Bukefalos 28 år!

Varför vill inte män vara föräldralediga/ vabb/ gå ner i arbetstid etc?

Jag har en vän som väldigt gärna ville gå tillbaka till jobbet när hennes andra barn var runt 8-9 månader. Pappan vägrade. Han ville vara föräldraledig när ungen blev större, inte just då. Vad skulle hon då göra liksom? Hon fick ju vackert stanna hemma. Fy fan vad jag blir arg när jag tänker på det.

Sånt är ju smart om man har samsyn om innan man skaffar barn. Från båda håll.
 
Det finns något som heter biologi också, det är trots allt kvinnan som föder barnen. Och tittar man i djurvärlden är det få honor som inte avgudar sin avkomma. Många kvinnor tycker det är det bästa som har hänt dem att få barn. Själv är jag dock barnlös (och lycklig).
Och poängen är ...? Att män låter bli att ta ut föräldraledighet för att kvinnor ska få utlopp för biologin och avguda sin avkomma på heltid?
 
Det finns något som heter biologi också, det är trots allt kvinnan som föder barnen. Och tittar man i djurvärlden är det få honor som inte avgudar sin avkomma. Många kvinnor tycker det är det bästa som har hänt dem att få barn. Själv är jag dock barnlös (och lycklig).

Att biologiska skillnader finns, betyder det att vi ska lägga oss platt och rätta oss efter de skillnaderna? När man vet att jämställdhet är bättre för relation, ekonomi, etc ser jag ingen anledning att leva ojämställt med hänvisning till biologi. Vad har det liksom för relevans i dagens samhälle?
 
Att biologiska skillnader finns, betyder det att vi ska lägga oss platt och rätta oss efter de skillnaderna? När man vet att jämställdhet är bättre för relation, ekonomi, etc ser jag ingen anledning att leva ojämställt med hänvisning till biologi. Vad har det liksom för relevans i dagens samhälle?
Det finns inget i biologin som är relevant för att ta ansvar för sina barn. (Jag argumenterar inte mot dig, känner bara att det måste sägas)
 
Att biologiska skillnader finns, betyder det att vi ska lägga oss platt och rätta oss efter de skillnaderna? När man vet att jämställdhet är bättre för relation, ekonomi, etc ser jag ingen anledning att leva ojämställt med hänvisning till biologi. Vad har det liksom för relevans i dagens samhälle?
Jamen, varför säger inte kvinnorna ifrån då? Det kan ju inte plötsligt komma som någon överraskning att inte mannen vill ta ansvar för barnen. Jag har svårt att tro att världens mest jämställde man förvandlas till en mansgris så fort barnet föds.
 
Jamen, varför säger inte kvinnorna ifrån då? Det kan ju inte plötsligt komma som någon överraskning att inte mannen vill ta ansvar för barnen. Jag har svårt att tro att världens mest jämställde man förvandlas till en mansgris så fort barnet föds.

Det här tog vi ju upp för flera sidor sedan. Det är inte kvinnornas ansvar att även ta ansvar för männens föräldraskap!

Men jo, jag tror verkligen att ett hyfsat jämställt förhållande kan glida flera pinnar ned på skalan när ett barn kommer in i bilden - både pga sociala tryck och förväntningar, sömnbrist och "smidighet" samt att man kanske inte har diskuterat hur man vill ha det innan barnet kommer.
 
Det är ju inte alltid sånt framgår tydligt innan barnen finns. Teori och praktik är ju olika saker. Sen tycker jag såna här uttalanden ligger väldigt nära ett skuldbeläggande av mamman som "borde kollat upp" istället för att prata om den trista pappan i detta exempel.

Jag tycker man kan göra både och. Att ha outtalade förväntningar på en partner som sedan dessutom drabbar barn, är inget vidare. Sedan är en frånvarande pappa, något som är pappans ansvar och visst är det trist.
 
Jag tycker man kan göra både och. Att ha outtalade förväntningar på en partner som sedan dessutom drabbar barn, är inget vidare. Sedan är en frånvarande pappa, något som är pappans ansvar och visst är det trist.

Jag vet inget om vad de diskuterade eller inte diskuterade innan. Faktum är dock att HAN valde att skaffa barn med henne. Två stycken. Som han inte vill vara föräldraledig med. Är det inte HAN som borde tänkt till i detta fall?
 
Att kvinnor ljuger om att de skyddar sig är nog inte så vanligt, men att det är kvinnan som är pådrivande när det gäller att skaffa barn är nog betydligt vanligare. Det allra vanligaste tycker jag dock är att män som skaffar barn också tar ansvar för dem.

Nu måste jag ta hand om mina hästar så nu hinner jag inte svara på ett tag.
Men då får väl mannen säga Nej?
Även om kvinnan är pådrivande? Något eget ansvar får man väl ta.
Först kan mannen inte säga nej fast han inte vill ha barn och sen kan han inte ta ansvar för barnet han inte velat ha. Då har man ju allvarliga problem om man bara skulle skulle
Skylla på andra.
 
Jamen, varför säger inte kvinnorna ifrån då? Det kan ju inte plötsligt komma som någon överraskning att inte mannen vill ta ansvar för barnen. Jag har svårt att tro att världens mest jämställde man förvandlas till en mansgris så fort barnet föds.
Varför förklarade inte mannen innan då, att han inte ville ta ansvar för några barn? Den frågan är väl betydligt intressantare.
 
Fast det är ju kvinnan som drabbas. Om jag får ont i knäna när jag åker skidor förväntar jag mig inte att andra tänker på det åt mig utan att jag talar om det.
Med samma argument kan du säga att mannen måste säga ifrån om han inte vill ha barn eller om han har oskyddat sex. Dvs ta ansvar för det själv och varför ska någon annan tänka på det åt dig utan då får tala om det.
 
Det kanske han har gjort också, men då blir han beskylld för att vara egoist som inte unnar henne ett barn till.

Nu är jag lite provokativ, visst finns det grisiga män, men jag tycker nog de allra flesta är ganska hyggliga. I alla fall i mitt umgänge.
Tror du på allvar att detta är ett stort problem? Hur många såna fall känner du till?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 884
Senast: _Taggis_
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 167
Senast: -moa-
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 471
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp