beteende kan bara han ha ansvar för. Det kan inte vara hennes ansvar att hon skaffade barn med en ojämställd man. Det är sånt som inte alltid syns på utsidan eller hörs i diskussioner. Varje person måste bära sina egna tillkortakommanden. Hon täcker antagligen upp för honom mer än nog som det är.
 
Idag ökar ju risken för långtidssjukskrivning ganska markant hos förstagångsföräldrar som lever jämställt jämfört med de som lever med den traditionella fördelningen. Då är det ändå självvalt, d.v.s ej tillkommet genom tvingande reformer. Hur ser du på risken kring att tvångsreformer kan leda till ytterligare stress och psykisk ohälsa för föräldrar?

image.png

(Socialförsäkringsrapport 2015:3)
Och skilsmässor är lägre risk för de som lever mer jämställt har jag sett i undersökningar
 
Och skilsmässor är lägre risk för de som lever mer jämställt har jag sett i undersökningar
Och jag har sett undersökningar som visar tvärtom, att det är vanligare att man skiljer sig i sk. jämställda förhållanden och i de där mannen gör mest arbete i hemmet är det nästan dubbelt så vanligt med skilsmässa som det omvända förhållandet :)
 
Idag ökar ju risken för långtidssjukskrivning ganska markant hos förstagångsföräldrar som lever jämställt jämfört med de som lever med den traditionella fördelningen. Då är det ändå självvalt, d.v.s ej tillkommet genom tvingande reformer. Hur ser du på risken kring att tvångsreformer kan leda till ytterligare stress och psykisk ohälsa för föräldrar?

image.png

(Socialförsäkringsrapport 2015:3)
Så det sämsta för män är att arbeta på kvinnodominerade arbeten i kombination med att ta mest ansvar hemma samtidigt som det absolut bästa för kvinnor är att arbeta på en manlig arbetsplats enligt Socialstyrelsen? Konstigt att det utan jämförelse bästa för män är att arbeta med övervägande kvinnor i kombination med att ta lite ansvar hemma, undrar vilka arbeten det gäller?
 
Om du letar upp länkar till dina undersökningar kan jag tänka mig att göra samma :)
Ja visst. Jag har flera studier som exempel.
Men lyckas inte länka på mobilen. Fattar inte hur man gör.
Däremot fattar jag inte din kommentar. Att du bara gör det om jag gör det först?
 
Ja visst. Jag har flera studier som exempel.
Men lyckas inte länka på mobilen. Fattar inte hur man gör.
Däremot fattar jag inte din kommentar. Att du bara gör det om jag gör det först?
Jag bara tyckte att eftersom du själv gjorde påstående om undersökningar är det väl inte orimligt att först redovisa vilka innan du begär att jag skall göra det.
 
Jag bara tyckte att eftersom du själv gjorde påstående om undersökningar är det väl inte orimligt att först redovisa vilka innan du begär att jag skall göra det.
Men.. Jag var bara nyfiken och tycker det är intressant om det finns undersökningar som säger olika saker. Så du kan ta det lugnt.
 
Men.. Jag var bara nyfiken och tycker det är intressant om det finns undersökningar som säger olika saker. Så du kan ta det lugnt.
Haha, det är väl du som kan ta det lugnt, jag tänker inte kräva dig på några länkar. Jag läste ditt inlägg och tänkte att det kan vara kul att kolla, bara för skojs skull alltså, om det är en feministisk myt eller om det är verklighet och det jag hittade i undersökningsväg gick på tvärs mot ditt påstående.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 029
Senast: _Taggis_
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 183
Senast: -moa-
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 486
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp